Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Probleem met gehorige nieuwe woning...(musiceren / drummen)
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 4:36 pm    Onderwerp: Probleem met gehorige nieuwe woning...(musiceren / drummen) Reageer met quote

Hallo,

Een vraag over geluidsisolatie bracht me hier naartoe en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik zit namelijk met het volgende probleem.

Ik ben muzikant en heb sinds kort een nieuw huisje (huurhuis) voor mezelf. Ik heb het huis met opzet geselecteerd op een hoek zodat ik maar aan één kant buren heb en dus zo weinig mogelijk mensen tot last ben, en zelf ook zo weinig mogelijk last heb van anderen. Als muzikant speel ik onder andere drums. Aangezien het huis een zolder heeft ben ik van plan daar te gaan drummen, omdat ik denk dat de buren er zo het minst last van hebben. Het plafond is geïsoleerd met tempexplaten; verder is er helemaal niets van isolatie op zolder. Ik heb met de buurvrouw al kennis gemaakt en al verteld dat ik drum. Ik heb met haar dezelfde afspraak gemaakt als met mijn vorige buren (dagelijks drummen tussen 4 en 6, wat neerkomt op 2 of 3 keer per week een half uurtje). Ze keek er niet blij bij maar zei geen nee, maar wel dat als ze er last van had ze het zou komen melden. Ik ben er tot nu toe nog niet aan toe gekomen het drumstel op te zetten en te gaan spelen dus ik weet niet hoe dat gaat uit pakken. Ik wilde wel iets op de vloer leggen dat in elk geval iets van de dreun wegneemt. Wat voor iets zou ik daarvoor kunnen gebruiken?

Sinds de korte tijd dat ik in het huis woon heb ik al gemerkt dat de huizen echt supergehorig zijn. Het is gewoon een straat met rijtjeshuizen en de muren zijn behoorlijk dun. Als ik in mijn woonkamer zit (ik heb zelf laminaatvloer in de woonkamer) en mijn buurvrouw heeft bezoek, hoor ik dat door de tussenliggende deur, gang en muur heen. Mijn buurvrouw heeft tegels in haar woonkamer en omdat haar dochter allergisch is voor stof verder ook nergens vloerbedekking. Als ze de wasmachine aan heeft, hoor ik het ook. ’s Morgensvroeg hoor ik vanuit mijn slaapkamer (grenst aan de buitenmuur, niet aan die van de buren) eerst haar wekker af gaan (soms wel een half uur aan een stuk) en vervolgens die van haar dochter nog eens ertussendoor. Daarnaast ben ik van plan op de eerste verdieping in de kamer naast mijn slaapkamer (dus ook grenzend aan de buitenmuur) een geluidsstudiootje te maken, waar ik dingetje in kan opnemen en de muziek ook eens lekker hard kan zetten. Nou begrijp je het al; ik ontkom er niet aan om iets aan isolatie te gaan doen.

Ik ben in ieder geval van plan met de buurvrouw nog eens te gaan overleggen of het niet anders kan (met die wekkers bijvoorbeeld), maar dan zal ik alsnog iets moeten doen om ervoor te zorgen dat we wat minder last hebben van elkaar qua overige geluiden (muziek, bezoek, huishoudelijke apparaten etc). Ik heb helaas qua geluidsisolatie niet zo veel te besteden. Het gaat om een huurwoning dus ik wil er hooguit een paar 100 euro tegenaan gooien. Ik zat te denken om de muren van de studio te bedekken met vloerbedekking en eventueel muren die grenzen aan die van de buren te bedekken met een dik gordijn of iets dergelijks. Het hoeft straks niet helemaal geluidsdicht te zijn (kan niet met dat budget) maar ik wil in elk geval iets dat een paar dB weghaalt en het geluid in de studioruimte wat meer geluidsdood maakt zodat ik wat minder galm in mijn opnames krijg.

Heeft er iemand tips over wat ik het beste kan doen? Een gesprek met de buren komt er sowieso, maar ik vind dat ik het niet kan maken een heleboel eisen te gaan stellen als ik zelf regelmatig de boel bij elkaar drum. Welk soort vloerbedekking/gordijnen/isolatiemateriaal kan ik het beste op welke plek gebruiken?

Ik kan wel wat advies gebruiken!

Bedankt vast!
HY
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lees over drummen even hier [link] en/of check www.drumforum.nl.

