Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Isolatiefolie vs Isolatietegels
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rootje
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 8:49 am    Onderwerp: Isolatiefolie vs Isolatietegels Reageer met quote

Hallo Allemaal,

Ik heb een laminaat vloer met daaronder een isolatielaag (isolatiefolie) en heb onder mij een buurvrouw die geluidsoverlast ondervindt. De woningbouw zegt nu dat ik verplicht groene isolatietegels moet laten leggen, terwijl in de huurovereenkomst niks over isolatietegels staat. Ben ik verplicht dit te doen terwijl ik al een isolatielaag onder mijn laminaat heb liggen? Hebben zij het recht om mij dat te verplichten terwijl er in de huurovereenkomst niks over isolatietegels staat?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 9:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een woningbouwvereniging kan jou nooit verplichten een bepaald type van isolatie te gebruiken. Zij kunnen je wel verplichten een isolatie te gebruiken onder laminaat dat aan de normen voldoet (welke ook).
Of dat jij wel of niet voldoet kan gemeten worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 9:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal staat in het huurcontract (of een woonregelement waarnaar in het contract wordt verwezen en waarmee je bij het tekenen dus instemt) dat 'indien een harde vloer wordt toegepast deze moet worden geïnstalleerd op een ondervloer met een minimale isolatiewaarde van [eenheid] [getal]'.

Wanneer jij kunt aantonen dat de reeds toegepaste folie hieraan voldoet is er niet zo veel aan de hand.

Verder binnenshuis de hoge hakken maar uit laten Wink

Link: http://www.appartementeneigenaar.nl/easyweb3/WEBID-1745-ep_code-aene_achtergrond_0803geluidsoverlas
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rootje
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 5:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Admin en Eric,

Bedankt voor jullie terugkoppeling. Ik kan helaas niets terug vinden in mijn huurovereenkomst over een bepaalde isolatiewaarde van [eenheid] [getal]. Er staat wel aangegeven dat:

"Bij houten vloeren is soms geluidsisolatie vereist"

Mijn laminaat staat er nu al 7 jaar en nooit een klacht gehad. De onderbuurvrouw woont alleen en zit er nu al drie jaar, maar heeft pas sinds een tijdje last. Als mijn kinderen (2 dochters, 5 en 10 jaar) al met legoblokken spelen slaat ze keihard op de buizen. Ze geeft ook aan dat ik met meubels aan het schuiven ben en daarna keihard tegen de muur gooi. Dit is gewoon mijn keukenlade wat dichtrolt. Ze heeft ook last van het geluid wat uit de buizen komt als ik de kraan open draai.

De woningbouw heeft mij nu verplicht om groene matten te leggen.

Ik heb in mijn woonkamer groene matten gelegd, maar doordat ik bang ben dat mijn klik-laminaat stuk gaat heb ik deze gewoon op de laminaat gelegd. Het ziet er gewoon niet uit en ik ben bang dat ze zullen zeggen dat ik mijn laminaat helemaal los moet halen en de groene matten eronder moet leggen.

Verder staat er in de huurovereenkomst dat er NEN normen worden gehanteerd. Ik kan hier ook niet zo direct informatie over vinden online.

Ik ben nu ten einde raad en weet gewoon niet meer wat te doen.
Naar boven
Rootje
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, weet jij toevallig ook hoe ik dit kan laten meten en kan aantonen dat het wel aan de eisen voldoet?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rootje schreef:
Eric, weet jij toevallig ook hoe ik dit kan laten meten en kan aantonen dat het wel aan de eisen voldoet?


Michiel van Eeden (Den Bosch) heeft er een onderdeel over op zijn website: http://www.geluidsmetingen.eu/vloeren-meting-contactgeluid.htm, misschien eens bij hem informeren.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rootje
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Admin, bedankt voor de link.

Wordt zo een onderzoek verricht door de woningbouw of moet ik daar zelf zorg voor dragen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2012 8:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rootje schreef:
Admin, bedankt voor de link.

Wordt zo een onderzoek verricht door de woningbouw of moet ik daar zelf zorg voor dragen?


