Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Darten zonder overlast te creeren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rachjoy
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 1:33 am    Onderwerp: Darten zonder overlast te creeren Reageer met quote

Mijn partner en ik zijn samen met onze vrienden vrij fanatieke darters. Ik wil geen overlast veroorzaken hiermee. Wij wonen in een app complex. Dartbord is op dit moment bevestigd aan de muur van onze doucheruimte (niet in de douche hoor Laughing ). Dit leek mij de beste plaats gezien deze niet direct met de buren is verbonden (Douche ruimtes grenzen aan elkaar). Dus denk k dat zij er geen last van zullen hebben. Alleen voor de onderburen zoek ik een goede oplossing, zij hebben de slaapkamer nml gedeeltelijk hieronder. Onze vloer is goed geisoleerd en geluid van lopen zal er niet zijn, gaat alleen om t bonken v/d darts in dartbord. Op dit moment heb ik een houten plaat bekleed met een stuk schoonloopmat (goede kwaliteit, geen flinterdunne hoor). Dit werkt wel iets dempend, maar ik zoek echt een beter oplossing.

Groetjes Rach
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 11:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Begrijp ik dat het 'tokken' van de darts in het bord méér lawaai maakt dan de conversatie tijdens een spannend potje darts? Surprised
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Begrijp ik dat het 'tokken' van de darts in het bord méér lawaai maakt dan de conversatie tijdens een spannend potje darts? Surprised


Dit is een boeiend, maar enigszins grappig probleem.

Rachjoy, heb jij dit eigenlijk al beluisterd bij die benedenbuur? Indien zo hoe manifesteert zich die bonk? Wat hoor je je, kan je dit beschrijven?

Geluidforum, jij praat over tokken; Rachjoy over bonken.

Ik kan mij best voorstellen dat bij een zeer goed pro darts boards (trage drukopbouw) zich hier een behoorlijke laagfrequent geluid kan vormen dat auditief in de ruimte zelf relatief minder dominant is maar bij de buren als meest dominante doorkomt. De stemgeluiden zijn zuiver luchtgeluid binnen het spraakspectrum. Die bonk is vermoedelijk contactgeluid. Ontkoppel die fout (resonantiefrequentie) en het werkt als een versterker (en heeft zelfs een mogelijk negatief effect op het spel omdat je de penetratie in het bord kan wijzigen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 2:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Stukje keerwand op de badkamer om het dartbord op te hangen dan? Wink


_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2009 4:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. Green Mr. Green
Dat werkt zeker, ....., als die keerwand uit zichzelf tenminste niet bij de benedenbuur gaat staan ....... krrrrrr... kraaaaaak ....... boiiiiing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Sep 22, 2009 6:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:

Rachjoy, heb jij dit eigenlijk al beluisterd bij die benedenbuur? Indien zo hoe manifesteert zich die bonk? Wat hoor je je, kan je dit beschrijven?

Als je hier op reageert kunnen we je misschien verder helpen.
Indien niet, tjaaaa ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ligera
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Jan 08, 2012 2:51 am    Onderwerp: Oplossing geluidsoverlast *pok*pok*pok* Reageer met quote

Mijn buren hadden last van het geluid van mijn dartbord.

Toen ben ik forums af gaan zoeken naar de oplossing hiervoor..
De reacties "buren moeten niet zeuren" en "in de kroeg gaan darten" gaven geen oplossing.

Dus ben ik toen in de kasten in mijn huis gaan zoeken naar een oplossing....

Gevonden:
*Anti tochtstrip voor ramen (foam strips)
*Rubber tape
*2 oude t-shirts.

Ik heb de blade4 van winmau hangen en deze heeft de standaard ophanging:
*Een u-plaatje van metaal die met 2 schroeven aan de muur wordt geplaatst.
*Een schroef die achter in het midden van het bord gaat en die in de u-plaat valt.
*3 "veertjes" (gebogen metalen plaatjes) die tussen het bord en de muur komen.

>> Nou heb ik 3X 5 van die stukjes tochtstrip op elkaar gelegd en daar rubber tape omheen gedaan. Deze heb ik met weer telkens een stukje tape aan de "veertjes" geplakt op de plek waar zij de muur raken.
>> Toen heb ik de schroef achter in het bord ingepakt met tochtstrip en ook daar overheen een tape stukje.
>> Toen ben ik het u plaatje gaan beplakken met enkel tochtstrip.

>> Als laatste heb ik uit die 2 t-shirts 3 stukken geknipt van ongeveer 50 bij 60 cm. Deze heb ik achter het bord "gepropt". Eerst het stuk achter de 20 t/m 10, daarna van 15 t/m 16, en als laatste van de 8 t/m 5.
Ik ben begonnen met het eerste stuk t-shirt ertussen te doen en dan de rest er achteraan "gepropt". Dit geeft echt een hele goede demping.


***** En toen was mijn bordje opeens een heeeeeeel stuk stiller geworden!!

Aanrader!!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jan 08, 2012 9:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je (nachtelijke) reactie! Experimenteren kan inderdaad nooit kwaad.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
wim
Gast





BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2013 12:20 am    Onderwerp: Dartboard geluidsdemping Reageer met quote

My dear dart friends, my Dutch is not that good so...

Please find my construction for perfect noise damping. I used a pretty thick but cheap carpet that was left over from carpeting. It is fixed with two sided tape at the frontof the mdf fixing board, at the back, in the top bracket, at the bottom distance bracket and between the dartboard and the front.









First I created the top bracket, in the form of a gutter with carpet in it. Next a similar construction was fixed to the board upside, so that I could hang it in the middle of the gutter. Take care that no wooden parts are touching each other. To prevent that I fixed carpet to the back of the fixing board as well.

The distance bracket was created at the bottom, with carpet fixed on top. As you can see from the sideview the construction is hanging loose in the gutter but there is no physical contact with the fixing board and the wall other then via very thick carpet.

Finally carpet was fixed to the front, the dartboard bracket was fixed to the front, and a pretty long screw was fixed at the center back side to allow even more carpet between the front and teh dartboard. Use enough to keep the board stable.

The result is a very dry dartboard sound without transferring the noise trough the wall.

Have fun and good darts!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Feb 05, 2013 1:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Is that a double carpet underneeth the dart board itself (1 piece cut round and also the rectangular board)? That's not clear from your last picture.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.