Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidstrillingen D-Box systeem verminderen
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
THX-Ultra
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jul 11, 2013 12:03 pm    Onderwerp: Geluidstrillingen D-Box systeem verminderen Reageer met quote

Mijn account moet nog goedgekeurd worden maar ik begin alvast maar het topic.

Ik heb dit forum gevonden via Eric Desart van het htforum waar ik een lid ben (THX-UltraII aldaar). Ik ben op zoek naar een oplossing voor een probleem dat ik heb met geluidsoverlast naar in principe onze gehele huisconstructie en naar beide buren. Ik zal ook een link naar het topic plaatsen dat ik enige tijd geleden op het htforum heb geplaatst wat uiteindelijk stil is komen te liggen zonder een daadwerkelijke oplossing die ik heb toe kunnen passen.

Ik ben in het bezit van een zgn. D-Box motion code systeem. D-Box is een technologie die stoelen in syncronisatie met on-screen actie van een film kan laten bewegen in een serie van geprogrammeerde commando's. D-Box kan zorgen voor bewegingen zijwaarts, achterwaarts en voorwaarts als ook omhoog en omlaag (1,5''). Ook kan het systeem vibraties produceren. Filmscenes met autoachtervolgingen, vliegscenes, geweerschoten, gevechten, waterscenes maar ook artistieke camera scenes zijn slechts een voorbeeld van wat D-Box kan reproduceren.

Zoals jullie je voor kunnen stellen zijn het niet de bewegingen die voor problemen zorgen maar de vibrations. De vibrations lopen van 1 tot 100Hz. D-Box programmeert iedere scene anders dus maakt gebruik van alles van 1 tot 100Hz tijdens.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik verder moet en zoek eigenlijk iemand die me zou kunnen helpen met een advies. Zijn er hier forumleden die me op weg kunnen helpen en eens langs zouden willen komen bij me? Ik ben woonachtig in Bergen op Zoom, West-Brabant. Uiteraard staat er een vergoeding tegenover.

Hier het topic dat ik eerder heb geopend op het htforum:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=130880.0
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jul 11, 2013 5:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een probleem! Very Happy

Als de fabrikant geen gegevens geeft/heeft zou je gewoon eens een aantal heftige filmsecenes kunnen meten, dan moet je een indruk krijgen van de gegenereerde frequenties.

Kun je die te realiseren ontkoppelde vloer niet ook aan de wanden verankeren, in verband met het gewicht?

Eric heeft het over een totaal van 600 kg. Als je dan alleen of met twee zware jongens gaat zitten kijken heb je al 16% tolerantie. Blijft dan die inveerfactor wel binnen de norm?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
THX-UltraII



Sinds: 11-7-2013
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

(zo, mijn account is inmiddels goedgekeurd Smile )

Ik heb gisterenmiddag contact opgenomen met 'Greten Raadgevende Ingenieurs' te Roosendaal. Heb telefonisch contact gehad met een van de ingenieurs die me heeft verzocht het hele verhaal op de mail te zetten. Vandaag werd ik al meteen terug gebeld door de directeur (ook ingenieur) van Greten die me mededeelde dat ze een advies kunnen uitbrengen en met de informatie die ik heb gegeven wel een oplossing zijn door het gebruik van trillingsveren. Volgens hem is (nogmaals, uitgaande op de informatie die ik hen heb gegeven) een verzwaring van de vloer niet noodzakelijk. Ik heb specifiek gevraagd of ik dezelfde 'kwaliteit' (intensiteit) van het D-Box systeem zal behouden bij het gebruik van veren en dit is het geval volgens hem. Ik heb er geen verstand van maar ik kan me dit (nog) niet helemaal voorstellen. Als er enkel met trillingsveren worden gewerkt, waar worden de trillingen dan door opgevangen? Ik zal wel iets over het hoofd zien Smile

Ik denk dat ik wel in zee ga met deze partij.

