Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

overlast van vloer benedenburen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Laurens85



Sinds: 26-11-2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 11:13 pm    Onderwerp: overlast van vloer benedenburen Reageer met quote

Hallo,

Sinds een half jaar woon ik in een nieuwbouw appartement. Onder mij woont een stel dat een laminaatvloer in hun woning hebben liggen. Vreemd genoeg heb ik ontzettend veel last van loopgeluiden die zij veroorzaken. Het gaat hierbij om forse dreunen bij elke stap die zij verzetten binnen hun woning.

In het verleden heb ik in verschillende appartementen gewoond. Daarbij had ik altijd bovenburen. Ik hoorde wel wat geluid, met name als er met hakken gelopen werd, maar storend was dit niet. In deze nieuwbouwwoning dus wel.

Hoe kan ik zoveel last hebben van een vloer die in de woning onder mij ligt? Kan ik zelf iets doen om dit dreun-geluid in ieder geval flink te reduceren?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Laurens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:22 am    Onderwerp: Re: overlast van vloer benedenburen Reageer met quote

Laurens85 schreef:
Hoe kan ik zoveel last hebben van een vloer die in de woning onder mij ligt? Kan ik zelf iets doen om dit dreun-geluid in ieder geval flink te reduceren?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Dit lijkt mij een moeilijk geval .... Dit is duidelijk impactgeluid maar in de lage frequenties. Ook met een gewone dunne ondervloer bij de benedenburen kan je hier niet veel tegen doen.

Gewoon een losse gedachte: misschien hebben die een soort vloercombinatie die juist een bepaalde eigenresonantie in het laag heeft.

Zonder grondig nazicht lijkt mij hier weinig over te vertellen (dit is gewoon gokken) en langs jouw kant lijkt hier ook weinig aan te doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Laurens85



Sinds: 26-11-2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric,

Dat is dan niet zo mooi. Ik vind het zelf vreemd dat in een nieuwbouwappartement dit soort geluiden zo goed te horen zijn.

De vloeren van de verdiepingen zouden ook al voorzien moeten zijn van een geluidswerende isolatie om geluid zoveel mogelijk te dempen. (EPS-T isolatie met een dikte van 30mm)
Dan lijkt het mij toch niet normaal dat ik zoveel last heb van dit contactgeluid? Kan de vloer bij mijn onderburen niet helemaal verkeerd gelegd zijn?

Wat mij wel opvalt is dat als ik op mijn betonvloer tik, dit ontzettend hol klinkt. Is dat normaal?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 9:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laurens,

Begrijp nu eens dat dergelijke informatie veel te vaag is om een juiste analyse te kunnen maken.
Dat is als naar een garage bellen en te vragen: "Garagist wat scheelt er aan mijn auto, hij wil hier niet rijden."
En geef een link naar die EPS-T a.u.b.
Normaal is EPS NIET voor geluidsisolatie, maar ik heb al een bijzondere Israëlische versie gezien die zeer elastisch was. Maar ik ben geen encyclopedie.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Laurens85



Sinds: 26-11-2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Ik ben zelf een totale leek op dit gebied. Ik constateer helaas overlast in mijn woning. En daar had ik totaal niet op gerekend. De informatie omtrent de isolatie die haal ik uit het huishoudelijk reglement van de Vereniging Van Eigenaren van mijn complex.

Ik hoopte hiermee misschien enige duidelijkheid omtrent de vloeren te geven, maar blijkbaar doe ik dat niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Laurens85



Sinds: 26-11-2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht biedt deze link enige duidelijkheid?

Folder UPS-T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laurens85 schreef:
De vloeren van de verdiepingen zouden ook al voorzien moeten zijn van een geluidswerende isolatie om geluid zoveel mogelijk te dempen. (EPS-T isolatie met een dikte van 30mm)
Dan lijkt het mij toch niet normaal dat ik zoveel last heb van dit contactgeluid? Kan de vloer bij mijn onderburen niet helemaal verkeerd gelegd zijn?


Je onderburen wonen NIET op de begane grond? En in het bouwbestek staat de toepassing van EPS-T op verdiepingsvloeren? In elk geval zouden de stroken aan de randen (bij muren) dan zichtbaar moeten zijn...

Laurens85 schreef:
Kan de vloer bij mijn onderburen niet helemaal verkeerd gelegd zijn?


Dat kan uiteraard, maar kunnen wij (zoals Eric al min of meer aangeeft) niet zomaar van afstand concluderen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Laurens85



Sinds: 26-11-2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je reactie.

