Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Buren hebben last van ONS, of niet????

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wikje



Sinds: 21-5-2008
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2008 1:59 pm    Onderwerp: Buren hebben last van ONS, of niet???? Reageer met quote

Hoi,

Ik kan wel wat hulp gebruiken, en dit forum ziet er erg praktisch uit, dus daar gaan we. Het is een beetje een lang verhaal, sorry alvast...

Vorig jaar hebben mijn man en ik een kwadrantwoning uit 1998 gekocht. Dit betekent dat onze woon-eetkamer boven die van onze buren zit, in een vide-vorm, en wij op de benedenverdieping een open ruimte, grenzend aan de tuin hebben. Formeel wonen we dus in een appartement (4 huizen in 1 blok)

We hebben de keuken, die op de bovenverdieping geplaatst was, eruit laten halen, en in de benedenkamer te plaatsen. Zodoende hebben we een grote woonkeuken gerealiseerd, met een betegelde vloer.

Nu begint het...na een paar maanden wonen kregen we een brief van de benedenburen. Ze hadden last van de houten vloer. Nee, ze hadden daarvoor nog nooit aangebeld, of iets aangekaart, we kregen een brief van 2 kantjes. We hebben onmiddelijk contact met ze gezocht, ons verontschuldigd voor de overlast, en gevraagd of we even in hun huis mochten luisteren, want naast de houten vloer hadden ze ook last van contactgeluid van de keuken. Wij vonden het wat moeilijk ons voor te stellen hoe dat klinkt, maar we mochten niet even naar binnen.

Goed..zo gezegd, zo gedaan. We hebben onze vloerleverancier gebeld, en die heeft in een paar dagen tijd de houten vloer verwijderd, en een nieuwe dempende vloer (voldoend aan de wettelijke normen voor appartementen) geplaatst. Wij hebben onze buren hiervan uiteraard op de hoogte gebracht. Vervolgens maken wij er een punt van niet te vaak op onze schoenen in de woonkamer te lopen, want rekening houden met elkaar doe je gewoon.

Wat de keuken betreft, die hebben we dus naar beneden verplaatst: dit zou volgens hun een illegale verbouwing zijn Question

Voor zover ik weet klopt dat niet. Meerdere bewoners in zelfde huizen hebben ook hun woning naar beneden verplaatst. Ook navraag bij onze makelaar gaf geen indicatie dat we de keuken NIET hadden mogen verplaatsen. En ik zie niet hoe die verbouwing illegaal kan zijn. Weet iemand hier wat over??

Nu hebben wij een brief ontvangen van onze VVE, om een afspraak te maken. De buren BLIJVEN last hebben van onze vloer, ze horen ons kindje van bijna 1,5 jaar spelen met een bal in de woonkamer (nou jaaaaa....)

En het contactgeluid dat wij vanuit de keuken produceren schijnt extreem storend te zijn.

De keuken dus; die is in een u-vorm opgesteld, met het langste stuk tegen de betonnen muur. Deze muur grenst aan de keukenmuur van de buren (ik hoor hen overigens NOOIT in de keuken, kan dat dan wel???) De lades hebben een autostop, dus die kunnen niet dichtgesmeten worden, het is een gloednieuwe keuken, voorzien van granieten blad.

Zij zeggen het te kunnen horen als ik de kraan opendraai, als ik een pan op het fornuis zet, of als ik een vork pak.
Als eerder gezegd, de keuken is geplaatst tegen een gewone betonnen muur, op een tegelvloer. Geinstalleerd door professionals, gestuurd door onze keukenleverancier

Het begint frustrerend te worden, ik wil graag rekening houden met mijn buren, maar ik wil natuurlijk ook gewoon prettig kunnen wonen, net als zij.

Overlast kan heel vervelend zijn, en ik wil ze echt wel tegemoet komen. Maar ik kan me er gewoon niet zoveel bij voorstellen. Ik weet niet zo goed wat ik zou kunnen doen om het op te lossen. Aanbellen heeft geen zin, ze communiceren enkel via de VVE, en geloof me, we hebben geprobeerd om gewoon een gesprek met ze te voeren.
Ik weet niet HOE ik het contactgeluid zou kunnen verminderen, ik heb overwogen om isolatiemateriaal tegen de achterkant van de kastjes te plaatsen, of zoiets.

Maar omdat ik geen idee heb WAT zij horen wordt dit een beetje ingewikkeld, ik zeg niet dat ze GEEN last hebben, ik weet gewoon niet wat ik ermee moet.

Ik geloof zeker dat het goed is om met de VVE erbij een gesprek te voeren, hoe jammer het ook is dat ze niet rechtstreeks naar ons toekomen.

Heel verhaal dus, weet iemand iets?
Slimme tips om te isoleren? Of toch eerst even wachten tot de VVE iets zegt? De buurman dreigt met de rechter (ik weet alleen niet waarom en waarmee...)

Heeelp!!

Dank alvast, Wikje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2008 3:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wikje,

Ik neem aan dat de VVE (bestuur opgebouwd uit medebewoners?) het met je eens zal zijn dat het geluid bij de buren beoordeeld moet kunnen worden. Als er ooit metingen of iets dergelijks moeten worden uitgevoerd zul je toch in alle gevallen de medewerking van de buren nodig hebben. Anderzijds kunnen ze dreigen wat ze willen, maar ze zullen mochten ze naar de rechter stappen:
  • De hinder moeten kunnen aantonen;
  • Aan kunnen geven wat ze van jullie verwachten / eisen.
Wat wordt er in hun brief van jullie gevraagd en waarom willen ze niet meewerken aan het oplossen? Is er om een of andere reden sprake van 'oud zeer' of zijn het gewoon notoire *vul in*?

