Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidswerend glas verkeerslawaai
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
krt



Sinds: 15-1-2013
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 11:55 am    Onderwerp: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

Beste,

alvorens dit topic te openen al een beetje rondgezocht op dit forum maar niet de specifieke info gevonden.

Situatie, woon aan een betonbaan (zou binnen een +/-4 tal jaar vervangen worden door asvaltbaan) waar 70 mag gereden worden maar de gemiddelde snelheid is denk ik +/- 90.

Huis is 2 jaar oud, en in de living hebben wij last van het voorbijrijdend verkeer.

Huidige situatie: shuco 5 kamer profielen met 4-15-4 beglazing. De ramen zijn langs buiten nog niet afgekit.


Wat we gaan doen:

1) ramen afkitten langs buiten
2) glas vervangen (had ik dit maar 2 jaar terug geweten maar ja ...)


Voor punt 2 heb ik terug de 'ramenmannen' gecontacteerd maar ik heb niet echt het gevoel dat ze de nodige kennis hebben over deze materie.


Ik heb hier gelezen dat als er geen 'winst' van 10db gehaald wordt de investering een beetje nutteloos is.

Ik kan kiezen uit onderste beglazing maar weet niet wat kiezen, daarom zijn er mensen met kennis van zaken die mijn keuze mee kunnen sturen ? (lees tips geven)

http://www.scheuten.nl/media/raw/ID_Card_Isolide_Phon_SZS_NL.pdf




ps. Ik heb ook de optie voorzetramen onderzocht maar dit is praktisch zeer moeilijk realiseerbaar omdat de ramen ook opengaande ramen zijn + deze kost zou zo'n 4.800€ zijn (aparte kozijnen)

Dit zou mijn plan B zijn mocht het afkitten en vervangen van de beglazing niet afdoende zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 1:33 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

krt schreef:

Ik kan kiezen uit onderste beglazing maar weet niet wat kiezen, daarom zijn er mensen met kennis van zaken die mijn keuze mee kunnen sturen ? (lees tips geven)

http://www.scheuten.nl/media/raw/ID_Card_Isolide_Phon_SZS_NL.pdf

De hoogste getallen in de kolom wegverkeer zijn de beste.
Dus die 44.9 dB(A) = 12.9 dB beter dan 32 dB(A)

Je zal merken dat dat glas gelijktijdig ook dikker en zwaarder wordt (en duurder) en dat mogelijk aanpassingen aan je raamframe dienen te gebeuren (minstens reeds de glaslatten).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krt



Sinds: 15-1-2013
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 1:45 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

Eric Desart schreef:
krt schreef:

Ik kan kiezen uit onderste beglazing maar weet niet wat kiezen, daarom zijn er mensen met kennis van zaken die mijn keuze mee kunnen sturen ? (lees tips geven)

http://www.scheuten.nl/media/raw/ID_Card_Isolide_Phon_SZS_NL.pdf

De hoogste getallen in de kolom wegverkeer zijn de beste.
Dus die 44.9 dB(A) = 12.9 dB beter dan 32 dB(A)


Beste Eric,

Bedankt voor deze verduidelijking. Door het rondlezen op het forum heb ik gemerkt dat jij een doorgedreven kennis hebt met betrekking deze materie.

Stel dat U in mijn plaats zou zijn, welke keuze van glas zou U nemen. Prijs kwaliteit in overweging genomen.

Specifiek, we gaan enkel de ramen aan de straatzijde vervangen. De ramen aan de achterzijde vervangen is niet nodig.

Ik heb ook gevraagd hoeveel de huidige db waarde zijn van mijn 4-15-4, dit antwoord heb ik nog niet maar ik schat een RW 28db. Is dit een mogelijk assumptie van mij of sla ik de bal hier mis?


