Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast 50km weg - voorzetramen
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Remco



Sinds: 10-2-2016
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2016 10:50 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast 50km weg - voorzetramen Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie mening horen over de beste oplossing om geluidshinder van verkeer te verminderen.

Mijn appartement, 1e verdieping, ligt 8m van een vrij drukke 50km/u weg af.
De muren zijn dik genoeg, ramen/kozijnen zijn overduidelijk de zwakste schakel.
Kunstof kozijnen voorzien van dubbel glas zijn niet voldoende om het aangenaam stil in huis te krijgen. De kozijnen zijn voorzien van Contraflam 30 glas, zie: http://www.vetrotech.com/netherlands/en-ne/product/contraflamr-30

Als oplossing ben ik van plan om zelf voorzetramen te maken. Het idee is om een glasplaat in een simpel (maar sterk genoeg) aluminium of houten U-profiel te plaatsen en deze vervolgens achter het bestaande kozijn te monteren.

Welk glas kan ik hiervoor het beste gebruiken? Het moet budgetvriendelijk zijn

Dit zijn twee budgetvriendelijke geluidwerende glassoorten:

Climaplus Acoustic 25/33 Prijs m2 € 35,00 Samenstelling 6 - 15 - 4 Rw (dB) 33 Ctr -3 Dikte (mm) 25
Thermobel Phonibel 1633 Prijs m2 € 35,00 Samenstelling 6 - 6 - 4 Rw (dB) 33 Ctr -3 Dikte (mm) 16


Ik twijfel over dubbel glas op dubbel glas, gezien de ervaring en reacties in dit topic:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1623&
Heeft iemand advies of betere alternatieven, in dezelfde prijsklasse, voor mij?

Wat is de optimale spouwbreedte - tussen de kozijnen - in deze situatie?
Ik zat zelf te denken aan 50 á 100mm.

Kan ik de akoestische isolatiewaarden van beide ramen gewoon bij elkaar optellen en naar boven afronden (vanwege de royale spouw tussen de kozijnen) of is dit te simpel gedacht? Het is mijn bedoeling om bijna niets meer van het het verkeer te horen.

Hoor graag van jullie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Feb 11, 2016 2:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon enkel glas nemen voor dat voorzetraam, hoe dikker (zwaarder) hoe beter. Dubbel glas is vragen om problemen.

Je hebt al dubbel glas in het buitenblad; als je met een spouw van maar 50-100 mm werkt kun je bij lagere frequenties wel eens problemen krijgen, waarmee ik bedoel dat de geluidsoverlast toeneemt in plaats van afneemt.
In metingen zie ik steeds dat bij een thermisch isolerend dubbel glasblad het voorzetraam MINSTENS 200 mm voor het bestaande raam moet worden geplaatst, anders gaat het mis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Remco



Sinds: 10-2-2016
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Do Feb 11, 2016 9:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haal ik met enkel glas wel goede resultaten in de lage frequenties met een spouwbreedte van 50 - 100mm? Hoeveel demping kan ik verwachten met 8mm enkel of 44.2 gelaagd glas op een spouw van 100mm?

Ik heb eventueel de mogelijkheid om de spouwbreedte te vergroten maar dan blijft er geen vensterbank over. Als dit de demping zeer ten goede komt heb ik dit er echter voor over.

In deze prijsklasse zit ik dan te kijken naar:
33.2 gelaagd glas voor €35,- m2
44.2 gelaagd glas voor €42 m2

6mm enkel glas €28,-
8mm enkel glas €39,-

De optimale opstelling qua glassoort/spouwbreedte is voor mij giswerk. De 44.2 lijkt mij een mooie qua prijs/kwaliteit verhouding omdat de 2 folies ook nog wat geluid dempen. Of heeft normaal 8mm enkel dan toch de voorkeur in mijn situatie?

Advies zeer welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Feb 11, 2016 11:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Remco schreef:
Haal ik met enkel glas wel goede resultaten in de lage frequenties met een spouwbreedte van 50 - 100mm? Hoeveel demping kan ik verwachten met 8mm enkel of 44.2 gelaagd glas op een spouw van 100mm?

Ik heb eventueel de mogelijkheid om de spouwbreedte te vergroten maar dan blijft er geen vensterbank over. Als dit de demping zeer ten goede komt heb ik dit er echter voor over.

