Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Brommend geluid in huis - Help

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Christien
Gast





BerichtGeplaatst: Za Mrt 23, 2013 7:44 pm    Onderwerp: Brommend geluid in huis - Help Reageer met quote

Hallo mensen, Graag zou ik U advies willen, sinds 1 jaar word ik doodgepest"" door een brommend geluid wat volgens mij met het ventilatiesysteem te maken heeft.

Ik heb alle stroom in huis erafgehaald maar nee het gebrom blijft,ik begrijp niet waar het vandaan komt.

Zou U mij een tip kunnen geven hoe ik erachter kan komen? Echt dit geluid werkt echt op je zenuwen,
je doet geen oog dicht.Ik woon in een huis met een hr cv ketel met warmte terugwin-systeem.

Wie o wie kan mij helpen?  Het is zoooo vermoeiend en frustrerend dat ik er niet achter kan komen.
HELP A.U.B   gr. Christien
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 24, 2013 4:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is zeer moeilijk te zeggen zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 24, 2013 6:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Christien dit is voor mij een heel herkenbaar probleem.
Het opsporen is lastig en oordopjes helpen niet.
Deze bromtoon noemen ze Laagfrequent geluid of LFG zie wiki.
Hieronder een stukje van PDF "Ik hoor een bromtoon":

Waar komt laagfrequent geluid vandaan?
Er zijn verschillende bronnen van LFG bekend. Bronnen binnenshuis zijn onder meer wasmachines, koelkasten, ventilatoren, verwarmingspompen, liftmotoren en koelcompressoren. Bronnen buitenshuis zijn bijvoorbeeld dieselmotoren van zwaar vrachtverkeer, motoren van boten en vliegtuigen, transformatoren en koelinstallaties. Ook in de natuur.........
De meeste mensen zoeken de bron van LFG dicht bij huis, maar zelfs een bron op enkele kilometers afstand kan hinder veroorzaken.

Kan een bron worden opgespoord?
Wie last heeft van geluiden die niemand anders hoort, krijgt weinig begrip van anderen. Daarom is het voor de meeste mensen een opluchting als het LFG wordt gemeten en, idealiter, de bron wordt gevonden. LFG metingen zijn niet eenvoudig en kostbaar: er is speciale apparatuur en deskundigheid voor nodig. Bovendien moeten de metingen vrijwel altijd ’s avonds of ‘s nachts plaatsvinden om verstoring door andere omgevingsgeluiden zoveel mogelijk te vermijden. Mogelijk heeft de gehinderde een vermoeden van de bron van het geluid. Door metingen te verrichten bij het aan- en uitzetten van de mogelijke bron(nen) wordt nagegaan of dit vermoeden klopt. Het is eenvoudig om te bepalen of de LFG-bron in de woning gelegen is zet de hoofdschakelaar uit en luister dan of het geluid weg is.

Kan een bron worden uitgeschakeld?
Wanneer een bron buiten de woning wordt opgespoord, is het nog maar de vraag of het mogelijk is om de geluidhinder te beperken of op te heffen. Er bestaan nog geen wettelijke normen voor LFG. Dit betekent dat wanneer een bron van LFG-hinder wordt aangetoond,er geen wettelijke mogelijkheden zijn om maatregelen af te dwingen. Alleen wanneer de normen voor ‘gewoon geluid’ worden overschreden, kunnen aanpassingen opgelegd worden. Kortom het uitvoeren van metingen leidt slechts in een beperkt aantal gevallen tot een gewenste oplossing.

Ander artikel is te lezen op PDF.

Christien hoor je continu dat gebrom of op bepaalde tijden?
Heb je een rijtjeswoning of appartement ,koop of huur?
Kans is groot dat het geluid bij je buren vandaan komt en zal je samen met hen dat moeten controleren dmv hun hoofdschakelaar even uitzetten (op een moment dat je er hinder van hebt) en zelf in jouw huis luisteren. Hopelijk willen ze meewerken.
Probeer wel te zorgen dat je niet continu zit te ergeren aan het gebrom en ontspanning te zoeken ,hoe moeilijk dat ook is. Hier staat de radio wat harder overdag en inslapen met een achtergrondmuziekje werkt een beetje.

Over ventilatiesysteem > geluid is een ander topic zie HIER.

PS. het zou fijn zijn als je het probleem hebt kunnen oplossen dat hier te melden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 29, 2013 9:13 am    Onderwerp: Re: Brommend geluid in huis - Help Reageer met quote

Christien schreef:
Hoi, bedankt voor het meedenken,zelf begrijp ik er niks meer van.

Gisterennacht werd ik tegen 5.30 uur wakker,het gebrom was weg en blij dat ik was. Helaas het was van korte duur. Nu ca. 36 uur later is het er weer,niet te geloven. Het is ECHT helemaal
weggeweest. Kan dit toch van buitenaf komen d.w.z. vanaf zendmasten b.v. mobiele telefoon, tom tom of iets dergelijks? Wie me ervan af kan helpen ben ik ZEER dankbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Joost
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2016 5:02 pm    Onderwerp: Geluid traceren Reageer met quote

*** Voor het maken van reclame kunt u contact opnemen met het forumbeheer via geluidforum@gmail.com ***

Uw bijdrage is verder verwijderd.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.