Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Akoestiek

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nahpets



Sinds: 31-1-2013
Berichten: 24

BerichtGeplaatst: Di Feb 12, 2013 7:25 pm    Onderwerp: Akoestiek Reageer met quote

Beste mede geluidliefhebbers, ik ben nieuw op deze site en ik vind het hier erg interessant.
Misschien kan ik ook eens een vraagje stellen? Hoe komt het als je voor een speaker zit dat je het laag bijna niet hoort en als je een paar meter verder bent, het prima hoort?
Ik wil graag het laag horen als ik er voor zit. Ligt dat aan de akoestiek?
Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Had zelf al bepaalde ideeen hierover, absorberend isolatieschuim tegen de wand aan, of wat eigenlijk misschien nog mooier zal zijn is een box in box systeem.

Ik dacht laat ik eens een balletje opgooien en kijken waar het terecht komt.

Groet Stephan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Feb 12, 2013 8:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een speaker hoor je het laag uitstekend, Stephan.

Maar als je die speaker in een ruimte zet krijg je staande golf patronen met druk- en snelheids minima en maxima.
Zit je op de verkeerde plek hoor je dus teveel of te weinig laag.

Eerst zou ik zoeken naar de optimale plaatsing van speaker- en luisterpositie.
Daarna kun je de boel finetunen met akoestische behandeling van de ruimte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Nahpets



Sinds: 31-1-2013
Berichten: 24

BerichtGeplaatst: Wo Feb 13, 2013 12:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Bert,

Bedankt voor de reactie, ik heb een beetje proberen uit te zoeken wat staande golven zijn.
Ik heb het idee dat het laag wat ik wil horen vlak voor de speaker wegvalt omdat de reflectie golf van de originele golf precies op dezelfde plek is als de originele golf. Klopt dit? Misschien heb je wel gelijk met het verplaatsen van mezelf of de speakers. Dan kom je namelijk uit dit gebied.
Echter heb ik alle apparatuur bij elkaar staan. Bureau met computer,versterker,draaitafels,traktor(midi-controler). Beetje aan het thuismixen.
Dus ik wil het graag bij elkaar houden. Misschien zijn er andere oplossingen?
Zo nu ik dit schrijf,bedenk me, is het niet mogelijk om die golf te breken? Zou dit kunnen door een of meerdere pyramide schuimplaten?

Groet Stephan

p.s. Als ik aan het mixen ben(platen mixen met mengpaneel) en de beat valt van beide platen precies op hetzelfde moment dan valt die ook weg. Kan ik het hiermee vergelijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Feb 13, 2013 12:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt hier weinig aan doen.
Je moet de kamer vol pakken met minerale wol om die staande golf te elimineren; die dingen hebben nogal veel energie.
Dus zoeken naar andere posities is slimmer.

Knoeien met dure pyramideplaten: resistance is futile. http://en.wikipedia.org/wiki/Borg_%28Star_Trek%29
Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.