Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Probleem met gehorige nieuwe woning...(musiceren / drummen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Nee, ik zou:

de bestaande wand luchtdicht maken als dat nodig is, dus aansmeren ofzo.


Er zitten nu geen gaten in de muur. Waarmee zou ik de muur anders mee moeten aansmeren?

bert stoltenborg schreef:

Dan alle gipsplaten die je kunt gebruiken zo ver mogelijk van die bestaande wand op een houten of metalstud profiel monteren zonder dat de bestaande wand wordt aangeraakt. Laat de verschillende gipslagen elkaar overlappen, dat geeft betere kierdichting. Alle kieren, naden en aansluitingen afkitten met flexibel blijvende kit.

Het schuim tussen de bestaande wand en de nieuwe voorzetwand plaatsen.

Schuim en een gordijn kan de akoestiek van de ruimte verbeteren doordat het geluid (galm) absorbeert, maar de geluidsisolatie wordt er niet beter van, eerder slechter omdat je bij beter geluid vaak harder gaat spelen.


OK, ik heb twee samples van dat schuim binnen. Eén variant is wat compacter qua structuur dan de andere (daar kun je zo ongeveer doorheen kijken), maar ze zijn wel allebei zacht. Welke zou ik nemen? En dan gewoon de dikste (= 6cm)?

Dus: bestaande muur -> schuim -> gipslaag -> gipslaag?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het aansmeren van de muur moet je alleen doen als je het idee hebt dat de nuur lek is.

Schuim moet opencellig zijn, je moet er door kunnen blazen. Ik kan vanaf hier geen fatsoenlijk advies geven over welk schuim je het best kunt gebruiken, dan moet je of de eigenschappen kennen of het in handen hebben gehad.

Overigens moet je van een voorzetwand ook geen wonderen verwachten. Als de bestaande wand enkel is en vrij licht, zal de voorzetwand de isolatie sterk verbeteren, maar bij lage frequenties waar je bij muziek mee te maken hebt zal het minder helpen. En als de bestaande wand al dubbel is (spouwmuur) kan de voorzetwand zelfs de laag frequente geluidsisolatie verslechteren.

Je zou eigenlijk een tekening of beschrijving moeten geven van jouw huis en het huis van de buren om ons een kans te geven hierover iets zinnigs te zeggen. Anders blijft het bij algemeenheden; de praktijk is vaak complexer dan je denkt. En dat zeg ik niet om interessant te lijken

Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2007 11:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal binnenkort even de boel opmeten en een 3D-tekeningetje proberen te maken Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2007 11:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sketch-up?
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Mrt 22, 2007 9:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Bert en overige forumites,

Ik heb hier wat foto's en afbeeldingen van de situatie in mijn huis.

Allereerst een bovenaanzicht van de eerste etage (sorry Bert, uitvogelen hoe SketchUp werkt was toch iets te tijdrovend).



Alle huizen in het blok waar ik woon zijn op deze manier ingedeeld. Het huis van de buren heeft dus precies dezelfde indeling op de eerste etage als mijn huis. De buurvrouw slaapt in de ruimte die ik als studio gebruik, haar dochter in de slaapkamer. Vooral de wekker van de buurvrouw maakt 's ochtends een teringherrie, die van haar dochter hoor ik ook maar maakt een minder indringend geluid, wat niet wil zeggen dat het minder irritant is. Mijn slaapkamerdeur ga ik dus isoleren (tips?).




Dit zijn twee foto’s van de linker- (deur) en rechterkant (raam) van de studioruimte. Als ik een wandje moet opzetten wordt het denk ik lastig met het raam, omdat het raam bijna helemaal doorloopt tot de muur. Die balken aan het plafond maakt het er ook niet makkelijker op vrees ik. En dan heb ik nog die gekke inhammen in de muur tussen de studio en de slaapkamer (zie foto linkerkant vd ruimte).



Dan nog een foto van de twee soorten polyurethaanschuim die ik kan krijgen. De linkervariant is dus wat compacter dan de rechter, die wat grover qua structuur is en je gewoon doorheen kan kijken.

Kunnen jullie hier iets mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2007 8:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hellyeah,

Mr. Green Ik denk dat Bert geen zin heeft of er geen raad mee weet. Ik ben er zo ongeveer zeker van dat hij dit reeds een paar maal gelezen heeft en gedacht: "Oh Yeeh, waar heb ik mij nu mee gemoeid. Doen alsof mijn neus bloed nu....... 'k Ben niet thuis .....". (Heb Bert voldoende op net tegengekomen vandaag)

Dus het huis van de buurvrouw is geen spiegelbeeld van jouw huis, maar is echt een dubbeltje van jouw tekening naast het jouwe gelegd?

Dit wil dus zeggen dat deze wekkers duidelijk hoort zelfs met een bufferzone tussen (die andere kamers)?

