Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidshinder mechanische ventilatie buren
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 2:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Dankzij een bericht over onderzoek van TU Eindhoven en Universiteit Twente "SORAMA spoort hinderlijk geluid op" ben ik verder gaan zoeken en kom zo op een interessant onderzoeksmethode voor Laagfrequent geluid zie hier.
Ben heel benieuwd wat dit bedrijf voor particulieren kan betekenen.


Mooie kleurtjes in die grafieken.
B&K heeft dit toch al vele jaren?
Vroeger wist ik zelfs nog hoe ze het noemden. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 09, 2012 6:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kan B&K laten zien op een oppervlakte hoe en wat het zit met geluid?
Dacht dat die alleen grafieken gaven en niet visueel hoe geluid zich gedraagt over een heel oppervlak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2012 9:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Kan B&K laten zien op een oppervlakte hoe en wat het zit met geluid?
Dacht dat die alleen grafieken gaven en niet visueel hoe geluid zich gedraagt over een heel oppervlak.


Techniek is wezenlijk anders Bert, lees anders even op de site van Sorama. B&K heeft ook den geluidscamera, echter met een veel geringere resolutie.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2012 4:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat het op Pulse lijkt.
Maar beide websites zijn erg goed in reclame, maar ik zie zo snel geen technische verhaaltjes.
Maar ik zal vanavond nog eens kijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Nov 10, 2012 4:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Kan B&K laten zien op een oppervlakte hoe en wat het zit met geluid?
Dacht dat die alleen grafieken gaven en niet visueel hoe geluid zich gedraagt over een heel oppervlak.


B&K is schandalig duur en ze zeveren teveel over hoe groen ze wel niet zijn, wat ik verdacht vind omdat dat meestal alleen commercieel belang heeft, maar als er iets te meten valt zijn of in ieder geval waren ze meestal marktleider.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Nov 11, 2012 8:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Is er eigenlijk iemand die precies snapt wat we hier zien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sorama
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2012 4:22 pm    Onderwerp: Sorama Sound Imaging middels akoestische holografie Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Is er eigenlijk iemand die precies snapt wat we hier zien?


Beste forum gebruikers,

Linda attendeerde mij op de verwijzing naar Sorama, bedankt daarvoor!

Als medewerker van Sorama ga ik natuurlijk graag in op de vraag van Bert wat we nu precies zien in het plaatje met de mooie kleuren. Eigenlijk jammer dat er alleen het plaatje wordt getoond, want wij maken bewegende beelden die meer zeggen! Onze technologie is nog maar recent beschikbaar in de kwaliteit en prijs zoals wij die bieden; akoestische holografie is een methode om vanaf een beperkte afstand (zeg maar een aantal cm) een oppervlak van een object te bekijken met een array van microfoons waarmee met behulp van holografische principes de trilling van een object in kaart wordt gebracht. Vergelijk het met een warmtebeeld camera die warmte (kun je wel voelen maar niet zien) in beeld brengt. Welnu, wij doen hetzelfde maar dan met geluidsGOLVEN ((kun je wel horen maar niet zien).

Bert merkt terecht op dat bedrijven zoals B&K dit al jaren doen en 'aan de prijs' zijn. Er worden inderdaad mooie kleurenplaatjes gemaakt maar dat is vaak een indruk van geluidsdruk. Waar wij uniek in zijn is dat we als enige de GOLF zelf zichtbaar maken en daarmee inzicht geven in wat trilit, waarom, hoe plant de golf zich voort in de structuur etc.

Zie ook de voorbeelden op onze website www.sorama.eu of zoek op Sorama op youtube en kijk wat voor beelden we maken.

Specifiek voor dit forum kan ik uitleggen waar de gerefereerde beelden over gaan: dit was voor een klus in Wassenaar waar iemand last had van laagfrequent geluid, waar meerdere buro's over de vloer waren gekomen, welke niets hebben kunnen vinden en feitelijk de bewoner niet serieus namen.

Wij zijn uiteindelijk benaderd om daadwerkelijk voor een rechtbank aan te tonen dat er een probleem was en waar dit vandaan kwam. We hebben letterlijk zichtbaar gemaakt dat de muur stond te trillen en via de bewegende geluidsgolven konden bepalen uit welke haakse muur dit kwam. Zo verder speurend kwamen we uit bij een verkeerd gemonteerde pomp ongeveer 50 meter verderop.

Zonder op te scheppen kunnen wij dus geluid zichtbaar maken wat anderen niet kunnen.

Nu nog de vraag wat wij voor particulieren kunnen betekenen; in tegenstelling tot B&K zijn de prijzen van onze apparatuur erg laag, wij geloven namelijk dat we de wereld alleen stiller kunnen maken als deze technologie laagdrempelig is, zowel prijstechnisch als gebruikers vriendelijkheid.

Twee jaar geleden was de technologie alleen als dienst bij ons in te huren, maar tegenwoordig kan iedereen bij ons een meetsysteem aanschaffen. De typische akoestiek buro's en consultants zijn volgens ons zeer goed geholpen met deze technologie of men kan ons rechtstreeks inhuren.

We zoeken op dit moment naar manieren om -buiten de grote buro's- de kosten van de dienstverlening voor de particulier zo laag mogelijk te houden omdat we veel van dit soort (soms heftige persoonlijke) problemen tegenkomen. Bedrijfsmatig bieden we onze dienstverlening aan waarbij we de meting doen, uitwerken hiervan plus advies om het probleem aan de bron op te lossen voor een all-in bedrag van tussen de 2500 en 7500 Euro. Hiervoor krijg je niet slechts grafieken en foto's van opstellingen maar een presentatie van het probleem, de diagnose en de oplossing(en) die aangebracht moeten worden om de trillingen te verlagen.

