Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Piekgeluiden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2007 4:33 pm    Onderwerp: Piekgeluiden Reageer met quote

Beste mensen,

Wij zijn met een project bezig waarbij we een geluidsmeting moeten doen bij een bedrijf. Nou hebben we bij het meten veel piekgeluiden gemeten(waarvan een aantal niet zeker) die we dus niet kunnen gebruiken voor de dagdosis. Nou zou ik graag willen weten wanneer geluid eigenlijk tot een piekwaarde wordt gerekend. Hoelang mag de handeling maximaal duren en als het geluidsterkte steeds varieert heeft dat ook met piekgeluid te maken?

Alvast bedankt
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2007 5:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op een toegestane Sound Level Meter zit een functie voor Lmax.

Als je in je geluid pieken hebt die meer dan 6 dB varieren, moet je kijken wat voor type geluid het betreft. Hoe dat moet staat in de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai. (Brrrrrrr!) Confused
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2007 9:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En die Handleiding vind je >Hier<.... Die heb je dus nodig bij geluid naar de omgeving.

Aangezien er gesproken wordt over dosis vermoed ik dat het een risicoinventarisatie geluid op de werkplek betreft Rolling Eyes (correct me if I'm wrong). In dát geval staat in NEN3418 (word je nu helemaal gek, Bert? Wink aangegeven hoe met piekgeluiden moet worden omgegaan. Deze norm is volgens mij niet op het net beschikbaar in verband met copyright (triest eigenlijk). Je kunt hem kopen op www.nen.nl (Nederlands Normalisatie Instituut).

TIP: Er is een nieuwe ontwerpnorm NEN3418 volgens mij. Wellicht kun je die gratis downloaden of ter inzage kosteloos opvragen. Iemand die daar meer van weet?

Overigens beschikt volgens mij een voor gebruik goedgekeurde dosismeter óók over een registratie van het maximale niveau L_Cpeak.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Vr Mei 11, 2007 3:34 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Patrick
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 26, 2007 10:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Yes dank je, die handleiding was precies wat ik nodig had.
Onwijs bedankt voor de hulp!

Groeten Very Happy
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2007 4:30 pm    Onderwerp: Piek en piek Reageer met quote

**** PAS OP ***

Piek in het kader van wet milieubheer is A-gewogen Lmax (dus hoogste waarde met tijdweging 'fast' dus 125 milliseconde)

Piek in het kader van arbo is C-gewogen, absolute maximale momentane waarde (praktijk tijdweging 50 microseconde)

Wat is het verschil? Neem als voorbeeld op de bedienpositie van een middelgrote takkenversnipperaar (die van de hovenier):

LAmax = 112 dB
LCpiek = 128 dB

Voor beide is de DUUR NIET RELEVANT i.v.m. toetsing aan de criteria. De duur is wel relevant in de beoordeling van een dagdosis of langtijdgemiddelde, maar dat komt, als het goed is, vanzelf in de equivalent gemeten waarden terecht.

Wat Patric bedoelt met: die kunnen we dus niet gebruiken voor de dagdosis" duidt op een groot misverstand! Als de pieken duidelijk los waar te nemen, of liever nog, reproduceerbaar zijn, kun je het beste de LE meten en, samen met het aantal, omrekenen naar een partiele dagdosis:

LEX,t = LE + 10 log (aantal gebeurtenissen) - 44,6

LEX,t: partiele dagdosis
LE: event level (per gebeurtenis!)
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bramm14



Sinds: 11-6-2009
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2009 11:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hee super bedankt! Die had ik ook nodig;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2009 2:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

50 microseconden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Za Jun 27, 2009 2:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De tijdconstant voor piekmetingen is niet gedefinieerd. Uitgaande van de omschrijving (definitie) zou de tijdconstante 0 moeten zijn. Dat is technisch natuurlijk niet haalbaar.
Het belangrijkste is om LAmax (Fast) en LCpeak niet door elkaar te halen!

Piekgeluid milieu: LAmax (Fast)
Piekgeluid arbo: LCpeak
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid op de werkplek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.