Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Verlaagd plafond
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Okt 16, 2011 8:22 pm    Onderwerp: Verlaagd plafond Reageer met quote

Hallo heb een belangrijke vraag mbt tot een verlaagd plafond.
Heb al veel onderzocht maar kom hier niet uit.
Bijzondere situatie het appartement jaren 50 riet op stuc plafond heb veel overlast van bovenburen.
Zij hebben helemaal niets op de vloer liggen (alleen oude houten planken).
Buren wil verder niet meewerken.

Mijn vraag ik lees dat bij een zwevend plafond bestaand plafond weg moet.
Op enkele sites staat ook dat als je een bestaand plafond laat zitten je minstens 10cm spouw moet hebben om het 3 wanden effect tegen te gaan. Houd dit in dat het dan toch kan?
Tekst van de site:
De spouw dient minimaal 10 cm te zijn om te voorkomen dat de luchtlaag in de spouw mee gaat trillen (resoneren) met één van beide plafonds.

Tweede vraag als je het bestaande plafond inspuit met iso vlokken of zoiets kan je dan wel een zwevend plafond plaatsen zonder het 3 wanden probleem effect te krijgen?

Alvast bedankt.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Okt 16, 2011 11:21 pm    Onderwerp: Re: Verlaagd plafond Reageer met quote

Johan schreef:

Mijn vraag ik lees dat bij een zwevend plafond bestaand plafond weg moet.
Op enkele sites staat ook dat als je een bestaand plafond laat zitten je minstens 10cm spouw moet hebben om het 3 wanden effect tegen te gaan. Houd dit in dat het dan toch kan?
Tekst van de site:
De spouw dient minimaal 10 cm te zijn om te voorkomen dat de luchtlaag in de spouw mee gaat trillen (resoneren) met één van beide plafonds.

Tweede vraag als je het bestaande plafond inspuit met iso vlokken of zoiets kan je dan wel een zwevend plafond plaatsen zonder het 3 wanden probleem effect te krijgen?

Ik zou graag een link zien naar dergelijke informatie zodat ik exacte context, formulering en onderbouwing kan zien.
Oppervlakkig gaat hier bij mij een alarmbel af.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 10:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.nevima.nl/index.php?id=10

We hebben het er in de Brian-tijd al over gehad dat Nevima en Phonotech ook triple leaf constructies in de strijd werpen, Eric.

Voor de duidelijkheid: ik zou het op deze manier niet doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Johan
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 10:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hieronder enkele voorbeelden van sites.

Ik ben al lang blij met enkele db vermindering ivb met overlast wij hebben een normale laminaat vloer met onder tapijt en onze onderburen horen nagenoeg niets en wij ook niet van hen.

http://www.nos.cybercomm.nl/ehgeluid.htm
Onder kopje:Verlaagd plafond Ook afbleeding erbij

http://rigolett.home.xs4all.nl/GV/buren/construc.htm
Onder kopje Extra plafond

Een voorbeeld met cellulose isolatie en zwevend plafond met geluidsreductie van 57dB
http://www.gehorighuis.nl/opsporen/bouwwijze-en-geluidisolatie/boven-of-beneden-buren.html

Ben benieuwd naar jullie reactie.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb je links bekeken.
Alleen in link 1 staat zo'n tekening zoals je beschrijft.

In link 2 staat een tekening met zeer grote bijkomende spouw.
In link 3 gaat het niet over een 3-wandig systeem.

Het gaat mij te ver om hier nogmaals in detail te gaan over 3-wandige systemen met hun vaak onvoorspelbaar gedrag.

Ik hou het hier op link 1 onder punt 2.3:
http://www.nos.cybercomm.nl/ehgeluid.htm
Quote:
Verlaagd plafond
Door zo'n extra plafond creëert u een spouw onder het bestaande plafond. Daardoor wordt een aanzienlijk betere geluidsisolatie bereikt. Geluid dat doordringt door vloeren kan dan goed worden gedempt. De spouw dient minimaal 10 cm te zijn om te voorkomen dat de luchtlaag in de spouw mee gaat trillen (resoneren) met één van beide plafonds. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk contacten worden vermeden en dat er kierloos wordt gewerkt.

