Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

real time geluidsmeting : dB/dBU/mV->Ramen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lifebook
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 2:00 pm    Onderwerp: real time geluidsmeting : dB/dBU/mV->Ramen Reageer met quote

Hallo.

Ik heb een vraag over dB? Waarom start dat in een kamer op -30dB? En wat betekent het als ik een dBU van ongeveer 110 haal bij 60Hz?

Door verkeerslawaai van zeer zware vrachtwagens ben ik van plan om geluidswerende beglazing te zetten, of beter nog een "dubbele raamconstructie met het 2e venster enkel gelaagd glas vb66.2

Met de software Pinguin Audio Meter(real time meting met ingebouwde micro van de laptop) heb ik minimum -30dB. Op die moment rijdt er dan geen auto/vrachtwagen voorbij.

Met TrueRTA software van trueaudio zie ik dat vooral de lage tonen(vrachtwagens) voor geluidsoverlast zorgen. Ik kan niet inschatten hoeveel dB er gehaald wordt want dit programma geeft dBU weer.

Dat is iets in verhouding tot een bepaald voltage?

Bedankt alvast
Naar boven
lifebook
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 4:22 pm    Onderwerp: Re: real time geluidsmeting : dB/dBU/mV->Ramen Reageer met quote

lifebook schreef:
Hallo.

Ik heb een vraag over dB? Waarom start dat in een kamer op -30dB? En wat betekent het als ik een dBU van ongeveer 110 haal bij 60Hz?

Door verkeerslawaai van zeer zware vrachtwagens ben ik van plan om geluidswerende beglazing te zetten, of beter nog een "dubbele raamconstructie met het 2e venster enkel gelaagd glas vb66.2

Met de software Pinguin Audio Meter(real time meting met ingebouwde micro van de laptop) heb ik minimum -30dB. Op die moment rijdt er dan geen auto/vrachtwagen voorbij.

Met TrueRTA software van trueaudio zie ik dat vooral de lage tonen(vrachtwagens) voor geluidsoverlast zorgen. Ik kan niet inschatten hoeveel dB er gehaald wordt want dit programma geeft dBU weer.

Dat is iets in verhouding tot een bepaald voltage?

Bedankt alvast




Nog wat extra info en vragen: het gaat hier dus over een gewone gemeenteweg waar verschillende buren ook last van hebben.

Dat is niet zo verwonderlijk als je weet dat er vrachtwagens(en opliggers of hoe noemt dat juist) voorbijrazen tegen 90km/uur.

Er geldt een snelheidsbeperking van 70,straat ligt even buiten het centrum van het dorp.

Heeft er hier iemand ervaring met dubbele raamconstructies eigenlijk?

Kan het zijn dat een vrachtwagen aan 80 a 90km/uur nog steeds zeer lage frequenties produceert? Ik dacht dat er aan die snelheid hogere tonen moesten optreden maar zie dit niet in mijn eigen metingen?

Iemand die kan helpen aub? Ons 2e kindje wordt deze week geboren en onze eerste zoon zou binnenkort verhuizen van slaapkamer...
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 11:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zonder ijking zul je hoe dan ook nooit een absoluut niveau in dB(A) kunnen meten neem ik aan (ik ken het programma helaas niet). Meet je eigenlijk met een A-weging?

In het spectrum op je computerscherm zie je naar ik aanneem een toename laagfrequent bij de passage van een vrachtauto. Bij dubbele beglazingen kunnen laagfrequent problemen optreden door resonantie. Het zal dus nodig zijn zeer kritisch te kijken naar je plannen en naar de huidige situatie . Wellicht is het beter de bestaande beglazing geheel te vervangen door een andere dubbele beglazing. Ook de kierdichtingen van het kozijn behoeven aandacht!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lifebook
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 10:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beneden een meting met 2 verschillende tools.

Een dubbele raamconstructie geniet nog steeds mijn voorkeur(vanwege heel grote Rw Ctr) maar lijkt mij praktisch moeilijk te verwezenlijken tenzij in hout.

