Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

smalbandig meten
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2013 5:00 pm    Onderwerp: smalbandig meten Reageer met quote

Hallo,

sinds enkele jaren alweer ervaren wij geluidsoverlast o.a. van een afzuigventilator die aan de gevel van het (horeca-)pand naast het onze gehangen is. Er zijn door de gemeente al enkele metingen gedaan. Vorig jaar heeft men zelf gemeten en toen was de geluidsproduktie fors buiten de normen. Echter in augustus van dit jaar is er opnieuw gemeten door een extern bureau en nu blijken de waarden plots ruim binnen de normen te liggen.

Ik heb deze meting inmiddels aangevochten en uitgebreid beargumenteerd waarom ik vind dat hij niet deugdelijk is. Zo is auditief bepaald dat er geen tonaal geluid aanwezig is terwijl ik juist een zeer sterk tonaal geluid ervaar. Het gaat om een afzuigventilator die aan de achtergevel is gehangen. De ventilator bestaat uit een elektromotor, waaier en een soort slakkenhuis. De conclusie die ten aanzien van het tonale geluid door de gemeente en het geluidsbureau zijn getrokken is: geen tonaal geluid want hij giert niet! (In de HMRI staat als voorbeeld 'een gierende ventilator').

De gemeente is inmiddels zo ver dat men wel opnieuw wil meten maar mijn wens om dat in tertsbanden te doen gaat men niet inwilligen, want dat zou juridisch gezien minder sterk zijn dan meten in oktaafbanden. Ik vind dat vreemd want ik heb eerder begrepen dat een meting in tertsbanden eenvoudig om te rekenen is naar oktaafbanden. En de meetapparatuur waarmee de laatste meting is gedaan kan zowel in oktaaf- als in tertsbanden meten. Ik zie dus helemaal geen argument om niet te meten in tertsbanden.

Het gaat de gemeente hierin vooral om het kostenplaatje: hoe smaller er gemeten moet worden hoe duurder het wordt. Prima, ik wil best akkoord gaan met meting in oktaafbanden als er dan samen met mij vastgesteld wordt dat er tonaal geluid aanwezig is.

Wie kan mij zeggen of ik er toch op moet staan dat er minimaal in tertsbanden gemeten moet worden en waarom?

Groeten Peter.


Laatst aangepast door peter2301 op Do Okt 31, 2013 10:10 am, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2013 5:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zijn tertsbanden duurder? Lijkt me een ontzettend onzin-argument.

Als je zelf een microfoonjte scoort kun je trouwens zo dat geluid opnemen en er zijn talloze gratis sound editors waar een fft-analyse mee kan worden gedaan. Dan kun je niet precies zien hoe luid het is (daarvoor moet je volgens de wet een geijkt apparaat ter waarde van een Bugatti gebruiken) maar wel of er tonaliteit in het geluid zit.
Alleen zal de ambtenaar wel zeggen dat het allemaal niet kan, mag en klopt, maar dat is weer een ander verhaal. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2013 6:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij hoeven tertsbanden helemaal niet duurder te zijn want het zit gewoon op de Rion NL-27 die bij de laatste meting gebruikt is. Het argument van de gemeente is dat meting in tertsbanden op een of andere manier juridisch minder sterk zou zijn?!?! Hoe dan ook gaat het mij er alleen maar om dat er geconstateerd wordt dat het geluid tonaal is want dat is het gewoon. En natuurlijk gaat het er mij ook om dat er bepaald wordt dat normen worden overschreden en dat er iets gebeurt aan dit probleem waar we nu al jaren mee zitten. Tonaliteit is daarbij dan alweer een stap in de goede richting.

Ik snap ook werkelijk niet dat er tijdens de laatste meting auditief bepaald wordt dat er geen tonaal geluid is "want de ventilator giert niet". Dat een gemeentelijk ambtenaar dit slechte voorbeeld uit de HMRI niet weet te plaatsen is nog tot daar aan toe, maar dat zelfs een akoestisch bureau niet weet wat tonaliteit is dat gaat mijn pet te boven.Tonaliteit is helemaal geen "gierende ventilator", tonaliteit is als er een duidelijk hoorbare toon in het geluid zit!

Laat ik mijn vraag anders formuleren: geeft een meting in tertsbanden enig uitsluitsel over tonaliteit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 23, 2013 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Laat ik mijn vraag anders formuleren: geeft een meting in tertsbanden enig uitsluitsel over tonaliteit?


