Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

overlast verkeersgeluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjoerd
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 8:11 am    Onderwerp: overlast verkeersgeluid Reageer met quote

Hallo,

Mijn naam is Sjoerd en wij zijn voornemens om een nieuw huis te laten bouwen op een stukje grond, ongeveer 100 meter vanaf een doorgaande Provinciale weg. We willen graag het verkeersgeluid van die weg in onze tuin verminderen. We hebben al vrij veel topics gelezen alsmede artikelen over geluidswallen/schermen, en we vragen ons daardoor af of een geluidswal wel zin heeft op zo'n grote afstand van de geluidsbron.
Kan daar iets zinnigs over gezegd worden?
Hier wat gegevens:
- ons stuk grond ligt aan een lang recht gedeelte van die weg.
- er is geen verdere bebouwing in een straal van 200 meter
- het stuk grond is 3200 m2 en biedt dus gelegenheid om een wal/scherm op ruime afstand van de
woning te zetten (aan de wegkant)

We horen graag!

groeten, Sjoerd
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 9:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier staan reeds diverse topics over geluidswallen en schermen.
Normaal moet een scherm relatief dicht bij of de bron of de ontvanger staan.

Ik heb hier een Excel file gemaakt waar je zelf het te verwachten resultaat kan mee berekenen.
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1385&postdays=0&postorder=asc&start=0
Bekijk dat topic maar eens.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Hier staan reeds diverse topics over geluidswallen en schermen.
Normaal moet een scherm relatief dicht bij of de bron of de ontvanger staan.

Ik heb hier een Excel file gemaakt waar je zelf het te verwachten resultaat kan mee berekenen.
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1385&postdays=0&postorder=asc&start=0
Bekijk dat topic maar eens.
 



Hoi Eric,

Bedankt voor de link met die fantastische formules. Ik had in de andere topics al gelezen dat jij al minimaal 30 jaar ervaring hebt als acousticus; daar kan ik met mijn leken-verstand niet aan tippen.
Die formules zijn voor mij dan ook een brug te ver.

Misschien kun je in begrijpelijke taal aangeven of het in onze situatie zinvol of zinloos is om een geluidswal cq scherm te plaatsen, die niet hoger kan worden dan 2 meter.

Alvast bedankt.


gr. Sjoerd
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 29, 2012 7:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit hangt af van de afstand van de bron naar het scherm en van het scherm naar de ontvanger.

Gemiddeld hoef je hier niet teveel van te verwachten in jouw situatie.

Je hoeft echter die formules niet te begrijpen. Die Excel file doet het rekenwerk voor jou. Die formules leggen alleen maar uit hoe die Excel file werkt.

Bekijk die file eerst en je zal zien dat je gewoon eenvoudige dingen moet invullen.
Simpeler dan dat kan niet. Anders moet ik in jouw plaats gaan rekenen met vraagtekens. Jij kent de lokale omstandigheden. Ik niet.

Ik heb die Excel file speciaal gemaakt voor leken die niet graag zelf rekenen, of afgeschrikt worden door die formules.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.