Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

zwevende vloer Home Theater ontkoppelen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2012 6:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Alavst vooruit te lopen op het volgende gedeelte:
De ruimte op dit moment is 4,56 breed en 5,08m lang.
Het is de bovenste verdieping van een flatgebouw, waarvan de onderste verdieping ook tot mijn eigendom behoort.

Links heb ik te maken met een buurman van 80 jaar (gelukkig al wat hardhorend).
Voorkant is het trappenhuis.
Achterkant mijn ingang en eigen ruimte waar we gezellig tafelen met visitie.
Rechterkant mijn studeerkamer annex gastenkamer met badkamer.
Onder hebben we de keuken en bijkeuken.

Alle konstruktiedelen van het gebouw zijn met elkaar verbonden zonder enige isolatievoorwaarden.
Dat maakt het appartament gehorig en hebben we daarom ook bewust gekozen voor de bovenste verdieping. Een huis was een betere optie ,maar huizen zijn behoorlijk gevoelig voor inbraak hier en mijn vrouw voelt zich daardoor niet veilig.

Ik ben me er van bewust dat in de huidige toestand het onmogelijk is om een fatsoenlijke home theater op te bouwen. Geisoleerd moet er worden! Het zal niet 100% worden, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Het oude plafond van gips is er al uit gehaald en we hebben alle gaten in wanden ed dichtgemaakt met cement om geluidslekken te voorkomen.

De muren en het plafond dienen ook gedefineerd worden. Hier dacht ik aan een voorzetwand:
3-5 cm luchtspouw
houten regels van 5cm met daartussen isolatie
2 lagen gipsplaat van 12,5mm
(eventueel tussen de gipsplaten green glue aanbrengen?)

- De wand wordt op de zwevende vloer geplaatst worden.
- Regels worden voorzien van celband indien ze kontakt maken met de vloer, wand of plafond.
- Alleen aan het plafond zal ik de regel verbinden met rubberen pluggen om de wand vertikaal te kunnen houden.

opmerking:
leidingen voor kabels en energie kunnen in de dekvloer worden gefreesd?
(voorkomen kontaktbruggen zwevende vloer en bestaande vloer.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2012 6:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom hier later op terug, maar jij begint een ZEER GOED gevoel te krijgen over wat wij bezig zijn.

Jouw oplossing 1 klinkt goed (maar schuim onderbelast wat vloer akoestisch minder goed maakt). Het klopt dat ook kippengaas (mits voldoende) of een ander soort gaas geschikt zijn (afhankelijk kwaliteit specie).

De reden dat ik over die zwaluwstaartplaten praatte is dat ik inderdaad hier (voorlopig zonder rekenwerk) die draagoppervlakte kan verminderen waardoor ik beter bij die 10% raak.

Als algemene regel is het goed voor elastische materialen in dergelijke toepassingen dat je die gebruikt naar hun maximaal toegelaten continue belasting (die laten meestal zonder problemen tijdelijke piekbelastingen toe die belangrijk hoger kunnen liggen).

Het is het beste dat je die topvloer zo zwaar mogelijk houdt (dus hoogste soortelijk gewicht is het beste binnen deze beperkte hoogte).
Dus: zoek uit hoe zwaar je je bestaande vloer veilig kan belasten en gebruik dit als uitgangsbasis.

Hoe vreemd het op het eerste zicht ook mag lijken dat ik in dit topic over doorzakking praat is omdat er een wiskundige/fysische relatie is tussen deze doorzakking en de eigenresonantie van de resulterende vloer. In professionele toepassingen gaan we naar nog belangrijk lagere eigenresonanties (die niet meer op dit figuurtje staan).

Ik herhaal dat figuurtje hier nog even.


Ik kan mij best voorstellen dat je dergelijk foam ook in Brazilië zou kunnen vinden omdat dit gemaakt wordt uit een recyclageproces van snijresten van goedkope polyurethaanschuimen zoals je ze ook vindt in goedkope matrassen, meubilair enz.
Oorspronkelijk werd dit zelfs hoofdzakelijk gebruikt als vulmateriaal, strippen of bekledingen voor de verpakkingsindustrie. Waar die traditionele schuimen gemaakt worden vind je vaak ook één of een paar bedrijven die die snijresten verwerken. Heel grote schuimproducenten verwerken deze snijresten zelfs zelf tot zo'n schuim.

