Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

weer iemand over beste manier geluid isoleren vloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marjet
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2016 2:21 pm    Onderwerp: weer iemand over beste manier geluid isoleren vloer Reageer met quote

In ons net gekochte jaren 30 huis hoor je de buren erg goed praten, lopen etc.
Daarnaast hoor je het erg goed als bv mijn vriend beneden iets doet en ik op de 1e verdieping ben.

Na rondlezen op dit forum begrijp ik dat het aan een aantal zaken kan liggen en er diverse oplossingen zijn, waaronder isoleren vloer en plaatsen tussenwand. Wat betreft de tussenwand willen we nog even wachten, maar er moet sowieso nog een vloer gelegd worden op de 1e, dus dit doen we liever gelijk goed.

De basis is als volgt; balken die doorlopen naar de buren van 20 cm hoog met daarover orginele houten planken basisvloer, onder balken gispen plafond. De dikte van dit gips weet ik niet. Er is geen isolatie tussenin gebracht.

We denken aan een massieve eiken smalle stroken vloer van 22 mm of een mulitplank van 10 mm dik. (De massieve vloer is 10 euro per m2 duurder). Wat is de beste manier van leggen?
Terwijl we eerst dachten dat zwevend leggen beter zou zijn, krijg ik nu de indruk dat we de afwerkvloer geluidtechnisch beter kunnen verlijmen op een ondervloer van bv spaanplaat of estrich vloerplaten.
Het is me ook niet meer duidelijk of je tussen de basisvloer en de spaanplaat optie nog een dempende/zwenvende laag moet leggen of dat je beter alles aan elkaar kan lijmen. Ik neem aan dat je de estrich aan de onderzijde niet vastmaakt aan de basisvloer of schroef je dat wel vast?

Het prijsverschil tussen estrich of spaanplaat is aanzienlijk, en de vloer wordt veel dikker. We twijfelen of dit het prijsverschil waard is. Of zou het slimmer zijn dit geld te stoppen in het volspuiten van de tussenruimte tussen de balken met vlokken, en dan te kiezen voor de goedkopere vloer met spaanplaat.

Wat denken jullie??
Naar boven
marjet
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 12:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De voorgestelde producten zijn mooi, maar voor ons te kostbaar.

Tot nu toe hebben we het volgende besloten; we isoleren sowieso de klankkast door de holle ruimte tussen de vloer en het plafond te vullen met cellulosevlokken.

Daarna denken we dus aan

Optie1
estrich platen ( 10mm glaswol en dan 2x 10 mm estrich) en daarop de multiplank 10mm verlijmen.
Ik denk dat je de glaswol kant los legt op de basis plankenvloer toch? en dan rondom de muren niet raken.

of
Optie2
spaanplaat vastschroeven aan basisvloer en hierop massief eiken tundra stroken (21mm) verlijmen.
Dit stellen veel houthandelaren voor; alles aanelkaar maken. Ik begrijp dat je dan een dikke massa maakt.

Optie 3
TGT hoor ik vaak dat er tussen basisvloer en spaanplaat een andere flexibele zwevende laag moet omdat je anders trillingen door kan geven. er zijn ontzettend veel producten in de handel voor die zwevende laag, op rol of van die geperste bruine of groene matten die weinig kosten en 10 db beweren te bewerkstelligen.

Wat adviseren jullie?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 1:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En zoiets?

Die groene vezelplaten zijn ter beperking van contactgeluid (ondervloer) en doen niets of nauwelijks iets voor de luchtgeluidsisolatie.

Ik prefereer een totaal-systeem waarvan testresultaten op een houten verdiepingsvloer beschikbaar zijn.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
marjet
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 2:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja die bedoelde ik in optie 1! zie nu dat ik het niet goed omschrijf het is dus 20mm Fermacell + 10mm minerale wol.

Zou je dat adviseren boven een optie 2 of 3?
of heel iets anders?

dankje!!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 3:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

marjet schreef:
Zou je dat adviseren boven een optie 2 of 3?


Ja, ik zou de voorkeur geven aan optie 1, tenzij de huidige vloer écht heel slap is (dan een bouwkundige raadplegen) of wanneer de vloer fors kiert. Als het laatste het geval is zou je kunnen overwegen op de bestaande vloer eerst een massaplaat aan te brengen die de kieren overlapt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
nielsniels12



Sinds: 20-5-2016
Berichten: 1
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2016 9:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Is het bij het flankerend geluid niet vooral belangrijk dat er massa wordt gerealiseerd in de bodem?
Als ik het mij goed herinner hebben wij hier van die geluidsisolerende kunstofplaten toegevoegd. Hoge massa en wel flexibel, misschien dat dat een oplossing is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
marjet
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 29, 2016 10:47 pm    Onderwerp: tussen houten bouwvloer en spaanplaat een dun verend laagje Reageer met quote

Uiteindelijk hebben we toch voor de massieve eiken planken gekozen ipv het lamelparket.. (mooier/eerlijker). fermacel eronder valt nu af ivm dikte..

De massief houten vloer wordt waarschijnlijk verlijmd op spaanplaat. Normaal gesproken wordt deze spaanplaat geschroefd op de houten basisvloer. We blijven ons afvragen of er tussen houten bouwvloer en spaanplaat niet een dun verend laagje moet om trillingen op te vangen??

Geluidsisolerende kunststof platen klinkt interessant; ik kom wel sandwich panelen tegen, bv merfoplex, alleen zijn deze zo ontzettend duur..

Is het zo'n gek idee om bv 3 mm schuim of iets als alufoam onder het spaanplaat te leggen? en hier gewoon doorheen te schroeven?

Dank voor jullie reacties!!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 30, 2016 10:05 am    Onderwerp: Re: tussen houten bouwvloer en spaanplaat een dun verend laa Reageer met quote

marjet schreef:
Is het zo'n gek idee om bv 3 mm schuim of iets als alufoam onder het spaanplaat te leggen? en hier gewoon doorheen te schroeven?


Niet gek, maar wel compleet nutteloos, helaas.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
marjet
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 30, 2016 11:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Confused Very Happy
okee..
Naar boven
Koen als gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 01, 2016 3:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een cm hebt kan je dan niet stroken agglomer leggen? cfr mijn topic http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1927&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Aug 03, 2016 11:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Marjet,

ik ben benieuwd voor welke oplossing jullie uiteindelijk hebben gekozen. Wij zitten met hetzelfde probleem. Ik heb op de houtenpanelen (de "bouwvloer") ook een dun ondervloertje gelegd (van dat goudkleurig spul van een van de grotere bouwmarkten) en daarop spaanplaat vastgeschroefd. Op de spaanplaten opnieuw een ondervloertje van een paar mm dik en daarop de houten (laminaat)vloer. De resultaten vielen mij erg tegen. Contactgeluid is nog steeds enorm storend (heb twee kleine kinderen). Luchtgeluid is wel iets minder geworden; stem-/tvgeluid klinkt minder door.

Ik wil nu de tussenruimte tussen plafond en vloer ook met iets van cellulose gaan vullen om iig het luchtgeluid nog meer te verminderen en dan op de vloer iets van fermacell platen leggen. Ook heb ik iets gezien van geperst rubber. Dit zijn stijve zware rubberen platen die trillingsgeluid enorm zouden moeten verminderen. Iemand hier ervaring mee?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.