De glasboer had ons Isolide Phon S 40/30 voorgesteld maar als ik vroeg waarom deze keuze kon hij dat niet echt verklaren. Daarom dat mijn vertrouwen in zijn kennis omtrent akoustisch glas niet zo hoog is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 5:21 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

krt schreef:
Eric Desart schreef:
krt schreef:

Ik kan kiezen uit onderste beglazing maar weet niet wat kiezen, daarom zijn er mensen met kennis van zaken die mijn keuze mee kunnen sturen ? (lees tips geven)

http://www.scheuten.nl/media/raw/ID_Card_Isolide_Phon_SZS_NL.pdf

De hoogste getallen in de kolom wegverkeer zijn de beste.
Dus die 44.9 dB(A) = 12.9 dB beter dan 32 dB(A)


Stel dat U in mijn plaats zou zijn, welke keuze van glas zou U nemen. Prijs kwaliteit in overweging genomen.

Ik ben niet in uw plaatst en weet niets van uw lokale omstandigheden, noch Uw budgetten en prioriteiten.

krt schreef:

Ik heb ook gevraagd hoeveel de huidige db waarde zijn van mijn 4-15-4, dit antwoord heb ik nog niet maar ik schat een RW 28db. Is dit een mogelijk assumptie van mij of sla ik de bal hier mis?

Dit zou ik zelf ook moeten gaan opzoeken. Gewoon even wachten op uw leverancier. Maar je moet niet de RW maar verkeerslawaai vergelijken of de RW (..; Ctr).

krt schreef:

De glasboer had ons Isolide Phon S 40/30 voorgesteld maar als ik vroeg waarom deze keuze kon hij dat niet echt verklaren. Daarom dat mijn vertrouwen in zijn kennis omtrent akoustisch glas niet zo hoog is.


Ook de glasboer is hier afhankelijk van Uw budgetten en prioriteiten. Hoe meer je betaald hoe beter het wordt. Die glasboer schat ergens iets in het midden. Waarom? Gewoon omdat die dacht dat dat budget je wel zou passen.
Alles hangt af van hoeveel geluid jij wil dempen, wat op zijn beurt afhankelijk is van hoeveel stoorgeluid er ter plaatse is. Ik kan ook niet zeggen wat het beste is voor jou.

PS: Ik ken de opbouw van de code van dat glas niet.

EDIT: Ik zie nu wat de code van dat glas is:
Isolide Phon S 40/30 30 35 40(-3;-7)
Die S betekent akoestische folie;
Die 40 betekent de RW
Die 30 de dikte van het glas
In totaal weegt dat 35 kg/m² à 2.5 kg/m² per mm. Dus hier zit in totaal 35/2.5= 14 mm glas. Vermoedelijk is dat een ruit van 8 mm, één van 6 mm, met een spouw van 15 mm + de dikte van die folie.
Hier staat echter niet bij of die folie in één of beide glasplaten zit. Vermoedelijk alleen in die van 8 mm.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Zo Jan 20, 2013 7:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krt



Sinds: 15-1-2013
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 7:02 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

beste eric,

alweer bedankt voor uw verduidelijking.

budget is ondergeschikt aangezien het maar om 4 ramen gaat.

Aangezien het vooral de snelvoorbijrijdende wagens zijn die storen +/- 95km/h die ik dan niet meer rekening te houden met de RW-C waarde ipv de RW-CTR.

Het bewijs hiervoor is ook, nu het gesneeuwd heeft en de mensen 'trager rijden' is de geluidsoverlast veel lager.
Het is ook meer de bandenruis die storend is dan het 'motorgeluid' van de voorbijrijdende wagens.


Waarom vraag ik dit, aangaande onderstaand tekst:

C (dB) is de correctie voor de geluidsbronnen
met weinig lage frequenties;
bijv. snelwegverkeer, treinverkeer,
nabijheid van een vliegtuig, leefactiviteiten,
gepraat, spelende kinderen.
Ctr (dB) is de correctie voor de geluidsbronnen
die veel lage frequenties
bevatten: bv. stadsverkeer, discotheekmuziek,
traag spoorverkeer, een vliegtuig
op grote afstand.


bron: http://nl.saint-gobain-glass.com/upload/files/3.4_hol_akoestiek.pdf


ps. maakt het afkitten van de ramen langs buiten ook een (merkbaar) verschil kwa geluidsisolatie ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 7:20 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

krt schreef:
beste eric,

1) Aangezien het vooral de snelvoorbijrijdende wagens zijn die storen +/- 95km/h die ik dan niet meer rekening te houden met de RW-C waarde ipv de RW-CTR.

