Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidstrillingen D-Box systeem verminderen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Ma Jul 22, 2013 12:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo THX UltraII,
ik zou graag eens willen weten welke film(s) frequenties produceren lager dan 20 Hz.
Ook zou ik willen weten welke specificaties PRECIES van Home THX systemen worden verlangd.
Alles wat ik tot nu toe kan vinden is dit:
http://www.audioholics.com/news/trade-show-coverage/2004-cedia-expo/thx-certified-home-theater-program
Nergens wordt gesproken over frequenties van 10 Hz, zeker niet van 1 Hz.
In een vraaggesprek met Tomlinson Holman praat hij over lage frequenties van 25 Hz Zie hier:
http://www.avsforum.com/t/969252/mr-tomlinson-holman-thx-interview-and-more
(Post #4 of 17).
Ik heb zelf in dergelijke stoelen gezeten en het is een hele speciale ervaring. Ik zou zo'n stoel zelf niet in mijn (vrijstaande) huis willen hebben, want ik vond het toch te vermoeiend. Mijn sub, een B&W PV-1, is me goed genoeg. Smaken verschillen, uiteraard. Succes verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
THX-UltraII



Sinds: 11-7-2013
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Ma Jul 22, 2013 4:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

9WEST schreef:
Hallo THX UltraII,
ik zou graag eens willen weten welke film(s) frequenties produceren lager dan 20 Hz.
Ook zou ik willen weten welke specificaties PRECIES van Home THX systemen worden verlangd.
Alles wat ik tot nu toe kan vinden is dit:
http://www.audioholics.com/news/trade-show-coverage/2004-cedia-expo/thx-certified-home-theater-program
Nergens wordt gesproken over frequenties van 10 Hz, zeker niet van 1 Hz.
In een vraaggesprek met Tomlinson Holman praat hij over lage frequenties van 25 Hz Zie hier:
http://www.avsforum.com/t/969252/mr-tomlinson-holman-thx-interview-and-more
(Post #4 of 17).
Ik heb zelf in dergelijke stoelen gezeten en het is een hele speciale ervaring. Ik zou zo'n stoel zelf niet in mijn (vrijstaande) huis willen hebben, want ik vond het toch te vermoeiend. Mijn sub, een B&W PV-1, is me goed genoeg. Smaken verschillen, uiteraard. Succes verder.

De frequenties die door het D-Box systeem worden geproduceerd hebben NIETS met thx te maken of met geluid. Dit zijn namelijk TRILLINGSfrequenties en geen subwooferfrequenties.

Een D-Box systeem heeft niets met audio of een subwoofer te maken. Waarschijnlijk zit jij in de war met zgn. buttkickers. Door dit (in mijn ogen vreselijke Smile) systeem trillen je stoelen mee op het LFE signaal. D-Box werkt totaal anders. Gemiddeld zijn de motion engineers bij D-Box 100 uur bezig met het maken van 1 filmcode.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Di Jul 23, 2013 12:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

THX-UltraII schreef:

De frequenties die door het D-Box systeem worden geproduceerd hebben NIETS met thx te maken of met geluid. Dit zijn namelijk TRILLINGSfrequenties en geen subwooferfrequenties.

Een D-Box systeem heeft niets met audio of een subwoofer te maken. Waarschijnlijk zit jij in de war met zgn. buttkickers. Door dit (in mijn ogen vreselijke Smile) systeem trillen je stoelen mee op het LFE signaal. D-Box werkt totaal anders. Gemiddeld zijn de motion engineers bij D-Box 100 uur bezig met het maken van 1 filmcode.


OK, ik heb me vergist, die stoelen op de site van D-Box zijn inderdaad heel anders. Ze bewegen driedimensionaal en trillen mee. Maar het verschil tussen trillingsfrequenties en subwooferfrequenties is me niet duidelijk. Als dat trillen niets met de subwooferfrequenties te maken heeft, waar moeten die trillingen dan vandaan komen? Het apart aanmaken van een filmcode (via de PC, online?) suggereert het scheppen van trillingen gebaseerd op wat er in de film gebeurt. Een verlengstuk van de subwoofer, als het ware, anders kan ik me er geen voorstelling van maken. Zoals eerder aangegeven, het LFE kanaal gaat volgens de THX standaard niet lager dan 25 Hz. Dus de engineers gaan voorbij aan die standaard en kreëeren iets totaal nieuws, zowel in de bioscoop als thuis. Zijn er in Nederland filmhuizen waar men dit kan beleven?

