Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Ventilatierooster vervangen door suskast?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Astrid
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 11:50 am    Onderwerp: Ventilatierooster vervangen door suskast? Reageer met quote

Hallo,

Ik woon aan de straat in een heerlijk huisje, alleen de geluidsisolatie laat te wensen over. Als ik in de woonkamer zit hoor ik letterlijk de mensen buiten praten, en ik vermoed ook andersom... Ik heb 2 ramen met dubbelglas van plm 92 cm breed, en daar bovenop een 'duco' ventilatierooster, daar gaat natuurlijk alle geluid doorheen. Is het mogelijk om deze roosters te vervangen door een suskast, of moeten dan de hele ramen vervangen worden? Of kan ik iets in de bestaande roosters aanpassen? En waar moet ik aan denken qua kosten?

Al een tijdje ben ik aan het zoeken naar informatie en stuit op jullie forum, ik heb wel hierin gezocht maar kon het antwoord niet vinden. Hopelijk dus wel een nieuwe vraag, en ik hoop dat jullie me weer iets verder kunnen helpen.

Alvast erg bedankt.

Groeten, Astrid
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 11:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Astrid,

Uitwisselbaarheid lijkt me het meest voor de hand liggend met een suskast van hetzelfde merk als de huidige roosters. Probeer het type van jouw 'dauerlufter' / ventilatierooster te achterhalen en neem contact met ze op!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Astrid
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 12:27 pm    Onderwerp: Ventilatierooster vervangen door suskast Reageer met quote

Beste Admin van het Geluidsforum,

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Ik kan helaas het typenummer niet achterhalen, het is wel een afsluitbaar rooster met een soort rolklep binnenin die je van beide zijden kan bedienen. Inderdaad moet de fabrikant het type wel weten, dus ik heb nu een mailtje gestuurd met de hele vraag.

Mochten jullie nog ervaringen hebben op dit gebied dan hou ik me alsnog aanbevolen!

Groeten, Astrid
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 12:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is soms (afhankelijk van de ruimte tussen bovenzijde en kozijn én van hoe handig je bent) mogelijk aan binnenzijde een (zo diep mogelijke) koofafwerking uit MDF of gipsplaat te maken met daarin geluidsabsorberend materiaal.

Beetje zoals deze schets:

Hoe dikker het absorberend materiaal (vlakschuim of mineraalwol (bijvoorbeeld zachtmineraal plafondplaat)) en hoe langer het kanaal (L), des te beter de demping. Voor de bediening van het rooster kun je een gaatje maken waar zo'n bedieningsstaafje door past.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Astrid
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 2:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Dankjewel voor je suggestie. Helaas is het raamkozijn niet zo diep en zit er ook nog een raam boven. Of is het ook mogelijk om de efficiëntie van de demping te verhogen door de uiteinden van de koof naar elkaar toe te laten lopen (op de tekening staan die nu evenwijdig)? Dan hoeft het niet zo lang te zijn.

Groeten, Astrid
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 2:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Astrid schreef:
Hoi,

Dankjewel voor je suggestie. Helaas is het raamkozijn niet zo diep en zit er ook nog een raam boven. Of is het ook mogelijk om de efficiëntie van de demping te verhogen door de uiteinden van de koof naar elkaar toe te laten lopen (op de tekening staan die nu evenwijdig)? Dan hoeft het niet zo lang te zijn.

Groeten, Astrid


Effect van je suggestie is gering. Probeer de spleet tussen het absorberend materiaal over de gehele lengte (L) iets groter dan de doorlaatopening van het huidige rooster te houden om de ventilatiecapaciteit te behouden. Je kunt op zich redelijk rekenen aan deze 'demper', zie hier.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.