Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidshinder mechanische ventilatie buren
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jul 05, 2009 10:03 pm    Onderwerp: Re: Mechanische ventilatie systeem van de buren Reageer met quote

kie schreef:
Geluidforum schreef:
kie schreef:
Ik herken ook dit probleem, ben zelf ook al enige tijd bezig met buren om een oplossing te vinden voor dit geluidsprobleem. Ik heb zowel binnen als buiten geluidsoverlast. In overleg is er een nieuwe motor geinstallleerd en zijn er rubbers geplaatst achter de behuizing die bevestigd zit aan de scheidingsmuur. Desondanks hoor ik nog steeds een donkere brom in mijn huis als de ventilator op z´n hoogste stand staat. Buiten in de tuin ervaar ik geluidsoverlast van de afvoerbuis die op het dak is geplaatst aan achterzijde van onze woning. Wie kan mij adviseren over bouwtechnische maatregelen die aan deze geluidsoverlast (zowel binnenshuis als buitenshuis) definitief een einde maakt?


Lijkt dus geluid ín de leidingen te zijn, dat d.m.v. dempers (als eerder getoond in dit topic) grotendeels kan worden gereduceerd.

Overigens is het erg afhankelijk van het type rubbers en de plaatsing of een juiste contactgeluidisolatie is gerealiseerd. Heb je foto's?


Wat voor soort dempers bedoelt u en welke type rubbers werken het beste voor contactgeluidisolatie? Heeft u foto's of info over deze materialen?




Dit zijn stukken geluiddempende slang (binnenzijde voorzien van microperforatie en glaswol vulling.


(bron: www.vinksystemen.nl)
Meer 'starre' varianten van hetzelfde principe.

Rubberen trillingdempers zijn er in erg veel varianten, zoals al gezegd toepassing erg afhankelijk van situatie (ophanging). Meestal moeten de rubbers 'indrukkend' belast worden.


(bron: www.henzo.com)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2009 4:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Kie,

De flexibele geluiddempende slang type FGD wordt toegepast als geluiddempende verbinding tussen de ventilatiekanalen en de ventilator en als flexibele overspraakdemper in het kanalenstelsel.

FGD 128-100 Rond 128mm x lengte 100 cm

www.itho.nl
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2009 5:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gast schreef:
Beste Kie,

De flexibele geluiddempende slang type FGD wordt toegepast als geluiddempende verbinding tussen de ventilatiekanalen en de ventilator en als flexibele overspraakdemper in het kanalenstelsel.


of bij www.panflex.nl of bij www.schilt-meerkerk.nl Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Hallo
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Nov 14, 2010 7:05 am    Onderwerp: Brommend geluid in de woning Reageer met quote

Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik een andere woning betrokken, de eerste maand heb ik heerlijk geslapen. Totdat er een brommend geluid kwam, eerst dacht ik, het kan weleens een nacht zijn die de rust verstoord. Maar het werd meer dan 1 nacht, nacht na nacht werden de nachten door het geluid beheerst, in slaap kunnen komen maar vervolgens weer wakker worden, en of helemaal niet in slaap kunnen komen. Met alle gevolgen van dien, ontzettend moe, dag in dag uit. Niet prettig naar bed gaan, wetende dat het weer een slapeloze nacht zal gaan worden. Soms dacht ik dat ik gewoon gek aan het worden was! Als er iemand bij mij logeerde werd het geluid ook geconstateerd, maar ja die personen gaan weer lekker de volgende dag weer naar hun eigen stekkie. Ik ben al maanden bezig met de woningbouw Ymere te Amsterdam. Bellen, brieven, emails. Ik word niet echt serieus genomen. Zelf ook contact gehad met bouw en woningtoezicht, die wel actie ondernemen nar de woningbouw, die dan wel reageert, maar ook weer niet. Wijksteunpunt wonen heb ik destijds ook ingeschakeld, waar ik goede hoop in had. Althans dat voelde zo, mevrouw we gaan het oplossen!!! Werd er gezegd, maar dat was dus niet waar, die meneer die mij hielp zit voor zichzelf bij de WSW maar niet voor mij! Het is in de tussentijd 1 maand stil geweest, ik was zo blij! Eindelijk kon ik weer slapen, maar dat was voor korte duur, het is weer terug! Ik ben nu zwanger, maar trek het niet meer, ben bang dat ik door de stress van het geluid en de slapeloze nachten problemen zal gaan ondervinden, dit heb ik ook tegen de woningbouw gezged maar er word niet serieus met mijn klacht omgegaan, ik zit met mijn handen in het haar. Ik weet het echt niet meer! Wie kan mij helpen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 14, 2010 11:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er bouwactiviteiten of wegenbouwactiviteiten in de buurt?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Nov 21, 2010 9:35 pm    Onderwerp: Re: geluidshinder mechanische ventilatie buren Reageer met quote

Had ook een probleem met de vorige ventilatieunit, nu de Orcon MVS 10 rh genomen, welke 100% trillings/resonantie vrij is! Echt een verademing en een aanrader!


linda schreef:
MichielvanEeden schreef:
Een woning van 25 jaar oud hoeft niet aan de eisen van het bouwbesluit te voldoen. Er waren toen misschien wel eisen in het besluit geluidwering woningen (de voorloper van het boeubesluit) maar daar heb je nu niets meer aan.

Als een woning wel zou moeten voldoen maar dat doen het niet, dan zijn de aannemer of het gemeentelijke toezicht op woningbouw aanspreekbaar.

Een milieudienst of de politie zullen dit in de regel niet oppakken.

Let wel: als de bron niet een andere woning is, dan is het mogelijk wel een zaak voor de milieudienst.


