Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast van School
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Charlotte
Gast





BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2008 11:20 am    Onderwerp: Geluidsoverlast van School Reageer met quote

Hallo, een vraagje van mijn kant:

Ik woon naast een schoolplein, wat een aardige bak lawaai oplevert. Toen we naar de woning gingen kijken zagen we dat ons balkon(3hoog) bijna boven het schoolplein hangt. We hadden wel op wat lawaai gerekend maar er zijn de hele dag kinderen buiten.

Toen ik op de basisschool zat moesten alle kinderen tegelijk naar buiten en maximaal een half uur per dag, omdat de omwonenden anders last hadden van het lawaai. Bovendien kregen we (excusez les mots) ongekend op ons flikker als we stonden te gillen etc.

Bij deze school is dat heel anders. Er zijn van half 9 tot 3 minstens 2 klassen buiten. Ik heb ooit een poging gewaagd om aan een van de docenten te vragen of ze kinderen die heel hard lawaai maken, ze daar op aan kunnen spreken. Ik heb daarbij gezegd dat ik snapte dat het kinderen waren en dat kinderen nou eenmaal niet geluidsvrij zijn, maar dat dat gegil toch echt een beetje absurd was. De docent heeft mij toen in niet misteverstane bewoordingen gemeld dat ik niet zo moest zeiken en dat kinderen het verdienden om buiten te zijn en dat ik maar op moest hoepelen als ik er last van had... (dat was mijn punt niet! Knurft)

Zijn hier geen regels voor? Ik werk tegenwoordig freelance thuis, en het is zo erg dat ik met mooi weer alle ramen dicht moet houden omdat ik me anders gewoon niet kan concentreren...

HELP!!!!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2008 1:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als dit de reactie van een basisschool-leerkracht is verbaas ik mij niet meer over luidruchtige en verbaal intimiderende jeugd Sad... Tragisch.

Maak een afspraak met de directeur van de school, waarbij je óók de reactie van één van zijn leerkrachten noemt. Kom je hier niet verder, ga naar het bovenschools bestuur (vaak een bestuur over meerdere scholen binnen of rond een gemeente). Zij hebben vaak een korte lijn met de gemeente en je kunt aangeven dat je het probleem aanhangig zult maken bij de 'volksvertegenwoordigers' binnen je gemeente.

Dit gaat veel tijd en moeite kosten. Met meerdere mensen in actie maakt het makkelijker en je hebt meer invloed. Heb je al eens bij buren geďnformeerd óf en hoe zij hinder van het schoolplein ondervinden?

Op een 'protestsite' voor een nieuw te bouwen school (www.bredeschoolmierlo.info) vond ik:
Quote:
Combinatie wonen / school
Bij brede scholen wordt er vaker gekozen voor de combinatie wonen/school. In de Randstad, waar de druk op de ruimte vele malen groter is dan in "Mierlo, rust en ruimte", is dat begrijpelijk. Voor een dorp vinden wij het echter een ongewenste situatie. Dat zo'n combinatie niet altijd een juiste keuze is, blijkt uit stukken van de Gemeente Amsterdam: bewoners hebben een convenant moeten tekenen, zodat ze niet zullen klagen over de overlast van spelende kinderen. In de pauzes wordt rekening gehouden om de overlast te beperken. Klik hier voor meer informatie hierover. Ook zie je hier op foto's hoe de bewoners recht in de klassen kunnen kijken.


Ik zie dst het linkje in de quote niet meer werkt... Misschien kun je de info nog vinden via Google...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Charlotte
Gast





BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2008 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb even op internet zitten zoeken op de website van het stadsdeel en alvast het formulier ingevuld. Afwachten maar!
Alvast bedankt voor je hulp.

Antwoord: Geluidsoverlast / Waar terecht?

Een klacht over geluidsoverlast kunt u indienen bij de Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB), telefoon 020 551 3456. Uw klacht wordt geregistreerd en in behandeling genomen.

