Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Berekening effect geluidsscherm (HMRI)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 1:52 pm    Onderwerp: Berekening effect geluidsscherm (HMRI) Reageer met quote

Ik ben hier een Excel file voor aan het maken, maar een aantal punten in die handleiding kloppen niet, of zijn minstens extreem onduidelijk.

Hier een voorlopig, niet af figuur
(sinds EDIT van 22/7/2012 wel afgewerkt)
(Nieuwe EDIT 27/7/2012 toegevoegd met NIEUWERE EXCEL bestanden
:



Die t1 is t2 in de originele figuur en die hm moet vermoedelijk hma zijn.
In tekst kan je je spelfouten permitteren, maar niet in wiskundige symbolen.
Op één plaats trekken ze het logaritme van het Fresnel getal op een andere plaats niet. Iemand zou dat document eens beter moeten nazien.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

EDIT: 22juli 2012

Voor de duidelijkheid wordt de laatste versie van de Excel file hier toegevoegd.
Ook werd de bovenstaande figuur uitgebreid en volledig in de Nederlandse taal gezet (nieuwe versie).
Deze figuur kan nu als afgewerkt beschouwd worden.
Er werden parameters toegevoegd overeenkomstig de HRMI 2004 inzake de grootte (lengte, hoogte) van het scherm versus de golflengte van het stoorlawaai.

Dit is de nieuwste versie, vers van de pers:

Uitgangspunt
handleiding-meten-en-rekenen-industrielawaai
Bron: internet uitgave 2004
Blz. 121 in PDF handleiding en verder …

Bewerkt & Copyright 2012: © Eric Desart
Originele bron gebruikt onder de termen van citaatrecht en "Fair Use".
Ontbrekende formules en extra tekeningen toegevoegd.
Eén procedure gewijzigd met dito resultaat.

De voorgaande figuur zit ook in betrokken MS Excel rekenbestand:
*** VERVALLEN *** Schermwerking v1.0.0.xls[/url]
Buiten deze figuur zit hier nog een extra grafisch ondersteunde Help pagina bij (voor het rekenmodel zelf).

Buiten berekening van de schermwerking zelf bereken je hier automatisch de gewogen ééngetalsisolatiewaarden mee voor, dB(A), dB(traffic) en dB(muziek).
Verder heb ik hier nog een reeks andere wegingscurven ingeplaatst (te selecteren door gebruiker) en kan je hier gelijk welke eigen broncurves in plaatsen om hier verder ééngetalswaarden voor te berekenen.
De file rekent inwendig gelijk welke broncurve, van gelijk welk niveau, automatisch om naar juiste wegingscurven.
Dus gelijk welke curve je hierin plaatst, je krijgt de gewogen isolatie als resultaat.

Deze file werkt met (verborgen) macro's. Als Excel hier naar vraagt: laat uitvoering van die macro's toe (anders kan je zelfs die file niet openen).
t.o.v. van de vorige versies zitten hier nu ook een extra aantal veiligheidsfactoren bij (overeenkomstig de Handleiding) in functie van de grootte (lengte, hoogte) van het scherm t.o.v. de golflengte van het stoorlawaai.

Dit is geen rekenfile die je zo maar eventjes maakt.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

NIEUWE EDIT: 27 juli 2012

Bijgevoegd vind je 2 nieuwe versies van de schermwerking Excel files.
Gelieve vorige versies, indien gedownload, te vervangen door deze nieuwe update.
Vooral voor 1/1 octaaf metingen is deze update belangrijk.
Verder zijn vele wegingscurven, totaal 37, inbegrepen 22 1/1 octaafband curves, MET bronvermelding, geïntegreerd.

Schermwerking v1.1.0.xls
Schermwerking v1.1.0vereenvoudigd.xls (beknoptere versie).[/url]

Gelieve deze files te downloaden/opslaan in uw CPU. Bij opening in de browser zelf werken de macro's niet zoals het hoort.
Laat uivoering van macro's toe op vraag van Excel (of bestanden openen zelfs niet).

