Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsoverlast cafe

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gast
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jan 26, 2007 5:05 pm    Onderwerp: geluidsoverlast cafe Reageer met quote

Ik woon inmiddels twee jaar in het centrum van een stad. Toen ik er kwam wonen zat onder mij een broodjeshuis/cafe wat om 20.00 uur zijn deuren sloot. Dit eetcafe is falliet gegaan en nu zit er een cafe. Ik heb ontzettend veel last van de muziek die ze zeven dagen per week draaien en wat soms doorgaat tot een uurtje of drie s nachts

ik ben al meerdere malen naar de eigenaar geweest om aan te geven dat ik last heb van hun muziek.

nu is mijn vraag of er regels bestaan voor het beginnen van een cafe, of er eisen zijn (met name op het gebied van isolatie en toestemming van de bovenwonenden, sluitingstijden)
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jan 28, 2007 9:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Betreft het hier een koopwoning of een huurwoning?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jan 28, 2007 2:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

een huurwoning, ik huur het van een bedrijf die ons huis heeft gekocht.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jan 28, 2007 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de (lokale) regels moet je bij de gemeente zijn. Ik adviseer je eerst de verhuurder van je woning op de hoogte te stellen. Zij zijn toch niet toevallig ook eigenaar van het horecapand (incl. kleine lettertjes in jóuw huurcontract)?

Kijk ook even hier...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Wo Jan 31, 2007 6:57 pm    Onderwerp: woning boven cafe Reageer met quote

De regels zijn grotendeels helder als glas. Het cafe moet bij oprichting (dat is ook na 'overname') een melding doen. Dat staat in het besluit horeca, sport en recreatie inrichtingen. In dit geval moet dat leiden tot het laten opmaken van een akoestisch rapport.

De grenswaarden zijn zodanig dat in de nacht muziek nauwelijks herkenbaar mag zijn.

Je kunt bij de gemeente een verzoek tot controle, eventueel gevolgd door een verzoek tot handhaving indienen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jan 31, 2007 7:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dus... (het gebruikelijke antwoord, hoewel niet altijd in dank afgenomen) ...naar de gemeente!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
fam
Gast





BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2007 11:37 am    Onderwerp: ik weet precies waar je het over hebt! Reageer met quote

Een cafe onder je woning... Ik ken het. Confused

Ik woon zelf ook in de binnenstad en heb tegenover mij een cafe en onder mijn woning een trendy winkel waar continue keiharde muziek wordt gedraaid.
Het cafe houdt zich niet aan de regels van de gemeente (terras dicht om 12.00 en sluiten om 1.00 uur). In de winter valt het nog wel mee. Ik heb hiervoor meerdere keren met de horeca klachtenlijn gebeld. Sad

De winkel begint smorgens om 9.30 met harde house muziek of ze draaien 5 keer hetzelfde nummer. Ik kan gewoon meezingen en mijn meubels trillen op hun bass.
Ik heb nu ook een aantal keer aangegeven dat ik last heb van hun muziek, maar iedere keer draaien ze, zodra ik weg ben, het volume weer terug. Misschien moet ik ook eens naar de gemeente.....

sterkte!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2007 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi fam,

Die klachtenlijn waar je het over hebt, is die van je eigen gemeente? Kun je anders het nummer even posten (of een linkje naar de website). Anderen zijn er wellicht mee geholpen...

Wat is de gang van zaken bij die klachtenlijn? Krijg je überhaupt een reactie? Wat doen ze (of zeggen ze te doen) met je klacht?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
EdjeHopeloos
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 15, 2009 2:15 pm    Onderwerp: Re: woning boven cafe Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
De regels zijn grotendeels helder als glas. Het cafe moet bij oprichting (dat is ook na 'overname') een melding doen. Dat staat in het besluit horeca, sport en recreatie inrichtingen. In dit geval moet dat leiden tot het laten opmaken van een akoestisch rapport.

De grenswaarden zijn zodanig dat in de nacht muziek nauwelijks herkenbaar mag zijn.

Je kunt bij de gemeente een verzoek tot controle, eventueel gevolgd door een verzoek tot handhaving indienen.


Hallo Michiel, ik ben een beetje aan het rondneuzen en kom dit bericht tegen.
Wat valt er te doen als zelfs de Gemeente het niet meer weet hoe ze het Grandcafé onder ons wat rustiger kunnen krijgen zodat we ons koop appartement eindelijk eens kunnen verkopen?
Grt Edmond van Schaik
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2009 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1
De gemeente moet constateren (meten) dat de geluidgrenswaarden van het activiteitenbesluit overtreden worden, of de gemeente accepteert een rapport van derden waarin dat wordt aangetoond.
2
De gemeente schrijft de eigenaar aan waarin deze gesommeerd wordt te voldoen aan de regels van het activiteiten besluit. Daarvoor wordt een redelijke termijn gegund.
3
Als na de redelijke termijn overtreding wordt geconstateerd moet de gemeente opnieuw schrijven en kan een dwangsom procedure aankondigen, wederom krijgt de inrichitng een redelijke termijn
4
Wordt ook deze termijn weer overschreden, dan kan de gemeente een dwangsom opleggen.

