Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

nieuwbouw woning aan weg en speelveld - geluidsschermen?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wilco
Gast





BerichtGeplaatst: Za Apr 09, 2011 11:04 pm    Onderwerp: nieuwbouw woning aan weg en speelveld - geluidsschermen? Reageer met quote

5 jaar geleden hebben wij een nieuwbouw woning gekocht. Zogenaamd aan een fietsstraat voor alleen de belende erven. Maar; de straat wordt erg intensief gebruikt als doorgaande weg. Door de klinkers veroorzaakt de weg veel lawaai. Ook een naastgelegen kabelbaan en voetbalveld zorg voor veel geluidsoverlast en zorgt door de heuvel waarop de kabelbaan is bevestigd voor een gebrek aan privacy. Wij denken nu aan geluidschermen van kokowall van 2,2m hoog (en 35 meter lang) heeft iemand ervaring met dit soort schermen vlak naast een openbare weg. En begrijp ik nou dat de klinkers waarop auto's rijden zorg voor laag frequentie geluid dat moeilijk is tegen te houden? Mijn terras ligt 60 cm naast de weg. Als ik achter het scherm zit, zou het toch een stuk aangenamer moeten zijn? Ik ben benieuwd naar de reacties. Hopelijk kan iemand ons helpen. Het is echt niet leuk meer zo, grt Wilco
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 9:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier verder... Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 9:44 am    Onderwerp: Re: nieuwbouw woning aan weg en speelveld - geluidsschermen? Reageer met quote

Wilco schreef:
Mijn terras ligt 60 cm naast de weg. Als ik achter het scherm zit, zou het toch een stuk aangenamer moeten zijn? Ik ben benieuwd naar de reacties. Hopelijk kan iemand ons helpen. Het is echt niet leuk meer zo, grt Wilco


De link van geluidforum is het belangrijkste om enige begrippen op te doen.

Als jij echter zo dicht bij die weg zit kan je inderdaad al een merkbare verbetering krijgen.

Een voorbeeld: Naast mijn broer (villa's naast grote verkeersweg) had zijn buurvrouw een scherm laten plaatsen van grodan (dat is rotswol die hygroscopisch en capillair is en gebruikt wordt om planten in te laten groeien) en die dan later begroeid was met klimop en andere klimplanten.
Dat ding heeft voor behoorlijk wat verbetering gezorgd waardoor zij haar voortuin (geen voortuintje) terug kon gebruiken.

En of dat dit nu een grodan of ander scherm is maakt niet zoveel uit.
In feite wordt die grodan (lees: pakken rotswol) gewoon gestapeld/afgesteund tussen 2 klassieke tuinafsluitingen uit gaasdraad. http://www.betafence.be/nl-BE/Afsluiting.aspx

Deze keuze was gebaseerd op het feit dat zij geen vaste gesloten constructie mocht zetten van de gemeente (wat het verschil is is mij ook niet duidelijk. Beide vragen evenveel werk om terug af te breken. Was meer een spelen met de regeltjes eerder dan praktische realiteit). Met enige dichterlijke vrijheid viel deze afscherming niet onder: "onroerend goed", en een muurtje of aanverwanten wel.

Edit: Ik ontdek juist dat men nu speciale systemen heeft voor zo'n gevulde afsluitingen:
http://tinyurl.com/66gwdpg
Dit is niet wat ik beschreef aangezien die vulling met grodan destijds 50 of 60 cm dik was (standaard breedte rotswolplaten). Vraag blijft: wat is dan de beste vulling voor deze toepassing.
Zouden grodan platen voldoende isolatie hebben bij deze dikte (eventueel gecombineerd met dense begroeiing)? Welke andere materialen lenen zich hiertoe?
http://www.betafence.be/nl-BE/BE/paginas/Zenturo-Safety.aspx
Gevulde Wand .pdf
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
koenieboy
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 10, 2011 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een gelijkaardig probleem in de voortuin door lawaai van een drukke weg.


Die Zenturo wanden in de post hierboven zien er interessant uit maar de vraag blijft dan idd welk materiaal ik best gebruik om dit te vullen:


    * Lavastenen: zal waarschijnlijk wel helpen maar dan heb je waarschijnlijk terug een bouwvergunning nodig?

    * Die grodan rotswol schermen zijn mss een optie, maar heb je dan genoeg aan een dikte van een 10-tal centimeter om een merkbaar effect te hebben?

    * Boomschors: geen idee of dit genoeg geluids-isolerend zal werken?


Alle ervaringen/bedenkingen hierbij zijn welkom...
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 10, 2011 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Om te weten wat mag en niet mag is de gemeente vermoedelijk de beste informatiebron.
Ik kan mij best voorstellen dat dit afhankelijk is van de gemeente, zone en bestemming van waar je woont.

