Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hondengeblaf...

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
najade
Gebruiker


Sinds: 4-4-2007
Berichten: 1
Woonplaats: Mijnsheerenland

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2007 5:39 pm    Onderwerp: Hondengeblaf... Reageer met quote

Hallo...

Tot onze grote vreugde kwamen wij deze site tegen!
Misschien kan iemand onze vraag (vragen) beantwoorden...
Allereerst wil ik u, lezers, zeggen dat wij oprechte dierenliefhebbers zijn.
Sinds wij in een dorpje ten zuiden van Rotterdam wonen (2000), hebben wij echter nogal wat (over)last van de honden van onze buren.
De dieren blaffen om het minste geringste en als wij in het voorjaar en in de zomer onze balkondeuren open hebben, is 't geluid van de viervoeters uitermate indringend... We vragen ons af in hoeverre het geblaf van honden wettelijk geoorloofd is. Na tien uur 's avonds zal het wel niet echt 'mogen', maar welke regels gelden buiten deze tijd?

Over geluidsoverlast gesproken... Hoe zit het eigenlijk met het lawaai van een luidende kerkklok? Wederom zeg ik u dat wij niets hebben tegen honden en zeker niet tegen kerken, maar toevallig staat er zo'n gebouw vlak naast ons huis.
Dit betekent dat er 's morgens om acht uur een uitgebreide riedel weerklinkt. Elk half uur slaat ie ook, evenals elk heel uur. De riedel herhaalt zich om 12 uur 's middags en om 8 uur 's avonds. Dan zijn er nog de begrafenissen (alle eerbied voor de betrokkenen!), waarbij de klok een half uur lang uitermate droevig luidt.

Heeft een van u hier ervaring mee en hoe denkt u erover?
Vertel het mij, please?

Rikki
(dichteres, schrijfster, beeldend kunstenares & neerlandica)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2007 6:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Rikki,

Ik weet niet of je ook al andere onderwerpen hebt doorgebladerd of de zoekfunctie hebt gebruikt, maar er zijn een aantal topics hierover:

Deze bijvoorbeeld over het geblaf van honden, of deze over kerkklokken.

Voor de honden adviseer ik eens te overleggen met de buren, voor de kerkklokken zou je het bij de gemeente (afdeling milieu) kunnen proberen.

Succes, wacht mogelijke andere antwoorden nog even af en laat vooral weten wat er verder met betrekking tot genoemde onderwerpen op je pad komt!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 12, 2007 5:26 pm    Onderwerp: Re: Hondengeblaf... Reageer met quote

najade schreef:

Over geluidsoverlast gesproken... Hoe zit het eigenlijk met het lawaai van een luidende kerkklok? Wederom zeg ik u dat wij niets hebben tegen honden en zeker niet tegen kerken, maar toevallig staat er zo'n gebouw vlak naast ons huis.
Dit betekent dat er 's morgens om acht uur een uitgebreide riedel weerklinkt. Elk half uur slaat ie ook, evenals elk heel uur. De riedel herhaalt zich om 12 uur 's middags en om 8 uur 's avonds. Dan zijn er nog de begrafenissen (alle eerbied voor de betrokkenen!), waarbij de klok een half uur lang uitermate droevig luidt.

Heeft een van u hier ervaring mee en hoe denkt u erover?
Vertel het mij, please?

Rikki
(dichteres, schrijfster, beeldend kunstenares & neerlandica)


Liefste neerlandica

De honden:

Akkoord, is vaak een kwestie van opvoeding, alleen laten honden etc.
Iemand die privé honden wilt is hiervoor verantwoordelijk. Ik denk dat veel van dit geblaf kan voorkomen worden.
Dat een haan s'morgens kraait is normaal, anders is het geen haan meer.


De klokken:

Dit lijkt mij minder duidelijk. Dit is cultuur. Men kan moeilijk verbaasd zijn dat de klokken van een kerk luiden.
En die dingen zijn ontworpen in functie van een/de gemeenschap, dus met een geluidsvermogen dat beduidend verder reikt dan de ingang van de kerk.
Mr. Green Ik kan mij wel voorstellen als die parochie een hyperkinetische pastoor heeft, die niet van zijn klok kan blijven, dat dit een probleem kan zijn.