Deze beknoptere versie werd gemaakt op vraag om een overvloed van overdonderde cijfers voor niet-akoestici te minimaliseren.
De kost hier tegenover is minder zicht op het effect van diverse parameters.
DE winst: iets eenvoudiger in gebruik.

Wat zijn de verschillen?

Wel in de uitgebreide versie, niet in de beknoptere versie:
  • De lambda-beveiliging
    De HMRI eist dat de akoestische lengte van een scherm groter is dan de golflengte of schakelt de overeenkomende frequenties uit van de berekeningen (betrokken frequenties worden gewoon niet meer meegenomen in de ééngetals-gewogen isolatiewaarde.
    De beknopte versie rekent gewoon vlgs HMRI, de uitgebreidere versie voorziet dit van een optie zodat de gebruiker het effect van deze beveiliging kan checken.

  • De Hf-beveiliging
    De HMRI past een correctie toe in functie van de akoestische hoogte versus golflengte. Het schakelt deze frequenties niet uit waar deze akoestische hoogte klein wordt in functie van de golflengte maar past een correctiefactor toe.
    De beknopte versie rekent gewoon vlgs HMRI, de uitgebreidere versie voorziet dit van een optie zodat de gebruiker het effect van deze Hf-beveiliging kan checken.
    .
  • De temperatuur
    In functie van bovenstaande beveiligingen heb je een golflengte nodig. Een golflengte is gerelateerd aan geluidssnelheid die op haar beurt afhankelijk is van Temperatuur.
    De beknopte versie rekent gewoon volgens HMRI op basis van een geluidsnelheid bij 20°C, de uitgebreidere versie laat toe deze temperatuur en daarmee de gerelateerde golflengte te beïnvloeden.
    .
  • Conditioneel
    De uitgebreide versie laat toe elke individuele frequentie in- of uit te schakelen van de berekeningen (via aan- of uitvinken) wat een zeer grote flexibiliteit verzekert in functie van "What-if" scenario's. De beknopte versie rekent gewoon met de getallen zoals ze beschikbaar zijn.
    .
  • 1/1 octaafband berekeningen
    Het Excel rekenbestand is nu speciaal aangepast om met 1/1 octaafbanden te kunnen rekenen, wat iets bijzonders inhoudt waarvan ik niet op de hoogte was (ik ben minder gewend in 1/1 octaaf te werken).
    Teneinde de Dscherm (schermisolatie) waarden niet te flatteren stelt HMRI dat je NIET mag rekenen met de centerfrequenties van de 1/1 octaafbanden, maar dat je moet rekenen met de centerfrequentie van de lagere aanliggende 1/3 octaafbandwaarden.
    Het doel hiervan is duidelijk het voorkomen van geflatteerde 1/1 octaafband isolatiewaarden.

    De beknopte versie rekent hier gewoon volgens de voorschriften van de HMRI. De uitgebreidere versie heeft hier een optie voorzien zodat je beide benaderingen (center frequentie of 1/3 octaafband opgeschoven) kan vergelijken.
    .
  • Wegingscurven
    In totaal heb ik reeds 37 wegingscurven in betrokken lijst gezet waarvan 15 1/3 octaaf en 22 1/1 octaaf curven.
    Op een afzonderlijke pagina staan alle exacte bronnen hierbij vermeld behalve bij de 4 1/1 octaafcurven waar ik recent in een geluidpagina.nl topic vruchteloos naar vroeg.
    Ik heb ook de 1/3 octaaf treinverkeer curve gevonden alsook de overeenkomende Nederlandse 1/1 octaafcurve. Ook hier weer een Nederlandse bron 'TNO' die de bezoekers van geluidpagina.nl me niet wisten te vertellen.