Bron: http://www.nos.cybercomm.nl/ehf4.jpg naast bovenvermelde quote op pagina.

Mijn samenvatting: strikt akoestisch is dit een slecht inefficiënt ontwerp. Normaal gaat dergelijk type van vloer beter worden in het hoog en slechter in het laag.
Men tekent dat waarschijnlijk zo vanuit een renovatiegedachte van een bestaande situatie.
Als akoestisch ontwerp noem ik dit slecht. Je kan er niet omheen dat heden ten dagen laagfrequent geluid een veel belangrijker rol speelt.
Verder worden dingen vaak vergeleken op wegingscurven die overeenkomen met de Rw, die niet representatief is voor veel hedendaags geluid.

Mijn advies: gebruik de methodes (met maar één spouw) zoals beschreven zijn in een paar topics in dit forum. En het exacte type van vulling doet niet zoveel ter zake vanaf je een goed absorberende en relatief dik materiaal gebruikt. Of dit nu cellulose of glas- of rotswol is is haast meer een kwestie van smaak dan van akoestiek.

Soms kan je niet om 3-wandige systemen heen, maar waar je kan: mijden als de pest.
Nogmaals dezelfde link: http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php
Wat op deze pagina staat zijn onderzochte systemen. Ik denk dat velen het massa-veer effect van tripple leaf systemen niet goed doorhebben (ook op zo'n sites).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 1:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die Gehorig Huis link (de 3e) lijkt me een niet-onafhankelijke site (onderdeel van Isofloc, een leverancier van cellulosemateriaal).

Mijn mening/ervaring is dat enkel het vullen van de spouw (of dat nu met cellulose of met mineraalwol is) de contactgeluidsisolatie niet en de luchtgeluidsisolatie nauwelijks verbetert
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Johan
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 2:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties en uitleg!
Fijn zo forum met experts.

Ik snap het zeker niet altijd vandaar ik zelf probeer naar een redelijke oplossing te zoeken.
Het is een appartement vol met spullen dan stuc op riet verwijderen is niet echt een pretje als ik dit zo lees maar als het moet voor het beste effect dan moet het.

Toch nog 2 laatste vraagjes.

Nu heb ik ook eens gehoord of gelezen dat als je 30% van het oude plafond verwijdert genoeg is om het effect van 3 wanden tegen te gaan is dit jullie bekend of ervaring/mening hierover?

Vraag 2
Hier staat ook een systeem dat 42 db zou moeten helpen wat toch (zwevend) tegen een bestaand plafond is gemaakt.
http://www.akoestikon.nl/#Insulation/MD

Graag als laatste jullie mening hierover?

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 2:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die luchtgeluidsisolaties zijn steeds Rw-waarden (zie ook op de site van Sonus te Dordrecht) en zeggen niet alles over bij welke frequenties de isolatie waarschijnlijk gering is. Ook zegt het weinig over het gedrag ten aanzien van contactgeluid.

(Rw-berekening in Excel [xls-file] via www.baksteen.be)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Ma Okt 17, 2011 2:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 2:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Johan schreef:

Nu heb ik ook eens gehoord of gelezen dat als je 30% van het oude plafond verwijdert genoeg is om het effect van 3 wanden tegen te gaan is dit jullie bekend of ervaring/mening hierover?

Vraag 2
Hier staat ook een systeem dat 42 db zou moeten helpen wat toch (zwevend) tegen een bestaand plafond is gemaakt.
http://www.akoestikon.nl/#Insulation/MD


1) Hoeveel % en hoe verdeeld kan ik niet juist inschatten. De bedoeling hiervan is dat je die 2 spouwen kortsluit zodat die terug als 1 spouw gaan werken. Dat betekent dat je je inderdaad kan permitteren om je bestaand plafond ruwweg te verwijderen, zonder dat je je moet aantrekken dat je balken nog wat oude rommel bevatten.

