Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Verkeersgeluid in tuin

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroenk
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mrt 15, 2010 7:58 pm    Onderwerp: Verkeersgeluid in tuin Reageer met quote

Ik woon in een 2-onder-1 kap woning en mijn achtertuin ligt ongeveer 25 meter van een drukke weg. De tuin is L-vormig waardoor ik achter het huis zit, maar het verkeersgeluid is wel goed te horen. Deels wordt het geluid weerkaatst door de stenen schuur van mijn achterbuurman (denk ik).

Ik overweeg nu een schutting te laten plaatsen (geluidswerend, bijv. Kokowall) van 2 meter hoog, maar ik vraag me af op dit op 25 meter afstand nog wel zin heeft. Het geluid kan niet om de schutting heen maar ik denk dat het er over waait (?).

Kan iemand aangeven of dit de moeite is? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt,
Jeroen
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 15, 2010 10:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi naamgenoot!

Ben je een beetje wiskundig aangelegd? Een indicatie van de werking van een scherm (per octaafband, want frequentieafhankelijk) is te berekenen via D_scherm in de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai. Pagina 131 in de via dit topic te vinden PDF's (module C2). Helaas is het uiterst informatieve schemaatje dat erbij staat vrijwel onleesbaar.

Concreet is de werking vooral afhankelijk van de afstand van de weg tot het scherm en de afstand van de ontvanger tot het scherm. Als één of beiden vrij groot zijn ten opzichte van de hoogte van het scherm zal het effect zeer gering zijn.

Typisch is dat voor de schermwerking de materiaalkeuze niet zo heel belangrijk is. Een kokosscherm of beplant scherm is mooier, maar niet zozeer effectiever als een betonnen schutting (even daargelaten de aangetoonde positieve effecten van een geluidsabsorberende schermtop)...

Redelijk illustratief is ook de Wikipedia-uitleg van de werking van een scherm.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Ma Apr 11, 2011 9:07 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 2:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

PS: Iemand de handleiding bij de hand (mijn exemplaar niet hier helaas) om even het betreffende plaatje te scannen en hier te tonen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 4:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jouw blz. nummer 131 klopt niet. Er staat geen plaatje op dat blad dat jij refereert uit die link.

Die figuren in dat document zijn inderdaad onduidelijk.
Ik heb deze figuren vergroot met 2 verschillende vector zoom-technieken.
Ik heb alle figuren juist even breed gemaakt (zou moeten zijn).

Je kan zelf linken naar de figuur die het beste is.
http://img714.imageshack.us/g/14hmric2p08b.png/
Soms laad die link slecht: waarom weet ik niet.

Elke figuur is dubbel: Het verschil kan je zien aan de _a.png of _b.png
a is een techniek waarbij ik tekst iets scherper maak dan bij b.

Ik kan het ook niet helpen hoe deze gesorteerd zijn op deze pagina (normaal bij juiste sortering zouden deze samen moeten blijven met de a voor de b).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 5:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote



Ik dacht zeker dat ik hem zelf ooit al scande uit de (gedrukte) handleiding. Kan echter de file niet vinden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Mrt 16, 2010 5:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. Green Mr. Green Mr. Green

En als Jeroenk hiermee klaar is gaan we aan de kringintegralen en de snarentheorie.

Twisted Evil
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 17, 2010 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Even met de camera op macrostand


_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 17, 2010 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is inderdaad tonnen beter ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 17, 2010 3:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Dit is inderdaad tonnen beter ....


Resultaat viel me ook dik mee! Macrofoto 'uit de hand' en zonder flits met een Canon Ixus 60 vestzakcameraatje.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Jeroenk
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mrt 19, 2010 8:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de informatie allemaal. Ik ben wiskundig niet heel sterk maar ik moet hier wel uit komen.

