Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Last van keukengeluiden naaste buren
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Susanne
Gast





BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 4:01 pm    Onderwerp: Last van keukengeluiden naaste buren Reageer met quote

Wie kan mij helpen?
Ik woon in een appartement uit de jaren '30. Mijn slaapkamer grenst aan de keuken van mijn buren. Ik hoor alles wat zij hier doen, pannen verplaatsen, borden neerzetten, maar ook als ze met elkaar praten en als de afzuigkap aanstaat. Mijn vraag; wat kan ik hier het beste tegen doen. En zou het ook al schelen als ik mijn boekenkast verplaats en deze tegen deze muur plaats?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
gr. Susanne
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 8:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Suzanne,

Die kast: uitgaande dat je hiervoor bed en kast dient om te wisselen en die kast slechts deels de muur bedekt is de winst verwaarloosbaar.
Zelfs al zou de kast de muur volledig bedekken is vermoedelijk de isolatiewaarde van de kast zo klein dat de winst nog beperkt blijft.

Maar....., en dit is het belangrijkste: het isoleren van de woningscheidende wand helpt op zich vaak maar beperkt. Wat jij beschrijft is ook in belangrijke mate contactgeluid. Dit geluid zit op alle muren vloer en plafond al hoor jij dat zo niet en ben je overtuigd dat jij alleen of hoofdzakelijk die scheidingswand met de buur hoort.
Dit alles hangt af hoe die constructies en koppeling van de muren er exact uitzien.

Als het isoleren van de scheidingswand zou helpen (beperkt door dit struktuurgeluid) moet je een voorzetwand in gipskartonplaten zetten.

Ik heb hier een aantal links gezet die je reeds een idee geven.
De eerste link lijkt mij behoorlijk overzichtelijk.

Gyproc Belgium heeft ook een gratis Doe-Het-Zelf boek, maar de procedure om hier aan te geraken vind ik ronduit belachelijk.
Normaal zou ik linken naar deze site en dat DOE-Boek voor Doe-Het-Zelvers. Ze hebben het aan zichzelf te danken dat ik het niet doe.
Eerst moet je registreren, tot daar aan toe. Dan moet je het gratis boek aanvragen, tot daar aan toe als je het dan zou kunnen downloaden. Dan stuurt men een email met een waardebon waarmee je het boek gratis kan afhalen bij je Gyproc leverancier.

Moet je dus eerst al een leverancier hebben, en als je bij een willekeurige gaat die je eerst moet vinden hang je af van die zijn willekeur of die aan een niet-klant dat boek meegeeft. Blijkbaar heeft Gyproc niet door dat dergelijke commerciële technieken zich ook TEGEN hen kunnen keren. Wat een onsympathiek gedoe.
Ik heb die een email terug gestuurd om mijn teleurstelling te melden. Of zij hier wel of niet op reageren is gewoon afwachten.

Er zijn nog andere boekjes die te koop zijn.
http://www.nsg.nl/index.php?page=41 - http://nsg.nl/bestelformulier

http://www.soundblock.be/pdf/Brochure%20SoundBlock%20NL.pdf

http://gyproc.bpb.nl/gyproc/pdf/Gyproc%20Voorzetwande.pdf
http://gyproc.bpb.nl/gyproc/pdf/Handboek%20%20Gyproc%20Verwerking.pdf
http://www.megawand.nl/SIG/do/webPages/201627/Gyproc_voorzetwanden.html
http://www.gyproc.be/at-team/gyproc/systemen/voorzetwanden/nl
http://www.gyproc.be/webobjbpb/PDFVoorzetwanden/Metal%20Stud-voorzetwanden.pdf
http://www.soundblock.be/pdf/SoundBlock-voorzetwanden.pdf
Goed om te weten

Geluidforum,

Voor dergelijke klassieke isolaties zouden we weer eens een sticky moeten hebben. Kan je ook de methode beschrijven om op een beetje primitieve manier (houten blokje methode) grofweg in te schatten hoe belangrijk flanking is en alle betrokken links met beschrijving te voorzien.
Als jij goede overzichtelijke links kent die een beter zicht geven aan leken is dat ook leuk.
.


Laatst aangepast door Eric Desart op Wo Okt 27, 2010 12:27 am, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 9:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, we zouden inderdaad eens een mooie sticky moeten samenstellen over luchtgeluid versus contactgeluid en het herkennen of aantonen van beiden op indicatieve wijze. Misschien samen eens (via mailwisseling) een opzet maken?

De contactloze voorzetwand geeft uiteraard slechts een vermindering van luchtgeluid en niet van flankerende paden / contactgeluid. Je post, hoe waardevol ook, zou bij Suzanne de indruk kunnen wekken dat e.e.a. met een dergelijke wand is op te lossen. Dit is toch wat kort door de bocht. Ik hoop dat Suzanne dat begrijpt.

