Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Papier tegen de wand tegen galm

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Trimoxie
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 30, 2011 1:18 pm    Onderwerp: Papier tegen de wand tegen galm Reageer met quote

Hallo, een hele lange tijd niet meer gepost. Ik zit nu in Engeland en heb een eigen appartement gehuurd. Ik heb 1 slaapkamer en 1 woonkamer.
Omdat ik nog geen meubels heb, heb ik alles in de woonkamer gezet (ook de bed) om de galm te verminderen. Het is "well insulated", dus de muren zijn ook dik, maar sinds ik zelf erg luidruchtig ben wegens de redenen aangegeven in m'n vorige topic, wil ik ervoor zorgen dat ik zo min mogelijk hoorbaar ben.
Ik heb enkele vragen en hoop dat jullie nog bereid om ze te antwoorden. Alvast bedankt!

Vraag 1: Als ik papier tegen de muur aanplak om dingen erop te schrijven/plannen zoals de foto hier:



Heeft dat enige effect op de galm? Is er een speciaal soort papier wat ik kan gebruiken? Het moet goedkoop zijn en mag de muur niet beschadigen.

Vraag 2: Ik heb vloerbedekking en een tapijt. Ik heb gelezen dat ik iets onder de tapijt kan leggen waardoor de "impact" van voeten stampen verminderd wordt. Hoe heet zo iets?

Extra informatie:
In m'n woonkamer is alleen 1 muur dat connected is met de buren.
Het is een holle muur, want als ik er tegen klop hoor ik dat het leeg is van binnen, maar tegelijkertijd gaat er niet echt veel geluid door heen (heb de buren nog geen enkel keer gehoord). Ik denk dat er midden in isolatie material inzit. Zouden ze het horen als ik tegen de muur aanklop? Ik bedoel, de feit dat de muur hol is maar zo geluidsdicht, zorgt dit ervoor dat er minder impact geluid doorgaat of juist meer?

Sorry voor de manier hoe dit geschreven is, kan even niet helder nadenken. Erg bedankt voor jullie hulp in de andere topic trouwens.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 30, 2011 1:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag 1:

Neen, heeft geen enkel nut. Ook niet met dik papier of bordkarton zul je een merkbare verbetering krijgen dan slechts bij hoge frequenties (die je zelf niet op nauwelijks produceert). Je zou overdag je matras (of het matras van je logeerbed) rechtop tegen de muur kunnen zetten Idea

Vraag 2:

Ondervloer, maar heeft veelal enkel een positieve werking indien geplaatst onder een harde vloerbekleding zoals parket of laminaat. Ook hier zul je dus geen significante verbetering maken. Meest eenvoudig is gewoon op je sokken lopen!

Vraag 3:

Niet te bepalen. Indien de beide muurbladen onderling geheel ontkoppeld zijn en er absorberend materiaal tussen zit zal impactgeluid redelijk effectief zijn gedempt, echt niet zonder meer onhoorbaar. Meest eenvoudig is om op één van de drie niet woningscheidende muren te kloppen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Trimoxie
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mrt 30, 2011 1:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wow dat was snel. Maar als ik dat doe in vraag 1, heeft dat geen negatieve effect? Vermeerdert dat de galm niet? Want m'n hele concentratie zit nu om precies op die muur te kloppen, ik weet dat het gek klinkt en ik ben nu dag en nacht bezig om dat niet te doen, en heb daardoor erg hoofdpijn en kan aan niks anders denken. Dus de hele idee achter vraag 1 is om de muur vol te plakken met papier, waar ik dan de hele tijd op ga brainstormen, waardoor ik hoop dat m'n "dwang" om erop te kloppen weggaat en omgezet wordt in iets nuttigs (dus studeren).

Het is het proberen waard. Maar alleen als het de galm niet vermeerdert. Heeft u nog meer informatie op dit gebied? Bijvoorbeeld welk soort papier ik kan gebruiken, en of ik het gewoon kan plakken zonder dat de muur beschadigd wordt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 30, 2011 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geen negatief effect als er papier tegen de muur hangt.

Zonder schade plakken met Multitack van Pritt
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 01, 2011 9:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Een sympathieke, "to the point" en exacte reactie van Geluidforum.

Als je toch op zo'n muur zou willen kloppen (en om welke reden ook de aan de buur grenzende muur niet kan of wil ontwijken) hang een degelijke schuimstofplaat op de muur (of een dik wandtapijt of wat ook) (en klinkt je eigen stem wat doffer).

Zuiver technisch (ga ik wel op door bij interesse).
Een traag terugkerend schuim (zoals bepaalde PVC schuimen, of andere) is hier een voordeel omdat dit slagen dempt (energie absorbeert) terwijl heel elastisch schuim een terugslag geeft (Mr. Green hoe stom het ook klinkt, maar dat slaat terug).
Ik heb ooit metingen gedaan op dergelijke verschillende schuimen, en vond het toen grappig om de praktijk te toetsen aan de theorie (of omgekeerd).
Om dit te doen hing ik agglofoam (zeer elastisch vlokkenschuim) tegen de muur alsook PVC traag terugkerend schuim.
Op dat PVC schuim kon ik zo hard op slaan met mijn vuist als ik wilde en had hier geen last van (werd er alleen maar moe van). Hetzelfde op de agglofoam gaf mij serieuze terugslagen niet alleen in mijn pols maar ook in mijn elleboog en schoudergewricht (mijn vuist deed geen pijn maar ik voelde dat dit echt mijn gewrichten zou kunnen kwetsen). Het verschil in reactie tussen beide schuimen was zéér duidelijk.

Men gebruikt zo'n agglofoam (maar dan bekleed) specifiek als wandbescherming in sportruimtes om sporters te beschermen. Maar in wezen is dat niet het aangewezen schuim om maximale bescherming te verzekeren. Ik zou zelfs zeggen dat dit niet bepaald een verstandige toepassing of keuze is.

Smile Dit is maar een aanvulling in zover nuttig. Vermoedelijk heeft Geluidforum alles gezegd wat je nodig hebt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.