Voor je studioruimte (énkel ten aanzien van galm) werkt het (als het echt goedkoop moet) beter dan vloerbedekking (enkel hoogfrequente absorptie) om mineraalwolplaten (minimaal 50 mm dik glaswol of steenwol) met een afwerkvlies tegen de wand te plaatsen. Bevestigen bijvoorbeeld met lange schroeven en grote ringen. Je krijgt zo'n 'gecappitioneerd' aanzicht, maar de ruimte wordt wel echt 'dood' Smile.

Een engelstalige forum-site over studiobouw is http://forum.studiotips.com...

Isolatie van je zolder ga je voor een paar 100 EURO niet rondkrijgen. Denk liever aan dempingsmatten of electronisch (sorry Wink).

Een goede contactvrije voorzetwand in je studio lukt binnen budget misschien, maar dan nog kan (zeker niet onwaarschijnlijk) er sprake zijn van flankerende overdracht.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 5:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je de wekkers van de buren al hoort, moet je zelfs voor het draaien van muziek aan doos-in-een-doos-constructies gaan denken.
Kun je niet iets in een schuur in de tuin realiseren?
Dat is wellicht nog makkelijker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Feb 14, 2007 5:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Als je de wekkers van de buren al hoort, moet je zelfs voor het draaien van muziek aan doos-in-een-doos-constructies gaan denken.
Kun je niet iets in een schuur in de tuin realiseren?
Dat is wellicht nog makkelijker.


Ja, maar lukt dat (ook / wel) voor een budget van 'een paar 100 euro' Question
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 10:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de input allemaal. Even een reactie.

Zolder
Dempingsmatten op de ketels klinken niet echt lekker als ik drums ga opnemen. Een elektronisch drumstel dat én goed klinkt én lekker speelt kost ook duizenden euro's. Ik heb wel eens gehoord van (rubber?) matten die je op de vloer kan leggen om zo wat van de basdrum dreun eruit te halen. Iemand enige info daarover?

Studio
Ik heb wel een tuinhuisje maar dat is vrij klein, koud en vochtig. Ik denk niet dat het zo slim is om daar een studiootje in te maken. Het doos-in-doos principe ken ik, maar dat ga ik niet redden met mijn budget. Als het een koophuis zou zijn en mijn budget groter zou ik het zeker doen, maar helaas. Ik heb dus iets nodig dat in elk geval wat dB's weghaalt, voor zowel wand als deur (ook dun en met glazen raam). Wat is een contactvrije voorzetwand en flankerende overdracht precies?

Geluid van buren
Hoe zit het met velours gordijnen tegen de wand tussen mijn huis en dat van de buren. Houdt dat wat tegen? Of is steenwol dan beter?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 11:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

1e investering: Bestel voor € 4,50 dit boekje (klik) bij de Nederlandse Stichting Geluidhinder. Je hebt dan een beeld van de problematiek en het verschil tussen geluidsisolatie en geluidsabsorptie (en weet je dus ook waarom velours gordijnen voor een scheidende wand nauwelijks effect hebben)

Om trillingdoorgave van een drumstel naar de vloer te beperken zou je een zware vloer (2 lagen multiplex 18 mm, liefst met een bitumenmat (of laag dakleer) ertussen verlijmd) op een flexibele mat (vlokkenschuim, (o.a. verhandeld onder de namen compripol, agglomer e.a.) of rubberen trillingdempers (via VCE techniek, Henzo e.a.) met een voldoende flexibiliteit op de zoldervloer kunnen leggen. Drumstel daar weer op zetten. Een rubber mat geeft geen voldoende resultaat omdat deze onvoldoende kan inveren...

Bovenstaande werkt slechts als de vloer op je zolder voldoende zwaar en star is!

Kortom:
  • 'Poreuze' materialen geven absorptie (afname galm in de ruimte). Hoe dikker het materiaal, des te verder het effect doorloopt naar de lagere frequenties;
  • Een contactloze voorzetwand (massa) geeft isolatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we even normaal doen: je kunt in de hier omschreven situatie geen studio beginnen waar je live drums gaat opnemen.
Of je moet bereid zijn alle wanden met eiertreefjes te bekleden.

Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Laten we even normaal doen: je kunt in de hier omschreven situatie geen studio beginnen waar je live drums gaat opnemen.


Hier ben ik het wel mee eens, eigenlijk Rolling Eyes...

bert stoltenborg schreef:
Of je moet bereid zijn alle wanden met eiertreefjes te bekleden.