2) ps. maakt het afkitten van de ramen langs buiten ook een (merkbaar) verschil kwa geluidsisolatie ?


1) Daar heb je gelijk in. Dan wordt vooral het geluid bij 1000 Hz belangrijk.
Wil je het juister weten kan je het geluid in je living meten en de RW juist berekenen voor het geluid dat er bij jou belangrijk is. Dat wordt dan een dBA(juist geluid) weging.

2) hangt af van de kwaliteit van de huidige afdichting. Kan ik zo niet zeggen.

Die heeft vermoedelijk die raam geadviseerd omdat die dikte best klopt met je huidige beglazing 30 mm nieuw t.o.v. 23 mm (minste problemen met glaslatten in functie van raamframe).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krt



Sinds: 15-1-2013
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 8:01 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

Eric Desart schreef:
krt schreef:
beste eric,

1) Aangezien het vooral de snelvoorbijrijdende wagens zijn die storen +/- 95km/h die ik dan niet meer rekening te houden met de RW-C waarde ipv de RW-CTR.

2) ps. maakt het afkitten van de ramen langs buiten ook een (merkbaar) verschil kwa geluidsisolatie ?


1) Daar heb je gelijk in. Dan wordt vooral het geluid bij 1000 Hz belangrijk.
Wil je het juister weten kan je het geluid in je living meten en de RW juist berekenen voor het geluid dat er bij jou belangrijk is. Dat wordt dan een dBA(juist geluid) weging.

2) hangt af van de kwaliteit van de huidige afdichting. Kan ik zo niet zeggen.

Die heeft vermoedelijk die raam geadviseerd omdat die dikte best klopt met je huidige beglazing 30 mm nieuw t.o.v. 23 mm (minste problemen met glaslatten in functie van raamframe).
 




ik denk het ook, bij deze glasdikte moeten er geen nieuwe glaslatten gebruikt worden.

Ivm afkitten, vandaag zijn ze nog niet afgekit.
Dit omdat het huis pas een 2 tal maanden geleden gevoegd is en men pas 'proper' kan afkitten nadat het huis gevoegd is

Kan ik een geluidsmeter zelf huren of huur ik hiervoor best iemand in ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 6:35 am    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

krt schreef:
Kan ik een geluidsmeter zelf huren of huur ik hiervoor best iemand in ?

Je kan dit zelf meten met een try-out versie van een programma als ARTA.
http://www.artalabs.hr/
Dan moet je nog wel een microfoon kopen en een audio interface (samen +/- 150 Euro)
Je kan dit natuurlijk ook laten meten.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Ma Jan 21, 2013 7:47 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 7:10 am    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

Eric Desart schreef:

PS: Ik ken de opbouw van de code van dat glas niet.

EDIT: Ik zie nu wat de code van dat glas is:
Isolide Phon S 40/30 30 35 40(-3;-7)
Die S betekent akoestische folie;
Die 40 betekent de RW
Die 30 de dikte van het glas
In totaal weegt dat 35 kg/m² à 2.5 kg/m² per mm. Dus hier zit in totaal 35/2.5= 14 mm glas. Vermoedelijk is dat een ruit van 8 mm, één van 6 mm, met een spouw van 15 mm + de dikte van die folie.
Hier staat echter niet bij of die folie in één of beide glasplaten zit. Vermoedelijk alleen in die van 8 mm.
 

Op deze PDF staan de codes van dat glas beter uitgewerkt:
http://www.scheuten.nl/media/raw/Isolide_producttabel_r31.pdf
Isolide Phon S 40/30 = 6-16Ar-4(0,50SAF)4
Ik VERMOED dat die code betekent: 6 mm glas - 16 mm spouw gevuld met argon - dan een gelaagde ruit 4 mm glas, een geluiddempende folie SAF, en nog eens 4 mm glas (samen een ruit van +/- 8 mm).
Dit klopt ongeveer met mijn vorig vermoeden.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krt



Sinds: 15-1-2013
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo Apr 07, 2013 9:46 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

Beste Eric,

Vertrekkende van een 28rw waarde van de huidige 4-15-4 beglazing en ik de ramen ga laten afkitten langs buiten (ik wacht nog steeds op iets beter weer ...)