In feite is akoestisch alles goed als het maar dicht genoeg is en niet te licht. Ik denk dat boomschors aan de lichte kant is, en in hoever is dat lekdicht?

Maar je zou altijd een gesloten kern kunnen gebruiken die je langs 2 kanten bekleed. Die kern kan zowel weersbestendig hout zijn als een licht metalen wandplaat typisch voor de staalbouw, of van die golfplaat, of welk type van plaat ook geschikt voor buitengebruik.

Ik weet niet in wat dikte en maten dat "Grodan" standaard bestaat maar dat kan je uitzoeken:
http://www.grodan.com/about+grodan/rockwool+group

Ruwweg:
Grodan is echt een soort rotswol van de Rockwool groep, maar met aangepaste bindmiddelen waardoor de originele natuurlijke capillaire en hygroscopische eigenschappen van de rotswolvezel behouden blijven. Bij gewone rotswol gebruikt voor isolatie en absorptie zorgen de bindmiddelen dat deze eigenschappen juist teniet gedaan worden en de platen juist water afstoten in plaats van opzuigen en/of geleiden.

Smile Ik heb dit nog nooit echt in detail uitgezocht, maar met grodan (als je water aan-en afvoer onder controle krijgt) zou je misschien een mooie begroeide akoestisch absorberende wand in een studio of andere ruimte kunnen maken. Zou wel hip/cool kunnen zijn.

Een verdeler vinden (veel landen) selecteer Nederland of België.
http://www.grodan.com/about+grodan/find+a+distributor
http://www.grodan.nl/

Maar er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden voor schermen.
Belangrijk is: in hoever helpt het in jouw situatie? hiervoor moet je deze topic en haar sublinks lezen.
Bepalend is hier vooral het omloopgeluid (links, rechts, bovenzijde, afstand bron tot scherm, afstand scherm tot ontvanger).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 10, 2011 9:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

koenieboy schreef:
Die Zenturo wanden in de post hierboven zien er interessant uit maar de vraag blijft dan idd welk materiaal ik best gebruik om dit te vullen:

  • Lavastenen: zal waarschijnlijk wel helpen maar dan heb je waarschijnlijk terug een bouwvergunning nodig?
  • Die grodan rotswol schermen zijn mss een optie, maar heb je dan genoeg aan een dikte van een 10-tal centimeter om een merkbaar effect te hebben?
  • Boomschors: geen idee of dit genoeg geluids-isolerend zal werken?
Alle ervaringen/bedenkingen hierbij zijn welkom...


ERic Desart schreef:
In feite is akoestisch alles goed als het maar dicht genoeg is en niet te licht. Ik denk dat boomschors aan de lichte kant is, en in hoever is dat lekdicht?


Ware woorden. In Eindhoven is recent een geluidswal bestaande uit een korfachtige constructie volgestort met (lava)stenen aan de ontvangerzijde met een soort klei dichtgesmeerd om de reductie op het gewenste peil te krijgen. Ik zal een link naar het (lokale?) nieuwsbericht opzoeken.

*edit*
Betrof een 'luchtzuiverend' geluidsscherm aan de Leenderweg in Eindhoven: Overzicht ter zake doende artikelen op site bewonersvereniging.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 11, 2011 7:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Ik heb dit nog nooit echt in detail uitgezocht, maar met grodan (als je water aan-en afvoer onder controle krijgt) zou je misschien een mooie begroeide akoestisch absorberende wand in een studio of andere ruimte kunnen maken. Zou wel hip/cool kunnen zijn.


Kijk eens op www.akoestischezaken.nl - Zij hebben een soort absorberend paneel voor binnentoepassing op basis van rendiermos. Regelmatig licht bevochtigen met een plantenspuit.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
koenieboy
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2011 5:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de antwoorden.

zal mij idd eerst tot de gemeente wenden alvorens een beslissing te nemen.


Ondertss ben ik ook op deze oplossing gestoten:
http://www.greenwall.nl/


Richtprijs zou volgens persartikels op ongeveer €5.000 voor 20 meter komen. Wat het wel een vrij dure oplossing maakt natuurlijk.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2011 6:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maar dan heb je ook wel even 33 dB demping. Cool
Dat ze het ervoor kunnen maken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2011 7:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:

Belangrijk is: in hoever helpt het in jouw situatie? hiervoor moet je deze topic en haar sublinks lezen.
Bepalend is hier vooral het omloopgeluid (links, rechts, bovenzijde, afstand bron tot scherm, afstand scherm tot ontvanger).

bert stoltenborg schreef:
Maar dan heb je ook wel even 33 dB demping. Cool
Dat ze het ervoor kunnen maken!

