Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hoe demp ik het geluid van verkeersweg en bus in mijn tuin?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
merel
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2011 3:22 pm    Onderwerp: Hoe demp ik het geluid van verkeersweg en bus in mijn tuin? Reageer met quote

Wij hebben in de winter een hoekwoning gekocht met aan de zij en achterkant tuin. Naast de zijkant van de tuin loopt een weg waar ook een bus over rijdt. Nu is het huis goed geisoleerd en heb ik er binnen niet zo veel last van. Maar als we in de tuin zitten, hoor je constant het geluid van die bus. Hoe kunnen we de tuin zo isoleren dat we het geluid van de bus minder horen. Ik zat zelf al te denken om in de tuin achter het huis een veranda te plaatsen die aan de zijkant en de bovenkant dicht is. maar ik weet niet of dit helpt. Een andere optie zou zijn om een muur te plaatsen tussen het stuk tuin achter het huis en de zij-tuin, maar dan wil ik eerst wel zeker weten of dit een oplossing gaat bieden.
Alvast dank!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2011 3:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Merel,

Lees onderstaande onderwerpen even door. De oplossing met een veranda kan ik niet beoordelen zonder minimaal een (bemate) situatie schets. Oplossingen met een scherm of wand kunnen zeer effectief zijn, echter steeds afhankelijk van de afstand tussen bron en scherm, tussen scherm en ontvanger en van de hoogte van het scherm.

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1085

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=888

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1053
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2011 11:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon eventjes een aanvulling op geluidforum, en al de door hem verwezen links die nuttig om te lezen zijn.

Ik heb het even over die open veranda.
Ik stel me dit even voor als een uit de kluiten gewassen bushok: dus een ruimte volledig omsloten maar met een open zijde naar de tuin.

Ook als jij juiste maten geeft blijft dit nog lastig om juist te simuleren (passerende bus op afstand x naast jouw tuin).
Als jij echt binnen die open ruimte zit (beetje als in een veranda maar met 100% open deuren, of beter totaal ontbrekende wand) schat ik vanuit mijn buik (gewoon gevoelsmatig) dat je in de richting van 15 tot 20 dB winst mag rekenen (op het ogenblik dat bus het dichtst bij is).

Dus dat helpt zeker. Vraag is wat verwacht je als winst in functie van deze (behoorlijke) investering?
Ook deze isolatie moet behoorlijk zijn.
Als dit transparant moeten blijven, moet je denken richting enkelvoudig glas. Om veiligheidsredenen en afhankelijk hoe dat er moet uitzien mogelijk richting, gewapend, gelaagd of gehard glas.

Om een idee te geven wat 15 tot 20 dB is:



Eigenlijk werkt een dergelijk systeem (omsloten éénzijdig open ruimte met rug naar verkeersweg) ruwweg als een zeer hoog en lang scherm.
Om het volledig effect hier uit te halen, moet de isolatie van dat glas al goed zijn (enkel glas is minstens even goed of zelfs beter dan klassiek dubbel glas).
Er zijn types van glas die ook de zonnewarmte goed afschermen zonder dat je dat aan dat glas kan zien (wordt vaak gebruikt in verandabouw om een serre-effect te voorkomen of beperken).

Om te beletten dat hier teveel geluid in blijft hangen zou ik, op het eerste zicht, parallelle vlakken mijden (indien praktisch haalbaar).
Als je in die richting zou denken kunnen we hier verder op doorgaan.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2011 11:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhaal Eric.

Jouw constructie is me meer dan duidelijk, maar ik weet nog steeds niet of dit ook hetgeen was was Merel voor ogen had met haar voorstel. Een plattegrondje is en blijft handig...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2011 12:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Een plattegrondje is en blijft handig...