De wettelijke basis om tegen geluidshinder op te kunnen treden als het gaat om bedrijfsactiviteiten is de Wet milieubeheer. De wet stelt grenzen aan de geluidsproductie van bedrijven, om hinder voor burgers te beperken. Hinder door vliegtuiglawaai, bouwactiviteiten of muziek van uw buren valt niet onder deze wet. Als u een klacht indient zoekt de milieu-inspecteur van DMB uit of de veroorzaker onder de Wet milieubeheer valt en of hij wettelijke grenswaarden overschrijdt. Als uit geluidsmetingen blijkt dat er sprake is van geluidshinder in wettelijke zin, moet de veroorzaker maatregelen treffen.
[>] www.dmb.amsterdam.nl > bewoners > vragen en klachten > geluidshinder
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2008 4:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat heb je snel gedaan. Hou je ons op de hoogte van de reactie en verdere verloop van je klacht? Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Pietje
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Okt 26, 2008 3:12 pm    Onderwerp: Geluidswalschool Mierlo Reageer met quote

De link in het quotje over de geluidswalschool in Mierlo was inderdaad verouderd: hier is de nieuwe link

http://212.123.201.30/Docs/pdf/OPTIGRO/Interview%208e%20Montessorischool.pdf

Er staat in dit pdf onder het kopje "samenwerken met bewoners" dat klachten door omwonenden (eigenlijk "boven"-wonenden) voorkomen worden doordat er een convenant getekend is. Oftwel: de klachten zijn niet verholpen, er mag enkel niet meer over geklaagd worden.

Da's ook een oplossing...
Naar boven
Morgaine
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2009 12:37 pm    Onderwerp: geluidsoverlast scholen Reageer met quote

Beste lezer(s),
Ik las op deze site een verhaal van Charlotte over de geluidsoverlast van een school. Omdat ik een identieke klacht heb (ik woon in Amsterdam, zowel kinderen en ouders bevinden zich meer op het plein dan in de school) zou ik willen weten of er uiteindelijk actie ondernomen is door de school en of er andere wegen zijn waar de klacht te deponeren is. Hoe zit het met bv. de schoolinspectie? Mogen ze naast het speelkwartier ook zonder dat het overlegd wordt met buren de volledig overblijftijd op zo'n ingebouwd plein doorbrengen?
Graag jullie advies.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 7:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuws: NRC - Minister Cramer schaft geluidsnorm scholen af!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 12:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.raadvanstate.nl/agenda/mededelingen/?status=dag&datum_dag=15&datum_maand=7&datum_jaar=2009
http://www.vromtotaal.nl/Geluid/jurisprudentie/geluidsoverlast-spelende-kinderen-relevant-voor-belangenafweging/

Toch houdt dit risicos in: Het neemt ook elke druk weg om zelfs bij inplanting en ontwerp ook maar enigszins rekening te houden met dit type lawaai.

Ik zie dat bij ons dit soms gemeentelijk geregeld wordt en dat in sommige gemeentes de geluidsoverlast van spelende kinderen in het politiereglement niet meer als overlast beschouwd wordt terwijl in andere gemeentes (grote) dit niet zo is. Dus: geen echte duidelijkheid.

Ik vraag mij zelfs af of dat hier geen contradictie kan bestaan met andere wetgevingen die het genot van eigendom en woonst garanderen.
Dergelijke dingen zijn ook direct gekoppeld aan de waarde van een eigendom.

Ik begrijp dat kinderen moeten kunnen spelen, maar dit geldt evenzeer voor sporthallen, kerk- en andere klokken en andere zaken die psychisch, fysisch en cultureel maatschappelijk belangrijk zijn en waar wel over mogelijke geluidsoverlast gepraat wordt.
Ik begrijp dat er ruimte moet zijn voor het afwegen van belangen (kinderen moeten kunnen spelen), maar hier gooit men gewoon zelfs deze afweging weg.