En het oudere raam aan de buitenkant moet open kunnen, dus moet het nieuwe raam aan die opengaande vleugels aangepast worden.

Hout lijkt mij dan weer moeilijker wat betreft rubberdichtingen van profielen?

Blijkbaar haalt gelaagd glas met GIETHARS ook zeer hoge waardes in lage frequenties. Weet iemand de dikte van bv galsraam 12-20G-PH11?

Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 10:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor microfoon gebruik je?

Rondom 50Hz moet je je echt gaan afvragen wát je aan het meten bent (electronische ruis?). Gerelateerd naar de gevoeligheid van het gehoor (A-filter) blijft van deze lage frequenties bovendien weinig over...

Quote:
12-20G-PH11


12 (blad) + 20 (spouw) + 11 (blad) = 43 mm? (is meestal bij glasomschrijvingen)

Hou je ook rekening met de isolatie van het kozijn en de kierdichtingen?

Overigens deze PDF al gelezen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lifebook
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2009 5:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Wat voor microfoon gebruik je?

Rondom 50Hz moet je je echt gaan afvragen wát je aan het meten bent (electronische ruis?). Gerelateerd naar de gevoeligheid van het gehoor (A-filter) blijft van deze lage frequenties bovendien weinig over...

Quote:
12-20G-PH11


12 (blad) + 20 (spouw) + 11 (blad) = 43 mm? (is meestal bij glasomschrijvingen)

Hou je ook rekening met de isolatie van het kozijn en de kierdichtingen?

Overigens deze PDF al gelezen?


Die Pdf en vele anderen heb ik allemaal bestudeerd.Veel te veel zelfs Smile

Het is enkel aan frequenties dat ik twijfel.Je bedoelt dat een normaal persoon geen 50 Hz kan horen?(op school vroeger hoorde ik wel 100Hz uit een oscilloscoop, dat herinner ik mij nog).

Ik gebruik de microfoon van de laptop zelf.Maar het type glas 12-20G-PH11 is volgens mij niet van die opbouw.Dit gaat over giethars glas, vandaar PH(giethars scoort enorm goed met n dikte van 1.6 a 2mm)


Wist je trouwens dat elk glas anders scoort in bepaalde frequenties?Vandaar dat ik echt de frequentie van het geluid wil kennen en vandaar mijn post.



[img=http://img142.imageshack.us/img142/8181/grafiekjeph1.th.jpg]

giethars start van 100Hz tem 130Hz met een lagere Rw(geluidsreductie of isolatie) dan de andere glassoorten(akoestische PVB gelaagd),om daarna constant hogere Rw waardes op te tekenen.

Kan een vrachtwagen aan 90km/h een lage frequentie opwekken?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2009 11:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

50 Hz is prima hoorbaar. De karakteristiek van de microfoon in je laptop is echter waarschijnlijk verre van lineair.

Bovendien: De gevoeligheid van het menselijk gehoor is niet lineair, dus je meting zou daarvoor moeten worden gecorrigeerd... (A-filter)... Volgens mij doe je dat niet in je huidige metingen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lifebook
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 8:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt, ik weet niet hoe want eigenlijk weet ik niet zo veel over geluid(enkel van lang geleden elektronica op school).

Als ik mij registreer kunnen er dan meer mensen antwoorden/helpen want nu staat de teller op 0(terwijl u toch antwoorden geeft)?

Bij Boels kan je een geluidmeter huren maar ik weet niet of zo'n aparaatje ook frequenties toont? Correcte dBA dan wel.

Bedankt alvast
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 8:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Item 14809 (bij Boels)? Kan geen frequentiebanden tonen.

Dit ding is de goedkoopste mogelijkheid volgens mij... Weet niet of je die ergens kunt huren (PA-verhuur, geluidstechniek).

