Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Akoestiek houten vloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rik Janssens
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2017 10:08 am    Onderwerp: Akoestiek houten vloer Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ivm de akoestiek van een woning-scheidende houten vloer.

Wij gaan een appartement bouwen in hout en de vloeropbouw tussen beide woningen ziet er momenteel als volgt uit (van onder naar boven)

-zichtbare houten balken
-ontkoppeling op de houten balklaag
-zwaluwstaartplaat met 5 cm beton
-akoestische isolatielaag 6cm
-akoestische ontkoppelingsmat
-chape 6cm

U wordt ons verteld dat deze opbouw niet voldoet op aan de luchtgeluidseisen. Er wordt voorgesteld om een betere luchtgeluidsisolatie te bekomen door een verlaagd plafond op te hangen TUSSEN de houten balken (3cm onder de zwaluwstaartplaat) en om de ruimte tussen zwaluwstaartplaat en verlaagd plafond nog op te vullen met minerale wol.

Iets in mij zegt dat dit verlaagd plafond geen invloed gaat hebben op de luchtgeluidsisolatie van de vloer en dat het misschien zinvoller is om de vloer te verzwaren door iets meer beton te gebruiken?

Wat zijn jullie bedenkingen?

Let op: ik weet dat het plaatsen van een verlaagd plafond onder de balken de beste oplossing is, maar dat is jammer genoeg geen optie.

Bedankt alvast!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2017 11:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Iets in mij zegt dat dit verlaagd plafond geen invloed gaat hebben op de luchtgeluidsisolatie van de vloer (...)

Quote:
Let op: ik weet dat het plaatsen van een verlaagd plafond onder de balken de beste oplossing is, maar dat is jammer genoeg geen optie.

Je spreekt jezelf tegen. Wink

Een massaverzwaring van de vloer in de huidige opbouw zal slechts een gering effect hebben. De onderste laag (op de zwaluwplaat) zou hoe dan ook het bestt kunnen worden verzwaard volgens mij.

Wat is die 6 cm "akoestische isolatielaag" precies? Idem voor de "ontkoppelingsmat". 6 cm chape is beton, neem ik aan?

Meestal wordt gekozen voor een zware basisvloer, met daarop eenmaal een ontkoppeling en een betonnen dekvloer (aan de muren ontkoppeld).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rik Janssens
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2017 11:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat ik mezelf tegenspreek:

De beste oplossing is een verlaagd plafond ONDER de balken, maar er wordt voorgesteld om een verlaagd plafond TUSSEN de balken te plaatsen. Dat lijkt me toch een groot verschil te vormen naar akoestiek omdat de balken in het 2de geval zichtbaar blijven en dus direct in contact staan met de lucht.

Vandaar de vraag of het wel zinvol is om een plafond te plaatsen TUSSEN de balken. Aangezien het niet haalbaar is een plafond te plaatsen ONDER de balken.
Is de verzwaring van de vloer geen betere oplossing? Zowel naar lucht- als naar contactgeluid?

Chape is idd beton.
De akoestische isolatie van 6cm is nu "thermogran" voorgesteld.
De ontkoppelingsmat is "Accorub"
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2017 12:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rik Janssens schreef:
Vandaar de vraag of het wel zinvol is om een plafond te plaatsen TUSSEN de balken.


Ik ben het met je eens. Dit lijkt me niet bijster nuttig.

Ik neem aan dat (bijvoorbeeld) Isola gegevens heeft van deze oplossing? Komt het idee van het plafond tussen de balken van hen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rik Janssens
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2017 1:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De ingenieur raadde aan de laag beton boven de zaluwstaart vloer te verdikken van 5 naar 7cm.
Onze architect zag dat niet zitten en meent dat met het plaatsen van een verlaagd plafond tussen de balken eenzelfde effect zou verkregen worden.

Aangezien akoestiek een moeilijk geval is, dacht ik, ik vraag het even na op jullie forum Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.