Shocked Bert... gemeen hoor Smile, zijn het eier-tray-tjes of wentelteefjes trouwens?

Voor de duidelijkheid: NIET DOEN Hellyeah!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 8:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In een rijtjes huis (hoekwoning of niet) moet er op rekenen dat je niet kunt drummen. Daarvoor zul je een oefencabine moeten plaatsen. Voor opnamen klinkt dat absoluut niet want die is veel te klein.

Een Roland TD6KS ofzo lijkt me een wijzer plan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Feb 15, 2007 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
In een rijtjes huis (hoekwoning of niet) moet er op rekenen dat je niet kunt drummen. Daarvoor zul je een oefencabine moeten plaatsen. Voor opnamen klinkt dat absoluut niet want die is veel te klein.

Een Roland TD6KS ofzo lijkt me een wijzer plan.

En voor de prijs van een drumcabine kunnen je hoeveel uur een studio huren? Er staat mij voor een standaard cabine (waarvoor Bert, naar mijn mening terecht, vraagtekens heeft geplaatst bij de netto reductie) een prijskaartje van zo'n 5000 Euro (excl. BTW en montage?) bij...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 12:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
....... Er staat mij voor een standaard cabine (waarvoor Bert, naar mijn mening terecht, vraagtekens heeft geplaatst bij de netto reductie) een prijskaartje van zo'n 5000 Euro (excl. BTW en montage?) bij...


Sorry,

Lang buiten schot geweest (zal nog paar maanden duren, ernstige gezondheidsproblemen gecombineerd met verhuis, heb nog geen email geactiveerd nu).

hellyeah, de antwoorden van Bert, Michiel, Jeroen zijn (zoals te verwachten) allen juist. Een ruimte voor een drumstel isoleren in gekoppelde woningen is geen lachertje.
Voor amateur musicanten vaak een te zware investering/aanpassing, die bovendien de toelating van de eigenaar benodigt gezien het ingrijpend karakter hiervan.
Er bestaat geen aangepaste versie van natuurkunde voor kleine en ruime budgetten, voor huurpanden en panden in eigendom.

Paar dingen:

1) Bert, resonantie frequentie kan beter een factor 2.5 à 3 lager liggen (of meer in functie van gewenste isolatie), niet één octaaf. Positieve isolatie start van resonantie frequency x 1.42 (sqrt(2)) bij rechte inval en met hoekcorrectie bij grofweg vanaf een factor 1.8 tot 2.

2) Piek Kickdrum ligt tussen 60 en 80 Hz (veelal in buurt van 70 Hz),
maar drumstel en kickdrum heeft veel NON-HARMONISCHEN die doorwerken tot lagere frequenties.

3) de invoegdempingswaarden van deze cabines zijn vermoedelijk juist (éénwandige systemen), maar gemeten in vrijstaande omstandigheden.
In relatief kleine ruimtes erchter zullen deze vaak dicht in hoek of dicht tegen muur staan (efficient plaatsgebruik in kleine ruimte). Ook het dak ligt vaak dicht onder het plafond van de ruimte. Dit geeft een totaal afwijkend akoestisch gedrag, aangezijn deze cabine, gemeten als enkelvoudig wandsysteem zich gaat gedragen als een dubbel of meervoudig systeem.
Dit betekent dat men deze gepubliceerde waarden (hoe juist ook als vrijstaande invoegdempingswaarden) NIET zomaar als surplus kan beschouwen op de bestaande isolatie, zeker niet in de dominante lage frequenties.
Men kan zich zelfs situaties voorstellen dat de cabine wanden in combinatie met de wanden of plafond van de woonruimte een negatief effect kunnen hebben.

De idee dat deze kabine akoestisch losgekoppeld zou zijn is vaak fout. Het ontbreken van een visuele mechanische koppeling betekent niet dat er geen koppeling meer zou zijn gedefiniëerd door de luchtlaag (massa-veer systemen)

Groetjes
Eric

PS: ben betrokken bij een studio nu, waar niettegenstaande mijn overduidelijke waarschuwing bij aanvang het isolatieprobleem geminimaliseerd werd (relatief laag gebruik werd oorspronkelijk verwacht, zou wel loslopen/meevallen). Op dit ogenblik steekt het probleem zijn hoofd op in al zijn glorie (met alle ernstige onzekerheden en potentiële budgetaire consequenties hiermee verbonden).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
hellyeah
Gebruiker


Sinds: 14-2-2007
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor alle reacties weer. Ik ga me sowieso verdiepen in de links van de moderator om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Eric, bedankt voor je bijdrage maar je verhaal is van dien technische aard dat ik er in eerste instantie niet zo veel mee kan. Als je wil, kun je dan je verhaal (positieve isolatie, invoegdempingswaarden) wat nader uitleggen? Beterschap trouwens...