Het aantal experts dat op deze (startende) site actief is is helaas nog gering. Sommigen vallen ook zo nu en dan maar even binnen. Registreren is sowieso aan te raden om makkelijker (zonder allerlei veiligheidsdingetjes) berichten te kunnen posten Wink

Maak vooral reclame voor dit forum, des te meer vragen en des te interessanter voor experts.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2009 6:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik zo vrij mag zijn: de geluidmeting met de laptop en gebruikte software brengt u in de war: als het apparaat dBU aangeeft moet u de microfoongeveoligheid kennen, en eventuele versterkingsfaktoren. Ook zal zoals Jeroen aangeeft de microfoon niet lineair zijn en de frquentiekarakteristiek niet recht. Leuk als experiment, zonde van de moeite als je resultaat wilt.

De vraag is ook of meten u zoveel wijzer maakt. Er zit beslist veel laag frequent in vrachtwagen geluid (zonder A-weging zelfs vooral in 63 Hz oktaafband, met name bij optrekken).

Ik adviseer u de zaak praktisch te bekijken: streef naar een maximale spouwdikte. Dan komen voor- of achterzet ramen in beeld. Als deze beiden open moeten kunnen moet de kierdichting zeer, zeer goed in orde zijn. Anders kiezen voor helemaal dicht en een (aktieve) suskast.

Mocht u toch echt willen meten, dan kunt u bij mij een geluidmeter huren met real-time oktaaf- of tertsbanden.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lifebook
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Feb 02, 2009 9:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Als ik zo vrij mag zijn: de geluidmeting met de laptop en gebruikte software brengt u in de war: als het apparaat dBU aangeeft moet u de microfoongeveoligheid kennen, en eventuele versterkingsfaktoren. Ook zal zoals Jeroen aangeeft de microfoon niet lineair zijn en de frquentiekarakteristiek niet recht. Leuk als experiment, zonde van de moeite als je resultaat wilt.

De vraag is ook of meten u zoveel wijzer maakt. Er zit beslist veel laag frequent in vrachtwagen geluid (zonder A-weging zelfs vooral in 63 Hz oktaafband, met name bij optrekken).

Ik adviseer u de zaak praktisch te bekijken: streef naar een maximale spouwdikte. Dan komen voor- of achterzet ramen in beeld. Als deze beiden open moeten kunnen moet de kierdichting zeer, zeer goed in orde zijn. Anders kiezen voor helemaal dicht en een (aktieve) suskast.

Mocht u toch echt willen meten, dan kunt u bij mij een geluidmeter huren met real-time oktaaf- of tertsbanden.


2 vraagjes: zit er ook laag frequent geluid in een vrachtwagen aan 70 a 80km/uur?

En als ik kies voor 1 raam helemaal dicht, dan speelt het profiel en kamers weinig rol?
Ik heb in al de andere kamers op de 1e verdiep wel opengaande ramen dus ik zou durven opteren om een vast raam te nemen.(gn kieren)
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Feb 02, 2009 9:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe het spectrum van een vrachtwagen er bij 70-80 km uur uitziet hang ook af van accelleratie en versnelling, ik heb daar geen kant en klaar antwoord op.

De vraag "En als ik kies voor 1 raam helemaal dicht, dan speelt het profiel en kamers weinig rol?" snap ik niet.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lifebook
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Feb 04, 2009 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Hoe het spectrum van een vrachtwagen er bij 70-80 km uur uitziet hang ook af van accelleratie en versnelling, ik heb daar geen kant en klaar antwoord op.

De vraag "En als ik kies voor 1 raam helemaal dicht, dan speelt het profiel en kamers weinig rol?" snap ik niet.


Hallo Michiel,

ik bedoel 1 vast raam met geluidswerend gelaagd glas(giethars) van circa 42mm dik. Dus 1 raamconstructie zonder opengaande vleugels.

Het profiel zou wel een belangrijke rol spelen als het een opengaand raam zou zijn (rubberdichtingen,meerpuntsluitingen, etc)

Alvast bedankt voor uw antwoorden.
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Wo Feb 04, 2009 4:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan je vraag nog onmogelijk beantwoorden, want ook bij geluidisolatie geldt dat de zwakste schakel telt.

Wat is precies de opbouw van het gekozen glas, en heeft dat ook fabrikant speciaficaties?

