Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid drukke weg via suskast nog te luid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
brama



Sinds: 5-2-2012
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Zo Feb 05, 2012 11:06 pm    Onderwerp: Geluid drukke weg via suskast nog te luid Reageer met quote

Hoi,

Ik woon in een flat aan een drukke 70 km/h weg op 6-hoog. Aan mijn slaapkamer zit een balkon, en erboven zit nog een balkon. De deur + bovenlicht van de slaapkamer zit in een hoek van het balkon. In het bovenlicht zit een suskast, om precies te zijn een DucoTon 10:

Duco



Nou sust deze kast bijzonder weinig..als ik het rooster aan de binnenkant dichtprop met een goed aansluitend stuk dik karton, dan neemt de geluidsoverlast binnen flink af. Nog steeds hoorbaar, maar i.c.m. oordopjes vrijwel geheel geruisloos.

Nou is het niet zo handig om de ventilatie dicht te stoppen. Een CO2-meter wijst uit dat het verversen dan te matig is. Dus ik moet het anders oplossen, en de vraag is natuurlijk hoe.

Het balkon van de bovenburen zorgt voor een betonnen plafond in mijn balkon. Dat zal niet helpen lijkt me. Ik vraag me af of ik, in de hoek van het balkon, bijvoorbeeld een plexiglas plaat kan monteren die een aantal (5? 10? cm van het bovenlicht afstaat, en ongeveer net zo groot is als het bovenlicht + kozijn zelf? Als ik dit vervolgens aan alle kanten dichtmaak behalve de onderkant, dan zou dit wellicht al afdoende zijn? Of kan ik aan de onderkant ook nog materiaal bevestigen dat wel lucht doorlaat voor de ventilatie, maar voor nog meer geluidsreductie zorgt? Of is er nog een optie die ik over het hoofd zie? Mogelijk een betere suskast, maar dat is dan wel een 'last resort' oplossing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Feb 05, 2012 11:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Deze 'suskast' is geen suskast maar een ventilatierooster. Een suskast heeft een geluiddempende functie (en dus in het algemeen dempend materiaal langs de luchtstroom of zelf een labyrinth van absorptiemateriaal waardoor de lucht gaat).

Kun je een (bemaat) plaatje maken van de doorsnede van je raam en het 'plafond' van het balkon van je bovenbuurman? Daarin s.v.p. aangeven de diepte van het balkon (van ruit tot balustade) en de afstand van het plafond tot de onderzijde van het Duco rooster.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
brama



Sinds: 5-2-2012
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Zo Feb 05, 2012 11:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Deze 'suskast' is geen suskast maar een ventilatierooster. Een suskast heeft een geluiddempende functie (en dus in het algemeen dempend materiaal langs de luchtstroom of zelf een labyrinth van absorptiemateriaal waardoor de lucht gaat).

Kun je een (bemaat) plaatje maken van de doorsnede van je raam en het 'plafond' van het balkon van je bovenbuurman? Daarin s.v.p. aangeven de diepte van het balkon (van ruit tot balustade) en de afstand van het plafond tot de onderzijde van het Duco rooster.


Hier een foto die ik eerder dit jaar maakte tbv een airco-installatie:



De afmetingen staan in dit plaatje: http://i.imgur.com/wVxKS.png (te groot voor in het forum)

Het rooster zit dus vrijwel tegen het plafond; er zit alleen nog een stukje kozijn boven. Plafond tot onderkant rooster is ca. 15cm.

Edit: Rooster + bovenraam is 36.5cm hoog, waarvan 8cm voor de roosterunit.

Overigens bijzonder frustrerend dat het geen suskast is; zo werd het destijds wel expliciet genoemd toen ik dubbel glas heb laten plaatsen. Dat ze toen niet het verstand hadden om daar iets fatsoenlijkers voor te plaatsen in de wetenschap dat die weg zo druk is.. helaas al weer te lang geleden om er nog achteraan te gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 06, 2012 9:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zo ziet een suskast eruit (dit is nog een redelijk eenvoudige):

(bron: www.stillerverkeer.nl (via Google))

Eventueel kun je de ruimte onder het balkondek gebruiken om een soort geluiddemper te maken. Hang een (watervaste) multiplex plaat onder het balkondek. Lengte de lengte van het muurtje naar de buurman, breedte de breedte van het deurkozijn. Afhanghoogte ca. 100 mm onder de onderzijde van het ventilatierooster. De zijkant (parallel aan het muurtje) dichtmaken, bijvoorbeeld met een houten balk waartegen je de plaat bevestigd.

Vervolgens tegen het betondek in de zo gerealiseerde 'bak' en óp de plaat een 50 mm dikke opencellige schuimplaat lijmen of schroeven (laatste zeker voor het beton). Zo heb je een forse suskast gerealiseerd met een relatief beperkte invloed op de ventilatiecapaciteit. De ruimte tussen de schuimplaten moet ca. 2 x de totale hoogte van het Duco rooster zijn.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
brama



Sinds: 5-2-2012
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Ma Feb 06, 2012 2:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor je antwoord. Het principe is me duidelijk.

Waar kan ik de schuimplaten vinden? Is dat iets dat ze bij de gemiddelde bouwmarkt hebben, of zit je vast aan webwinkels? En welk type is beter? Noppenschuim, vlakschuim, ..? En is 100cm diepte genoeg? Haalt het niet helemaal tot het muurtje, maar komt wel beter uit met wat zo beschikbaar lijkt (100x50cm platen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 06, 2012 2:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een meter is voldoende, zie de advertenties bovenaan deze site voor verkoopadressen. Ik prefereer vlakschuim van 50 mm omdat dit laagfrequent beter presteert dan noppenschuim.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
brama



Sinds: 5-2-2012
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Ma Feb 06, 2012 3:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ontzettend bedankt wederom, ik weet nu genoeg. Ik ga hier binnenkort mee aan de slag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.