Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Welke gips(vezel)plaat gebruiken bij voorzetwand? En plafond

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
emil
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Dec 21, 2020 10:43 pm    Onderwerp: Welke gips(vezel)plaat gebruiken bij voorzetwand? En plafond Reageer met quote

Hoi allemaal, ik heb gezocht maar niet kunnen vinden. Ik heb twee vragen: is er een makkelijk aan te raden gipsplaat voor wanden/plafonds? En: als ik geluidsisolatie tussen verdiepingen wil, kan de steenwol dan tussen de houten balken en daaronder een losgekoppeld plafond aan gips?

Omdat ik mijn huis aan het verbouwen ben en de muren en plafonds opnieuw ga doen, met oog op geluidisolatie, ben ik op zoek naar tips voor gips.

Basis is houten skelet, welke we op rubberen plakstrips gaan plaatsen tegen de wand voor de loskoppeling, vloer en balken op het plafond, waartussen steenwol komt en waar tegenaan we gips gaan plaatsen. En nieuwe geluidsdichte contactdozen voor de stopcontacten en schakelaars.

Maar de vraag is: welke gips? Voor de wanden kom uit op Habito van Gyproc, of Soundbloc van Gyproc. Ze beweren dat zowel Habito als Soundbloc goed zijn voor geluidsisolatie met als bijbehorend voordeel van Habito dat het ook stootvast is. https://www.gyproc.nl/systemen/zoeken?f%5B0%5D=field_systeemtype%3A78

Dan zijn er platen van Fermacell - stevige gipsvezelplaten, maar welke specifiek, geen idee. Ik word geen wijs van hun constructieboekjes.

Knauf heeft een eigen geluidsisolatieplaat.

Dan is er nog Siniat.nl met eigen gipsplaten.

Voor het plafond neig ik naar wat 'normalere' platen maar dan dubbel.

Maakt het uit welke ik kies of moet het sowieso dubbel? En dezelfde vraag geldt heb ik ook voor de strips - maakt het uit wat voor een materiaal je kiest om de wanden los te koppelen, zolang het maar elastisch?

Sorry er is zoveel informatie hierover dat je door de bomen het bos op een gegeven moment niet meer ziet.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 22, 2020 12:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gipsplaten
De meest buigslappe (meestal de minst fancy varianten) zijn het best. Als je dubbellaags toepast, wat prima is, dan zorgen dat de naden van de verschillende lagen verspringen.

Trillingdemping / ontkoppeling
Best zijn specifieke regels (spijkerregels of stalen profielen met ontkoppeling), bij plafonds wil je eigenlijk een trillingdempende regel met een 'doorslagbeveiliging'. Een constructie met rubber tegen een muur verlijmen lijkt me niet zo'n veilige oplossing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
emil
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 23, 2020 1:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Gipsplaten
De meest buigslappe (meestal de minst fancy varianten) zijn het best. Als je dubbellaags toepast, wat prima is, dan zorgen dat de naden van de verschillende lagen verspringen.

Trillingdemping / ontkoppeling
Best zijn specifieke regels (spijkerregels of stalen profielen met ontkoppeling), bij plafonds wil je eigenlijk een trillingdempende regel met een 'doorslagbeveiliging'. Een constructie met rubber tegen een muur verlijmen lijkt me niet zo'n veilige oplossing.


bedankt. Heeft het nut om spijkerregels rechtstreeks aan de balken te hangen? en daaraan het gips, of werkt het alleen met een dubbel plafond? Ik zoek fatsoenlijke geluidsisolatie dat ik tv kan kijken en visite kan ontvangen terwijl de kids boven slapen - ik hoef geen oefenruimte voor een band Smile

En hoe meet je buigslapheid? Of is het goed om van Knauf dan de 'geluidsisolatiegips' te kiezen?

En praktisch wil je wel een beetje stootvast natuurlijk dus ik weet niet in hoeverre buigslap en stootvast tegenover elkaar staan?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Dec 23, 2020 5:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

emil schreef:
Heeft het nut om spijkerregels rechtstreeks aan de balken te hangen? en daaraan het gips, of werkt het alleen met een dubbel plafond?


https://nevima.nl/index.php?id=15 <-- verwerkingsvoorschriften spijkerregels (Nevima)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
emil
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Dec 28, 2020 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ennnnn laatste vraag. Vragen.

Ik stel nu voor aan de aannemers dat ze fermacell of habijt aan de voorzetwand moeten doen. Zij stelden 'normaal gips' met osb erachter (voor draagkracht) voor.

Aan de plafonds heb ik nu de keus tussen twee keer 9mm goedkoop gips met daartussen green glue. Of eenmaal gyproc soundbloc.

Welke van de twee opties voor het plafond raden jullie aan? De een zweert bij green glue maar de ander merkt er weinig van.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.