    Je kan deze curves verwijderen of overschrijven in zover je ze niet nodig hebt of aanvullen tot een totaal van 50 curven. Deze curven kunnen ELKE bron of relatieve curve zijn. Het Excel bestand rekent die automatisch om naar juiste wegingscurven.
    .
  • File opbouw
    De pagina's met wegingscurven zijn gesplitst in een pagina met de curven zelf en een pagina met de bronverwijzing.
    Om de file niet te overladen, en deze pagina's slechts mondjesmaat gebruikt zullen worden kan je deze via een knop op diverse pagina's verbergen en weer zichtbaar maken.
    .
  • Dropdown box (keuzelijst)
    Een dropdown box werd voorzien die keuze uit al de namen van de diverse (nu 37, te verwijderen, vervangen of uit te breiden tot 50) wegingscurven toelaat (vraag van RobertH). De bestaande scrollbar bestaat ook nog, maar beide lopen synchroon met elkaar.
    Dus de keuze van een wegingscurve kan niet eenvoudiger.
    Deze optie zit in beide versies (beknopte en uitgebreide).
    .
  • Tussentotalen
    Overbodige tussentotalen werden verwijderd uit de beknopte versie (vraag RobertH) en de layout herschikt zodat dit iets leesbaarder wordt voor leken, niet geïnteresseerd in al deze details.
    Dit betekent niet dat de interne wiskunde gewijzigd is, alleen dat deze meer uit het zicht van de gebruiker gebeurt.
    Een heel beperkt aantal tussentotalen heeft de auteur laten staan om betere controle te hebben voor de gebruiker op de zinnigheid van zijn/haar invoer.
    Verder nog een paar waarschuwingen ingevoerd als de gebruiker onmogelijke waarde zou invoeren. Bijvoorbeeld als de directe afstand tussen bron en ontvanger zou verschillen tussen de 3 te berekenen schermzijden, wordt de gebruiker gewezen op de natuurkundige onmogelijkheid van deze invoer.
    .
  • Vragen of opmerkingen
    Indien er vragen of opmerkingen zijn, of dingen die niet juist werken hoor ik het graag (heb ik minstens al het gevoel dit werk niet voor niets gedaan te hebben).
Het is standaard niet gecompliceerd wat gebruikers van de uitgebreidere versies met al deze opties moeten doen.
Het is 1) duidelijk vermeld. En 2) eenvoudig: alle opties moeten aangevinkt blijven om in overstemming te zijn met de HMRI rekenmethodes.

PS: HMRI is de standaard Nederlandse benaming voor de "Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai" . Dit is de standaard norm of handleiding voor berekening van geluidsonderzoek en -uitbreiding, tevens als basis voor officiële rapportage en werk van/door studieburelen.
Deze kan je HIER downloaden: http://bit.ly/Mkc1WY
 
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Zo Sep 30, 2012 2:56 pm, in totaal 10 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 4:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wie heeft dat ook al eerder gezegd, dat een hoop dingen uit dat document onzin zijn?

Very Happy Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 6:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tim,

Ik heb die figuur vervolledigd. Het enige dat je nog meer kan krijgen is een Excel file, dan moet je niet meer denken.

Die komt later misschien.
Nu zal je zelf moeten rekenen. Ik betwijfel dat geluidforum je nog meer zou geven .....
Een forum is geen gratis studiebureel hé? Wil je dit gedetailleerder moet je dit in simulatiesoftware steken.
Ik heb hier bijkomende (t.o.v. het originele officiële document) en alternatieve formules ingezet.


@ Bert: Het is gemakkelijk dingen niet goed vinden hé? Lastiger is ze in orde brengen en er iets bruikbaars van te maken.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Zo Jul 15, 2012 6:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 6:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met sommige dingen kun je wel aan de gang blijven, Eric Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een bedankje zou echt leuker klinken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Een bedankje zou echt leuker klinken.


Welnu, namens mij in elk geval zeer bedankt! Kom net terug binnen van een intensieve werkdag in de tuin...

(om andere, veel leukere doch niet werkgerelateerde redenen, ook erg druk, maar dat komt nog wel)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jul 15, 2012 8:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Eric, maar ik had ook al eens deze toestand in Excel gezet.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jul 17, 2012 9:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier is het betrokken MS Excel rekenbestand voor berekening isolatie van vrijstaande wanden.

handleiding-meten-en-rekenen-inustrielawaai.xls

De volledige figuur met uitleg zit er in op een afzonderlijke pagina.
Indien interesse kan ik er nog een dB(A), dB(verkeer), dB(muziek) weging, of welke ook, aan toevoegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2012 2:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Hier is het betrokken MS Excel rekenbestand voor berekening isolatie van vrijstaande wanden.

handleiding-meten-en-rekenen-inustrielawaai.xls

De volledige figuur met uitleg zit er in op een afzonderlijke pagina.
Indien interesse kan ik er nog een dB(A), dB(verkeer), dB(muziek) weging, of welke ook, aan toevoegen.


