Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Probleem met gehorige nieuwe woning...(musiceren / drummen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een goed verstaander heeft aan één woord (en een 6-tal smileys) genoeg! Wink

WELKOM terug Eric!

PS: Via het forum waar Bert je terugkeer wereldkundig maakte vond ik een [link] (naar een engelstalige site mét forum) met een voorbeeld van een studio / opnameruimte in een zeecontainer (klik ook op 'update1'), waarmee we gelijk weer ontopic gaan voor hellyeah Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
The Byre
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 7:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, so glad to see you back and on line. Nobody knew what had happened to you.

I could only work out what some of the above meant, but the long and the short of it is that you are well.
Naar boven
Rod Gervais
Gebruiker


Sinds: 16-2-2007
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Za Feb 17, 2007 2:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,
Het is zo goed u te zien. Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

U bent gemist. Ik hoop de dingen voor u beter mijn vriend .

Oprecht,

Rod

I hope that translation was OK.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Feb 17, 2007 11:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jeroen, Rod, The Byre,

A thousand thanks guys. Smile Smile Smile Smile
I really was (am) in a very difficult period. Not reachable yet by mail. But coming slowly back as circumstances allow within my means.

Your responses mean a huge lot to me.

Wink Rod your Dutch is (almost) perfect (....., or Twisted Evil Babelfish's translation)

For the others:
Rod is Author of one of the most recent (... and best, a must have) books conserning studio build for DIYers (Doe Het Zelvers), and unique in its kind.
It guides you through the whole proces of making a home studio, covering all aspects as acoustics, isolation, practical building guidance, safety, ventlilation, fire resistance awareness and much more.
It became in no time a bestseller in this home and semi-pro home theater, music practice rooms and recording world.
http://www.amazon.com/Home-Recording-Studio-Build-Like/dp/1598630342
Confused Als je Engels niet veroest is, ..... een echte aanrader ....

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hellyeah,

Ik was misschien enigzins onduidelijk.
De vermelde indrukking van 10% voor deze "riser" is een vuistregel (en afhankelijk van materiaaltype).
Hoe meer de elastiche laag, onder de vermelde belasting, gecomprimeerd wordt hoe beter de akoestische ontkoppeling.

Een dergelijke laag mag echter niet overbelast worden om mechanische redenen.
Beschouw deze 10% als een eenvoudig te controleren design target (eenvoudig te controleren en aan te passen zonder theoretische kennis van het hoe en waarom). Als dit iets meer wordt is het ook OK.
Als het minder word, onder het motto: de "riser" wordt dan stabieler, is dit ten koste van de akoestische kwaliteit.
Als deze elastische laag te stijf is kan een dergelijke toepassing zelfs bijdragen aan, in plaats van de oplossing te zijn van het geluidsprobleem.

In geluidsisolatie is het gezegde: "Baat het niet, dan schaadt het niet" vaak NIET geldig. Bij isolatie zoals deze "riser" doe je steeds iets: Je verbetert het of maakt het slechter (in functie van frequentie). Het punt waarop niets gebeurt is slechts een beperkt gebied (snijpunt) als overgang tussen beide voorgaande.
De lage piekfrequentie van een kickdrum beat ligt gevaarlijk dicht bij het "slechter worden" gebied bij een ondoordachte toepassing.

Warme groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Feb 20, 2007 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hellyeah schreef:
Dan nog even een reactie op de uitspraken dat "drummen en drums opnemen in een rijtjeshuis toch echt niet kan. Ik woonde tot voor kort in dezelfde straat in een huis met precies dezelfde constructie. .................... NOOIT problemen gehad.


Ik schreef dat je 'er op moet rekenen' dat drummen in een rijtjeshuis niet kan. Dat je een situatie hebt meegemaakt waarin het wel kon geloof ik graag, en daar heb je (veel) geluk mee gehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Wo Feb 21, 2007 1:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Hellyeah,

Ik was misschien enigzins onduidelijk.
De vermelde indrukking van 10% voor deze "riser" is een vuistregel (en afhankelijk van materiaaltype).
Hoe meer de elastiche laag, onder de vermelde belasting, gecomprimeerd wordt hoe beter de akoestische ontkoppeling.

Een dergelijke laag mag echter niet overbelast worden om mechanische redenen.
Beschouw deze 10% als een eenvoudig te controleren design target (eenvoudig te controleren en aan te passen zonder theoretische kennis van het hoe en waarom). Als dit iets meer wordt is het ook OK.
Als het minder word, onder het motto: de "riser" wordt dan stabieler, is dit ten koste van de akoestische kwaliteit.
Als deze elastische laag te stijf is kan een dergelijke toepassing zelfs bijdragen aan, in plaats van de oplossing te zijn van het geluidsprobleem.

