Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

akoestiek in woning verbeteren (nagalm)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
margret
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 12:36 am    Onderwerp: akoestiek in woning verbeteren (nagalm) Reageer met quote

Hallo,

Graag wil ik ook wat advies. We hebben een nieuwe boerderij die grotendeels uit harde materialen bestaat (betonnen plafonds en plavuizen vloeren). Nu hebben we een doof zoontje dat ik mei geopereerd wordt en dan slechthorend zal worden. De spraakverstaanbaarheid in ons huis is nu nog slecht en moet dus verbeterd worden. We hebben al geprobeerd met gordijnen enz. maar nu dachten we aan het plafond en eventueel de wanden. Ik las al op internet dat ze tegenwoordig een akoestiek laagje op je plafond kunnen spuiten. weet iemand of dit voldoende is of dat plafondpanelen beter zijn? En waar kan ik terecht voor een akoestiek plafond? We wonen in de buurt van Utrecht, maar verde weg maakt niets uit. Graag horen we wat advies. Alvast bedankt

Margret
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 1:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Margret,

Laat je adviseren door een (mogelijke) leverancier van een materiaal, eventueel op basis van een van de deskundigen die je zoontje gaan opereren / nabehandelen. Relevant is welke nagalmtijd (in seconden) van belang is voor een optimale spraakverstaanbaarheid. Een ouderwets goedgemeubileerde (dikke stoffen bankstellen) woonkamer met hoogpolige vloerbedekking had (tegenwoordig richt men wat moderner in) een nagalmtijd van ca. 0,5 tot 0,6 seconden. Deze nagalmtijd zal zeker moeten worden behaald voor de frequenties welke voor spraak van belang zijn (250 Hz - 200 Hz octaafbanden). Wellicht zegt dit je iets in relatie tot audiogrammen van je zoontje?

Dan de linkjes:

Spuitwerk:Plafonds:

Succes en laat weten hoe je verder bent gevaren.... Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 25, 2012 9:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke WEBSITE 'Over de geschiedenis en het gebruik van kunstmatige echo en nagalm bij muziekopnames', ook met enige algemene informatie over (na)galm.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
1852



Sinds: 14-6-2008
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Vr Feb 22, 2013 5:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een hol klinkend huis is herkenbaar. Ik ben zelf wel van het experimenteren met bestaande oplossingen.

Gisteren in onze woonkamer een 'absorber' opgehangen. Het makkelijkste uitgelegd als een gevuld schilderijlijst. De vulling bestaat in ons geval uit vilt wat ik hergebruikt heb van een oude slaapbank.

veel info is hier te vinden http://www.soundscapes.nu/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.