Hoeveel RW (C;Ctr) zou ik moeten 'winnen' om gevoel/gehoorsmatig een halvering te hebben van het geluid.
Is een winst van 4 RW merkbaar ?
Ik begrijp dat jij geen glazen bol hebt maar ik vermoed dat jij wel een 'indicatie' kan geven hieromtrent.

situatie: oude betonbaan waar te snel gereden worden tussen 80 en 110 km/h
nieuwbouwwoning (binnenmuur, 10 cm pur, 2 cm spouw, buitenmuur)
shuco 5 kamer profiel met dubbel dichting
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 08, 2013 1:08 am    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

krt schreef:
Beste Eric,

Vertrekkende van een 28rw waarde van de huidige 4-15-4 beglazing en ik de ramen ga laten afkitten langs buiten (ik wacht nog steeds op iets beter weer ...)


Hoeveel RW (C;Ctr) zou ik moeten 'winnen' om gevoel/gehoorsmatig een halvering te hebben van het geluid.
Is een winst van 4 RW merkbaar ?
Ik begrijp dat jij geen glazen bol hebt maar ik vermoed dat jij wel een 'indicatie' kan geven hieromtrent.

situatie: oude betonbaan waar te snel gereden worden tussen 80 en 110 km/h
nieuwbouwwoning (binnenmuur, 10 cm pur, 2 cm spouw, buitenmuur)
shuco 5 kamer profiel met dubbel dichting

Je moet een Winst in RW van 10 dB hebben om een gevoelsmatige halvering van het geluid te hebben.
Een winst van 4 RW is amper merkbaar.
Wat dit afkitten gaat doen is moeilijk te zeggen (afhankelijk huidige situatie).

Hier staat een tabelletje met dat gehoormatige winst/verlies:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=6629#6629
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krt



Sinds: 15-1-2013
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 2:17 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Je moet een Winst in RW van 10 dB hebben om een gevoelsmatige halvering van het geluid te hebben.
Een winst van 4 RW is amper merkbaar.
Wat dit afkitten gaat doen is moeilijk te zeggen (afhankelijk huidige situatie).

Hier staat een tabelletje met dat gehoormatige winst/verlies:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=6629#6629


Dag Eric,

Ik ga mijn bestelling plaatsen. Nog een laatste vraag aan U

Bedoel je met RW 10dB de RW waarde, of de RW waarde met aftrek van de (C; Ctr) waardes.

Momenteel 4-15-4 met RW 29 (-1; -4)
Voorgesteld door glasboer
Isolide Phon S 40/30 30 35 RW 40 (-3;-7)

Enkel met de RW waardes haal ik de 'best praktisch' 10db winst.
Als ik de correctiewaardes meeneem haal ik deze 'best praktisch' niet en maar 8db
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 2:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel de RW waarde zonder aftrek.

Maar bij de RW waarde met aftrek zitten meer lage frequenties in (zeker de Ctr). Hier is de halveringswaarde ook lager dan die 10 dB. Dat wil zeggen dat de getallen iets positiever zijn dan op het eerste gezicht zou blijken.

Dit is lastig uit te leggen. Die 8 dB vermindering in het laag is ook goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
krt



Sinds: 15-1-2013
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 9:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Ik bedoel de RW waarde zonder aftrek.

Maar bij de RW waarde met aftrek zitten meer lage frequenties in (zeker de Ctr). Hier is de halveringswaarde ook lager dan die 10 dB. Dat wil zeggen dat de getallen iets positiever zijn dan op het eerste gezicht zou blijken.

Dit is lastig uit te leggen. Die 8 dB vermindering in het laag is ook goed.


Bedankt!
Dan moet ik mijn glasboer terug aanspreken. Ik had hem gezegd dat ik met zijn voorgesteld glas niet het gewenste resultaat zou halen. Hij keek mij al raar aan en vroeg of er naast mijn huis een vliegveld of een discotheek was Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 9:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is ruwweg de winst die je gaat maken:
Signaal 0 dB en signaal - 10dB (gemaakt door Bert)

Wil je meer moet je naar 15 dB winst gaan:
Signaal 0 dB en signaal - 15dB
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.