Is het bewuste raam het enige raam, en zo nee wat doe je met de rest.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2009 12:59 pm    Onderwerp: Re: real time geluidsmeting : dB/dBU/mV->Ramen Reageer met quote

lifebook schreef:
Hallo.

Ik heb een vraag over dB? Waarom start dat in een kamer op -30dB? En wat betekent het als ik een dBU van ongeveer 110 haal bij 60Hz?
......
Met TrueRTA software van trueaudio zie ik dat vooral de lage tonen(vrachtwagens) voor geluidsoverlast zorgen. Ik kan niet inschatten hoeveel dB er gehaald wordt want dit programma geeft dBU weer.


Gewoon laattijdige info (misschien nuttig voor anderen).
TrueRTA is volgens mij evenzeer instelbaar op dB SPL (geluidsdruk).

Echter het maakt geen verschil voor computer meetsoftware wat de schaal of eenheid is. Die geeft nooit een absoluut niveau (kan dit niet weten) totdat je de y-as geijkt hebt. Dit kan via een ijkbron op de microfoon, of gewoon het invullen van een referentieniveau (minder nauwkeurig natuurlijk) dat je gemeten hebt via een goedkope geluidsmeter die eventueel doorgekoppeld kan zijn naar je computer, of gewoon parallel gemeten op zelfde plaats via een microfoon aangesloten op je geluidskaart.

Dus zonder geluidsmeter, ijkbron of gokken (bij invullen van een geschat getal) krijg jij de y-as van dergelijke software niet absoluut en zie jij de standaard (relatieve) instelling van -dB's oplopend tot 0 dB wat dan je maximum is van 100% of de factor 1.
Als je die 0 dB zelfs niet fixeert als een soort ijking, zal de software zijn standaard automatisme gebruiken en die 0 dB als 100% van elke individuele meting interpreteren, wat dus zelfs betekent dat je verschillende metingen, in absolute zin, niet kan vergelijken met elkaar omdat die 0 dB op verschillende absolute niveaus kan liggen. Alleen de relatieve niveauverschillen tussen de banden en banden versus totaal blijven exact kloppen.
Dit is geen tekortkoming van zo'n software aangezien:
1) de software door diverse (variabele) beïnvloedende parameters niet kan weten wat het absoluut niveau is en
2) in een zeer groot gedeelte van akoestische toepassingen de relatieve waarden en hun verhoudingen (v.b spectrale analyse, nagalmtijden, enz.) de belangrijkste factor zijn (en de schaal zich hiernaar optimaliseert), en voor degenen die dit nodig hebben deze y-as kan gefixeerd worden (vergelijkbaarheid tussen meerdere metingen) of zelfs geijkt naar juiste absolute waarden.
Het niet fixeren van die y-as schaal is een fout die veel 'Doe-Het-Zelvers' maken wanneer zij bijvoorbeeld een voor/na check doen van ruimte-akoestische behandeling, waardoor vergelijking van de metingen een min of meer vertekend beeld geven.

Niet alleen de gevoeligheid van de microfoon speelt een rol, maar alles wat tussen het geluidsniveau zit en de overeenkomende schaal in de computer met inbegrip van de geluidskaart (een variabele die behoorlijk kan verschillen tussen CPUs).
De kwaliteit van de meting is (mee) in belangrijke mate afhankelijk van de kwaliteit van je geluidskaart.

Dergelijke software werkt relatief. Dit typische '0 dB-niveau' is gewoon 100% [10 log (1 of 100%) = 0 dB] van het gemeten vermogen en de -dB niveaus een in dB logarithmisch uitgedrukt percentage (waarde >0 en <1) van dit 100% niveau. Een negatief dB getal is nog steeds een positief rekenkundig getal/factor >0 en <1).
Bijvoorbeeld:
De y-as waarde     0 dB komt van 10 log(1)        = 10 log (1/1)       = 10 log(100%).
De y-as waarde -30 dB komt van 10 log(0.001) = 10 log (1/1000) = 10 log(0.1%).

Door ijking verschuif je die relatieve y-schaal gewoon naar de juiste absolute niveaus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.