Ik bekijk dit later nog eens terug, maar ik vind het echt fijn dat je dit bestudeerd hebt en blijkbaar best begrijpt wat hier eigenlijk staat.

Je kan ook methodes bedenken waarbij je zo'n foam in strippen of stukken snijdt om dat draagoppervlak te laten kloppen met de optimale belasting (komt niet op details aan).

Hier vind je een topic waar een ander materiaal gebruikt is voor een meer professionele zwevende vloer waar je met kleine stukjes elastisch materiaal werkt (is een duur goedje):
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4086#4086

Je moet wel de eigenschappen van het gebruikte foam kennen. Wat ik weet van die Agglomer ( = bonded foam) vind je in het betrokken topic dat ik linkte. Lichtere densiteiten zijn helemaal niet zo standaard.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2012 8:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Eric, langzamerhand begin ik de materie een beetje te begrijpen.
De metafoor van die matras vond ik erg goed.

Doordat met getallen gewerkt wordt krijg je er ook meer grip op. En als we dan even verder mogen jongleren met de getallen:

draagoppervlakte zwaluwstaartplaten:
dus met een cement dekvloer van 42mm was 80 kg/m2 eigenlijk 150m kg/m2? (64/34x80)
opmerking: de luchtspouw tussen de profilering doet dan geen kwaad.

Maar kun je dat dan niet doortrekken naar het houtenregel systeem wat rust op de isolatiefoam?
20mm isolatie
balk 5cm breed en 2cm hoog met daartussen lichte densiteit isolatie.
dekvloer van 12mm-12mm gipsplaat-12mm osb

Uiteindelijk is het draagoopervlakte dan maar zo'n 3m2 (60m' van 5cm breed en hoh 60cm)
Met een totaal gewicht van 23m2 x 36mm x 850kg/m2=700kg
Als je dit deelt op die 3m2 kom je terecht op 235kg/m2. Komt aardig dicht in de buurt van die 300kg/m2. Of maak ik ergens een denkfout?

Die vloer van kinectics is dan zo gek nog niet?: http://www.kineticsnoise.com/arch/rim/wood.aspx
Doordat de dekvloer alleen steunt op de pucks wordt het draagoppervlakte vergroot.

** Balkjes van 5cm breed zouden eventueel ook weggelaten kunnen worden waarbij de dekvloer direct rust op de hoge densiteit isolatie en we de vloer zelfs meer massa kunnen geven.

Er is 4 uur tijdsverschil met brazilie (dus bij jullie 9 uur 's avonds is hier 5 uur 's middags. Na dit weekend zelfs 5 uur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2012 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willemleber schreef:
Nog even wat speurwerk verricht naar het product Sylomer:
http://www.soundown.com/Product%20Line/Adobe/sylomerweb.pdf

is een alternatief Regufoam

een losse vraag: Zodra we met de wanden gaan rekenen moeten we ter plaatse van de wanden dan niet extra blokjes plaatsen omdat de last daar groter is?

Die Sylomer is zeker goed maar veel duurder en complexer uit te voeren.

Het klopt dat je aan de randen meer blokjes moet plaatsen. In het geval van die vloer die ik linkte zijn de positionering en maatvoering van die blokjes exact berekend geweest. Dat lijkt mogelijk willekeur maar is VER van dat.
Trouwens als je met dergelijke kleine blokjes gaat werken wordt de berekening complexer omdat je ook het randeffect moet berekenen.
Als je grote platen belast is het effect van die randwerking relatief onbelangrijk. Als je met zo'n kleine blokjes werkt gebeuren er 2 dingen. 1) Je perst dat materiaal samen maar 2) dat materiaal zet ook zijdelings uit wat de dynamische stijfheid beïnvloed.
Dat materiaal bestaat echter ook in zachtere densiteiten dan daar gebruikt, waardoor je met grotere stukken kan werken. De keuze in dat project is gedaan op kost per afgeveerde kg gebaseerd op DHZ werk.
Als de leverancier dat voor jou wil uitrekenen .... Of als zij jou de nodige detailinformatie sturen waarmee je dat zelf kan berekenen.
Ik zou dat ook kunnen maar dat is echt geen forumbezigheid meer (en ik neem echt geen werk aan via het net. In functie van ouderdom en gezondheid staan dingen voor mij op een laag pitje). Ik help mensen graag op weg, maar ergens stopt dat ......, ik beperk me dan ook graag tot principes ....