Weet je wat er nu onder ligt? Merk? Type? Zoek daarvan de gegevens en vraag aan de woningbouwvereniging aan welke eisen de ondervloer volgens hen moet voldoen. Het antwoord: "groene platen" is onacceptabel. Laat dit schriftelijk bevestigen door hen. Voldoet het door jou gebruikte materiaal, vraag hiervan bij leverancier een certificaat en meldt terug aan de woningbouwvereniging. Als zij niet akkoord gaan zou het voor de hand liggen dat zij laten meten. Als jij niet inzichtelijk kan maken wat voor ondervloer er ligt zou je kunnen concluderen dat de 'bewijsplicht' bij jou ligt. Hoe dan ook is het meten iets wat overlegd moet worden, ten aanzien van de eisen en de kwantificatie van het resultaat in bestaande situaties. Je zou dan ook de betaling ervan met de verhuurder kunnen opnemen. Er is volgens mij niets van vastgelegd (tenzij expliciet iets in het huurcontract is opgenomen)!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rootje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 1:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Admin,

In mijn huurcontract staat niet expliciet aangegeven dat er groen isolatietegels moeten komen, maar enkel dat er een goede isolatielaag moet staan die aan de NEN norm voldoet. De ondervloer die er nu staat is TNO gekeurd en is 10dB, wat aan de NEN 1070 voldoet. Volgens mij kunnen ze mij niet verplichten dan toch?

Mochten ze mij alsnog verplichten, kan ik dan de kosten van hun vergoedt krijgen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 6:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Rootje schreef:
Admin,

In mijn huurcontract staat niet expliciet aangegeven dat er groen isolatietegels moeten komen, maar enkel dat er een goede isolatielaag moet staan die aan de NEN norm voldoet. De ondervloer die er nu staat is TNO gekeurd en is 10dB, wat aan de NEN 1070 voldoet. Volgens mij kunnen ze mij niet verplichten dan toch?

Mochten ze mij alsnog verplichten, kan ik dan de kosten van hun vergoedt krijgen?


Zou je met verhuurder moeten overleggen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 12:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt mij dat Rootje hier gelijk heeft.

Als die extra ondervloer +10 dB is kan men haar niet meer verplichten tot wat ook. Wat kon Rootje nog meer doen? Al die ondervloeren liggen van +10 tot +12 dB met als eis + 10 dB.

Of die plaatser moest iets fout gedaan hebben? Of die basisvloer niet goed genoeg? Maar in dat laatste is de verhuurder zelf verantwoordelijk lijkt mij.
Ben ik hier fout?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 4:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Het lijkt mij dat Rootje hier gelijk heeft.

Als die extra ondervloer +10 dB is kan men haar niet meer verplichten tot wat ook. Wat kon Rootje nog meer doen? Al die ondervloeren liggen van +10 tot +12 dB met als eis + 10 dB.

Of die plaatser moest iets fout gedaan hebben? Of die basisvloer niet goed genoeg? Maar in dat laatste is de verhuurder zelf verantwoordelijk lijkt mij.
Ben ik hier fout?


Ik denk dat Rootje gewoon de factuur en het certificaat van haar ondervloer moet zoeken en bij de woningbouwvereniging de eisen aan de ondervloer moet opvragen. Zoals jij (Eric) zelf al aangaf kan een verhuurder geen type of merk voorschrijven. Dat is ook niet gebruikelijk. Corresponderen eisen en certificaat van de reeds toegepaste ondervloer, dan kopietje van factuur en certificaat naar de verhuurder en wat mij betreft einde verhaal.

In de praktijk is de legwijze natuurlijk ook van belang, maar daar waagt men zich weer niet aan om op te nemen in het huurcontract (te complex?)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Rootje
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb helaas geen factuur meer. Kan ik op een andere manier een certificaat verkrijgen.
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 7:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de NEN normen is vooral aangegeven hoe je moet meten. Ik weet niet of u het zelf gelegd heb of door een bedrijf. Als het door een bedrijf is gedaan kunnen ze misschien achterhalen wart er gebruikt is. Ook kun je gewapend met een stukje isolatie bij bedrijven langsgaan om te kijken of ze het verkopen en dan kan je een folder of nadere informatie krijgen.

Wat betreft kliklaminaat is het mogelijk om alles er uit te halen en zonder problemen er weer in leggen, dat is het voordeel van kliklaminaat. Zeker als je het voorzichtig doet.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2012 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Rootje schreef:
Ik heb helaas geen factuur meer. Kan ik op een andere manier een certificaat verkrijgen.


Merk en type (dat zul je wel weten, want eerder af je aan dat het 10 dB was) is veelal voldoende om een testrapport op te vragen of te downloaden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.