Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Nieuw huurhuis, tips en ideeën?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sascha
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 03, 2015 1:37 pm    Onderwerp: Nieuw huurhuis, tips en ideeën? Reageer met quote

Beste mensen,

Ik betrek een nieuw huurhuis, rijtjeswoning met aan weerszijde buren, en dat huis is van rond 1950. Ik heb nu nog de mogelijkheid om drastische beslissingen te nemen. Iets wat je niet snel doet als je er al woont, neem ik aan. Ik zou graag wat advies willen inwinnen over een aantal zaken. Ik heb geen boven/onderburen dus dat scheelt al heel veel. Beide buren hebben kinderen/huisdieren en die zijn nogal luidruchtig. Ik ben muzikant en ben nogal hoog gevoelig voor geluiden. Om mijn eigen geluidsoverlast te beperken, zla ik op termijn een slaapkamer inrichten met een zgn. "geluidsdichte kamer in een kamer studio". Alvorens ik daar mee begin, wil ik nu al wat voorbereidingen treffen voor zowel mezelf als mijn buren.

Tot nu toe kom ik het volgende tegen:


1. Ondervloer woonkamer is van latten hout, zitten verspreid overal gaten en scheurtjes in het hout. Alvorens ik hier iets ga leggen (denk laminaat) kan ik nog wat stappen nemen voordat ik dat doe?

2. Een lange wand van 8 meter in de woonkamer is net opnieuw gestucked. Volgens mij is het enkelsteens? ik kan de buren horen roepen en hoesten. Valt hier nog wat te winnen?

3. Ik hoor de buren regelmatig morrelen aan de wandcontactdozen. Kan ik deze nog isoleren? en hoe? purschuim? muurvuller?

4. Mijn trap kraakt nogal. Die van de buren hoor ik niet... misschien kan de treden nog vastzetten/schroeven?


5. Elk klein gaatje opsporen en dichtkitten? dichtpurren? ...of moet ik nog aan ventilatie denken?


Als je meer tips hebt, of suggesties waar ik in een later stadium misschien tegenaan zou lopen, dan verneem ik die graag. Ik wil alles nu goed aanpakken zodat ik straks niet nog een voorzetwand o.i.d. moet gaan plaatsen...
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Mei 05, 2015 1:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik lees hoe gehorig het is vraag ik me af of je aan het plaatsen van voorzetwanden en dergelijke ontkomt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Sascha
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 05, 2015 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik woon er nu een paar dagen, op de houten vloer, om te zien waar het geluid vandaan komt. Ik wacht nog even met ene vloer leggen, want ik kan straks niet eenvoudig terug...

Ik bemerk het volgende:

- De buren hebben jongen kinderen. Die spelen op de vloer. Klinkt alsof er een skippybal door de kamer gaat. Ik heb even gewacht met ene vloer leggen, en gelukkig maar, want ik merk dat het geluid van onder de plinten en de planken direct aansluitend op de grond komt. Ik zit er aan te denken om het hout wat te lichten en er massa in te stoppen. Er zit nu een holte van 5-10 cm onder die vloer, en dat lijkt te fungeren als een subwoofer...

- Er loopt een kabelkast door de woonkamer. Als ik er op tik, dan hoor ik dat die hol is. Ook hier hetzelfde: het stampende geluid van de buren lijkt hierdoor te versterkt te worden, zoals een subwoofer. Doffe en lage geluiden. Ik zit eraan te denken om het open te breken en op te vullen, of ik leeg er een bus purschuim in? Het is in ieder geval luchttrilling.


- Ik denk dat ik twee voorzetwanden plaats, zo vang ik tevens stem-verhef / honden / katten gejank.
Naar boven
Sascha
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 10, 2015 9:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist heb ik voor het eerst de stereo van mijn buren gehoord. Ze houden blijkbaar nogal van bassen. Jammer. Ik haal altijd de bassen uit mijn muziek omdat ik weet dat die 12 huizen verderop nog te horen zijn.

Dit heb ik bemerkt:

Als ik mijn hand op de vloer leg, trilt mijn hand. Als ik mijn hand tegen de muur leg, trilt mijn hand. Ik denk dat ik niet ontkom aan een voorzetwand.