Smile Dan bevestig ik Bert's nog steeds niet uitgesproken: "Oh Yeeh".

Wij staan hier terug bij af. Elk eenvoudig advies hier zonder studie ter plaatse is onverantwoord.
En alle oorspronkelijke opmerkingen gelden terug (hebben dit eigenlijk steeds gedaan).

En dat schuimstof is eerst de moeite om over te praten als de hoofdlijnen duidelijk zijn.

Twisted Evil En Bert pak eens terug over, jij bent verantwoordelijk voor deze wensdromen.

Beste groetjes
Eric

Edited: Ik had fout gekeken. Ook als dit gespeigeld zou zijn (traphallen tegen elkaar) is dit "Oh Yeeh", en zelfs "Oh Oh Yeeh"
Zonder plaatselijke beoordeling is dit gokken, en met plaatselijke beoordeling betekent dit nog niet dat dit oplosbaar is zonder ingrijpende aanpassingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2007 9:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pfjoewww....

Gered door de bel(g).

Eric heeft me de woorden uit de mond genomen Very Happy.
Ik kan me haast niet voorstellen dat je met een eenvoudige voorzetwand deze situatie structureel kunt verbeteren.
Ik ben zelfs bang dat een structurele oplossing zo zwaar zou zijn dat de woning het niet houdt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 23, 2007 10:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Pfjoewww.....

Smile LOL,
Sorry fout ingeschat, 't Was niet "Oh Yeeh" maar "Pfjoewww"
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2007 10:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hellyeah,

Aangezien deze woning behoorlijk gevoelig is aan structuuroverdracht en je wil gokken met beperkte investeringen dan zou ik aan deze riser denken die ik hier in deze topic beschreef (maak hem juist). Zo nu en dan zeg ik zelfs verstandige dingen.
Je kan die foam (de meest dense hiervoor gebruiken).

Verder kijk of verbetering of je deur iets helpt (dichting).
Een goedkoop experiment hiervoor is een frame maken waar je de dikst roofing over spant en gebruikt als een soort inzetstuk. Is een beetje primitief.
Je zou die deur kunnen verbeteren (eerst afdichtingen).

Isoleren van deze wanden heeft zo geen zin.
Verwacht GEEN magische dingen van wat ik nu vertel.

Verder en belangrijkste ding: Goede afspraken met je buurvrouw, vertel ze wekelijks hoe goed ze eruitziet, vergeet haar niet te complementeren als ze naar de kapper geweest is, en vergeet vooral haar verjaardag niet.
En denk aan een bloemetje voor haar nu en dan.
Mr. Green Met andere woorden, zorg dat ze jou een schat vindt of zoek een andere hobby dan drummen.
De idee is dat wanneer jij begint te spelen, dat zij zij niet reageert met te denken: " Evil or Very Mad Verdomds daar is'm weer ...", maar " Very Happy Ha daar is mijne lieverd weer, blij dat ie thuis is ...."

En als je nog schuimstof over hebt: Maar daar dikke pakken van die je in de hoeken plaatst, met hier en daar een dikke plaat op de muren.
Dit is niet voor isolatie, maar de klank in de ruimte zelf.

Succes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mrt 24, 2007 12:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zeg ook nog maar wat, anders denkt Eric dat ik me druk Very Happy

Er is al iets gezegd over een ontkoppelde ruimte, zoals op basis van spijkerregels van Acousticon of Nevima of dergelijke. Daar kun je denk ik vrij veel verbeterring mee halen, ten koste van de bestaande ruimte (en veel werk). Maar die verbetering is gevolg van het feit dat de isolatie nu slecht is.
Als de isolatie goed zou zijn, zou verbetering nog moeilijker zijn.
Het eindresultaat blijft hetzelfde: je kunt die wekker niet meer horen, maar je kunt nog steeds niet drummen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2007 9:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik ga eens wat dingetjes uitproberen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2007 3:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraagje nog. Wat gebruik je om het rubber tegen wand, plafond en vloer te bevestigen. Gewoon kitten? De balken in het rubber schroeven of ook kitten? En het gips tegen de balken schroeven? Of ook met kit?

Thanks!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2007 5:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welk rubber?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2007 6:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Owja sorry...ik vond dit artikel op internet: http://www.mondialproductions.nl/1855277.htm. De schrijver suggereert rubber tussen het houten frame en de muur/vloer/plafond te plaatsen om de geluidsoverdracht te beperken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 30, 2007 7:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hellyeah schreef:
Owja sorry...ik vond dit artikel op internet: http://www.mondialproductions.nl/1855277.htm. De schrijver suggereert rubber tussen het houten frame en de muur/vloer/plafond te plaatsen om de geluidsoverdracht te beperken.


Beter de (o.a. door Bert) genoemde regels toepassen. Nooit over de volle oppervlakte een regel met (vol)rubber bekleden.

Regels en trillingvrije montagemiddelen onder andere bij of via:
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.