Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsisolerende schutting plan en hulp gevraagd

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Za Mrt 20, 2021 12:13 am    Onderwerp: geluidsisolerende schutting plan en hulp gevraagd Reageer met quote

Hi Allen,

We gaan de tuin van onze nieuwe woning aanpakken en bedenken ook of we een geluids isolerende schutting willen plaatsen. Ik zal eerst de situatie toelichten (1) met een vraag over het verwachte effect (2), en daarna een vraag over het bouwplan van deze schutting (3)

1. Situatie


2. verwachte winst
Met mijn beperkte kennis heb ik de 'berekenexcel ingevuld' (http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1385).
- h=2 meter max vergunningsvrij
- k1 ~4m
- k2 ~3m
Uitkomst: ~9dB verzwakking van de 3 terrassen van de buren naar onze terrassen voor pratende buren, iets meer dB voor spelende kinderen (hoge frequentie). Helaas zal terras 2 wel meer last hebben van geluid als de buren van terras A of B gebruik maken.
.
Vraag 1: klopt de redenatie ~9dB? Is dit de moeite waard? (lastig in te schatten hoe veel 9dB is)

3. bouwplan
kant en klaar = duur, vandaar zelfbouw idee:
1. Schutting zijde kant buren hout zonder kieren.
Vraag 2: is er veel verschil tussen gebruik van e.g. betonplex of vurenhout (kieren gedicht)
2. Dan verzwaringslaag aanbrengen tot ~10kg/m2
Vraag 3: hoe best te doen? Zand is erg fanatiek denk ik? heeft het toevoegen van e.g. steenwol zin
3. Aan onze kant een redelijk open afwerking, e.g. een zwart doek met hierover latjes van 4 cm (met kieren er tussen).


Alvast erg bedankt! ik hoop een goed zicht te krijgen of het de moeite loont om dit project aan te gaan en of er nog goede tips zijn! bvd Smile
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Mrt 20, 2021 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

20mm vuren weegt al zo'n 14 kg/m^2.

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1462
Hier audiovoorbeelden van geluidsverzwakking
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.