In het geval van die Agglomer kan je spelen met die belasting in functie van dragende oppervlakte, OF met de densiteit van dat foam. Als je de moeite gedaan hebt om mijn links te bekijken kan je exact zien welke densiteit welke draagkracht heeft.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 21, 2012 11:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is wel zo dat je met die blokjes veul minder materiaal nodig hebt, wat ook weer knaken kan schelen.
Ik heb een jaar geleden ofzo iets in Belgie gedaan met een paar zwevende bunkers waar wordt opgenomen en gerepeteerd terwijl de baas erboven woont.
Merford vroeg me waarom ik geen volle plaat als ontkoppeling gebruikte, maar blokjes met een wat hardere persing waren veel goedkoper. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2012 1:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben nog druk bezig met het zoeken naar de producten hier in brazilie. Kom wel interessante sites tegen maar nog niet een vergelijkbaar product als die agglomer D80 tegen gekomen.
Ik moet het effe rustig aan doen want de hele familie heeft gistren waarschijnlijk iets verkeerds gegeten en dan gaat het denken niet zo vlotjes meer als je de hele tijd naar de toilet aan het rennen bent. Sad
Ga proberen van het weekend nog even het naslagwerk van Eric over bonded foam rustig op mijn gemak nog eens goed doornemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2012 1:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Agglomer = Compripol = Bondfoam = Polypress = vlokkenschuim = etc.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2012 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En Engelstalig noemt men het (ondermeer) algemeen: "bonded foam"
Google figuren: bonded foam

En Nederlandstalig heette het origineel "geagglomereerd schuim" waar de naam van de fabrikant Agglorex en de merknamen Agglofoam & Agglomer vandaan komen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 12:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric,

Met veel interesse heb ik deze post gelezen. Ik ben al een tijd bezig me te verdiepen in een zwevende vloer. (gearsluts/psw/prw forums) Alleen heb ik nog steeds niet alle antwoorden kunnen vinden, denk dat het ligt aan mijn gebrek aan technische kennis en de technische engelse taal barièrre waar ik tegen aan loop. Via merford heb ik geleerd hoe ik een zwevende vloer moet bereken met regufoam. Zij zijn daar heel behulpzaam in en de kosten van dit product vallen mee voor een bedroom studio van 5.1*3.4*2.6.

Ik heb begrepen de resonantie frequentie van de vloer erg belangrijk is, deze heb ik kunnen berekenen met een spreasheet die ik gevonden heb op het internet en van uw hand is. MSMresonance03.xls, hierin vul ik het gewicht van mijn bestaande vloer in, de dikte van de spouw en het gewicht van de zwevende hier komt dan een frequentie uit. Deze frequentie moet zo laag mogelijk zijn. Ik ben eruit gegaan at de formules in it spreadsheet van een lege spouw ijn gebaseerd. Ik kom dan ongeveer op een frequentie uit van rond de 20hz, spouw van 10 cm en 5 cm betonen zwevende vloer. Deze vloer rust op de bestaande vloer op de eerste etage van 25cm beton met 7 cm cementen afwerkvloer. Deze vloer mag ik maximaal belasten op 175kg per m2. Om gewicht te besparen heb ik mijn wanden zwevend gebouwd op de bestaande vloer en zal er op de zwevene vloer alleen het statisch gewicht van de apparatuur en het dynamisch gewicht van de personen rusten. De kale vloer zou dan rond de 125 kilo per m2 kunnen wegen.

In alle artikelen die ik gelezen heb komt naar voor dat je de vloer zo laag mogelijk moet ontkoppelen het liefst beneden de 10 hz. Dit lukt mij met de regufoam. Ik heb van de fabrikant van zwaluwplaat van duofor de formule gekregen waar mee ik de resonantie frequente van de vloer kan bereken bij verschillende overspanningen( ik wil de regufoam in stroken leggen) ook dit heb beneden de 10hz kunnen krijgen.
Mijn vraag is nu als de vloer is ontkoppeld rond de 10kz en de spouw resonatie is rond de 20hz, vanaf welke frequentie werkt de ontkoppeling dan?

In mijn ontwerp ben ik beperkt in de massa die ik kan gebruiken, ook wil ik de totale hoogte van de vloer zo laag mogelijk houden.

