Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

aanbouw bouwen langs het spoor....wie weet de regels??

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kriskras
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2007 2:42 pm    Onderwerp: aanbouw bouwen langs het spoor....wie weet de regels?? Reageer met quote

Hallo,
Ik hoop dat ik via dit forum op weg kan worden geholpen.
Wij zijn bezig met de aankoop van een vrijstaande woning (jaren 30) langs het spoor. Het is vlakbij een station waar alle treinen stoppen dus er wordt niet in volle vaart langsgereden door de NS. Het huis ligt niet direct langs het spoor er loopt een weggetje langs van 4 meter breed. Daarna volgt de grond van het spoor met daarop het spoor.
De afstand vanaf de erfafscheiding tot aan de woning is een meter of 8 a 9.

De aanbouw willen we gebruiken als wooonkeuken om de bestaande keuken daar te vergroten. De aanbouw zal ongeveer een meter of 4 richting het spoor gaan.
Volgens het bestemmingsplan kunnen we daar bouwen. (gecheckt bij gemeente)

Nu is mijn vraag of we een leuk ontwerp kunnen maken met bv ramen (richting spoor) en openslaande tuindeuren (niet richting spoor) en dan dat kunnen laten bouwen...
Of dat we aan allerlei regels moeten gaan voldoen ivm geluidsoverlast en we daar met ons ontwerp rekening zullen moeten gaan houden...
Mogen we er wel bouwen?? Rolling Eyes
Waar vind ik die regels? En krijg ik daarmee te maken??

Graag reacties!!!
XXX Kiki
Naar boven
kriskras
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2007 3:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik weer... Smile Heb net met Prorail gebeld en die zeggen dat ik daar kan bouwen zonder last van hun te hebben als de afstand tussen spoorrail en huis groter is dan 11 meter.
Dat is denk ik wel zo... Ga straks even meten.
Wat de maatregelen betreft qua geluidsisolatie is dat aan de gemeente, zeiden hun, wat die voor eisen gaat stellen hieraan. (Dikte glas, sus-kasten en dikte muren denk ik)
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Nov 22, 2007 6:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi! Stap eens binnen bij de gemeente (dienst bouw en woningtoezicht en eventueel dienst milieu) dan Very Happy.

Hou je ons op de hoogte?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kriskras



Sinds: 19-3-2008
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik wil jullie nog even vertellen hoe ea is afgelopen. Wie weet heeft iemand er wat aan.
Nadat de bouwvergunning was aangevraagd kwam de gemeente er vlak voor verstrijken inzage Shocked termijn erachter dat er een andere vergunning nodig was nl een vergunning verhoging grenswaarde.
Daarop heeft de gemeente een bureau ingeschakeld die de gemeente helpt met de regelgeving en die kwam met een rapport met wat de waardes op de gevel waren aan kant van het spoor. Allemaal rekenkundig, ze zijn niet zelf geweest.
Daaruit bleek dat we een geluidsbelasting hadden van 67db op de gevel. Voorkeursgrenswaarde (binnenstedelijk) is 55 db tot max 68 db bij spoorweglawaai. 12db overschrijding dus. Maar gelukkig onder de 68db.

We konden dus verbouwen maar moesten ervoor zorgen dat het geluid binnen de aanbouw aan bepaalde normen gingen voldoen. We hebben een geluidsberekening door Bartels in Deventer laten doen waardoor we met de door hun geadviseerde materialen (heel dik glas en bepaalde isolatiematerialen oa akoesticon en dubbele kierdichting bij openslaande ramen en deuren) de norm voor binnen konden bereiken.

Dus nieuwe vergunning aangevraagd (verhoging grenswaarde) en uiteindelijk hebben we begin augustus 2008 de vergunning gekregen.
Hierdoor zijn we erg uitgelopen met de planning maar we konden tenminste de aanbouw realiseren.
Nu wonen we er sinds november en we zien de trien voorbij rijden maar we horen hem bijna niet. De rest van het huis (jaren 30 met spouw) horen we hem dus wel goed vooral in de kamer met enkel glas in de tuindeuren. Rolling Eyes
Daarna kwam maanden later nog een leuk toetje van de gemeente.
De gemeente heeft ook nog achteraf leges berekend voor geluidsonderzoek maar heeft dit punt 1 niet van te voren gemeld en punt 2 stonden die leges niet vermeld bij de leges verordening van de gemeente. Op punt 2 heeft de gemeente ons in het gelijk gesteld en hoefden wij de 880 euro Shocked niet te betalen!! Very Happy
Dit dankzij een allerte papa die bij de gemeente heeft gewerkt!! En dat terwijl de jurist van derechtsbijstands verzekering ons geen schijn van kans gaf.
Het geluids onderzoek koste ons ook een aardige duit dus we waren hier wel blij mee.
Ik hoop dat iemand er wat aan heeft!

Groetjes Kriskras
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 7:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kriskras,

Dit is een fijn verhaal. Leuk dat je dit hier deelt.

Groetjes
Eric
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Peter J.



Sinds: 3-3-2009
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2009 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hogere waarde terwijl de aanbouw past binnen het Bestemmingsplan??? dat kan dus nooit. Hogere waarde procedure is altijd gekoppeld aan een bestemmingsplanprocedure.
staat de woning niet op de raillijst om in aanmerking te komen voor gevelmaatregelen? Zo ja, dan is ook een geluidbelasting bekend, had je de gevelmaatregelen van de nieuwbouw hierop kunnen basseren had kosten van akoestisch onder bespaart.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.