Hoe smalbandiger de meting, des te nauwkeuriger zijn tonale componenten te onderscheiden. Het probleem is dat de definitie / meetmethode in Nederland inderdaad niet is vastgelegd. In België is dit wel het geval voor zover ik weet.

Dit onderwerp over tonaal geluid al gelezen? --> http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=953
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Okt 26, 2013 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo.. heb nu Spectrum Lab op mijn laptop geinstalleerd en nog zonder een separate microfoon aan te sluiten zie ik buiten in mijn tuin een duidelijke piek op 200Hz, die ongeveer 10-15 dB boven de aanliggende frequentiebanden uit steekt. Wat een geweldig programma is dat zeg.

Overigens zie ik ook een duidelijke piek op 90Hz. En dat klopt wel, ik had het nog niet verteld maar ik heb al jaren last van een lage bromtoon die vrijwel niemand anders hoort. Lang verhaal.. verschillende gehoortesten gehad.. maar ik vermoed dat ik sensitief ben (geworden) voor laagfrequent geluid. Spectrum Lab toont nu aan dat er daadwerkelijk LF aanwezig is Smile.

Moet dit programma toch eens beter leren kennen. En wellicht een betere microfoon aansluiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Okt 26, 2013 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://tweakers.net/pricewatch/301614/behringer-ecm8000.html

Als je jouw 200 Hz uiteraard een octaaf gaat smoothen en je doet er ook nog eens een A-weging overheen, blijft er niet veel van over.

Post anders, als je een redelijke microfoon hebt gebruikt, eens een MP3 van je geluid? Altijd erg interessant! Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Okt 26, 2013 8:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier komt ie dan. Geluidsopname vanavond gemaakt rond 20:00 uur. Beoordeel zelf of deze ventilator tonaal is of niet. De gemeente kwam op 15 augustus, samen met een akoestisch bureau, tot de conclusie dat het geluid niet tonaal is.

http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131026_afzuiging.mp3

*fixed*


Laatst aangepast door peter2301 op Wo Okt 30, 2013 12:15 pm, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Okt 26, 2013 10:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die spatie kan sowieso niet.

*edit* heb het voor je gefixt! Cool

Volume is (iPad) wel angstig laag overigens.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 1:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor de fix Smile. Ik had het microfoonvolume in de Windows-settings al behoorlijk opgeschroefd maar misschien nog niet helemaal voldoende.. het maken van geluidsopnamen is geen dagelijks werk voor mij Rolling Eyes .

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of iemand een oordeel kan geven over tonaliteit.

*edit* je hebt gelijk het volume was erg laag.. ik luisterde zelf met koptelefoon dus dacht dat het zo wel ging maar via mijn laptopspeakers hoorde ik ook inderdaad niet veel Shocked - ik heb het volume nu aangepast met Mp3gain, hoop dat het nu beter hoorbaar is .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 9:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
http://tweakers.net/pricewatch/301614/behringer-ecm8000.html

Als je jouw 200 Hz uiteraard een octaaf gaat smoothen en je doet er ook nog eens een A-weging overheen, blijft er niet veel van over.

Post anders, als je een redelijke microfoon hebt gebruikt, eens een MP3 van je geluid? Altijd erg interessant! Very Happy


Bert,

Kun je me eens aangeven wat ik nu precies nodig heb (gezien vanaf de USB poort van de laptop), liefst met typenummers of links, om met die microfoon aan de gang te gaan (FFT meting, smalband)? Ik denk dan aan kabels, voorversterkers, ADC...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaas Piening



Sinds: 2-8-2012
Berichten: 18
Woonplaats: Assen

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 4:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Niet om het een of ander, maar realiseer je wel waarom de bestandsgrootte van een mp3 aanzienlijk kleiner is dan van een WAV. Het is een compressietechniek waarbij elementen die een mens toch niet zou kunnen horen worden weggelaten. Verdere uitleg op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/MP3