In geluidsisolatie is het gezegde: "Baat het niet, dan schaadt het niet" vaak NIET geldig. Bij isolatie zoals deze "riser" doe je steeds iets: Je verbetert het of maakt het slechter (in functie van frequentie). Het punt waarop niets gebeurt is slechts een beperkt gebied (snijpunt) als overgang tussen beide voorgaande.
De lage piekfrequentie van een kickdrum beat ligt gevaarlijk dicht bij het "slechter worden" gebied bij een ondoordachte toepassing.

Warme groetjes
Eric


Bedankt Eric, zeer nuttige info!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 1:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik weer,

Ik kan via via polyurethaan schuimplaten krijgen als geluidsisolerend materiaal. Ik wil dit spul gaan gebruiken om op zijn minst de muur en deur naar de buren toe af te dekken. Eventueel nog afwerken met spaanplaat of een dik gordijn of iets dergelijks. Zo'n prefab voorzetwandsysteem vind ik toch behoorlijk prijzig dus ik wil proberen zelf iets te maken.

Heeft iemand ervaring met dit spul? Zou het geschikt zijn?

Groet
hellyeah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hardschuim (PUR) of zachtschuim, hellyeah?

Zachtschuim is veelal opencellig, dus absorberend én (want zacht) geschikt voor ontkoppeling. Hardschuim voldoet aan geen van beide criteria...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 2:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat om zachtschuim...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 2:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je wat wilt moet je een wand los van de bestaande muur realiseren en helemaal kierdicht maken. Of een wand op ontkoppelende regels maken. Gebruik gewoon dubbel gips, dat is het goedkoopste.
Als dat schuim opencellig is kun je het gebruiken als spouw absorptie. Maar meestal is rock wool veel goedkoper.

Zo'n wand werkt overigens maar tot de flankerende geluidsoverdracht (geluid via andere wanden, vloer, plafond, etc) bepalend wordt .....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 2:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat gordijn vergeet maar gewoon, je moet massa en kierdichting hebben, anders kun je beter wat anders gaan doen met je tijd Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 5:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
(...)
Als dat schuim opencellig is kun je het gebruiken als spouw absorptie. Maar meestal is rockwool veel goedkoper. (...)


Precies!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 5:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Als je wat wilt moet je een wand los van de bestaande muur realiseren en helemaal kierdicht maken. Of een wand op ontkoppelende regels maken. Gebruik gewoon dubbel gips, dat is het goedkoopste.
Als dat schuim opencellig is kun je het gebruiken als spouw absorptie. Maar meestal is rock wool veel goedkoper.

Zo'n wand werkt overigens maar tot de flankerende geluidsoverdracht (geluid via andere wanden, vloer, plafond, etc) bepalend wordt .....


Ik kan dat polyurethaan schuim dus GRATIS krijgen. Doe ik dat dan tussen die twee gipswanden in? Of bedoel je gipswand tegen de bestaande muur, dan een laag lucht, dan weer een gipswand?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 5:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik zou:

de bestaande wand luchtdicht maken als dat nodig is, dus aansmeren ofzo.

Dan alle gipsplaten die je kunt gebruiken zo ver mogelijk van die bestaande wand op een houten of metalstud profiel monteren zonder dat de bestaande wand wordt aangeraakt. Laat de verschillende gipslagen elkaar overlappen, dat geeft betere kierdichting. Alle kieren, naden en aansluitingen afkitten met flexibel blijvende kit.

Het schuim tussen de bestaande wand en de nieuwe voorzetwand plaatsen.

Schuim en een gordijn kan de akoestiek van de ruimte verbeteren doordat het geluid (galm) absorbeert, maar de geluidsisolatie wordt er niet beter van, eerder slechter omdat je bij beter geluid vaak harder gaat spelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 12:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Zo'n wand werkt overigens maar tot de flankerende geluidsoverdracht (geluid via andere wanden, vloer, plafond, etc) bepalend wordt .....


Hellyeah,

Dit is een belangrijke, herhaal: ZÉÉR belangrijke zin van Bert. Wat in praktijk, afhankelijk van de juiste situatie kan varieren tussen een redelijke verbetering en een flinke frustratie in functie van de gepresteerde werken.

Dit is als met mijn riser voorstel. Als dit een zeer belangrijke bijdrage levert dan is de riser een succes. Indien de rest belangrijker was een frustratie.

Geluidsisolatie is als een ketting. Je kan schakels versterken, maar je ketting wordt niet sterker dan de zwakste schakel.

In geen enkele gekoppelde woning bijvoorbeeld kan je met de meest perfecte isolatie van de scheidingswand, echt voldoende isolatie bereiken voor een drumkit (natuurlijk je afspraken met de buren kunnen veel oplossen).

De opmerkingen van Michiel zijn echt gebaseerd op weten.
Je bent nu naar versterking van de schakels op zoek in de ketting. Als je scheidingswand een zwakkere schakel was, kan versterken inderdaad helpen tot de 2de zwakste schakel die bepalend wordt voor de ketting. Dat is wat Bert's zin betekent.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.