Dit is een gebruikelijke gang van zaken. Omdat deze in Den Bosch niet werkte (de dwangsom werd niet betaald en bleek moeilijk inbaar) is deze gemeente er toe over gegaan om in plaats van een dwangsom de geluidsinstallatie in beslag te nemen. Dat kan, een bijzondere opsporingsambtenaar mag altijd naar binnen met een bevel in de hand.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
EdjeHopeloos
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bovenstaande punten zijn al gebeurd. Het café heeft al 2 boetes gehad maar het lijkt gewoon of het hun niet deert. Ze willen zelfs nog harder draaien.
Eigenaren hebben via een advocaat wederom een geluidsbedrijf laten komen om het door te meten. Gemeente was er zelf bij. Muziek aan, afregelen tot je niks meer boven hoort. Wij blij, Gemeente blij, café blij. Nog geen 2 uur later weer overlast. Wij boos, Gemeente???, café nog blijer. Volgens mag je niet eens met muziek afregelen…. Viool klinkt anders dan techno…
Het houdt gewoon niet op. Zelfs de Gemeente heeft 2 keer geconstateerd dat de limiter uit stond en de muziek gewoon vrolijk door draaide. Daar hebben ze niks mee gedaan.
Nu ben ik alweer bezig om via Rechtsbijstand hulp te krijgen maar weet niet of dat gaat helpen...... Waar zijn de rechten van een mens!!!???
We hebben het appartement gekocht waar een Grand Café onder zou komen waar we helemaal geen last van zouden hebben, dat hebben we toen in volle vertrouwen gedaan. Half jaar later kwam er inderdaad een Grand Café in, maar die heeft om Bar Dancing vergunning aangevraagd en gekregen...... Als we dat van tevoren hadden geweten hadden we het nooit gekocht.
En nu zitten we met een groot probleem. Wij willen graag verkopen maar we krijgen geen kijkers omdat ze weten dat er een kroeg onder zit die erg hard draaien, zelfs mensen die er wel eens komen klagen. Maar mij maakt het niet uit hoe hard ie draait, als wij er maar niet onder lijden.
Ja, herrie op straat accepteren we, je woont immers op de markt. Maar alleen met je gezicht naar boven of beneden slapen omdat je dan niet het gedreun in je oren krijgt via de vloer is wel erg triest.
En de Gemeente wil best wat vaker komen meten, elk weekend om 1.00 's nachts. Dat houd je ook wakker, maar als we nu het idee hadden dat het nut heeft...... Nu al bijna anderhalf jaar aan het klagen.

Wat nu verder???
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2009 8:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je in zo'n geval zeker moet doen is de gemeente schriftelijk verzoeken tot handhaving. Daar moeten ze binnen redelijke termijn op reageren.

Limiter en dergelijke voorzieningen moet voldoen aan het criterium dat het te handhaven moet zijn. Een limmitter mag niet zomaar omzeilt kunnen worden.

Mogelijk moet je ook kijken of er in de politiek mensen mee te krijgen zijn. Tenslotte moet er ook beroep mogelijk zijn ten aanzien van het optreden van de gemeente. Ik weet niet of dat bij de bestuursrechter moet, maar mogelijk wel.

Maar laat niet na: houdt de gemeente bij de les en doe dat schriftelijk (indien telefonisch, dan schriftelijk bevestigen!) Zorg voor dossier opbouw.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lersch



Sinds: 4-10-2015
Berichten: 59
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2015 6:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoezo een redelijke termijn voor de professionele overlastveroorzaker?

Als ik te hard rijd krijg ik gelijk een boete! Ik krijg geen ruimte om mijn gedrag te verbeteren.

Een eigenaar van een uitgaansgelegenheid hoort de regels te kennen. Het is waarschijnlijk dat er in een vergunning regels zijn gesteld over de geluidsnormen. Het cafe zal niet direct na overtreding de vergunning verliezen, dat zou wel een erg zwaar middel zijn.

Verder kun je eventueel de wet geluidhinder consulteren. Deze geeft regels aangaande bedrijven die geluid produceren.

De apv geeft meestal ook handvatten. Deze kan per gemeente verschillen. Zoek hier eens naar.

Verder gaat het ook nog om het individuele geval. De burgerlijke rechter kan hierover een uitspraak doen. Dat er voldaan wordt aan de vergunningvereisten heeft hier niets mee te maken.
Ook al houdt het cafe zich aan die regels van de vergunning, dan nog kan de burgerlijke rechter bepalen dat er sprake is van onrechtmatige overlast. Consulteer bijvoorbeeld het juridisch loket of maak gebruik van jouw rechtsbijstandsverzekering.

Heb je dit niet, dan kun je ook een grote korting krijgen wanneer je een laag inkomen hebt. Informeer ook naar bijzondere bijstand van de gemeente in dit geval.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.