Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

smalbandig meten
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 10:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Grapjas... Very Happy Very Happy

Iedereen weet dat een externe soundkaart veel beter klinkt dan een interne. Very Happy
Iedereen kan ook het verschil horen tussen een MP3 van 320 en 48.000 en een wavefile.

Het is wel zo dat als je gaat opnemen en je gebruikt midi of plugins, dat die externe cards betere software hebben, waardoor je minder latency hebt.

Vroeger werd er ook geklaagd over clock errors bij interne kaarten die een MLS-gebaseerd meetsysteem minder betrouwbaar maakten doordat time shift optrad, iets waar MLS (een pulstrein die in de tijd stabiel moet zijn om goed te werken) een hekel aan heeft. MLS werkt ook niet geweldig buiten, waar die pulstrein uit elkaar wordt gewaaid en bij metingen aan sound systems die op de een of andere manier tijd-variantie genereren, zoals van die kunstmatige galmsystemen in multi purpose zalen. Daarom is het eigenlijk beter om met gecorreleerde sweeps te meten.
Ik weet niet hoe het nu zit met die verschillen. Er wordt veel over geluld op het net door onzekere mensen die zeker willen overkomen, maar metingen zie ik niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 10:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank. Nu het antwoord op de vraag van de MP3 poster nog Wink...

(ik heb hier alleen een iPad ter beschikking, dus kan niet al te veel)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 10:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor antwoord bedoel je?
Ik wil je die plaatjes wel even sturen waar ik verschillende smoothings toepas op die file van OP.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Okt 27, 2013 11:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Wat voor antwoord bedoel je?
Ik wil je die plaatjes wel even sturen waar ik verschillende smoothings toepas op die file van OP.


Tonaal Ja/Nee

Mail ze maar, dan post ik ze morgen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 28, 2013 9:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Geregeld.


Superbedankt Bert.

Ik heb er, vanwege resolutie grafieken, vanochtend een PDF van gebraden: Lees hier!.

Ik verklap de uitslag nog niet in dit bericht! Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 12:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Super dank!!!!!

Overigens krijg ik op basis van die grafieken wel ineens associaties met een dikke middelvinger.. vreemd Very Happy

Ik wil trouwens binnenkort toch wel een ECM8000 met een goede voorversterker aanschaffen als de fondsen het weer toelaten.. al is zo'n 100 euri natuurlijk een schijntje.. ik heb ook nog een LF probleem wat ik nog eens moet aanpakken Smile

Iedereen nogmaals bedankt..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 7:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Die MP3 werkt uitstekend, dank u.
Ik zie overigens die 90 Hz niet.


Ik heb nog niet zozeer buiten gemeten op die 90Hz piek, maar binnen in ons huis (waaronder helaas onze slaapkamer) is hij overduidelijk aanwezig. Dag en vooral nacht. Ik hoor hem gewoon duidelijk, een zeer irritante bromtoon die nooit stopt. Overigens, wordt die 90Hz er bij een mp3 niet (deels) uitgefilterd?

Ik heb in 'het verleden' soms wat nachtelijke uitstapjes gemaakt om te proberen te achterhalen waar deze bromtoon vandaan komt, maar alhoewel hij ook buiten en tot in de verre omgeving voor mij goed hoorbaar is heb ik er de vinger nog niet op kunnen krijgen Sad.


Laatst aangepast door peter2301 op Di Okt 29, 2013 1:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 12:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die MP3 laat niet zoveel weg.
Alleen als je MP3's een aantal keren bewerkt en steeds weer als MP3 opslaat blijft er niets van over omdat er steeds datareductie plaatsheeft.

En ik vind het niet leuk om te zeggen, maar hinder door laag frequent geluid is vaker dan je zou willen een gehoorafwijking.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 1:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat geeft niks Bert. Ik kan ertegen. Ik kan (en moet) er vrede mee hebben als het aan mijn gehoor ligt, maar niet als er toch ergens in de omgeving een LF-bron is. De gegevens die ik nu middels Spectrum Lab op mijn laptop krijg, verklaren voor mij de voortdurende brom die ik in ons huis hoor (en die anderen inderdaad niet horen). Dit zegt mij toch dat er binnen ons huis in ieder geval een flinke 90Hz piek aanwezig is.. of is dat ook verklaarbaar zonder specifieke LF-bron? Buiten is deze piek minder overheersend en op andere plekken (bijvoorbeeld bij vrienden thuis in een andere plaats) hoor ik deze voortdurende brom niet.

