Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Nieuwe woning isoleren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Foon



Sinds: 10-4-2012
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2012 11:19 pm    Onderwerp: Nieuwe woning isoleren Reageer met quote

Hi,

Ik ga eind deze maand in een huurwoning wonen (bovenste verdieping, bouwjaar 2004), waarvan ik de vloer wil vervangen. Ik heb daarbij de volgende doelen/eisen:
-voorkomen dat ik zelf veel looplawaai produceer.
-verminderen van geluiden van buren.
-ik wil mijn home theather geluidssysteem met subwoofer kunnen gebruiken. (Uiteraard niet voluit.)

Ik heb geen idee hoe goed de woning geisoleerd is, maar wil er voor de zekerheid alvast rekening mee houden door een goede laminaat vloer erin te plaatsen. Ik wil er niet al te veel in investeren, want ik weet niet hoe lang ik van plan ben erin te blijven.

Ik zag op een webshop het materiaal Agglomer voorbij komen. Is dat aan te raden? Nog andere tips?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 7:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een woning welke in 2004 gebouwd is heeft een betonnen vloer. Als het een appartement is moet je uitkijken met de vloer want het kan heel goed wezen dat het een zwevende dekvloer is. Zeker in 2004 werd er al iets gedaan met zwevende vloeren. Dit kan je nagaan bij de verhuurder. Ik wil niet beweren dat deze vloer afdoende is om het geluid te weren maar wij moeten het wel weten bij het geven van een advies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 11:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bart,

Het maakt hier weinig.
Wat Foon in zijn hoofd heeft is een relatief goedkope ondervloer voor zijn laminaat.

Haast elk type van ondervloer dat Delta 10 dB of meer maakt is hier geschikt voor.

Als dat reeds een zwevende vloer is maakt het niet uit en kan hij elk type van ondervloer gebruiken, maar het prijsverschil blijft beperkt.

Hoe dan ook, het helpt alleen voor stapgeluiden en hoge frequenties en voor zijn HT en subwoofer doet het zo goed als niets, ongeacht welke ondervloer.
Om voor een HT iets aan isolatie te doen dat het waard is isolatie te noemen zal hij in heel andere termen moeten denken. Of daar nu een zwevende vloer ligt of niet.
Het enige verschil met of zonder zwevende vloer is dat de akoestische kwaliteit van de ondervloer geen rol speelt, en zonder zwevende vloer dat hij TAL van keuzes heeft, maar geen enkele die de naam isolatie in functie van subwoofers waard is.

En dan praten we nog niet over wanden en zijdelingse buren en/of flankerend geluid in gelijk welke richting.
Op basis van deze vraag kan je geen ernstig advies geven. Het enige dat Foon goedkoop ernstig kan doen op basis van deze probleemstelling en vraag is zijn installatie stil genoeg zetten en zijn lage frequenties voldoende wegfilteren. En hoeveel dat is is afhankelijk van Foons tot op heden onbekende reeds bestaande isolatie.

Er is juist een topic gaande over HT's.
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1325

En als Foon iets wil lezen over ondervloeren:
Zoek het forum af op ondervloer en idem dito voor Google.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Foon



Sinds: 10-4-2012
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2012 10:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het als leek lastig om de topics op dit forum te lezen, want het technische niveau vind ik erg hoog. Veel definities zijn mij onbekend.

Ik weet niet of er momenteel al een zwevende vloer in zit. Daarmee wordt neem ik aan een zwevende vloer bedoeld die er tijdens de bouw van het appartementen complex in is gelegd?

Momenteel ligt er al laminaat in de woning, van de vorige bewoner. Wat zou beter zijn:
1) het oude laminaat verwijderen en zelf agglomer+laminaat plaatsen of
2) agglomer+laminaat boven op de bestaande laminaat vloer plaatsen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2012 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ik bedoel een zwevende vloer welke tijdens de bouw er in gelegd is. Wat betreft om het laminaat op het laminaat te leggen geeft geen meerwaarde, enkel minder afval maar een hoogere vloer waarbij de deuren waarschijnlijk ingekort moet worden.

Wat Erik heeft geschreven sluit ik me bij aan. Iedere ondervloer met een isolatiewaarde van 10 dB(A) is gelijk.

Als je meer wil isoleren gaat het aanmerkelijk meer kosten en gaat de vloer omhoog. Meer isolatie dan krijg je hogere kosten en hogere vloer.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Foon



Sinds: 10-4-2012
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2012 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een vraag:
Als ik in een kamer ben met laminaat, en iemand in diezelfde kamer met haken gaat lopen, dan maakt dat vaak veel geluid. Helpt in zo'n situatie een ondervloer ook? Of helpt een ondervloer alleen voor isolatie voor vanuit andere kamers?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo Apr 29, 2012 11:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het helpt weinig tot niets
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Foon



Sinds: 10-4-2012
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Di Mei 01, 2012 1:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is eigenlijk beter, 1) laminaat met een slechte ondervloer, of 2) helemaal niets en dus alleen maar beton. Als ik denk aan de massa-veer theorie, dan zou ik 1 zeggen. Maar ik heb het idee dat 2 stiller is als je zelf met harde schoenen in de woning loopt.

Zou je dus onderscheid moeten maken tussen A) geluidsisolatie in de woning tegen geluid geproduceerd in diezelfde woning en B) geluidsisolatie van en naar de woning naar/vanuit andere woniningen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.