EDIT: Hoe ziet een trillingveer er precies uit? Heb op google gezocht maar kan er eigenlijk niets over terug vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 12:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoed dat zij hier mogelijk naar traditionele spiraalveren refereren.
Hoe zij dit oplossen kan ik mij ook niet direct voorstellen.
Wat bedoelen zij met de vloer niet verzwaren? Wordt er geen zware zwevende (deel)vloer voorzien?
Het probleem lijkt mij nog steeds de eigenresonantie van dit systeem en jouw lage aanstootfrequentie started vanaf 1 Hz.

Boven de eigenresonantie van het veersysteem bewegen de massa's zich progressief in tegenfase (verbetering isolatie). Op de eigenresonantie versterken deze oscillaties (verslechtering isolatie) en beneden deze eigenresonanties komen de massa's terug in fase (verdwijnen isolerend effect).
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Vr Jul 12, 2013 12:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
THX-UltraII



Sinds: 11-7-2013
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 12:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Greten komt volgende week langs bij me voor een initiele beoordeling van de situatie. Wil wel even kwijt dat deze partij tot op heden zeer professioneel en klantvriendelijk op mij overkomt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou graag op de hoogte blijven van de voorgestelde oplossing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
THX-UltraII



Sinds: 11-7-2013
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 12:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal dit topic nauw up-to-date houden over ontwikkelingen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 5:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trillingsveren??? Bedoelen ze geen trillngsdempers? coffee
Meer over trillingsdempers kan je vinden in een ander topic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 6:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon alles op tennisballen zetten, ofzo, dat zal het wel worden Very Happy .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 7:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linda schreef:
Trillingsveren??? Bedoelen ze geen trillngsdempers? coffee
Meer over trillingsdempers kan je vinden in een ander topic.


Linda,

Het is maar welke naam je het kind geeft.
Trildempers is een meer algemene naam die op tal van materialen en constructies kan slaan.
Trillingsveren is niet algemeen of standaard, maar duidelijk in de context. Dit doet aan stalen veren denken.

Met kunststoffen ben je gewoonlijk beperkt van 6 tot 10 Hz. Met spiraalveren tot 2,5 à 3 Hz en met luchttrildempers geraak je het laagste. Dit zijn maar ruwe vuistregeltjes.

THX-UltraII zit hier met een bijzonder niet zo simpel probleem dat mij niet zo makkelijk op te lossen lijkt.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Vr Jul 12, 2013 7:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 12, 2013 7:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric ,begrepen en dank voor je duidelijke uitleg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jul 13, 2013 12:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Even een stel veren onder die trilbank zetten leidt ertoe dat die trilbank, want dat is het, niet meer trilt. Dat is wat Eric bedoelt, denk ik. Nu komen er wat grapjassen die denken dat ze het probleem snappen en die geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn.
Denk ik Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
THX-UltraII



Sinds: 11-7-2013
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di Jul 16, 2013 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bureau Greten is vanmiddag bij me op bezoek geweest. Na eerst even een korte demo van het D-Box systeem MET surround geluid met een referentiescene van het D-Box systeem (vliegtuigcrash in the Grey) zijn de heren het systeem goed gaan bekijken. Het fijne is dat er een test mode op het D-Box systeem zit die eigenlijk een constante 'sweep' genereert die als volgt gaat: eerst volgen er 3 motion tests (omhoog-omlaag, voren-achter en zijkant-zijkant) waarna er 1 vibration sweep volgt die van 100 tot 1Hz loopt. Meteen was voor de heren duidelijk dat inderdaad hier het grote probleem zit. Tijdens deze sweeps zijn we eens door het huis gelopen en ik moest mij oor maar eens op de muren houden. Of je je oor nu op draagmuren of tussenmuren hield, overal kwam hetzelfde probleem naar voren namelijk TRILLINGEN! ;D ;D