Michiel ik wil weten over de hinder in huis.Want door de resonerende ventilatie systeem van de buren krijg ik zo'n lekkere bromtoon in huis.
Het hele verhaal van LF en Hertz etc.ken ik nu wel maar daar kan ik niets mee.Jij had het over geluid binnen.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 14, 2010 1:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant nieuwsartikeltje aangaande ventilatie in woningen.

Bron: www.geluidnieuws.nl
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2011 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Interessant nieuwsartikeltje aangaande ventilatie in woningen.

Dit artikel is van november 2010 ,is hier ondertussen meer over bekend?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2011 5:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Geluidforum schreef:
Interessant nieuwsartikeltje aangaande ventilatie in woningen.

Dit artikel is van november 2010 ,is hier ondertussen meer over bekend?


Ik vermoed van niet, maar het is niet mijn branche...

De bron onder het artikel verwijst naar het artikel van de VLA (de bewuste brancheclub). Onderaan staat een contactpersoon voor dit project. Je zou daar eens kunnen informeren! http://www.gezondeluchtingebouwen.nl/Nieuws/Persberichten/PERSBERICHT_VLA_De_hoogste_tijd_voor_bindende_afspraken
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2011 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Recent in ons huis een nieuwe badkamer! Ik heb in plaats van een klein ventilatortje een Itho ventilatiebox gekocht. Deze heeft een debiet van 300 m3/uur, maar draait (omdat ik maar één ingang gebruik, namelijk voor de badkamer) zonder sturing (duurder) ca. 150 m3/uur. Dat is ook stiller. De 125 mm slang tussen badkamer en box is ca. 2 meter lang en ga ik binnenkort vervangen door een geluiddempende slang van ongeveer dezelfde lengte. Ik zal vooraf en achteraf het geluidsniveau even meten en hier publiceren, dat geeft een goed beeld voor anderen.

10 meter slang kost ongeveer 70 euro (excl. BTW).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Di Sep 06, 2011 12:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Met beetje googelen kwam ik volgende tegen:

Geluidshinder van mechanische ventilatie tegengaan

1 Probleem
Het zodanig ontwerpen en afregelen van een mechanisch ventilatiesysteem dat geluidshinder binnen de eigen woning wordt beperkt.

2 Oplossingsrichtingen
2.1 Vier oplossingen

1. Kies een ventilator met gelijkstroommotor en laag vermogen.
2. Breng slangdempers aan.
3. Regel het systeem goed af.
4. Plaats de ventilatie-unit in een afgesloten ruimte.
Lees verder de bron:wizer.nl/.

Veel informatie gaat over energie besparen zoals hier. Dit zou naast het geluidsoverlast een goed argument kunnen zijn om het probleem bij de buren aan te pakken.
Ook hebben meerdere fora het over een levensduur van de mechanische ventilatie-systemen van hoogstens 25 jaar. oa hier.
Jaarlijkse controle en onderhoud zou een hoop ellende voorkomen ,dit is al lang bekend bij rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezond-en-veilig-wonen maar ze doen er verder niet veel mee.
Zover ik kan vinden is er maar een politicus die zich bezighoudt met dit onderwerp Paulus Jansen.
Hij wil een jaarlijkse APK voor woningen ‘Voor maar 1,50 per maand kan iemand langskomen die onder meer naar de ventilatie kijkt."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 20, 2011 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Recent in ons huis een nieuwe badkamer! Ik heb in plaats van een klein ventilatortje een Itho ventilatiebox gekocht. Deze heeft een debiet van 300 m3/uur, maar draait (omdat ik maar één ingang gebruik, namelijk voor de badkamer) zonder sturing (duurder) ca. 150 m3/uur. Dat is ook stiller. De 125 mm slang tussen badkamer en box is ca. 2 meter lang en ga ik binnenkort vervangen door een geluiddempende slang van ongeveer dezelfde lengte. Ik zal vooraf en achteraf het geluidsniveau even meten en hier publiceren, dat geeft een goed beeld voor anderen.

10 meter slang kost ongeveer 70 euro (excl. BTW).


Even een stukje van ca. 1,5 meter vervangen door ca. 1,8 meter geluiddempende slang. ZEER indicatief gemeten (achtergrondgeluid van enig verkeer in de straat) op zo'n 30 cm van de aanzuigopening in het plafond van de badkamer. Op oorhoogte, middenin de badkamer, na aanpassing 31 dB(A).

Voor: 43 dB(A)
Na: 39 dB(A)


Horizontaal: Tertsbandmiddenfrequenties;
Verticaal: Niveau in dB(A).



Om ook laagfrequent meer te dempen denk ik dat het nuttig is de slang in een (aantal) bocht(en) te leggen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2011 2:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

In dB(A)?

Smile Flinke piekfrequentie ......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2011 6:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
In dB(A)?

Smile Flinke piekfrequentie ......


Stoorgeluid (het was 17:00, piekverkeer en zo in de straat) en de ventilatiebox die, juist boven de badkamer, zonder noemenswaardige trillingdemping (twee stukjes verpakkingsschuimrubber) op een 80 jaar oude houten vloer staat met daaronder een spouw, een gipsplaat en wat stucwerk...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Do Nov 08, 2012 9:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dankzij een bericht over onderzoek van TU Eindhoven en Universiteit Twente "SORAMA spoort hinderlijk geluid op" ben ik verder gaan zoeken en kom zo op een interessant onderzoeksmethode voor Laagfrequent geluid zie hier.
Ben heel benieuwd wat dit bedrijf voor particulieren kan betekenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.