Ik kan mij een soort gedoogbeleid voorstellen waar redelijkheid en omstandigheden bepalend zijn.
Het totaal afschaffen betekent dat ook excessen mogelijk worden en de verantwoordelijkheid bij inplanting en ontwerp verdwijnt.
Waarom zou je rekening houden met een potentiële reële overlast die wettelijk expliciet niet als overlast beschouwd wordt?

Een Belgisch artikel:
http://www.bramvandekerckhove.be/blog/spelende+kinderen+wel+overlast
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 25, 2009 5:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rechtstreeks van VROM

Quote:
Bij het bepalen van de geluidsbelasting hoeft geen rekening meer worden gehouden met het geluid van spelende kinderen op en bij scholen of kinderdagverblijven. Dat maakt een aanpassing van de regels voor geluidsnormen mogelijk.

Bij basisonderwijs wordt een uitzondering gemaakt voor de periode vanaf een uur voor aanvang van het onderwijs tot een uur na beëindiging van het onderwijs. Bij kinderdagverblijven geldt de uitzondering tijdens openingstijden. De geluidsnormen voor basisscholen en kinderdagverblijven worden vanaf 1 januari 2010 aangepast.

De Tweede Kamer heeft aangegeven dat het deze aanpassing voor scholen en kinderdagverblijven wil. Dit is ingegeven door het maatschappelijk belang dat basisscholen en kinderdagverblijven vervullen.

Uitzondering
In het activiteitenbesluit zijn de geluidsnormen voor instellingen vastgelegd. Op dit moment zijn alleen regels vastgelegd voor het stemgeluid van personen op een terrein van een inrichting – zoals basisscholen en kinderdagverblijven – als dit wordt omsloten door bebouwing.

Bij een niet-omsloten buitenterrein van een inrichting wordt nu al een uitzondering gemaakt voor stemgeluid. In de nieuwe regelgeving wordt nu ook een uitzondering gemaakt voor alle schoolpleinen en terreinen bij kinderdagverblijven. Het stemgeluid op deze plekken mag dan in alle gevallen (dus bij omsloten én andere buitenterreinen) buiten beschouwing worden gelaten.

In het bestemmingsplan kan een gemeente locaties vastleggen welke locaties de gemeente geschikt acht voor vestiging van nieuwe basisscholen en kinderdagverblijven.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2009 1:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:


Ik begrijp dat kinderen moeten kunnen spelen, maar dit geldt evenzeer voor kerk- en andere klokken


Boeh!
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2009 1:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Eric Desart schreef:


Ik begrijp dat kinderen moeten kunnen spelen, maar dit geldt evenzeer voor kerk- en andere klokken


Boeh!
Very Happy


Kinderen ontwikkelen zich door te spelen. Kerkklokken daarentegen zijn (ook conceptueel volgens mij) al jaren uitontwikkeld...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Sep 28, 2009 1:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Boeh! Very Happy

Geluidforum schreef:
Kinderen ontwikkelen zich door te spelen. Kerkklokken daarentegen zijn (ook conceptueel volgens mij) al jaren uitontwikkeld...

Dit was mijn volledige zin:
Eric Desart schreef:
Ik begrijp dat kinderen moeten kunnen spelen, maar dit geldt evenzeer voor sporthallen, kerk- en andere klokken en andere zaken die psychisch, fysisch en cultureel maatschappelijk belangrijk zijn en waar wel over mogelijke geluidsoverlast gepraat wordt.
Ik begrijp dat er ruimte moet zijn voor het afwegen van belangen (kinderen moeten kunnen spelen), maar hier gooit men gewoon zelfs deze afweging weg.

Twisted Evil Wetenschappelijk en wettelijk heet iets uit zijn context halen: Misquoten.