W.b. materiaal vind ik een dichte houten schutting het mooist maar ik denk dat een Kokowall effectiever is. Het gaat niet om heel veel meter dus qua kosten maakt het niet zoveel uit.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 19, 2010 9:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In zover dit nuttig kan zijn:
Toevallig had ik nog 2 berichtjes geplaatst ter zake in een ander forum:

Even copiëren hier (dus niet aan jou gericht maar algemeen): Niet relevante zinnen verwijderd, en een belangrijk deel weet je reeds.
Quote:
Gemiddeld doet beplanting weinig (is akoestisch lek), een aarden wal is een ingrijpend ding en je kan 1001 soorten schermen plaatsen. Vanaf dat die 8 a 10 dB beter is dan het omloop of overloopgeluid is het een goed scherm, wat betekent dat er véél mogelijkheden zijn.

Het belangrijkste is de de afstand tot het scherm: 1) van ontvanger naar scherm, 2) van bron naar scherm.
Van bron naar scherm is met 80 m al slecht. Dus dat scherm helpt hoofdzakelijk als je er heel of relatief dichtbij zit (in functie van schermhoogte). Dus afstand versus hoogte is bepalend en is dus geen constante. Zonder beter gegevens is jouw vraag dus niet te beantwoorden. De winst van zo'n scherm varieert dus naar waar jij je bevindt en op welke hoogte t.o.v. van de top en randen van dat scherm t.o.v. de verkeersweg.

Als je naar geluidsscherm zoekt op Google kom je zeker een pak tegen.
Hier is er eentje juist als idee, geen aanbeveling. http://www.kokosystems.nl/index.htm?http%3A//www.kokosystems.nl/pages/frames/product/geluid.html
Er zijn er pakken meer, en je kan ook gewoon houten, of betonplaten schermen zetten. Dat overloopgeluid is bepalender dan het scherm zelf, waar je veel opties hebt die genoeg isoleren al is het alleen maar omdat het mechanisch stevig genoeg moet zijn.

Quote:
Gewoon een gedachte:

Je kan zo'n scherm steeds laten begroeien met planten, klimop, kruipplanten met bloemen, bloemen, enz.
Het blijft natuurlijk een scherm, maar je kan hier echt wel leuke dingen mee doen. Zo ken ik iemand die langs een grote verkeersweg een grodan scherm gezet heeft.
Grodan is een versie van rotswol, die in tegenstelling met rotswol zelf (zoals de meeste het standaard kennen) wel water opneemt (rotswol is door zijn bindmiddelen speciaal niet-hygroscopisch en niet-capillair gemaakt). Dat scherm op zich heeft/krijgt een grondkleur en is gewoon basis voor begroeiing met allerhande soorten planten. Grodan wordt bijv. gebruikt in serres om planten en wat weet ik allemaal in/op te kweken.

Er zijn van die betonschermen die uitgevoerd zijn als stapelbare modules en die als plantenbakken fungeren. Enz., enz, enz.
Hoe specialer je het wil, hoe duurder het wordt natuurlijk.

Als je er wat voor over hebt: Dit is een mooi recent gerelateerd boek met uitleg en mooie foto's.
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/environmental-noise-barriers/1001004006269716/index.html
Er staan ettelijke Nederlandse voorbeelden in.

Dus het blijft hetzelfde uit welk materiaal je dit maakt zolang de isolatie ruwweg 8 à 10 dB beter is inzake isolatie dan het geluid dat er over of omheen gaat. Eens reflecties mee een rol spelen moet je de situatie bekijken (maar lost die kokowall niets extra op). Hoe dan ook er is vermoedelijk geen enkele reden om die kokowall beter te noemen. Zet gewoon wat je het mooiste en handigste vindt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Apr 09, 2011 10:39 pm    Onderwerp: Re: Verkeersgeluid in tuin Reageer met quote

er wordt op het forum veel gesproken over kant en klare geluidsschermen van bijv. noistop. Deze schermen zijn echter ontzettend duur. Er wordt gesteld dat er vele andere oplossingen zijn om circa 10db geluidsreductie te behalen. Maar welke mogelijkheden hebben we het dan over? Ik zie wel eens een soort 8 vormige stenen bakken die gestapeld worden. Is dat wat? Ben benieuwd en hoop dat een expert dit bericht leest. grt wilco