Overigens ben ik natuurlijk al een tijdje bezig met deze materie en is de vraag of het aan mij zelf ligt de eerste die ik me gesteld heb. De huisarts trok destijds ook meteen de conclusie 'tinnitus'. Maar dat is me, zonder onderzoek, toch iets te makkelijk.

Ik kan wel weer een mp3 of wav maken, dan kun je zelf beoordelen of er een behoorlijke 90Hz piek in zit of dat ik gewoon gek geworden ben Wink.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 1:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laatst kwam ik dit artikel tegen op laagfrequentgeluid.nl: http://www.laagfrequentgeluid.nl/download/2013_03_OudM_tijdschrGeluid.pdf.

Dit vormt voor mij een goede verklaring wat er met mij gebeurd kan zijn: ik ben (door een externe LF-bron) sensitief geworden voor LF. Heel vervelend. Als ik nu nog kan aantonen dat er inderdaad een LF-bron aanwezig is dan vallen voor mij veel puzzelstukjes op hun plaats Smile.

Groeten Peter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 2:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zie hier hoe (grotendeels) gehakt gemaakt wordt van dat artikel: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=890&start=68

Quote:
De biofysische benadering van Oud vindt geen steun in de onderzoeken van Salt. Oud maakt zelf conclusies en refereert zelf naar artikelen die juist geen evidence leveren voor die conclusies.
Er is geen enkele wetenschappelijke evidence voor de biofysische benadering dat langdurige overprikkeling van onhoorbaar laagfrequent geluid leidt tot directe schade aan het gehoororgaan met tinnitus en duizelingen als gevolg. Dit wordt door Salt bevestigd.

Het ontbreken van evidence voor de biofysische benadering en de directe gehoorschade neemt echter niet weg dat klachten over laagfrequent geluid serieus genomen moeten worden.
Een hinderklacht aanpakken door alleen een technisch goede geluidsmeting uit te voeren en te toetsen aan een LFG-grens levert lang niet altijd een oplossing. Niessen, Jonkman en van Duijn beschrijven daarom een pragmatische aanpak die voorkomt dat de klager bevestigd wordt in zijn klacht en ernstige gezondheidsproblemen ontwikkelt met bijkomende psychosociale problematiek.

Over die LFG site is hier al veel (weinig positiefs) geschreven.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 2:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Okee dat wist ik niet. Neemt niet weg dat daadwerkelijk de mogelijkheid bestaat dat het niet alleen tussen mijn oren zit.. toch? Is het normaal dat er in het geluidsspectrum een behoorlijke piek van 90Hz voorkomt en in hoeverre kan ik (of iemand anders) die waarnemen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Okee dat wist ik niet. Neemt niet weg dat daadwerkelijk de mogelijkheid bestaat dat het niet alleen tussen mijn oren zit.. toch? Is het normaal dat er in het geluidsspectrum een behoorlijke piek van 90Hz voorkomt en in hoeverre kan ik (of iemand anders) die waarnemen?


Heb je die piek nu gemeten / geregisteerd of niet? De meeste mensen zullen 90 Hz wel horen. Volgens mij zit de meeste 'LFG-hinder' nog wel wat lager dan 90 Hz.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 2:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie die overduidelijke piek in Spectrum Lab op mijn laptop. Als ik naar buiten loop dan zwakt ie iets af. Ben nu op mijn werk, maar als ik weer thuis ben dan zal ik graag een wav/mp3 maken (met alles in huis uitgeschakeld) en hier 'posten'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Ik zie die overduidelijke piek in Spectrum Lab op mijn laptop. Als ik naar buiten loop dan zwakt ie iets af. Ben nu op mijn werk, maar als ik weer thuis ben dan zal ik graag een wav/mp3 maken (met alles in huis uitgeschakeld) en hier 'posten'.


Staande golf in de kamer? Probeer eens een aantal verschillende microfoonposities...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.