Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

winkel heeft boxen in plafond. ik woon er boven en word gek!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
puck
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jan 29, 2010 11:42 am    Onderwerp: winkel heeft boxen in plafond. ik woon er boven en word gek! Reageer met quote

Hallo,
Ik woon boven een winkelpand waar 8 boxen in het plafond bevestigd zijn. Deze spelen de hele dag, zes dagen per week. In de winkel zelf klinkt het geluid redelijk zacht en aangenaam. Bij mij klinkt het echter vreselijk als een continue doffe bas! De eigenaresse heeft geen intresse om de boxen uit t plafond te halen en "los" op te hangen. Aan vloerisolatie wil ze eventeel wel meewerken. Maar dat gaat volgens mij veel meer kosten dan 8 nieuwe boxen. Hoe is dit wettelijk. Ik vrees dat t aantal decibellen niet boven de 50 komt, maar het is zoooo vervelend. Kan zelf geen muziek draaien, of de tv aanzetten. Dat versta ik dan toch niet. Wat kan ik doen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jan 29, 2010 12:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lees even hier

Je hebt overigens helemaal gelijk, een vloer isoleren is een heel stuk duurder dan het plaatsen van andere speakers of het anders ophangen van bestaande speakers...

Mogelijk (afhankelijk van het type plafond en de speaker) heb je, bij dergelijke inbouwspeakers, te maken met laagfrequente resonantie (luchtgeluid, dus geen contactgeluid) achter het akoestisch plafond. De wijze van ophanging is dan dus niet zozeer het probleem. Het plafond openmaken en een dikke (200 mm of zo) laag steenwol of glaswol als absorptiemateriaal opleggen zou kunnen helpen, evenals het plaatsen van op eenzelfde wijze dik gevulde kappen over de achterkanten van de speakers...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jan 29, 2010 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aanvullend op geluidsforum:

Afhankelijk van je huur of eigendomssituatie en je relatie met deze winkeleigenaar lijkt het mij dat je de winkel hier verantwoordelijk kan stellen voor dit geluidsprobleem.

Dit is duidelijk een situatie waar hun geluidsinstallatie door hun montagemethode onnodige overlast bezorgd.

Mij lijkt de situatie hier op zijn kop te staan. De winkel moet dit probleem oplossen en jij kan hier eventueel hulp bij aanbieden en/of meewerken, en NIET omgekeerd.

Als dit van een woningbouwvereniging zou ik hen hierbij betrekken indien de winkel dit niet oplost.
Jij staat hier vermoedelijk/waarschijnlijk duidelijk in je recht (als dit probleem zou geobjectiveerd worden in getallen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Martine
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Feb 01, 2010 9:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo

Als het onder jou een winkel is kan je misschien iets via de gemeente of milieudienst. Grote kans dat de winkel onder het Activiteitenbesluit valt. In dat geval mag het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (zeg maar gemiddelde geluidsniveau) in in- of aanpandige woningen niet meer bedragen dan 35 dB(A) tussen 07:00 uur en 19:00 uur en 30 dB(A) tussen 19:00 uur en 23:00 uur. Als dan in de woning nog muziekgeluid herkenbaar is, is er ook nog 10 dB strafcorrectie en geen bedrijfsduurcorrectie.
Als je een klacht indient bij de gemeente/milieudienst zou er iemand moeten komen om het geluidsniveau in jou woning te meten. Als dan blijkt dat het geluidsniveau te hoog is zal de winkelier een aanschrijving krijgen dat hij op welke manier dan ook moeten zorgen dat hij kan voldoen aan de normen in het activiteitenbesluit. Als blijkt dat de winkelier wel kan voldoen is er helaas niet zo veel meer dat je kan doen behalve vriendelijk vragen.

succes Martine
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 01, 2010 9:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Martine schreef:
Als je een klacht indient bij de gemeente/milieudienst zou er iemand moeten komen om het geluidsniveau in jou woning te meten. Als dan blijkt dat het geluidsniveau te hoog is zal de winkelier een aanschrijving krijgen dat hij op welke manier dan ook moeten zorgen dat hij kan voldoen aan de normen in het activiteitenbesluit.


Bovenstaande dus!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
puck
Gast





BerichtGeplaatst: Do Feb 04, 2010 9:49 am    Onderwerp: geluidshinder winkel Reageer met quote

Bedankt voor de reacties! Ben bezig via de gemeente. Zal laten weten op dit forum hoe de zaak verder verloopt.
Groeten, Mariska
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.