Jeroenk schreef:
Ik woon in een 2-onder-1 kap woning en mijn achtertuin ligt ongeveer 25 meter van een drukke weg. De tuin is L-vormig waardoor ik achter het huis zit, maar het verkeersgeluid is wel goed te horen. Deels wordt het geluid weerkaatst door de stenen schuur van mijn achterbuurman (denk ik).

Ik overweeg nu een schutting te laten plaatsen (geluidswerend, bijv. Kokowall) van 2 meter hoog, maar ik vraag me af op dit op 25 meter afstand nog wel zin heeft. Het geluid kan niet om de schutting heen maar ik denk dat het er over waait (?).

Kan iemand aangeven of dit de moeite is? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt,
Jeroen
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Apr 10, 2011 8:14 am    Onderwerp: Re: Verkeersgeluid in tuin Reageer met quote

Anonymous schreef:
er wordt op het forum veel gesproken over kant en klare geluidsschermen van bijv. noistop. Deze schermen zijn echter ontzettend duur. Er wordt gesteld dat er vele andere oplossingen zijn om circa 10db geluidsreductie te behalen. Maar welke mogelijkheden hebben we het dan over? Ik zie wel eens een soort 8 vormige stenen bakken die gestapeld worden. Is dat wat? Ben benieuwd en hoop dat een expert dit bericht leest. grt wilco


Jeroenk schreef:
Ik woon in een 2-onder-1 kap woning en mijn achtertuin ligt ongeveer 25 meter van een drukke weg. De tuin is L-vormig waardoor ik achter het huis zit, maar het verkeersgeluid is wel goed te horen. Deels wordt het geluid weerkaatst door de stenen schuur van mijn achterbuurman (denk ik).

Ik overweeg nu een schutting te laten plaatsen (geluidswerend, bijv. Kokowall) van 2 meter hoog, maar ik vraag me af op dit op 25 meter afstand nog wel zin heeft. Het geluid kan niet om de schutting heen maar ik denk dat het er over waait (?).

Kan iemand aangeven of dit de moeite is? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt,
Jeroen


Lees bovenstaande verhalen ecen goed. Of je op het door jou gewenste punt 10 dB reductie kunt behalen in en eerste instantie afhankelijk van de geometrie volgens bovenstaand plaatje. De uitleg erbij vind je in de HMRI (als bovenstaande link ernaar niet werkt, ik heb elders pas een nieuwe geplaatst in het topic over deze handleiding, gebruik de zoekfunctie). Mocht de berekening aantonen dat je de gewenste demping kunt halen bij de gekozen schermpositie en schermhoogte voldoet inderdaad veelal elk GEHEEL GESLOTEN EN HOMOGEEN scherm, dus ook een gesloten betonnen schutting, gemetselde wand of dikkere damwandprofielen in Cortenstaal 'for that matter'.

Je dreigt te concluderen dat we roepen dat je hoe dan ook 10 dB kunt halen, maar dat is dus niet waar. Afstanden tussen bron en scherm en ontvanger en scherm zijn veel belangrijker.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Apr 10, 2011 8:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

PS: juiste link naar genoemde rekenhandleiding vind je hier
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Michaelclar
Gast





BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2013 2:13 pm    Onderwerp: geluidswering tuin aan drukke weg Reageer met quote

Hoi!

Ik zou je graag voordat ik aan ingewikkelde rekenprocedures begin vragen of het daadwerkelijk de moeite waard was geluidswering te plaatsen. Wij staan op het punt een mooi huis te kopen waarvan de tuin een soortgelijke afstand tot de bron kent.

Zou je me daar iets over kunnen vertellen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.