Ik hoop dat ik u genoeg informatie heb gegeven om mijn vraag te kunnen beantwoorden.

Met vrienelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 1:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

welkom Peter,

Ik zie dat je uit Groningen komt. Dat was mijn woonplaats tot 4 jaar geleden. Very Happy

We hebben ongeveer hetzelfde probleem, alleen zie ik dat je een dikkere vloer kunt realiseren van zelfs 15cm. Ik ben nog druk bezig met het zoeken van de juiste materialen en voor een schappelijke prijs.

Veel succes ermee.

Willem
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Za Mrt 31, 2012 1:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Willem,

Kleine wereld en dan ook nog dezelfde problemen. Je hebt al informatie gevonden over regufoam? Zo niet kan ik vanavond nog wel een linkje plaatsen. Op Gearslutz.com is het onderwerp ook al vaak te sprake gekomen, maar de juiste antwoorden krijg je daar ook niet, alleen beginnen de puzzlestukjes wel beter op zijn plaats te vallen. Ik hoop dat Eric reageert op mijn vraag, want dan ben ik er uit.

Groeten uit het regenachtige Groningen,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Mrt 31, 2012 2:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

petertjed schreef:

Ik heb begrepen de resonantie frequentie van de vloer erg belangrijk is, deze heb ik kunnen berekenen met een spreasheet die ik gevonden heb op het internet en van uw hand is. MSMresonance03.xls, hierin vul ik het gewicht van mijn bestaande vloer in, de dikte van de spouw en het gewicht van de zwevende hier komt dan een frequentie uit. Deze frequentie moet zo laag mogelijk zijn. Ik ben eruit gegaan at de formules in it spreadsheet van een lege spouw ijn gebaseerd. Ik kom dan ongeveer op een frequentie uit van rond de 20hz, spouw van 10 cm en 5 cm betonen zwevende vloer. Deze vloer rust op de bestaande vloer op de eerste etage van 25cm beton met 7 cm cementen afwerkvloer. Deze vloer mag ik maximaal belasten op 175kg per m2. Om gewicht te besparen heb ik mijn wanden zwevend gebouwd op de bestaande vloer en zal er op de zwevene vloer alleen het statisch gewicht van de apparatuur en het dynamisch gewicht van de personen rusten. De kale vloer zou dan rond de 125 kilo per m2 kunnen wegen.

In alle artikelen die ik gelezen heb komt naar voor dat je de vloer zo laag mogelijk moet ontkoppelen het liefst beneden de 10 hz. Dit lukt mij met de regufoam. Ik heb van de fabrikant van zwaluwplaat van duofor de formule gekregen waar mee ik de resonantie frequente van de vloer kan bereken bij verschillende overspanningen( ik wil de regufoam in stroken leggen) ook dit heb beneden de 10hz kunnen krijgen.
Mijn vraag is nu als de vloer is ontkoppeld rond de 10kz en de spouw resonatie is rond de 20hz, vanaf welke frequentie werkt de ontkoppeling dan?
Peter


Ik zal dat later wel eens gedetailleerder uitwerken.
Ik ben aan een post aan het werken over de massa-veer resonantie.
Ik zou jouw berekeningen wel eens juist willen kennen.
Je gebruikt de term spouwresonantie in wezen fout. Het gaat hier wel degelijk ook over een massa-veer resonantie. Spouwresonanties slaan terug op resonanties gerelateerd aan de golflengte van geluid in lucht.

Als je 2 types veren hebt (die regufoam blokjes zijn een veer en de luchtlaag is ook een veer) zoals hier, staan die in parallel en bereken je de equivalente veerconstante uit door beide veerconstantes op te tellen. Zie hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hooke%27s_law#Multiple_springs

Hier ben ik aan een grafiek bezig (nog niet af) dat later deel gaat uitmaken van die post.


Die grafiek (dynamisch) is lastiger dan op het eerste zicht lijkt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Zo Apr 01, 2012 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric,

Dank je voor de uitleg, dat het lucht naast de regufoam ook een veer is. Ik begin nu te begrijpen waarom Thomas Jouanjean op verschillende fora aangeeft dat de lucht moet kunnen ontsnappen onder de vloer. Dit wekt bij mij de vraag op of wanneer de lucht kan ontsnappen, de luchtveer ook verdwijnt/zwakker wordt.