Er zijn nog geen metingen verricht maar al snel was wel duidelijk dat dit een erg lastige wordt om aan te pakken. Uit het verhaal heb ik toch wel op kunnen maken dat het niet zo n probleem zal zijn om de trillingdoorgifte te minimaliseren (door middel van zgn. 'SPRINGRIDE' airsprings); het probleem wat op voorhand lastig in te schatten is is of de D-Box ervaring er niet op achteruit zal gaan. Ten eerste is het zaak om voor de trillingen eigenresonantie te voorkomen. Dit is erg lastig omdat het werkgebied van D-Box 1 tot 100Hz is (om te vergelijken: een fabrieksmachine trilt veelal op een bepaalde frequentie wat het makkelijker maakt). Daarbij komt ook nog eens, en daar had ik zelf nog niet over nagedacht, dat bij het gebruik van zgn. 'SPRINGRIDES' je best wel eens kans hebt dat snelle motions (probeer je hierbij voor te stellen dat D-Box regelmatig zeer snelle motion toepast bij bijvoorbeeld een car crash vanaf de zijkant) de springrides wat kunnen gaan 'naveren' wat dus niet ten goede zal komen van de D-Box ervaring.

Al met al ben ik er echt nog niet uit wat ik ga doen. Als ik ervoor kies om een rapport op te laten maken door Bureau Greten zijn hier natuurlijk kosten aan verbonden maar ze hebben me wel eerlijk gezegd dat ze niet kunnen garanderen dat het zal werken zoals ik wil.

Het heeft het voor mij op dit moment eigenlijk alleen maar lastiger gemaakt wat te gaan doen..... :-\

nb. credits voor Greten die dit bezoek kosteloos hebben gedaan! Ze hebben al met al toch al wat tijd in mij gestoken zonder er iets aan te verdienen en daar mag ook wat van gezegd worden vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jul 17, 2013 6:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

THX-UltraII schreef:

Er zijn nog geen metingen verricht maar al snel was wel duidelijk dat dit een erg lastige wordt om aan te pakken. Uit het verhaal heb ik toch wel op kunnen maken dat het niet zo n probleem zal zijn om de trillingdoorgifte te minimaliseren (door middel van zgn. 'SPRINGRIDE' airsprings); het probleem wat op voorhand lastig in te schatten is is of de D-Box ervaring er niet op achteruit zal gaan. Ten eerste is het zaak om voor de trillingen eigenresonantie te voorkomen. Dit is erg lastig omdat het werkgebied van D-Box 1 tot 100Hz is


Die moeilijkheidsgraad had ik wel verwacht.
Onduidelijk is mij of zij nu een tussenmassa (deels zwevende vloer) voorstellen of niet.

PS: Het is fijn dat Greten dit gratis deed. Met respect van mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
THX-UltraII



Sinds: 11-7-2013
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Wo Jul 17, 2013 9:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
THX-UltraII schreef:

Er zijn nog geen metingen verricht maar al snel was wel duidelijk dat dit een erg lastige wordt om aan te pakken. Uit het verhaal heb ik toch wel op kunnen maken dat het niet zo n probleem zal zijn om de trillingdoorgifte te minimaliseren (door middel van zgn. 'SPRINGRIDE' airsprings); het probleem wat op voorhand lastig in te schatten is is of de D-Box ervaring er niet op achteruit zal gaan. Ten eerste is het zaak om voor de trillingen eigenresonantie te voorkomen. Dit is erg lastig omdat het werkgebied van D-Box 1 tot 100Hz is


Die moeilijkheidsgraad had ik wel verwacht.
Onduidelijk is mij of zij nu een tussenmassa (deels zwevende vloer) voorstellen of niet.

PS: Het is fijn dat Greten dit gratis deed. Met respect van mij.
Greten heeft geen tussenmassa voorgesteld. (enkel een 'podium' waar de veren makkelijk onder te plaatsen zijn).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.