De onderburen wonen niet op de begane grond, maar op de 3e verdieping.

Daar staat inderdaad toegepast op de verdiepingsvloeren. De stroken zijn inderdaad ook te zien aan de randen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Staat in de VVE-regelementen (of de splitsingsakte) iets over de toepassing van harde vloeren in de appartementen, zoals laminaat, parket of plavuizen? Bijvoorbeeld een toepassing van een bepaalde ondervloer?

Ik mijmer nu over de mogelijk negatieve effecten van de UPS-T vloer met een relatief lichte dekvloer (smeervloer of 'chape' voor de Belgen) waarop vervolgens een zware dempende ondervloer wordt gelegd met dáárop een plavuizen of laminaatvloer:

Eric Desart schreef:
Gewoon een losse gedachte: misschien hebben die een soort vloercombinatie die juist een bepaalde eigenresonantie in het laag heeft.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Laurens85



Sinds: 26-11-2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de reglementen staat dat aanbevolen wordt om harde vloerbedekking direct te verlijmen op de vloer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laurens85 schreef:
In de reglementen staat dat aanbevolen wordt om harde vloerbedekking direct te verlijmen op de vloer.


Ah, mijn verhaal gaat dus niet op, tenzij de onderburen het verkeerd hebben gedaan...

Ik zou als ik jou was even informeren naar hun afwerkvloer en de manier waarop deze is gelegd... Met name laminaat wordt vaak verkocht als zijnde 'verhuisbaar' en wordt dan in elk geval niet verlijmd.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Nov 28, 2011 2:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laurens85 schreef:
In de reglementen staat dat aanbevolen wordt om harde vloerbedekking direct te verlijmen op de vloer.

Zonder die reglementen te kennen, en vooral de VOLLEDIGE context waarin die zin staat, kan dit alleen bedoeld zijn (bij lichte vloeren) om klossen te voorkomen, wat helemaal niet het geluid is dat jij beschrijft.

Het is gevaarlijk een zin te halen uit mogelijk complete alinea's.

Ik merk dat ze hier inderdaad over geëlastificeerde polystyreen praten (een type dat ik ooit gezien heb, en waarvan afhankelijk van de densiteit tot echte zwevende vloeren kunnen gemaakt worden.
Als die onderbelast is is het best mogelijk dat daar (een) laagfrequente eigenresonantie(s) is(zijn).

Om iets dergelijks te berekenen heb je EXACTE gegevens nodig van die opbouw en structuur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Nov 28, 2011 2:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het persoonlijk al moeilijk te bepalen of 'dreunen' en 'klossen' kunnen worden vergeleken. Het is nog moeilijker om op basis van de beschikbare informatie conclusies te trekken.

Ik blijf benieuwd hoe die vloer op de smeervloer (chape) die op de UPS-T nu feitelijk is opgebouwd (materialen). Bovendien:
  • Als deze los ligt, op wat voor ondervloer en is dit los van de wanden;
  • Als deze verlijmd is, is dit dan los van de wanden.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Nov 28, 2011 6:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Ik hou van juiste dingen.

Daarom een grafiekje gemaakt van bonded foam (zal dat later inwerken in die gerelateerde topic).


Je kan die eenheden rechtstreeks vergelijken met de waardes op de EPS-T pagina: EPS-T

Die EPS-T platen van Laurens85 van 30 mm komen ruwweg overeen met een agglomer/Isofix van 140 kg/m³ van 25 mm.
Gewone zware drukverdelende zwevende vloeren liggen op een 80 kg/m³

Voor een lichte bovenvloer geraakt dat duidelijk niet bij het laag. Als dat gewoon een laminaatvloer is zelfs met een drukverdelende dunne plaat onder is die vloer opgebouwd in functie van de normen voor loopgeluid (contactgeluid) die weinig met het laag rekening houden.

Die vloer doet dus waarschijnlijk/mogelijk aan de normen, alleen houden die normen weinig rekening met de hier besproken hinder.
En het zou kunnen, zonder dit zeker te weten, dat dit materiaal bij deze dikte de massa-veer resonantie minder dempt. De moeite van een onderzoek waard, maar zo niets van te zeggen.
Mijn gevoel zegt echter dat hier mogelijk geen argumenten tot officiële klachten zijn. Dat die vloer perfect aan de normen voldoet, maar dat er dingen zijn die gewoon niet gedekt worden door de normen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.