Wanneer ik nadenk over dit stukje:
Quote:
Als je 2 types veren hebt (die regufoam blokjes zijn een veer en de luchtlaag is ook een veer) zoals hier, staan die in parallel en bereken je de equivalente veerconstante uit door beide veerconstantes op te tellen.


Moet je het veer oppervlak in verhouding toepassen?

Op de volgende manier heb ik mijn vloerberekend:

Om te beginnen heb ik de grafieken van regufoam 150 bestudeerd, deze ontkoppeld vanaf een belasting vanaf 0,010N/mm2, ik heb dit omgerekend en is 1019 kg m2. Aangezien ik de vloer voor maximaal 175kg/m2(met marge van 30%) mag belasten is de 1019 kg/m2 niet mogelijk. Ik heb vervolgens beredeneert dat als ik een 1/8 neem van het materiaal en ook een 1/8 van de gewicht, ik dezelfde belasting heb om te ontkoppelen. dus 1250 cm2 met een belasting van minimaal 127.4 kg.

Volgens bijgevoegde tabel http://www.sontech.nl/downloads/techregufoam.pdf is de natural frequenty 9 hz bij een dikte van 5cm en volgens de andere tabel ontkoppeld hij dan vanaf 19hz.

Hieronder ziet u een stukje over de zelfresonatie van zwaluwplaat van reppel, door het tno. Ik kan eventueel de hele pdf mailen.

3.2.2 Bruikbaarheidsgrenstoestand
De bruikbaarheid van de vloer wordt getoetst voor de volgende eisen:
- bijkomende doorbuiging,
- doorbuiging in de eindtoestand,
- trillingen.
De maximale bijkomende doorbuiging ubij is 0,003 maal de overspanning lrep (NEN
6701-10.2.1). Indien de vloer steenachtige scheidingswanden draagt is de maximale bijkomende
doorbuiging ubij 0,002 maal de overspanning lrep (NEN 6702-10.2.2). De
maximale doorbuiging in eindtoestand ueind bedraagt 0,004 maal de overspanning lrep
(NEN 6702-10.4.1).
Om te voorkomen dat de vloer gaat resoneren mag de eerste eigenfrequentie van de
vloer niet lager zijn dan 3 Hz. Bij een vloer waarop wordt gesprongen of gedanst mag
de eerste eigenfrequentie niet lager zijn dan 5 Hz (NEN 6702-10.5.2). De eerste eigenfrequentie
van de vloer kan worden bepaald volgens bijlage A.4 van NEN 6702. Uit de
volgende berekening blijkt dat voor de LEWIS dekvloer altijd aan de trillingseis zal zijn
voldaan, omdat de overspanningen relatief gering zijn (zie ook tabel 6).
fe = √(a/δ)
waarbij: a = 0,315 m/s2 (zie figuur 35 uit NEN 6702)
en δ = grootste doorbuiging bij de momentane combinaties in meter (is maximaal
0,004 lrep)
Overspanning Maximale doorbuiging Eerste eigenfrequentie
600 mm 0,0024 m 11,5 Hz
900 mm 0,0036 m 9,4 Hz
1500 mm 0,0060 m 7,2 Hz
2000 mm 0,0080 m 6,3 Hz
2500 mm 0,0100 m 5,6 Hz
Tabel 6 Ondergrens voor de eerste eigenfrequentie bij verschillende overspanningen


Dus bij een overspanning van minimaal 900mm heb je maximaal een resonantie van 9.4 hz of lager, zie tabel.

Ik heb dan een vloer met een zelf resonantie van beneden de 10 hz en de regufoam heeft ook een zelf resonantie van beneden de 10 hz. Blijft over de luchtveer.....

Ik hoop dat ik u voldoende heb uitgelegd hoe ik te werk ben gegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2012 12:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

petertjed schreef:
Hallo Eric,

Dank je voor de uitleg, dat het lucht naast de regufoam ook een veer is. Ik begin nu te begrijpen waarom Thomas Jouanjean op verschillende fora aangeeft dat de lucht moet kunnen ontsnappen onder de vloer. Dit wekt bij mij de vraag op of wanneer de lucht kan ontsnappen, de luchtveer ook verdwijnt/zwakker wordt.