Die 33 dB is gewoon een verkeersgewogen isolatiewaarde gemeten, berekend en opgegeven volgens norm.
Dit is dus een juist getal, en is op zich niet echt iets bijzonders. Met een gewoon dun muurtje of andere dingen die genoeg massa hebben kan je dat ook halen.
Dit refereert dus hoegenaamd niet naar de demping van zo'n toepassing als scherm, maar geeft de eventuele beperkingen bij lage waarden in functie van het omloopgeluid.
Die relatief brede absorberende bovenkant zal wel iets bijdragen aan de isolatie van het omloopgeluid in functie van hoogte.
Die 0.95 voor absorptie is een zeer goede waarde (gewogen verkeersabsorptie), maar doet vermoedelijk relatief weinig ter zake voor koenieboy.

koenieboy

Belangrijk is dat je die zin in mijn quote begrijpt (en eventueel dit topic overloopt).
Als je hoopt dat jij ergens een winst van zelfs nog maar in de verste verte van die 33 dB gaat, of kan maken ben je met wishful thinking bezig.
Van die opgegeven 33 dB zijn er vermoedelijk of mogelijk 15 tot 20 dB waar je totaal geen winst uithaalt, die gewoon niet gebruikte overschot zijn.
Bij het design heeft men hoegenaamd niet gemikt naar zo'n 33 dB, maar is dat gewoon een gevolg van een dergelijke constructie. Die wand had vermoedelijk geen gram minder goed geweest, en jij geen gram meer isolatie gehad als die maar 20 dB zou gehaald hebben.

Dus lees mijn quote nog maar enkele malen vooraleer je een investering plant in functie van een verwachte of te verwachten winst.
Ik zeg dus hoegenaamd niet dat dit scherm geen goede oplossing zou zijn, of kunnen zijn voor jou.
Dit lijkt mij een zeer degelijk en goed scherm....
Alleen is het belangrijk dergelijke dingen geluidstechnisch juist te interpreteren en in hun juiste context te zien.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
wilco
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2011 9:42 pm    Onderwerp: noistop gekocht Reageer met quote

hallo, hier ben ik weer (woning naast de kabelbaan). Inmiddels heb ik gekozen voor noistop green en wood. Duur spulletje, maar ik heb bij een proefopstelling (hovenier) geluisterd en dit maakte indruk op mij. Ik ga nu 28 meter plaatsen in een U-opstelling om het omloopgeluid te reduceren. Ten opzichte van het maaiveld ga ik uit van de max. hoogte van 200cm. Overigens heb ik meerdere keren geinformeerd naar de Grodan van Rockwool. Hoewel dit weerbestendig is, is het op de lange duur niet bestand tegen regen etc. Dus helaas geen oplossing. Het neemt toch water op en vergaat (volgens expert). Als je niets meer van me op dit topic hoort (ga volgende week de schutting maken) dan is het probleem opgelost en kun je op deze oplossing vertrouwen. Anders ben ik veel geld kwijt en ondervind nog steeds overlast, grt, Wilco Wink
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2011 9:48 pm    Onderwerp: Re: noistop gekocht Reageer met quote

wilco schreef:
hallo, hier ben ik weer (woning naast de kabelbaan). Inmiddels heb ik gekozen voor noistop green en wood. Duur spulletje, maar ik heb bij een proefopstelling (hovenier) geluisterd en dit maakte indruk op mij. Ik ga nu 28 meter plaatsen in een U-opstelling om het omloopgeluid te reduceren. Ten opzichte van het maaiveld ga ik uit van de max. hoogte van 200cm. Overigens heb ik meerdere keren geinformeerd naar de Grodan van Rockwool. Hoewel dit weerbestendig is, is het op de lange duur niet bestand tegen regen etc. Dus helaas geen oplossing. Het neemt toch water op en vergaat (volgens expert). Als je niets meer van me op dit topic hoort (ga volgende week de schutting maken) dan is het probleem opgelost en kun je op deze oplossing vertrouwen. Anders ben ik veel geld kwijt en ondervind nog steeds overlast, grt, Wilco Wink


Succes en laat het hoe dan ook even weten hoe het resultaat is, als je wilt. Foto's van je gerealiseerde oplossing zijn ook zeer welkom. Mail ze maar naar geluidforum@gmail.com, dan zet ik ze erop! Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2011 10:44 pm    Onderwerp: Re: noistop gekocht Reageer met quote

wilco schreef:
Overigens heb ik meerdere keren geinformeerd naar de Grodan van Rockwool. Hoewel dit weerbestendig is, is het op de lange duur niet bestand tegen regen etc. Dus helaas geen oplossing. Het neemt toch water op en vergaat (volgens expert). Wink


Ik vind jouw opmerking hier wel belangrijk, en vraag mij af wat je bedoelt met expert?
Dit kan ook belangrijk zijn als algemene informatie voor anderen. Is het nu wel of niet inzetbaar?