In deze prijsklasse zit ik dan te kijken naar:
33.2 gelaagd glas voor €35,- m2
44.2 gelaagd glas voor €42 m2

6mm enkel glas €28,-
8mm enkel glas €39,-

De optimale opstelling qua glassoort/spouwbreedte is voor mij giswerk. De 44.2 lijkt mij een mooie qua prijs/kwaliteit verhouding omdat de 2 folies ook nog wat geluid dempen. Of heeft normaal 8mm enkel dan toch de voorkeur in mijn situatie?

Advies zeer welkom.


50-100 mm is niet raadzaam. Je kunt de glasbladen schuin zetten om de spouw groter te maken.
Gelaagd akoestisch glas maakt in deze configuratie niet veel uit.
De demping weet ik zo niet, dat wordt werk Very Happy .
Die folies dempen de coincidentiefrequentie. Maar in een configuratie zoals hier omschreven is dat niet belangrijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Remco



Sinds: 10-2-2016
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Feb 12, 2016 12:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoorden!

Het betreft gelaagd glas met normale PVB-folie, akoestisch gelaagd is flink duurder.

Op de site van saint gobain heb ik nog het volgende gevonden:

8 mm enkel 33db (-1;-2) Rw(C;Ctr)dB
44.2 enkel 34db (-1;-2) Rw(C;Ctr)dB

Ziet er dus naar uit dat 44.2 voor mij de beste prijs kwaliteit verhouding heeft.

Hoeveel mm spouwbreedte moet ik aan denken voor een goede geluidsisolatie?
Voor het materiaal van het U-profiel heb ik de keuze uit aluminium of hardhout, welke heeft de voorkeur?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Feb 12, 2016 2:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.homerecording.be/forum/t31374.htm

Alu of hout: zwaarder is beter en denk aan de kierdichting, die is al snel bepalend voor de totale isolatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
BONLEV



Sinds: 25-2-2016
Berichten: 16
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Do Feb 25, 2016 2:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb soortgelijk probleem. ook onze straat is zone 50 en wordt meer en meer gebruikt als verbindingsweg/sluipweg voor het verkeer. Meer dan 1000 auto's rijden hier op een dag voorbij.

Ook 's nachts nog veel verkeer.

Daarom hadden we (op mijn vraag) ons ramen met dubbel glas laten vervangen door nieuwe pvc ramen met akoestisch gelaagd glas. 10/20/44.2 Sp met buiten automatische opbouwrolluiken om zo weinig mogelijk geluidslekken te hebben.

De binnenafwerking heb ik gedaan. dus de ruimte van vroegere rolluikbak opgevuld met accorub, dan ervoor een een houten plank, terug rij accorub enz. tot de holte gevuld werd.

In de grijze rubbers rondom de ramen heb ik gyproc gestoken, dit paste net in die gleuf. Zo een hoek gemaakt en weer volgepropt met accorub.

Nu hoor ik nog steeds eel goed de auto's. Als ik aan het raam luister komt het volgens mij langs daar het geluid. Echter ben ik daar niet zeker van.

Ik heb 2 filmpjes gemaakt om jullie het lawaai te laten horen.

https://www.youtube.com/watch?v=93xHh5buTIw

hier hoor je het geluid niet coorect maar komen er wel foto's erna van de situatie en toen.

https://www.youtube.com/watch?v=oEG_kh1luEA

hier hoor je het geluid goed met een richtmicrofoon.

Wat zou de oorzaak zijn of ben ik overgevoelig aan geluid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
BONLEV



Sinds: 25-2-2016
Berichten: 16
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Do Mrt 24, 2016 11:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

nu niemand die me hierbij kan helpen? Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Mrt 24, 2016 11:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben de enige ex-expert die hier wel eens iets zegt, en ik wil je wel proberen te helpen, maar ik begrijp je omschrijving van die constructies totaal niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
BONLEV



Sinds: 25-2-2016
Berichten: 16
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 28, 2016 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Ik ben de enige ex-expert die hier wel eens iets zegt, en ik wil je wel proberen te helpen, maar ik begrijp je omschrijving van die constructies totaal niet.


dag Bert,

HEt komt er op neer dat ik nog teveel geluid door het raam hoor.
Als ik dicht bij het raam luister langs binnen (living) dan hoor ik nog duidelijk het geluid van de auto's hierdoor gaan.

Dus is mijn vraag voor een achterzetraam dan de beste oplossing zal zijn?