Wij merken dat de animaties van geluidsgolven erg veel indruk maken bij onze klanten en daarmee ook het probleem tastbaar maken, zo zien we niet alleen de mate van afstraling van geluidsgolven, maar ook hoe de golf zich via een ophangpunt naar de muur verplaatst. Op deze manier gelooft men ook dat bv een trillingsdemper gaat helpen omdat het probleem inzichtelijk is gemaakt en het transfer pad in kaart is gebracht.

We zijn een startup die 3 jaar geleden begonnen is en staan op het punt om veel systemen te gaan uitrollen, jullie ervaringen en ideeen zijn welkom. Ook personen die interesse hebben om ons systeem bedrijfsmatig te gaan toepassen in de praktijk zijn welkom.

Voor specifieke vragen graag het contact formulier gebruiken op onze contact pagina van de website.

Ik hoop dat ik jullie vragen heb kunnen beantwoorden over wat er nu precies zichtbaar was!

Groeten, Gertjan Yntema
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2012 7:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

OK, dank je voor de info.

Ik begrijp nu ongeveer wat jullie doen en ik ben ook wel een beetje onder de indruk.

En de aanpak en filosofie staan me ook zeer aan, hoewel je moet oppassen dat je niet op een zwarte lijst komt als je, ook al is het terecht, recalcitrant bent Mr. Green Mr. Green .

Wat zijn de uitersten qua frequentie en amplitude waarmee jullie nog iets kunnen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2012 7:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wauw da's heel veel informatie......dank je wel.
Wel veel geld voor particulieren maar in ieder geval duidelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2012 11:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Wauw da's heel veel informatie......dank je wel.
Wel veel geld voor particulieren maar in ieder geval duidelijk.


Als er geen misselijke managers bijkomen, en ze krijgen veel werk, zal het, gegeven de sympathieke doelstellingen, misschien nog wel wat betaalbaarder worden. Hoop ik. Mijn gevoel bij dit initiatief is, wat dat ook uitmaakt, wel goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sorama
Gast





BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2012 5:26 pm    Onderwerp: Onze specifikaties Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
OK, dank je voor de info.

Ik begrijp nu ongeveer wat jullie doen en ik ben ook wel een beetje onder de indruk.

En de aanpak en filosofie staan me ook zeer aan, hoewel je moet oppassen dat je niet op een zwarte lijst komt als je, ook al is het terecht, recalcitrant bent Mr. Green Mr. Green .

Wat zijn de uitersten qua frequentie en amplitude waarmee jullie nog iets kunnen?


Dank! We benaderen de markt bewust op een andere manier, zowel mbt business model en toegankelijkheid van de technologie. Of dit recalcitrant is en reden om op een lijst te komen laat ik me niet over uit. We doen wat we doen en iedereen mag ons benaderen om deze technologie of dienstverlening te gebruiken.

Het frequentiebereik van onze technologie incl microfoons is 1Hz-20kHz. Inderdaad; we kunnen -omdat we near-field golven bekijken- tot 1Hz met dezelfde hoge resolutie zichtbaar maken. Hiermee verschillen we wezenlijk van andere technieken.

Met betrekking tot geluidsdruk hanteren we de grens waarbij onze MEMS microfoons 2% vervorming vertonen, te weten 115db SPL @ 1kHz. Voor arrays die we voor onze consultancy opdrachten gebruiken hebben we evt een groter meetbereik.

Behalve de produkten die op onze site staan hebben we een prototype van 1024 kanalen getoond op de Bits&Chips Embedded Systems beurs op 8 november. Daar kunnen we nog veel meer mee...

Ik hoop dat ik met deze gegevens de forumleden kan inspireren tot een breder spectrum van metingen en toepassingen. We hebben zelf de limieten nog niet ontdekt en komen zeer regelmatig nieuwe toepassingen tegen!

Nogmaals; neem gerust contact met ons op voor vragen en (on-)mogelijkheden...

Gertjan Yntema.
Naar boven
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 24, 2013 6:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Duidelijke en zichtbare uitleg van de sorama-geluidscamera:
Quote:
Geluidscamera - 21-3-2013 in De Wereld Leert Door de wereld op z’n kop. Wetenschapper Rick Scholte heeft een camera uitgevonden waar mee je geluid kunt zien. Eindelijk het wapen tegen geluidsoverlast? Hier in de studio laten we zien hoe het werkt en hoe het ook jouw leven kan gaan veranderen.

Zie video op dewerelddraaitdoor.vara.nl.
Hij eindigt met een mooie tweet "Een stille gezonde wereld begint met het inzien van geluid."

Ben benieuwd of Gertjan dit topic volgt ,zo ja dan heb ik een vraag;
Hebben jullie deze methode al toegepast bij particulieren in een woning? coffee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mrt 26, 2013 12:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij af wat het voordeel is t.o.v. intensiteitstechnieken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 26, 2013 3:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Ik vraag mij af wat het voordeel is t.o.v. intensiteitstechnieken.


In elk geval sneller en direct inzichtelijk, voor prototyping bijvoorbeeld derhalve meer aangewezen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mrt 26, 2013 4:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij af of dit sneller is.
Als je scant met intensiteit en real time (grafisch) verwerkt kom je toch tot een vergelijkbaar resultaat?

Alleen werken ze hier met tal van microfoontjes.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.