De vloer is nu nog kaal, nog geen laminaat. Maar ik denk dat laminaat niet veel zal uitrichten. Ik heb nu nog de mogelijkheid om de vloer aan te passen. Gezien de vloer bestaat uit een rij met houten latten gespijkerd op balken (die vermoedelijk gewoon doorlopen naar de buren) zit ik eraan te denken om ze langs alle wande los te zagen met een decoupeerzaag en de min of meer hierdoor zweven te maken...

Iemand nog tips?
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2015 11:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een betere geluidsisolatie. Renovatie en geluidsisolatie - Een praktijkgids:
http://documentatie.leefmilieubrussel.be/documents/Renovatie_geluidsisolatie_NL.PDF
Quote:
LET OP! 1. Geloof niet in mirakeloplossingen: er bestaan nu eenmaal geen dunne materialen die u slechts hoeft aan te brengen tegen een muur om hem geluidsdicht te maken!
EndQuote.
Bron:
http://www.leefmilieu.brussels/themas/geluid/mijn-geluidsomgeving-zalige-rust-voor-iedereen/een-betere-geluidsisolatie


Code van Goede Praktijk:
http://document.environnement.brussels/opac_css/elecfile/GIDS_20140804_CBPPrimeReno_NL.pdf
Bron:
http://www.leefmilieu.brussels/themas/geluid/mijn-geluidsomgeving-zalige-rust-voor-iedereen/een-betere-geluidsisolatie/code-van
Quote:
De "Code van Goede Praktijk" is een praktisch en volledig document dat een beschrijving geeft van de technieken voor akoestische isolatie voor de meest voorkomende gebouwtypes in het Brussels Gewest.

Dit document maakt het mogelijk aannemers maar ook particulieren te begeleiden bij geluidsisolatiewerken.
...
EndQuote.

En misschien zal de verhuurder/huiseigenaar ook wel blij worden van jou (flinke) investeringen in de woning, maar misschien moet je de woning later in de oorspronkelijke staat terug brengen als je die verlaat.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 11, 2015 12:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sascha schreef:
Gezien de vloer bestaat uit een rij met houten latten gespijkerd op balken (die vermoedelijk gewoon doorlopen naar de buren) zit ik eraan te denken om ze langs alle wande los te zagen met een decoupeerzaag en de min of meer hierdoor zweven te maken...


En dan ligt je vloer in de kruipruimte? De planken rondom loszagen (en de balken niet) zal niet echt een significante verbetering geven.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lersch
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2015 2:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben zelf bekend met die houten vloeren en zulke oude huizen. Als je je snel stoort aan geluiden is dat echt geen doen.

Zoals hierboven gezegd, doorzagen van de dwarsliggende planken heeft waarschijnlijk geen zin. De vloerbalken lopen door en alle trillingen worden gewoon doorgegeven op die vloerbalken. Dus alles blijft trillen.

Zeker met kleine kinderen die continu on the move zijn binnenshuis en/of buren die het fantastisch vinden om continu luidruchtig volk over de vloer te hebben en daarbij het nodig vinden om ongegeneerd overal keihard luidkeels om te lachen... tell me about it! Ik kan weinig dingen verzinnen die mij zodanig irriteren.

Met zo'n oud huis is het überhaupt erg oppassen met allerlei trillingen. Trillingen vanaf de straat door een zwaar voertuig gegenereerd kunnen het huis op zijn grondvesten doen trillen. Daar heb je de NAM niet voor nodig.

Mensen met kinderen zitten zelf sowieso toch continu in het lawaai, dus ze zullen weinig behoefte hebben aan het opbrengen van begrip voor jouw klachten.

Bovendien is het altijd raadzaam om goed na te denken of je je specifieke klachten aan de veroorzaker kenbaar gaat maken. Veel mensen erkennen dit geluidsprobleem niet, want ze hebben er zelf geen last van en daarom word jij al snel afgeschilderd als een zeur.

Erger is het nog als de veroorzaker je kwaad gezind is, om wat voor een reden dan ook en dankbaar van de door jou verkregen informatie gebruik maakt om er nog een schepje bovenop te doen.

Sommige mensen houden namelijk van trammelant en spanningen en zullen niet schromen dit bij gebrek aan, aan te wakkeren.

Tast bij voorkeur het sentiment af van de persoon. Dan kun je een betere keuze maken.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.