Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

lawaai van amerikaanse koelkast

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gerda
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2009 5:16 pm    Onderwerp: lawaai van amerikaanse koelkast Reageer met quote

hallo
ik heb recent een amerikaanse koelkast gekocht, een beko. heerlijk dacht ik, al die ruimte, en dat klopt ook wel, maar wat een lawaai! ik vind dit echt heel hinderlijk, met name omdat hij in onze woonkeuken staat waar ik hem dus continu hoor. er is al een monteur geweest, maar volgens hem is dit heel normaal. Volgens het boekje is het geluidsnivea 46 dba, en ik had gezocht op internet dat onder de 50 goed is voor een leefruimte, maar ik vind het echt te hard.
de koelkast maakt dit lawaai 80% van de tijd.
wat nu?
is dit normaal, wie heeft er ervaring mee?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2009 7:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zie hier <--klikken...

45 dB(A) is een vrij normale waarde voor amerikaanse koelkasten. Omdat het geluid mogelijk tonaal is kan de hinder erger ervaren worden. Denk daarbij ook aan de gevoeligheid van het gehoor! Een verschil van 5 dB (t.o.v. een 'conventionele' koelkast) is zeer goed merkbaar.

Ik weet niet wat de norm is voor het meten van geluid van koelkasten. Vaak wordt apparatuur gemeten in reflectievrije ruimten en wordt het niveau opgegeven op een bepaalde afstand (bijvoorbeeld 1 meter). In een keuken (veel harde materialen) kan het geluidsniveau door galmeffecten echter hoger zijn.

Ik ben bang dat je probleem (nieuwe amerikaanse koelkast maakt meer lawaai dan mijn oude 'europese' koelkast) dus inderdaad 'normaal' is. Is ruilen binnen 8 dagen nog een mogelijkheid?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tanja
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 27, 2009 8:28 am    Onderwerp: Geluid amerikaanse koelkast Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik heb nu dus hetzelfde probleem als Gerda vrees ik. Gister de, overigens hele mooie, US koelkast van het merk Whirpool ontvangen. Vanochtend aangezet, het geluid dat ik hoor is irritant, net alsof de magnetron constant draait. Een monotone toon. Natuurlijk besef ik dat een US koelkast meer geluid maakt dan een gewoon model. Ook ik had dezelfde waarden gelezen en dacht dat het wel mee zou vallen omdat we een oude koelkast van 10 jaar gewend zijn. Nou die is er stil bij.
Ik baal enorm want we wilden deze erg graag maar het lijkt vooral het ijsblokjes element te zijn wat die zoem maakt, de vrieskant dus. Gerda hoe is het jou nu vergaan?
En heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Is er iets geluidsdempends? In de voorwaarden van de leverancier staat dat je het binnen 14 dgn terug kan doen mits ongebruikt in originele verpakking. Dat laatste moet lukken met een beetje creativiteit het eerste natuurlijk niet. Het is toch logisch dat je hem test? Ik heb nog niet gebeld met de leverancier, ben benieuwd of het geluid soms vanavond minder is als hij een dag gedraaid heeft en de temp. dus constant moet zijn. Hoop het zo, maar heb er een hard hoofd in.....
Alle tips en reacties zijn welkom.
Alvast bedankt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 27, 2009 2:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Tanja, lees dit onderwerp even, daar gaat het een beetje over oplossingen. Verwacht geen wonderen in elk geval!

Gert b schreef:
Ik ben ook al een tijdje bezig met mijn lawaaimakende koelkast. Een Amerikaan van Whirlpool. In de vriezer zit een ventilator die af en toe resoneert. Is al een keer vervangen maar dat heeft niet echt iets geholpen.


Succes...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
gerda
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jul 06, 2009 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

even een update:
de koelkast maakt nog steeds even veel herrie
inmiddels 3 monteurs gehad, tot de baas van Beko toe, maar zoals ik al vreesde; het geluid hoort bij de koelkast.
ik ben nu nog in onderhandeling met de verkoper over ruilen
bij deze dus de waarschuwing; weet waar je aan begint voordat je een amerikaanse koelkast in huis haalt!
Naar boven
Andre Vos
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 5:55 pm    Onderwerp: Knetterende beko koelkast Reageer met quote

Hallo Gerda,

Ik heb pas ook een beko koelkast gekocht en schrok van een knetterend geluid, als pruttelende vloeistof die door de buisjes van het koel systeem knettert.decibellen zijn ook maar een algemene maat, als het een penetrant geluid is heb je er toch meer last van. Ik heb een open keuken, het is te hard om 10 jaar mee in een ruimte te leven. Nu zit ik met het zelfde dilemma, monteur lasten komen en extra kosten riskeren naar jouw ervaring blijkt het wat ik al dacht nog een extra rekening er bij. ruilen doet de winkel (block) niet meer als de koelkast gebruikt is.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 6:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Andre,

Gerda was een toevallige gast/bezoekster 3 jaar geleden ....
Lees de sublinks in dit topic (vooral Geluidforum's posts) voor mogelijke oplossingen.

Ik heb ooit een grote verticale diepvriezer ingebouwd in een volledige zelfbouw wandkast van vloer tot plafond. (ik had destijds houtbewerking als hobby, maar met een semi-pro atelier). Dat ding was praktisch zo goed als onhoorbaar.
Het belangrijkste is dat je die koeling niet in het gedrang brengt. In mijn geval opgelost met de nodige demping en een extra soort CPU ventilator die thermostatisch getriggerd werd.

Dit is speelwerk aan te passen aan lokale omstandigheden.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.