Bert jij moet niet gaan slapen 1 uur voor de klokken s'morgens luiden, tijdens wat wettelijk, inzake geluid, reeds als dag gecatalogeerd wordt.
Voor hopen mensen zijn klokken (en andere zaken) wel een belangrijk deel van hun cultuur en daarmee de geestelijke gezondheid van een maatschappij en hun individuen.
Mr. Green Cafés en bandjes, met dingen die om een of andere vreemde reden muziek genoemd worden, zijn blijkbaar ook gezond in functie van jeugd cultuur en ontwikkeling.

En je moest eens weten wat beiaard concerten betekenen van jong tot oud (zie je gewoon aan de onnoemelijk openbare concentraties van mensen, inclusief jeugd, op zo'n wekelijkse concerten). Dat gaat meer om ontmoeten en sfeer dan de concerten zelf. Rasechte cultuur.

Alles is een afwegen van belangen. En met belangen gaat het over veel mensen met hun voors en tegens.

En tussen haakjes: Opgroeien en geluidsoverlast dienen ook niet noodzakelijk of steeds synoniemen te zijn. Als thuis uw kinderen liggen te gillen (voor hen: spelen) dat je er gek van wordt kan je ze ook tot stilte (of stiller) manen. Toch groeien die ook op.
Er is zoiets als een redelijkheidsbeginsel waarin wederzijdse belangen spelen en ruimte voor alle partijen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jokec
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2010 10:32 am    Onderwerp: Geluidsoverlast schoolplein Reageer met quote

Ik woon sinds enkele jaren ook in de buurt van een basisschool. Ik heb zeer veel overlast van geschreeuw en gekrijs van het schoolplein. Toen wij hier kwamen wonen had ik verwacht dat je in de pauze wat geluid zou horen van spelende kinderen, waar ik helemaal geen hekel aan heb. Maar ik woon naast een school waar men de hele dag pauze heeft, de leerkrachten de hele dag op het platte dak (terras) in het zonnetje zitten en de leerlingen er een wedstrijdje van hebben gemaakt wie het hardste kan krijsen en schreeuwen. Het verbaasd mij dat de kinderen de hele dag buiten zijn en mijn school is ook weer de enige waar dat zo is, als ik langs andere scholen fiets zijn ze gewoon aan het leren, plus dat ik denk, nou ja als ze toch willen bezuinigen, kunnen ze beter die dure leerkrachten vervangen voor SPW érs, die zouden misschien nog wat leuke spelletjes met de kinderen gaan doen en iets aan het gekrijs en geschreeuw. Ik heb zelf ook met kinderen gewerkt en destijd werd daar wel iets van gezegd. Het 1 en ander heeft volgens mij ook iets met opvoeding te maken. Mijn buurkinderen spelen ook in de tuin, heb ik helemaal geen last van, ook al schreeuwen die ook, maar ik zou overdag ook wel graag een keer een uurtje in de tuin willen zitten om van mijn pensioen te genieten. Verhuizen, een oplossing?? Nou ja iedereen kent de huizenmarkt dus das wel heel kort door de bocht. OK ik kom een beetje gefrustreerd over, maar heb ook het gevoel dat er van opvoeden ook geen sprake meer is.
Naar boven
lersch



Sinds: 4-10-2015
Berichten: 59
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo Okt 04, 2015 9:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kinderen op een schoolplein krijsen eigenlijk altijd, is mijn ervaring.

Gaat het hier om een basisschool of om een kinderopvang?

Op een kinderopvang spelen de kinderen natuurlijk de hele dag. Zij hoeven niet te leren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
poppyfarmer
Gast





BerichtGeplaatst: Di Okt 03, 2017 4:43 pm    Onderwerp: geluidsoverlast school Reageer met quote

Ik zit ook met zo'n probleem. In mijn straat in ineens tegenover mijn huis een school begonnen, of een kinderdagverblijf met ook grotere kinderen in weet het niet precies. Er is de hele dag door lawaai en ik kan er niks tegen doen, mag dit zomaar?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.