Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

voorzetwand Green Glue

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leendert
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2018 12:11 am    Onderwerp: voorzetwand Green Glue Reageer met quote

Beste forumleden, ik hoop dat iemand mij kan adviseren alvorens een vermogen aan green gleu aan te schaffen Confused .


Tegen de woningscheidende wand, ter plaatse van trap heb ik door de aannemer een voorzetwand van 3 bouwlagen laten maken. We hebben de trappen 70mm losgehaald van de wand, dit was bouwkundig de maximale maat i.r.t. de naastgelegen deursparing. meer maat was natuurlijk wenselijk.

De wandopbouw is als volgt.

>houten frame van gehalveerde regels (40x70) 10mm los van de wand en rondom ingeklemd in polypress band. Regels op een aantal plaatsen gekoppel met stukken veerregels.
> vulling van polypress 50mm (een wat zwaardere plaat, aantal kg's per kuub ontgaan mij even)
> osb 18mm: hier tegen de trapboom gemonteerd
> daarna 2 lagen gips 12,5mm

Om eveneens het flankerend geluid tegen tegen te gaan wil de haaks geplaatste wandschijfjes eveneens voorzien van een voorzetwand(oorspronkelijk binnenspouwblad + wand toilet, beide kalkzandsteen). Hier heb ik de mogelijkheid deze iets meer maat te geven. Daarnaast wil ik deze wandschijfjes op ca. 60cm uit de wanden over de volledige hoogte laten inzagen om deze te ontkoppelen. De zaagsnede zit dus achter de nog te plaatsen voorzetwandjes. In overleg met constructeur...

Het is open trap, grenzend aan de woonkamer. Dus geen flankerend geluid via plafond. Daarnaast hebben we de dekvloer reeds zwevend uitgevoerd.

Nu is mijn vraag: heeft het zin om Green Glue toe te passen voor nog beter resultaat? Enkel tussen de gipsplaten of ook nog tussen het osb en de eerste gipsplaat? Op de reeds geplaatste wand en de nog te plaatsen wandjes?

Op deze manier wil ik proberen het grootste deel van de overlast tegen te gaan. Muziek en hard geschreeuw s'avonds in de weekenden.

Het betreft een jaren 60 woning (koopwoning) Steens bouwmuur.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2018 2:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Studiobouwers schijnen er enthousiast over. Ik mis vooral een goed vergelijk in gemeten constructies met en zónder de Green Glue tussen de lagen. De website van Green Glue spreekt enkel van '90% isolatie' wat, gezien het logaritmische karakter van geluid, nogal vertekent...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2018 5:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er waren veel metingen waar je wat mee kon toen ontwikkelaar Brian Ravnaas het spul testte.
Later ging blijkbaar de marketingafdeling de testen doen, wat jammer is.

Het heeft voornamelijk als werking dat het een constructie dood maakt, net als een akoestische folie in een gelaagde ruit.
Als je bijvoorbeeld twee lagen MDF op elkaar schroeft of lijmt en je klopt er op, heeft het een klank, een resonantie. Als je GG toepast is die resonantie weg. Bij frequenties boven de resonantiefrequentie van de constructies is het zeker een verbetering.
We hebben bij het luidsprekertesthok van Alcons Audio (daar worden op zeer hoge geluidsniveaus boven 150 Hz luidsprekers getest tot ze stuk gaan) daarom alles uit een MDF-sandwich met GG gebouwd.

Om te weten of het de investering waard is moet je eerst weten hoe de te verbeteren constructie presteert en welke frequenties beter moeten worden gedempt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Leendert
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jan 11, 2018 10:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de reacties!

Kan het toepassen van GG een triple leaf effect geven? Of hoef ik hier in het geval van een voorzetwand niet bang voor te zijn? Het zou zonde zijn wanneer toepassing van GG en negatief effect zou hebben.


Als het de resonantie weg neemt, zou het dan toegepast kunnen worden tegen flankerend geluid? Heeft het het nut om een OSB plaat tegen de wand te schroeven met hier een gipsplaat voorzien van GG tegenaan? Of is dit compleet nutteloos..?

Reacties zijn welkom.

Bvd.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jan 12, 2018 11:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leendert schreef:
Dank voor de reacties!

Kan het toepassen van GG een triple leaf effect geven? Of hoef ik hier in het geval van een voorzetwand niet bang voor te zijn? Het zou zonde zijn wanneer toepassing van GG en negatief effect zou hebben.


Als het de resonantie weg neemt, zou het dan toegepast kunnen worden tegen flankerend geluid? Heeft het het nut om een OSB plaat tegen de wand te schroeven met hier een gipsplaat voorzien van GG tegenaan? Of is dit compleet nutteloos..?

Reacties zijn welkom.

Bvd.


GG geeft GEEN triple leaf effect.

Een plaat tegen een veel zwaardere wand plaatsen heeft geen zin.
Ontkoppeld heeft het wel zin. Maar dan moet je de andere flanking path ook meerekenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jan 13, 2018 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier wat links naar discussies/uitleg over GG met de ontwikkelaar.

http://www.homerecording.be/forum/t35429.htm
http://www.homerecording.be/forum/t5370.htm
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?p=22776
http://www.greengluecompany.com/sites/default/files/Green%20Glue%20Vs%20Extra%20Drywall.pdf

Geluidforum heeft gelijk dat het moeilijk is om nette meetdata te vinden, die zijn in de loop der jaren verdwenen.

Het komt er op neer dat op de resonantiefrequentie dat spul niet overdreven veel doet.
Het dempt het modale gedrag van de constructie omdat het de platen materiaal ten opzichte van elkaar laat bewegen waardoor geluid in warmte wordt omgezet.
Brian zegt dat GG in mid en hoog wel 10 -15 dB verbetering van de isolatie laat zien (en dat is allemaal zeer transparant getest en omschreven aan de hand van metingen in Orfield, een gerenommeerd akoestisch lab in Amerika). 10 dB is een factor 10, 15 dB is een factor 30. Dat betekent dus dat het effect bij die frequenties net zo groot is als het 10 tot 30 keer zo zwaar maken van de constructie. Alleen zal het daadwerkelijk zwaarder maken van die constructie WEL positief van invloed zijn op de isolatie bij lagere frequenties.

Uiteraard wordt het effect minder als de constructie zwaarder wordt.

En als je resonantiefrequenties niet kloppen is GG ook geen wondermiddel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.