Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Effect van tuinmuur te berekenen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frederik D
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Feb 16, 2011 10:32 am    Onderwerp: Effect van tuinmuur te berekenen Reageer met quote

Hoi,



Ik woon op 1.5 km van een snelweg en deze is soms duidelijk te horen >60dB. Mijn tuin is ook vrij diep 30m. De vraag is dan ook kan een muur een wezenlijk resultaat behalen? Ik weet dat de afstand van de ontvanger en de zender liefst niet te groot mogen zijn maar in mijn geval zijn ze beide nogal groot. Ik zou een muur van 2.4 m hoog voorzien.

Kan iemand mij een formule geven waarmee ik de mogelijke reductie zou kunnen bereken op laat ons zeggen 500 Hz. (verkeersgeluid). Kan iemand mij ook een idee geven in hoever ik de muur moet achteruit plaatsen? De achterkant van de tuin kijkt over de breedte naar de snelweg maar ik veronderstel dat ik eventueel de muur naar het huis toe moet trekken om te voorkomen dat het geluid er rond gaat. De vraag is natuurlijk hoeveel. Elke rekenkundig hulpje is welkom. Ik hoop op een 8dB reductie als ik het correct doe.


Groet,
Frederik
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Wo Feb 16, 2011 2:10 pm    Onderwerp: Meakawa methode Reageer met quote

De bekendste vereenvoudigde methode is de van Meakawa.

Een samenvatting daarvan:
http://www.epd.gov.hk/eia/register/report/eiareport/eia_1702009/html/EIA%20Appendices/A2-14%20Noise%20Barrier%20Screening%20%2806%20Jul%2009%29.pdf

De demping wordt berekend uit het weglengte verschil (lengte van het geluidpad met en zonder scherm). Voor elke frequentie(band) komt daar een verhoudingsgetal N uit. In het diagram (figuur 2) kun je de demping bij het betreffende frequentie aflezen.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Feb 16, 2011 3:06 pm    Onderwerp: HMRI Methode Reageer met quote

Lees ook dit onderwerp met daarin de link naar de HMRI methode en een (leesbare) foto van het bijbehorende plaatje.

Succes!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Feb 16, 2011 8:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Frederik D
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Feb 16, 2011 5:27 pm    Onderwerp: Alvast bedankt Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
De bekendste vereenvoudigde methode is de van Meakawa.

Een samenvatting daarvan:
http://www.epd.gov.hk/eia/register/report/eiareport/eia_1702009/html/EIA%20Appendices/A2-14%20Noise%20Barrier%20Screening%20%2806%20Jul%2009%29.pdf

De demping wordt berekend uit het weglengte verschil (lengte van het geluidpad met en zonder scherm). Voor elke frequentie(band) komt daar een verhoudingsgetal N uit. In het diagram (figuur 2) kun je de demping bij het betreffende frequentie aflezen.



> Alvast bedankt voor het snelle antwoord. Het voorbeeld is perfect wat ik nodig had. In mijn geval is de afstand tussen de weg en de muur zo groot dat ik enkel de hoogte van de muur in rekening moet brengen. Dus met 2 meter of 2.4 meter moet het zeker lukken denk ik zo.

Ik wilde natuurlijk de muur in een omgekeerde U tov de snelweg zetten. Als ik de formule goed begrijp is het dus voldoende dat de beentjes van de U ongeveer even lang zijn als de muur hoog is om het berekende resultaat te bereiken of ben ik daar fout? De gevel is op een meter of 30 dus ik probeer op de kosten te besparen.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Feb 16, 2011 5:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Lees ook dit onderwerp met daarin de link naar de HMRI methode en een (leesbare) foto van het bijbehorende plaatje.

Succes!


dank voor het antwoord. Op wiki is zelfs een voorbeeld te zien van mijn situatie. Verre weg tov het huis. Dus in mijn geval gaat het geluid als het ware rechtdoor en moet je gewoon zorgen dat je onder de muur blijft. Dus 2 meter is net voldoende en 2.4 heb ik ruim marge he.


Groet
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Feb 16, 2011 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Geluidforum schreef:
Lees ook dit onderwerp met daarin de link naar de HMRI methode en een (leesbare) foto van het bijbehorende plaatje.

Succes!


dank voor het antwoord. Op wiki is zelfs een voorbeeld te zien van mijn situatie. Verre weg tov het huis. Dus in mijn geval gaat het geluid als het ware rechtdoor en moet je gewoon zorgen dat je onder de muur blijft. Dus 2 meter is net voldoende en 2.4 heb ik ruim marge he.


Groet


Volgens mij niet zomaar waar. Gebruik de rekenmethode! Verder nog van belang zijn (op de afstanden die je noemt) de effecten van windgradiënten en temperatuurgradiënten. Idea

Zie onder andere Hier (B&K, registreer voor download) en beknopt in de HMRI -Let op, nieuwe downloadlink onderaan in het onderwerp!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Feb 16, 2011 8:42 pm    Onderwerp: Re: Meakawa methode Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
De bekendste vereenvoudigde methode is de van Meakawa.

Een samenvatting daarvan:
http://www.epd.gov.hk/eia/register/report/eiareport/eia_1702009/html/EIA%20Appendices/A2-14%20Noise%20Barrier%20Screening%20%2806%20Jul%2009%29.pdf

De demping wordt berekend uit het weglengte verschil (lengte van het geluidpad met en zonder scherm). Voor elke frequentie(band) komt daar een verhoudingsgetal N uit. In het diagram (figuur 2) kun je de demping bij het betreffende frequentie aflezen.


Eerlijk gezegd vind ik de uitleg in de HMRI (voor link zie hierboven) duidelijker dan die PDF met dat schuurtje... Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.