Sorry, het heeft niets met je probleem te maken, het is wel interessant en ik ben gewoon nieuwsgierig. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jul 23, 2013 11:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Daarom zou ik wel eens een meting willen zien. Wat gebeurt er precies?
Nu begint het steeds meer een 'discussie' zoals we die kennen over laag frequent geluid of over kattenpiepers te worden. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaas Piening



Sinds: 2-8-2012
Berichten: 18
Woonplaats: Assen

BerichtGeplaatst: Wo Jul 24, 2013 9:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Daarom zou ik wel eens een meting willen zien. Wat gebeurt er precies?
Nu begint het steeds meer een 'discussie' zoals we die kennen over laag frequent geluid of over kattenpiepers te worden. Very Happy


Op http://www.d-box.com/en/consumer/technology wordt in het filmpje uitgelegd hoe het systeem functioneert.

Uit de informatie van de leverancier blijkt dat gebruik wordt gemaakt van drie of vier actuators die alleen in verticale richting een beweging kunnen realiseren. De beweging in de drie hoofdrichtingen van de stoel (op ruim een halve meter boven het grondvlak) wordt gerealiseerd door meerdere actuators gelijktijdig aan te sturen. Hierbij kan de stoel van langzaam tot snel worden bewogen. In de presentatie op YouTube wordt dit duidelijk getoond.
https://www.youtube.com/watch?v=TE5n_8_CKFE

Je ziet dat bij sommige acties de actuator zelfs los komt van de ondergrond.

Wat technische informatie staat op http://www.d-box.com/en/business/technology_products

Hieronder een plaatje van de bewegingselementen met bijbehorende besturing.


Als voorbeeld heeft bewegingselement 1250i de volgende specificatie:
Maximum vertical lift: 35mm
Maximum vertical velocity: 100mm/sec
Frequency range: 0 to 100 Hz
Final drive mechanism: Electrical
Maximum lifting capacity (per actuator): 250 lbs / 114 kg
Actuator orientation: Vertical

Het verschil met type 1400i is:
Maximum lifting capacity (per actuator): 400 lbs / 182 kg

Om een indruk te krijgen: bij een motion platform met vier actuators kun je dus maximaal 720 kg met maximaal 100 mm/s in beweging brengen.
Je kunt je voorstellen wat er gaat gebeuren wanneer je zoiets op een verdiepingsvloer loslaat.


Laatst aangepast door Klaas Piening op Ma Jul 29, 2013 4:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Vr Jul 26, 2013 1:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met deze post maak ik geen vrienden. Alas, het zij zo.

Maar het volgende moet toch eens gezegd worden. Ik heb alle reacties hier en op het HT forum gelezen en de foto’s van de stoelen bekeken. Diverse Googles aan het onderwerp besteed en meer. Wat mij duidelijk is (en ik spreek uit ervaring, want ik heb bijna 20 jaar in Amerika gewoond) is dat het immiteren van typisch Amerikaanse gewoonten niet altijd past in ons benepen en beknepen Nederlandje. Anders zouden we hier veel meer Hummers en andere auto’s met 5 liter motoren zien. We zouden dan ook merendeels in grotere vrijstaande huizen wonen met tenminste 1000m2 eigen grond om ons heen.

Want deze stoelen zijn nu eenmaal niet ontworpen om op een zolderkamer in een rijtjeswoning in Nederland geplaatst te worden. Nota bene een tussenwoning. Wat je ook bedenkt om de overlast naar de buren te verminderen, de beste suggestie op het HT forum was....tromroffel.... VERHUIZEN!

Geld uitgeven aan allerlei lapmiddelen is een verspilling. Wil jezelf plezier van een dergelijke installatie hebben en je buren ontzien, dan is er geen enkele andere oplossing dan een vrijstaand huis te zoeken met een extra kamer, een “media-room” als het zonodig in het Engels moet, en daar je geld in te steken. Het is je meer dan gegund. Maar je moet er wel wat voorover hebben.

Daar, ik heb ’t gezegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jul 26, 2013 10:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk heb je gelijk.
Ik zou nog steeds graag zien wat zo'n apparaat nu daadwerkelijk doet, maar het lijkt een beetje van het niveau 'ik wil drummen in een rijtjeshuis, wat moet ik doen?'. Dat kan namelijk ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.