Wederom bedankt (voor het uitbreiden van de figuur). Ik ga even de XLS file doornemen!

Misschien een Idea om van deze berekening voor de geluidsisolatie van een scherm een apart topic te maken?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2012 9:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Wederom bedankt (voor het uitbreiden van de figuur). Ik ga even de XLS file doornemen!

Misschien een Idea om van deze berekening voor de geluidsisolatie van een scherm een apart topic te maken?


Ik zal hier een apart topic van maken onder Akoestiek.
Wacht even met die XLS file.
Ik heb een zwaar verbeterde/uitgebreide versie waar je standaard, en custom gewogen ééngetalsisolatiewaarden mee kan berekenen. Daar zit verborgen programmatie in.
Kan je ook best gebruiken voor professionele doelstellingen (scherm in functie van eigen bronnen als machine of zo).
Hij is af maar ik moet nog nazien of ik weer geen addertjes over het hoofd gezien heb. Heel die grap gaat naar veel dagen werk ondertussen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2012 12:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum,

Download die xls eens, laat macro's toe als hij hier naar vraagt en speel eens met die file.

Mijn doel is:
  • Jouw idee?
  • Begrijp jij al die mogelijkheden, zonder bijkomende uitleg?
  • Suggesties voor verbetering?
  • Ergens meer uitleg nodig in die file?

Ik vraag het het liefst aan jou, omdat dit heel dicht bij jouw eigen interessegebied komt (die isolatieweging voor willekeurige broncurves), en dat spelen met die aankruisvakjes waardoor je het effect van individuele stoorfrequenties kan checken, enz ......
Normaal wat jij ook doet die berekeningen blijven steeds juist. Die correctiecurve wordt inwendig telkens herberekend naar de juiste combinatie van beschikbare frequenties.

Zo kan je bijvoorbeeld checken welke invloed één specifieke frequentie heeft op die totaalisolatie, dus wat er bijvoorbeeld zou gebeuren als je een bepaalde zuivere toon zou oplossen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2012 7:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond de eerste versie al heel waardevol, vooral voor de gemiddelde forumbezoeker. Knap stuk werk. Vanmiddag ben ik op kantoor, dan probeer ik de nieuwe file even.

Misschien is het een idee om de eenvoudige en voor leken meer toegankelijke versie als apart blad aan de uitgebreide versie toe te voegen? Mind you: Ik heb de nieuwe nog niet geopend op dit moment. iPad is geen ster met complexe Excelfiles.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2012 11:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Laat nog eens even, mijn file werkte gisteren, doet iets fout nu, moet nog uitzoeken wat de oorzaak is (komt door beveiliging denk ik).

EDIT: 't is OK nu. Was maar een kleinigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2012 1:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Laat nog eens even, mijn file werkte gisteren, doet iets fout nu, moet nog uitzoeken wat de oorzaak is (komt door beveiliging denk ik).

EDIT: 't is OK nu. Was maar een kleinigheid.


De (20 dB / 24 dB) begrenzingsselectie (radio-buttons) werkt bij mij niet correct (foutmelding vanwege beveiliging, EXCEL 2002 (10.xxx.xxx) SP3 onder Windows XP)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2012 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

De (20 dB / 24 dB) begrenzingsselectie (radio-buttons) werkt bij mij niet correct (foutmelding vanwege beveiliging, EXCEL 2002 (10.xxx.xxx) SP3 onder Windows XP)


OK is opgelost nu.
Was een optie die ik achteraf toegevoegd heb, ontveiliging betrokken cel over het hoofd gezien. Is OK nu.

Die rode getallen in die wegingstabellen zijn de tekorten in functie van frequentie om die isolatie hoger te krijgen. De zwarte getallen zijn haast overschotten die boven de wegingscurve uitsteken.
Dus de rode getallen zijn de hoofdzakelijk beperkende getallen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.