Ik heb me dit zelf ook reeds dikwijls afgevraagd. Wanneer is iets overlast of wanneer cultuur? Is luide muziek op een feest overlast of hoort er erbij? Als je naast een kerk woont hoor je de klokken, die doelbewust gemaakt zijn om veel verder te reiken. Dit is duidelijk geluid, maar geluidsoverlast?
Het is gebasseerd op gemeenschapszin. Als gemeenschap onbelangrijk wordt dan wordt de klok inderdaad overlast.

Ik ben Antwerpenaar. Elke Antwerpenaar is fier als een gieter op de beiaard van de Kathedraal. In bepaalde periodes is er elke maandag beiaard concert. Dit trekt zeer veel volk inclusief veel jeugd.
Gegarandeerd dat die beiaard aan geen enkel regeltje voldoet in functie van geluidsoverlast. Of je moet een regeltje maken dat de regeltjes voor de beiaard niet gelden.
Je hoort hem kms ver. Ik ben blij dat we hem hebben, maar ik ga er niet naast wonen.
Gegarandeerd dat er een aantal sukkelaars vlakbij in de omgeving wonend er gek van worden.
Hun vissen krijgen gratis massage in hun aquarium, en de glazen in de kast gaan mogelijk rondwandelen.

Waar ligt de grens tussen cultuur en overlast? Als kunstenares moet die vraag je zeker ook interesseren.
Ik denk dat voor veel mensen die klok iets heel anders betekent dan potentiële overlast.

Zoals meestal heb ik alleen vragen, geen antwoorden.

Warme groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 12, 2007 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je om een uur of 6 naar bed gaat omdat je hebt gespeeld, en on half acht beginnen ze om het halve uur met een klok te luiden (90-95 dB(A) op mijn gevel), dan vraag je je niet meer af of dit cultuur is, of je moet ook van mening zijn: "Wenn ich das Word Kultur hoere, greife ich zur Pistole". Very Happy

Maar het is een kwestie van de plaatstelijke politiek, ben ik bang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 12, 2007 8:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Als je om een uur of 6 naar bed gaat omdat je hebt gespeeld,

Confused Tja ...... Cultuur is een breeeeeeeeeed begrip natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 13, 2007 12:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry 'k kon 't niet laten.

http://www.beiaard.org/steden_antwerpen.html
Grootste klok G0 = ca 24.5 Hz (lager dan laagste piano toon) = ca 5 ton
> 500 jaar geschiedenis.

Via hier vindt je ook andere kerken en steden.
http://www.beiaard.org/patrimonium.html

Wink Ik denk degene die in ernst wenst die klokken de mond te snoeren onder het motto geluidsoverlast, wordt afgeschoten vermoed ik.

En wat de kathedraal's en andere klokken zijn voor Antwerpen (en andere steden), zijn de kerkklokken van gewone kerken en kerkjes, zelfs gemeentehuizen en/of andere voor lokale gemeenschappen, zolang er sprake is van gemeenschappen tenminste.

Eric
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
annette
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 05, 2007 2:16 pm    Onderwerp: hondengeblaf Reageer met quote

Ja ook ik heb veel last en woningbouw en politie doen er niks aan. Kan verhuizen maar de kosten zijn voor mezelf. Nu is mooi weer en wil genieten in mijn tuintje maar is lastig met blaffende honden van de buren. En er is niet met hun te praten. Hoop dat er ergens een oplossing is,ben er mee bezig en laat jullie weten groetjes Annette
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2007 9:49 am    Onderwerp: Re: hondengeblaf Reageer met quote

annette schreef:
Ja ook ik heb veel last en woningbouw en politie doen er niks aan. Kan verhuizen maar de kosten zijn voor mezelf. Nu is mooi weer en wil genieten in mijn tuintje maar is lastig met blaffende honden van de buren. En er is niet met hun te praten. Hoop dat er ergens een oplossing is,ben er mee bezig en laat jullie weten groetjes Annette



Ik voel helemaal met je mee. Zit met hetzelfde probleem en ben zoetjesaan radeloos. Mad
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 07, 2007 2:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heden 3 stuks links / informatie opgenomen onder de kopjes [Burenoverlast] in het 'In het huis'-deel van het forum:
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.