Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

begrijp ik de 10% regel juist?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koebeest
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Sep 01, 2013 4:03 pm    Onderwerp: begrijp ik de 10% regel juist? Reageer met quote

Het gaat om deze post:

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=3884#3884

Begrijp ik daaruit het volgende juist:

Voor contactgeluidsiolatie is het best op de balken en onder de vloer (bv tussen balken en osb met daarop een ondervloer en vloer) een materiaal te leggen dat (gegeven de specifieke materialen en oppervlaktes van de balken etc) 10% wordt ingedrukt op het moment dat je er met je volle gewicht op staat.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Sep 05, 2013 9:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

De procentuele inzakking is niet bepalend voor de isolatie maar wel de nominale inzakking volgens de formule:
fo = 15.8/wortel(d)
d=(15.8/fo)²

fo = resonantiefrequentie
d= nominale doorzakking in mm

die 10% is geen noodzaak maar een ruwe praktische vuistregel om het materiaal maximaal te benutten zonder overbelasting.
Soms kan het veiliger zijn om iets minder dan 10% indrukking te kiezen, vooral in situaties waar vervanging van het materiaal bij veroudering haast onmogelijk is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.