Wil je een objectief oordeel kunnen vormen over het al dan niet tonaal zijn van het geluid, zorg dan voor een opname die niet is gemanipuleerd (zoals dat bij mp3 gebeurt) en benut het dynamisch bereik van je meetsysteem. Maak dus opnames bij een zo hoog mogelijke uitsturing, zodat je met je microfoonsignaal zover mogelijk wegblijft van het ruisniveau van het systeem. En leg het onbewerkt vast als WAV-bestand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 5:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nu je het zegt.. Surprised maar er werd mij eerder gevraagd om een mp3 te posten. Ik zal een nieuwe opname maken en deze in de grootst mogelijke kwaliteit als wav 'posten'. Ik had ook opgenomen met de in windows 7 gebouwde spartaanse geluidsrecorder.. misschien is het beter om Audacity of iets dergelijks te gebruiken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 6:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die MP3 werkt uitstekend, dank u.
WAV is uiteraard beter, maar je kunt met een goede MP3 uitstekend werken, we zijn hier geen audiofielen.

Als ik ernaar luister lijkt het me inderdaad dat er een aardige duidelijke toon inzit.

En als ik hem bekijk met een smoothing van 1 octaaf in ARTA steekt hij nog 20 dB boven de rest uit.
(Ik kan helaas geen plaatjes posten hier).
Met 1/24 dB smoothing is hij 35 dB luider dan de rest.
En met een FFT van 256 k is het een dB of 40.

Daar zijn wel weer echte experts aan het werk geweest. Very Happy
En dan moet ik op de zwarte lijst Mr. Green Mr. Green Mr. Green

Ik zie overigens die 90 Hz niet.


Laatst aangepast door bert stoltenborg op Zo Okt 27, 2013 7:44 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 7:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
bert stoltenborg schreef:
http://tweakers.net/pricewatch/301614/behringer-ecm8000.html

Als je jouw 200 Hz uiteraard een octaaf gaat smoothen en je doet er ook nog eens een A-weging overheen, blijft er niet veel van over.

Post anders, als je een redelijke microfoon hebt gebruikt, eens een MP3 van je geluid? Altijd erg interessant! Very Happy


Bert,

Kun je me eens aangeven wat ik nu precies nodig heb (gezien vanaf de USB poort van de laptop), liefst met typenummers of links, om met die microfoon aan de gang te gaan (FFT meting, smalband)? Ik denk dan aan kabels, voorversterkers, ADC...


Je hebt een voorversterkertje met fantoomvoeding nodig, zoals een klein mixertje van Behringer, phonic. Samson, noem maar op.
http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kanaals-mixer/behringer-xenyx-802-pa-en-studio-mixer/product-details.html
Dan met een snoerje met minijack de soundkaart van de computer in.

Als je het nog beter wilt doen om Klaas tevreden te stellen Very Happy Very Happy kun je een USB soundkaart gebruiken.
http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kanaals-mixer/behringer-xenyx-802-pa-en-studio-mixer/product-details.html

Verder heb je een gebalanceerd microfoonsnoer nodig, dus een afgeschermd snoer met twee signaaladers met 3 polige XLR aansluiting. Een enkele ader werkt nioet omdat de microfoon gevoed moet worden en daarvoor heb je gebalanceerde kabel nodig. Je kunt bij de meeste USB-kaartjes op twee manieren met de microfoon naar binnen: via jack en via XLR. Die twee zijn bijna altijd gecombineerd, dus denk niet dat alleen een jack in de ingang kan. En realiseer je dat de jackingang meestal GEEN fantoomvoeding heeft. Je MOET met XLR werken.

En dan een programma dat geluid kan opnemen/analyseren, zoals ARTA.
http://www.artalabs.hr/download.htm

of

https://www.google.nl/search?q=free+sound+editor+with+analyzer&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&channel=np&source=hp&gws_rd=cr&ei=ykhtUpG9I4jAhAeUmoHgBA

Als je nu je geluid hebt opgenomen kun je het analyseren. Neem een grote FFT (veel resolutie), selecteer een stuk geluid dat volgens jou representatief is voor wat je wilt analyseren en bekijk het met de analyzer.

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1462


Laatst aangepast door bert stoltenborg op Zo Okt 27, 2013 9:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 9:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

Dank!

Enne...euhh.. :

- Losse fantoomvoeding (zonder mixer) met XLR uitgang ook goed (compacter, niet noemenswaardig goedkoper)? http://www.bax-shop.nl/phantom-power-supply/behringer-condensator-to-pc-microfoon-fantoomvoeding-set/product-details.html

- Voordeel USB soundcard boven interne (en daar een linkje van)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.