Dan nog even een reactie op de uitspraken dat "drummen en drums opnemen in een rijtjeshuis toch echt niet kan". Ik woonde tot voor kort in dezelfde straat in een huis met precies dezelfde constructie. Drumstel op zolder gezet (geen isolatie, alleen vloerbedekking op de vloer), afspraken met de buren gemaakt (dagelijks tussen 4 en 6; in de praktijk 2 à 3 keer per week een half uurtje), NOOIT problemen gehad. Dus het KAN wel, als de buren een beetje coulant zijn en je het niet te bont maakt. Omdat er op mijn huidige zolder nu helemaal niks op de vloer ligt vroeg ik me af wat ik daar neer zou kunnen leggen om enigszins de dreun van de bassdrum te beperken en een beetje galm zou kunnen weghalen voor de akoestiek. Heb er nu dankzij jullie reacties wel een idee over.

Bedankt maar weer...
HY
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hellyeah schreef:
Ik woonde tot voor kort in dezelfde straat in een huis met precies dezelfde constructie. Drumstel op zolder gezet (geen isolatie, alleen vloerbedekking op de vloer), afspraken met de buren gemaakt (dagelijks tussen 4 en 6; in de praktijk 2 à 3 keer per week een half uurtje), NOOIT problemen gehad. Dus het KAN wel, als de buren een beetje coulant zijn en je het niet te bont maakt.


Je geeft inderdaad zelf de beste oplossing.

Toegegeven ...... , mijn technische uitleg was ook een beetje meer voor de anderen bedoeld, die jou een zéér goede samenvatting gaven.

Inzake absorptie kan je veel gebruiken:
Rots-, glas- of katoenwol,
gordijnen
akoestisch schuim
matrassen met opencellig polyurethaan schuim (polyether).
oude donsdekens

De hoeken zijn zéér efficiente plaatsen om absorptie te plaatsen.

Je zou je drumstel op een elastisch opgesteld platform kunnen plaatsen: zwaardere beplating (mdf of zo) op elastisch foam/vilt voor ontkoppeling.
In het Engels vak jargon wordt dit een "riser" genoemd.
Maar ik kan het niet helpen: ook hier komt enige achtergrond/techniek bij kijken om het akoestisch goed te doen.
Als je een elastische laag (vilt/foam) legt en hier platen oplegt totdat de elastische laag 10% indrukt door het gewicht van de "platen + drumstel + jezelf" zit je goed. Bij een startdikte van elastische laag van 5 cm is dit perfect (dus 45 mm NA belasting). 25 mm is ook nog acceptable maar minder goed (dus 22.5 mm NA belasting).
De zwevende vloerplaten van glas-en rotswol laten deze 10% indrukking niet toe wat resulteert in een slechtere riser (voor de anderen: te hoge resonantiefrequentie voor deze toepassing).
Hoe gek het ook mag klinken: deze inzakking (compressie) NA belasting is belangrijk en bepalend voor de akoestische kwaliteit van je "riser".
Noteer dat dit uitsluitend voor het contactgeluid helpt, niet het luchtgeluid.
Het is mogelijk dat je elastische laag niet voldoende ingedrukt wordt onder de beschreven statische belasting. In dat geval moet je deze in stukjes of strippen snijden en verdelen over de oppervlakte van de "riser" zodat deze niet over 100% van de oppervlakte gesteund wordt. 2 lagen MDF in verband (met offset of dwars en verlijmen/schroeven om een stevige plaat en goede drukverdeling te krijgen) is aangewezen.

Als je meer wil weten beschrijf dan de bestaande vloeropbouw eens beter.

Succes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ERIC!
Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2007 6:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

Dat is een lieve reactie, na (en tijdens) een verdomds moeilijke periode Embarassed .
Ik had nood aan een knuffel.

Op je typische toffe manier met één woordje en wat smilies gaf je me die.

Wink 10^6 thanks dikke (figuurlijk) Hollandse vriend.

Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.