Het scherm waar ik over praat staat daar minstens 15 jaar (misschien regent het niet in België?).

Als ik naar noistop green zoek:
http://www.specialfences.be/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=58&lang=nl
Staat daar letterlijk:
Quote:
Noistop Green

Wat?

De Noistop Green geluidswerende tuinpanelen vinden hun herkomst in de professionele sector, waar ze worden aangewend langs autosnelwegen, spoorwegen en industrieterreinen. De Noistop Green panelen zijn – in vergelijking met de industriële varianten – kleiner en dus ook gemakkelijker hanteerbaar. Hierdoor kunnen ze met de hand gebouwd worden door de tuinman of de handige doe-het-zelver.
Ze bestaan uit:

* kern uit speciaal ontwikkelde geluidsabsorberende steenwol
* geperforeerd groen polyethyleennet
* gegalvaniseerde metalen beschermrooster
* zijlingse gegalvaniseerde metalen lippen met voorgeboorde gaten
Zo ongeveer 99,5% kans dat dat hier over grodan gaat (of een mij onbekend concurrerend product).
Of gebruiken ze hier gewone rotswol voor? zoals in baanschermen? Maar dat is geen goede basis voor begroeing.

Rotswol of steenwol (Nederlandse naam) produceren is echt niets voor een of ander bedrijf(je) als nevenactiviteit (al eens zo'n fabriek, rotswolovens waarin de stenen gesmolten worden en productielijnen gezien?)

Tussen haakjes, het type scherm dat iemand kiest, als het werkt, vind ik niet belangrijk en is heel persoonlijk. Tevreden zijn met je keuze is de belangrijkste factor.
Juiste technische en andere informatie in een forum vind ik wel belangrijk. Ik besef wel dat jij eerlijk informatie geeft, zoals je ze zelf gekregen hebt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2011 6:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bij verder nazicht:

Embarassed In die Noistop zit inderdaad vermoedelijk een normaal type van Rockwool geen Grodan.

Voor de begroeiing rekent men op klimplanten die zich vasthechten aan de grid:

Vertaalt door Google uit Deense pagina:
http://noistop.dk/groent+hegn+for+rummelighed+og+ro
Quote:
Green fence of spaciousness and tranquility
Vortex and climbing plants are becoming increasingly popular and is well suited to plant fence with noise. On the actual noise fence, plants can grow high, thus providing a green hue in even small gardens with limited space. Noise fence may thus help to give an impression of spaciousness - in addition to providing peace of the garden.

Quite independently of whether to plant self-clinging climbers or trellis-consuming plants, NoiStop noise fence-optimal.

Adhesive or espalier
While truly self-clinging climbers who trumpet flower, climbing hydrangea, ivy, Euonymus or Virginia creeper using their small aerial roots attach to the steel grid, requires trellis demanding climbing plants such as roses or even clematis more care, because they must tie to the grid. Independently of the plantation is chosen, giving NoiStop noise fence you full flexibility. Usefully you can also grow various climbers in the same place. In this way it is possible to enjoy a longer flowering season and thus beautiful garden.

While there is no need to think much more on the wind, is the choice of the planting of your noise fence of course depending on how much sun the plants get. In principle there is a difference in how much sunlight the plants can tolerate and it is very few climbing plants that can tolerate full sunlight in summer, there among the passion flower and trillingranken. Listen to your local nursery for planting options for your noise fence, or get one of our dealers to help you with planting.



http://noistop.dk/files/noistop/Klatreplanter/NoiStop-Green-DK-2960-Rungsted-Villa-Plants.JPG


http://noistop.dk/files/noistop/st%C3%B8jhegnsmoduler/90%20x%20200%20element%20med%20omgivelser.JPG

Als die steenwol dus geen functie heeft voor de begroeiing op zich, en het alleen een kwestie is van een grid hebben voor vasthechting van klimplanten zijn vermoedelijk veel goedkopere, eenvoudiger versies denkbaar.
De absorberende werking van zo'n scherm kan nuttig zijn, maar zal in veel omstandigheden, in functie van isolatie (particulier gebruik) een overbodige luxe zijn, niet of amper bijdragend tot de isolerende of afschermende werking.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2011 11:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric zie het onderste filmpje hier. Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.