In een eerder topic antwoordde ik al eens dat keukenopstellingen bij mijn weten nóóit ontkoppeld worden geplaatst. Daarbij zijn afvoerleidingen en waterleidingen veelal star bevestigd tegen op in wanden. De hinder van Suzanne zal, zoals we beiden weten, mogelijk complex zijn en aan de ontvangstzijde lastig op te lossen. De oplossing waarbij de gehele keuken wordt afgebroken en op slimmere (en nog nooit vertoonde?) wijze wordt heropgebouwd lijkt mij niet haalbaar.

Ik weet eigenlijk niet of er regels zijn ten aanzien van het plaatsen van keukens ten opzichte van slaapkamers in aangrenzende woningen. Vermoed van niet overigens...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Okt 26, 2010 9:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Je post, hoe waardevol ook, zou bij Suzanne de indruk kunnen wekken dat e.e.a. met een dergelijke wand is op te lossen. Dit is toch wat kort door de bocht. Ik hoop dat Suzanne dat begrijpt.

Geluidforum,
Ik dacht dat ik dit héél voorwaardelijk stelde:
Quote:
Maar....., en dit is het belangrijkste: het isoleren van de woningscheidende wand helpt op zich vaak maar beperkt. Wat jij beschrijft is ook in belangrijke mate contactgeluid. Dit geluid zit op alle muren vloer en plafond al hoor jij dat zo niet en ben je overtuigd dat jij alleen of hoofdzakelijk die scheidingswand met de buur hoort.
Dit alles hangt af hoe die constructies en koppeling van de muren er exact uitzien.

Als het isoleren van de scheidingswand zou helpen (beperkt door dit struktuurgeluid) moet je een voorzetwand in gipskartonplaten zetten.

Mijn bedoeling was eerst te zien (afwachten reactie) of hier nog enige interesse was. Velen hebben geen idee van wat isolatie inhoud.
We weten nog niet of dit gehuurd is of eigendom, noch uit wat die constructie bestaat enz.

Maar graag toegegeven: het is beter dat er een meer systematische sticky is die, EN completer en overzichtelijker, EN naar de nodige (grondiger geselecteerde) ondersteunende informatie verwijst/linkt.

Ik neem één van volgende dagen contact op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 12:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
De contactloze voorzetwand geeft uiteraard slechts een vermindering van luchtgeluid en niet van flankerende paden / contactgeluid.

Smile Heeeh, ik zie het juist. Gewoon simpele opmerking.
Jij maakt een onderscheid tussen lucht en contactgeluid, maar uiteindelijk wordt het isoleren van luchtgeluid evengoed beperkt door flanking.
Luchtgeluid brengt de wand in trilling, contactgeluid rechtstreeks mechanisch, beide resulterend in trillende wanden die aan de andere zijde weer afgestraald worden als luchtgeluid.
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Susanne
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 8:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie voor jullie reactie! Ik zal me hier eens in verdiepen, toch teleurstellend dat het een hele ingreep zal worden Sad Het appartement is mijn eigendom, dus ik heb er wel wat voor over. Zou het helpen als mijn buren iets in hun keuken zouden veranderen (afbreken vond ik een top idee Wink )? Of moet het echt bij mij aangepakt worden?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 8:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Geluidforum schreef:
De contactloze voorzetwand geeft uiteraard slechts een vermindering van luchtgeluid en niet van flankerende paden / contactgeluid.

Smile Heeeh, ik zie het juist. Gewoon simpele opmerking.
Jij maakt een onderscheid tussen lucht en contactgeluid, maar uiteindelijk wordt het isoleren van luchtgeluid evengoed beperkt door flanking.
Luchtgeluid brengt de wand in trilling, contactgeluid rechtstreeks mechanisch, beide resulterend in trillende wanden die aan de andere zijde weer afgestraald worden als luchtgeluid.
.


Ja, was iets te kort door de bocht geformuleerd... ik verkeek me op je houtenblokjesmethode Wink... Je hebt gelijk!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 8:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Susanne schreef:
Dank jullie voor jullie reactie! Ik zal me hier eens in verdiepen, toch teleurstellend dat het een hele ingreep zal worden Sad Het appartement is mijn eigendom, dus ik heb er wel wat voor over. Zou het helpen als mijn buren iets in hun keuken zouden veranderen (afbreken vond ik een top idee Wink )? Of moet het echt bij mij aangepakt worden?


Susanne (sorry dat ik je naam eerder verkeerd spelde), het best is de hinder uiteraard aan te pakken bij de bron. Zoals ik al eerder suggereerde zal dit echter het afbreken en onder professionele begeleiding van een akoestisch geschoold persoon (m/v) weer opbouwen van de keuken (en mogelijk divers leidingwerk) inhouden. De kosten hiervan zijn zoals je zult begrijpen nogal fors.

Een voorzetwand aan jouw zijde is aanmerkelijk goedkoper te realiseren, echter het effect is zonder onderzoek naar de verschillende geluidspaden moeilijk te voorspellen, zoals Eric (nogmaals mijn excuses voor mijn onzorgvuldig lezen Eric Wink) al duidelijk aangaf.