Wacht eerst het gesprek met de VVE af, geef daarin expliciet aan dat jullie op alle manieren willen helpen de hinder te voorkomen of weg te nemen. Geef daarbij concrete voorbeelden zoals een schuimen bal voor je kind Wink of het eventueel loskoppelen van aan de wanden gekoppelde leidingen in de keuken. Leg daarbij uit dat het echter van belang is een beeld te hebben van de oorzaak van het geluid. Vraag ook eerlijk naar de ervaringen van de wijzigingen aan de vloer!

Mocht er écht sprake zijn van contactgeluid van leidingen dan kan het noodzakelijk zijn het keukenblok los te maken / te demonteren om waterleidingen of afvoerleidingen los te halen, ruimer uit te slijpen of anders aan / in de wanden of vloer te bevestigen. Geef aan dat dit kosten met zich meebrengt en dat het niet meer dan redelijk is dat aan jullie de mogelijkheid wordt gegeven je op redelijke wijze van de hinder te overtuigen, daarbij rekening houdend met de subjectiviteit van hinder. Slijmen en stroopsmeren dus...Wink. Zorg dat de andere bewoners overtuigd zijn van jullie goede bedoelingen. Vraag de VVE notulen te maken en vast te leggen of doe dit zelf, om vervolgens jouw notulen door het VVE bestuur te laten ondertekenen (gewoon vragen).

Als er in de splitsingsakte of het VVE regelement geen melding wordt gemaakt van het verplaatsen van leidingen, het verplaatsen van de keuken of andere interne verbouwingen, kan naar mijn mening van een illegale verbouw geen sprake zijn.

Succes!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
wikje



Sinds: 21-5-2008
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2008 3:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel!

Ik zat te denken over je antwoord...we wonen er nog maar sinds 2008 (november), dus hoe oud kan het zeer zijn? Rond de verbouwing in september ben ik bij ze langsgegaan (zoals bij alle buren), om me te verontschuldigen voor het klusgeluid, en ook om aan te geven dat we niet zo lang meer bezig zouden zijn, en ook om uit te leggen WAT we aan het verbouwen waren.

Alle buren reageerden positief, gaven aan dat ze hier en daar wel wat geluid hoorden, maar alla, dat hoort bij verbouwen. Kortom..wij waren dus erg verbaasd toen we opeens na 2 maanden wonen een brief kregen.

Ik vind het sowieso vreemd dat je bij overlast niet even komt aanbellen, maar dat je 2 maanden aanmoddert, en dan een BRIEF gaat sturen. Vind dat sowieso jammer omdat je daar -in mijn ogen- wellicht proces mee volgt, maar de onderlinge verhouding niet verbetert..nou ja..

We zullen de VVE-bespreking (is overigens niet met de VVE, maar met VVE-beheerder...) afwachten, en zien wat eruit rolt.

Maar dank voor het nemen van de moeite van reageren.

Doeii, Wikje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2008 3:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik neem aan 2007 Wink

Laat even weten hoe e.e.a. gegaan is! Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
wikje



Sinds: 21-5-2008
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Vr Mei 23, 2008 11:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gisteren een kopie ontvangen vanhun brief aan de VVE-beheerder. En in feite zeggen ze dat de keuken is verplaatst naar de ongenoemde ruimte (zo staat de ruimte beschreven..), en DUS op een plek is geinstalleerd die NIET bedoeld is als keuken...

Dus nu willen ze dat wij aantonen dat de keuken deugdelijk is geplaatst. Ze stellen dat de contactgeluiden direct via de betonnen woningscheidende wand worden doorgegeven.

Oja..en het feit dat wij in onze tuin een zitje bij de schuifdeur hebben geplaatst helpt niet, dus als we ergens anders zouden willen zitten in onze tuin zou dat erg fijn zijn...

Kortom...need I say more??

woensdag gaan we in gesprek met ze. Ik hoop toch echt dat we eruit komen, maar ik vrees het ergste
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mei 23, 2008 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dus als jíj aantoont dat de keuken deugdelijk is geïnstalleerd stoppen zij met klagen? Confused Vreemd, want dan zou hun hinder toch niet verminderen.

Als de ruimte niet zou zijn bedoeld voor een keuken maar jij toont aan dat de keuken (die er toch staat) deugdelijk is geïnstalleerd vinden zij het geen probleem? Confused Vreemd, want dan zou hun hinder toch niet verminderen.

Deze mensen willen duidelijk niet constructief omgaan met het probleem. Heel vreemd.

Wat het zitje bij de tuindeur er mee te maken heeft is me onduidelijk.

Nogmaals, ik vermoed dat het enige dat in de splitingsakte of in het VVE regelement is opgenomen een bepaling is dat je geen hinder mag veroorzaken. Als er niets specifiek is opgenomen over de 'onbenoemde ruimte' kunnen ze je niets maken, tenzij blijkt dat jullie hinder veroorzaken. Als de klagende partij geen hinder aantoont of wil meewerken aan het onderzoeken van de hinder door jullie zorgen zíj voor een impasse. Zoals ik al zei, continu blijk geven van jullie goede wil en de onmogelijke situatie die ontstaat omdat zij niet meewerken aan een oplossing. Laat de belachelijkheid van de situatie gerust weten aan de VVE bestuurder.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
wikje



Sinds: 21-5-2008
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Vr Mei 23, 2008 12:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

tsja...ik heb ook niet gezegd dat ze redelijk waren...

Kortom, we hebben voor de zekerheid maar rechtshulp ingeschakeld, en volgende week hebben we het gesprek.

Dank weer voor je reactie!

erg fijn om je verhaal kwijt te kunnen.

Groetjes, Wikje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.