Wanneer ik nadenk over dit stukje:
Quote:
Als je 2 types veren hebt (die regufoam blokjes zijn een veer en de luchtlaag is ook een veer) zoals hier, staan die in parallel en bereken je de equivalente veerconstante uit door beide veerconstantes op te tellen.


Ik ken Thomas Jouanjean enigszins. Ik heb ook een aantal van zijn posts ter zake gelezen en hoe hij die zijdelingse verluchting oplost.
Waar de theoretische gedachte hierachter goed is, praat hij met zijn voorstellen eerder over wensdromen. Je hebt hier te maken met de traagheidswet. Je lucht gaat véél te langzaam om zelfs bij lage frequenties veel effect te hebben op die resonantiefrequentie bij dergelijke oppervlaktes en minispleten aan de randen (ik heb zijn foto's ter zake gezien).

Bovendien wol onder je zwevende vloer verhoogt die stromingsweerstand maar verlaagt gelijktijdig de massa-veer resonantie, wat in wezen in contradictie is met wat Thomas vertelt.
Je zit nu eenmaal met de stijfheid van die luchtlaag. Theoretisch verzwak je met dergelijke kortsluiting de veer van het massa-veer systeem. De vraag blijft: wat is het relatief belang rekening houdend met de traagheidswet (zeer moeilijk te simuleren) in deze toepassing?
Eigenlijk kan je het enigszins vergelijken met de vent van een basreflex luidspreker waar je ook kortsluiting legt met de buitenwereld om de ingesloten luchtveer te verzwakken.
In jouw geval: lig hier echt niet wakker van ...... Het idee dat je deze veer zou kunnen neutraliseren is wishful thinking, en zelfs dat je die belangrijk zou beïnvloeden in dergelijke toepassing waar je over dergelijk grote gesloten oppervlaktes praat.

Die regufoam pas jij juist toe zo (gewoon de juiste dragende oppervlakte laten kloppen met je belasting). Alleen moet je er rekening mee houden als die blokjes of strippen klein of smal maakt dat je ook met de randwerking moet rekening houden (heb ik in een vorige post hier ook vermeld). Dat randeffect is de ratio horizontale dragende oppervlakte versus de oppervlakte van de verticale omtrek (of omgekeerd afhankelijk hoe je er mee rekent).
Ik ken de documentatie van regupol (nog) niet, maar je leverancier zou je deze informatie moeten kunnen geven.

Over die MSM van de luchtspouw ga ik nu niet door. Die varieert met de invalshoek van geluid, de spouwvulling enz. Dus krampachtig gaan zoeken hoeveel Hz dat exact is is een beetje flauwe kul, en gaat me veel te ver nu.
Als je mijn Excel file bekijkt zal je gemerkt hebben dat je die invalshoek kan instellen. Bij 0° praat jij theoretisch over een lege spouw bij rechte inval, maar je kan hier mee spelen. En in de meest optimale situatie met ideale spouwvulling geraak je iets lager dan die file zelfs als laagste waarde berekend. Tot op een factor 43/60 ongeveer.
In wezen kan die MSM variëren als factor van ca 43 (vlgs NRC Canada) bij rechte inval en een optimale absorptievulling, over 60 bij rechte inval en een lege spouw (in mijn file 0°), tot ca 90 bij schuine inval (maar door de KUL aangegeven als alzijdige inval). En het WTCB (Wetenschappelijk Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf) gebruikt voor praktijkberekeningen de factor 75. Bekijk deze factoren hier niet als absolute maar relatieve waarden lineair gelinkt aan de MSM frequentie.
Dus in grove termen kan die MSM of fmam, of hoe je het ook noemen wil, variëren met een factor van +/- 1 tot 2 van optimaal tot matig (dus een compleet octaaf).
Dus om hier uitgebreide discussies te beginnen om het voor jou nu meest exacte getalletje te vinden gaat mij te ver. Dat zijn dingen die ik eens systematisch moet aanpakken eerder dan van die uitgebreide discussies te beginnen voor elk individueel geval.

Het enige wat jij kan doen is je resonantie zo laag mogelijk krijgen binnen de beperkingen waar jij in jouw situatie mee te maken hebt.
Jij bent dus helemaal niet afhankelijk van berekeningen die ik nog wel of niet ga maken, wat toch geen kwestie van dagen maar van weken is.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Ma Apr 02, 2012 7:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2012 12:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stukje praktische informatie!
Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.