Om een inschatting te kunnen doen is meer informatie noodzakelijk. Ik lees dat je spraakgeluid kunt verstaan, hetgeen aangeeft dat de problematiek in elk geval niet alleen contactgeluid omvat. JE hebt het over een jaren 30 appartement; zijn de vloeren hout (balken met houten vloerdelen erop)? Weet je iets van de opbouw van de tussenwand naar de keuken van de buren?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 9:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geen probleem van de naam! Very Happy
Het is inderdaad en houten vloer, maar de muur, heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Aan mijn kant is het gestuct, eronder waarschijnlijk baksteen (dat is meestal het geval toch). Sorry, ben nogal een leek hierin maar zal het eens goed uitzoeken....
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 12:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk ook naar zogenaamd 'omloopgeluid'.

Bij keukens kan dat ontstaan door de uitblaas opening van de afzuigkap. Als in de naastgelegen kamer of ruimte ook een ventilatie voorziening zit (dicht bij de afzuigkap opening van de buren) kan het geluid makkelijk buitenlangs.

Op deze wijze kunnen wij onze buurvrouw soms letterlijk horen, van keuken naar keuken, via de beide (dicht bij elkaar gelegen) openingen van de beide afzuigingen.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.


Laatst aangepast door MichielvanEeden op Do Okt 28, 2010 10:25 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Susanne
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 1:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt!
Is er iets te doen aan het omloopgeluid? Ik hoor de afzuigkap nl ook, maar gelukkig is mijn buurvrouw nooit 's nachts aan het koken en heb ik daar niet zo last van, maar als daar het geluid door kan dringen, zou het natuurlijk mooi zijn als daar iets aan te doen is!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2010 11:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Susanne,

Ik heb het flauw vermoeden dat niemand hier vlot op reageert omdat dit ook niet gemakkelijk gaat.
Jij zou graag eenvoudige en duidelijke antwoorden hebben wat 100% te begrijpen is.

Maar gewoon droog:
  • Het is jouw eigendom en je bent bereid hier enige investering aan op te offeren.
  • De situatie die jij beschrijft kan een behoorlijke combinatie van factoren zijn. Dit is echt geen eenvoudige zaak met een simpel antwoord. Mogelijk zijn hier controlemetingen nodig.
  • Jij hebt mogelijk zelf te weinig zicht op zoiets om deze verschillende mogelijke geluidspaden te kunnen aanvoelen, en van uit een forum kunnen mensen alleen maar gokken.
  • Eigenlijk moet jij bezoek krijgen van een expert die de zaak ter plaatse bekijkt.
  • Gewoon gevoelsmatig: indien de zaak op te lossen is bereid je voor op ernstige kosten.
  • Heb jij een goede relatie met die buren om testen te kunnen doen? Zouden die buren zo ver gaan dat zij langs hun kant wat kunnen doen?
  • Heb jij een handige vriend die al iets verstaat van constructie en eventueel iets begrijpt van isolatie? Dit maakt praten makkelijker.
  • Begrijp je uit die links reeds een beetje wat voorzetwanden juist zijn?
  • Of jij moet knopen doorhakken en een expert aan huis laten komen.
    Hier vindt je er:
    http://www.luchtnieuws.nl/index.php/Adviesbureaus - kijk naar de codes uitgelegd onderaan de tabel. De gouden gids moet zeker ook kunnen helpen.[/b]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Susanne
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 28, 2010 9:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Deze reacties zijn al heel handig:-)
En ik snap wat jullie bedoelen met de voorzetwand etc. maar heb helaas geen handige vrienden in de omgeving. Ik zal eerst eens met de buren praten en kijken of zij iets zouden kunnen doen aan het geluid.
Dank voor jullie hulp!!
gr. Susanne
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Okt 28, 2010 10:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe poging van een reactie (al twee keer verloren gegaan .... (?)

ALS het gaat om omloopgeluid dan is dat betrekkelijk makkelijk te verhelpen:

- verlengen van de weg waarlang het geluid bij je komt; bijvoorbeeld een pijp plaatsen op uitblaas van een afzuigkap en de opening daarvan zo ver mogelijk weg van jou woning
- kap om de afblaas opening met absorptie materiaal

Michiel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Okt 29, 2010 8:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Michiel,

Sorry, zo lijkt het inderdaad dat ik jouw post negeerde. Dit was niet mijn bedoeling. Ik reageerde instinctief op mijn interpretatie, aanvoelen van het topic, de woorden van de TS, en het gebrek aan betere probleemdefinitie.

Susanne,

Begrijp jij wat Michiel vertelt? Kan jij eens beschrijving waar de verluchting van de dampkap van de buur uitkomt?
Ligt die ver van jouw raam? Als jij je hoofd door je raam steekt kan jij dat geluid duidelijk lokaliseren? Blijft ditzelfde geluid dominant als je weer binnen bent en je raam sluit? Heb jij ventilatie opening bovenin je raam?

Je voelt dat het moeilijk is van hieruit om ons voor te stellen wat er juist bij jou gebeurt. Foto's die de juiste situatie laten zien kunnen mogelijk helpen.
En belangrijk blijft dat je buur wil helpen mogelijke paden opsporen, als is het met eenvoudige en een beetje primitieve experimenten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.