Terecht geluidforum,

Ik gaf het ook als aanvulling, meer om een ruw idee te geven van wat (binnen de praktische onzekerheden die ik ook heb) haalbaar is, en een mogelijke ruwe inschatting of basis in functie van gerelateerde budgetten.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Merel
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2011 5:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heren,

Hartelijk dank alvast. Ik ga even proberen om een situatieschets te maken en te plaatsen op dit forum.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2011 7:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Merel schreef:
Heren,

Hartelijk dank alvast. Ik ga even proberen om een situatieschets te maken en te plaatsen op dit forum.


Mocht je hem niet gepost krijgen, mail de schets dan even aan onderstaand adres. Dan zorg ik dat hij hier zichtbaar wordt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 02, 2011 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier is hij dan: de situatieschets van Merel (PDF formaat)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Merel
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 02, 2011 11:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit zelf eigenlijk aan een houten veranda te denken met een deur erin naar de rest van de tuin. het hoeft niet transparant te zijn. Het zal dan een niet al te diepe veranda zijn. Hooguit een meter, anders komt het dak voor het raam.
Ziet jullie hiermee mogelijkheden om de overlast tegen te gaan?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2011 4:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Merel,

Het is mij echt nog niet duidelijk.
Ik zie een houten wand bovenaan tussen tuin en oprit, en een zeer lange houten wand tussen tuin en en stoep.

Wordt dat hetgeen jij een veranda noemt? Bestaat dat reeds?

Eerlijk: ik volg het niet helemaal.
En hoe kan een veranda met een deur naar de tuin (dus volledig afgesloten?) nu slechts een meter zijn. Kan je amper zitten .....
Ik zit hier van alle scenario's te bedenken. Beter is dat jij jouw gedachten iets beter of vollediger schetst.

Mr. Green En ik HEB de pdf 180° gedraaid: staat op zijn kop. Ik ging eerst ondersteboven aan het plafond hangen, maar dat bleek te onhandig... (grapje).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2011 8:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Merel bedoel je zoiets ,een soort van overkapping/prieel tegen de schutting? Question
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Merel
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jun 05, 2011 10:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry voor de onduidelijkheid. Het gaat om de plek waar op de schets het vraagteken staat. Hier zou een veranda-achtige consturctie geplaatst kunnen worden van 4,5 meter lang en een meter diep. Het is dus meer een afdakje.
Is het nu duidelijker?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 06, 2011 10:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Merel,

Als dat aansluit tussen jouw woning en garage, je maakt dat ding ca 2.5 m hoog (of hoogte meer aanpassen aan hoogte garage), met een dakje van ca 1 meter, zal dat zeker duidelijk merkbaar helpen.

Hoeveel is afhankelijk van waar je juist zit links van die wand.
Hoe dichter bij die wand hoe beter.

Nu begrijp ik ook die deur. In wezen komt die in de rugwand van die constructie gericht naar de baan. Jouw tuin ligt tussen die rugwand en de baan.

Bestaan die houten schuttingen die jij getekend hebt reeds? Is dat een lekdichte schutting? Indien zo werkt dat wel behoorlijk beperkend op de bijkomend te verwachten verbetering door die nieuw te plaatsen afscherming (omdat jouw tuin/terras reeds deels afgeschermd is en jij geen rechtstreekse belasting meer hebt op jouw terras).

Mij lijkt dat jij in een ideale situatie zit om die ingesloten hoek tussen huis, garage en linker muur gewoon verder uit te bouwen tot een echte veranda (3 begrenzingen bestaan reeds).
Ik geef wel toe dat dit over belangrijk hogere investeringen gaat.

Edit
: tekst bijgevoegd.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Merel
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 11, 2011 11:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Erik, dank voor het antwoord. Heb je nog tips voor het materiaal. zou het handig zijn om isolatiemateriaal aan te brengen?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 11, 2011 11:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Merel,

Kan jij iets duidelijker zijn? Waar?
Kan je ook proberen elke zin van mijn post te lezen en op mijn vragen, veronderstellingen en suggesties te reageren?

Het lijkt wel of jouw post los staat van de mijne (buiten mijn naam).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.