Maar zonder link en JUISTE beschrijvingen regeer ik hier niet verder op. Ik heb ooit zo eens iets gelezen is weinig wetenschappelijk. Bedoel je 30 % perforatie, of één zijde van dat plafond, of .... 1001 andere scenario's?
Het principe is duidelijk: hou maar één spouw (= veer) over, als dat niet 100% perfect uitgevoerd is kan het geen kwaad. Maar ik ga geen eindwerk maken om dit proberen te kwantificeren (hier speelt de traagheidswet). En degene die dat gezegd heeft (tenzij gemeten) heeft vermoedelijk of mogelijk ook maar een veronderstelling tot waarheid verheven.

En voor akoestikon heb ik al behoorlijk onprettige real-life ervaringen gehad met 3-wandige systemen.
Dus zoek nu niet verder naar nog sites en pagina's waar 3-wandige systemen op staan, mijn uitleg blijft steeds hetzelfde.

Als je vragen hebt over hoe het beste 2-wandig systeem te maken (nadat je het forum hierop gecheckt hebt) ga ik hier graag op door.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Johan
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nogmaals bedankt voor het advies is meer dan duidelijk.
Ik ben gestopt met verder zoeken:)
Ga voor een 2 wandig systeem en kijken op het forum wat en hoe het eventueel het beste uitgevoerd kan worden. Mocht ik hierover vragen hebben laat ik zeker van me horen.
Naar boven
Johan
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 7:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben aan het zoeken geweest na een manier voor ophanging van een zwevend verlaagd plafond.

Zijn er standaard systemen voor het plaatsen van een zwevend plafond.
Ik lees metal stud profielen, haken met rubbers als bevestigingsmateriaal maar welke?

Bij balken van 20cm hoeveel isolatie zou hier tussen moeten en direct daaronder het zwevend plafond voor een goed effect?

Is er een advies, standaard van wat een goed systeem is?
Naar boven
mknopertvilton
KGI kennispartner


Sinds: 14-6-2011
Berichten: 1
Woonplaats: Dalfsen

BerichtGeplaatst: Di Okt 18, 2011 2:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Johan schreef:
Ben aan het zoeken geweest na een manier voor ophanging van een zwevend verlaagd plafond.

Zijn er standaard systemen voor het plaatsen van een zwevend plafond.
Ik lees metal stud profielen, haken met rubbers als bevestigingsmateriaal maar welke?

Bij balken van 20cm hoeveel isolatie zou hier tussen moeten en direct daaronder het zwevend plafond voor een goed effect?

Is er een advies, standaard van wat een goed systeem is?


Kijk even op de site van Vilton

http://www.vlint.eu/Vilton/Produkten/Akoestiek/CDM-Systemen.aspx

Mvg Martijn
_________________
Martijn Knopert
Akoestisch Engineer bij Vilton te Almere
0613345442
www.vilton.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Johan
Gast





BerichtGeplaatst: Di Okt 18, 2011 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de info zal het zeker doornemen.
Naar boven
Johan
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 19, 2011 8:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even terugkomend op het plafond.
Misschien dat op een enkele kamer/hal het oude plafond niet verwijdert kan worden wat lijkt dan de beste minst slechtste oplossing?

Misschien is dit giswerk zo maar ben toch erg benieuwd.

De oude balken met oude plafond vullen met isolatie en verlaagd isolerend zwevend plafond eronder.
Oude balken niet vullen en extra zwevend plafond met isolatie eronder.
Of oude balken vullen met isolatie en helemaal geen extra zwevend plafond eronder?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Okt 19, 2011 8:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kan je eens uitleggen waarom niet, en verder een exacte beschrijving geven van dit plafond?

Aangezien je een verlaagd plafond mogelijk acht gaat het niet om visuele bescherming van het bestaande plafond.
Waarom kan je dit niet demonteren (rekening houdend met mijn opmerking dat het doel is een kortsluiting te krijgen tussen beide spouwen). Kan je niet gewoon dat plafond wegzagen tussen de balken aan de onderzijde (met een wipzaag bijvoorbeeld)?

Dit kan een gek idee zijn, maar zonder enige beschrijving is meedenken ook verdorie best moeilijk.
Jij vraagt naar de beste oplossing voor een vraagstuk zonder parameters .....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.