Welke info heb je nog nodig?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 28, 2016 10:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een achterzetraam met een enke blad op een flinke spouw en zo zwaar mogelijk zal ongetwijfeld helpen.
Hoe groot de spouw moet zijn en hoe zwaar het blad is moeilijk te zeggen als je niet meer gegevens hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
BONLEV



Sinds: 25-2-2016
Berichten: 16
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Di Mrt 29, 2016 7:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Een achterzetraam met een enke blad op een flinke spouw en zo zwaar mogelijk zal ongetwijfeld helpen.
Hoe groot de spouw moet zijn en hoe zwaar het blad is moeilijk te zeggen als je niet meer gegevens hebt.


het venstertablet van het grote raam (2565 x 1400) langs binnen is 20 cm breed.
het kleine zijraam is 805 x 1405

langs buiten heb ik maximum 9 cm spouw van raam zelf (vanaf kozijn gemeten is dit minder) tot waar de elektrische rolluik zit. We hebben opbouwrolluiken (elektrisch) langs buiten laten steken om zo weinig mogelijk geluidslekken te hebben.

het raam is kuntstof in PVC met 4 of 5 kamersysteem en 3 dichtingen merk profel

alvast bedankt voor je hulp Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Mrt 29, 2016 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maar hoe kierdicht is dat rolluik?
Meestal helpt zo'n ding nauwelijks voor de geluidsisolatie, helaas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
BONLEV



Sinds: 25-2-2016
Berichten: 16
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Di Mrt 29, 2016 8:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Maar hoe kierdicht is dat rolluik?
Meestal helpt zo'n ding nauwelijks voor de geluidsisolatie, helaas.


er gaat slechts 1 kabeltje naar buiten om het rolluik elektrisch te bedienen.
Het rolluik zit opgebouwd langs buiten. Vroeger hadden we een inbouwrolluik langs binnen
wat een klankkast was. Door het vervangen van de ramen hebben we voor opbouwrolluiken langs buiten gekozen.

Het rolluik zelf is niet heel dik dus veel geluid houdt die niet tegen hoor. Ik hoor eigenlijk geen verschil met rolluik of zonder rolluik. Het houdt wel de zon tegen in de zomer Cool

De rolluik die we vroeger hadden was veel sterker en zwaarder maar zat lang binnen en was met een lint (handmatig) -> de wind en geluid ging zo tussen muur en raam in de rolluikkast. Nu is het veel warmer in huis.

Het is wel zo dat we voor dat we die ramen en rolluiken vervangen hebben dat onze living voorzien was van tussenmuren, deze verdeelde onze woonkamer in 2 delen zeg maar.

We hebben deze laten weghalen waardoor onze woonkamer 1 grote ruimte geworden is.
Hierdoor verplaatst het geluid zicht natuurlijker makkelijker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
BONLEV



Sinds: 25-2-2016
Berichten: 16
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Do Mrt 31, 2016 12:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

update:

ik had info/prijs gevraagd aan nederlandse firma die bijna uitsluitend voorzet/achterzetramen plaatst.

hun voorstel was met 8mm foamglas en achterzetraam omdat ik daar meer spouw heb.
Prijs kwam op +/- 2500 euro voor het grote raam en kleine zijraampje samen.

hun antwoord op het feit dat ik (nogmaals) zei dat ik al reeds akoestich gelaagd glas al had als "basis"raam:

Het akoestisch gelaagde glas welke wij toepassen, het 44.A2 en het 66.A2, zijn respectievelijk ook maar 8 of 12 mm dik.
Door de diepe spouw die wordt gecreëerd tussen het bestaande glas en het achterzetglas en het achterzetglas wordt een goede geluidsreductie behaald.

Zoals eerder aangegeven heeft geluid de slechte eigenschap om de door de minst geïsoleerde laag binnen te treden. Omdat de kozijnen al voorzien zijn van akoestisch gelaagd isolatieglas verwachten wij dat de resultaten van het achterzetraam relatief laag zullen zijn. Zodra het kozijn de overige constructies qua geluidsreductie gaat overstijgen zal het geluid enkel verplaatst worden naar de minder geïsoleerde gevelelementen.

Dus mijn vraag naar jullie toe: als ik reeds akoestich gelaagd glas heb kan dan een achterzetraam nog enige geluidswinst behalen voor me?

Ik lees veel positieve reacties van mensen op hun site die een voorzet/achterzetraam hebben laten zetten maar ik ga ervan uit dat ze nu "slechts" enkel glas hadden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.