Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Goedkope oplossing geluidswerende tuinpanelen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wim
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2021 12:49 pm    Onderwerp: Goedkope oplossing geluidswerende tuinpanelen Reageer met quote

Hallo,
Graag maak ik gebruik via deze weg om mijn ideeen te delen met jullie. Mijn tuin en ons huis ligt zeer dicht bij de treinsporen, en zoek al een hele tijd naar een goedkope oplossing om het geluid van de trein rondom het huis en in de tuin te verminderen. Er bestaan kant en klare oplossingen op de markt, maar deze komen neer op meer dan 500€/lopende meter voor een scherm van 2m hoog, zonder installatie.

Mijn idee is om betonnen platen te installeren als scherm. Dit heeft een zeer hoge massa in vergelijking met hout/ cocos / glaswol, wat het transmissiegeluid beter tegenhoud bij gelijke dikte en hoogte.
Het enige nadeel van deze betonplaten is de weerkaatsing van het geluid, zodat deze over het scherm kan kruipen. Een oplossing hiervoor zou zijn om deze betonplaten akoustisch absorberend te maken langs de zijde van de geluidsbron. Dit absorberend materiaal moet bestand zijn tegen de weersinvloeden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan geprofileerde gevelkurk van 40mm, met een kostprijs van rond de 50€/m². Deze kurkplaten zou ik dan bevestigen tegen de betonplaten.
Door deze combinatie creert men een scherm met een grote massa, geluidsdicht en geluidsabsorberend aan een democratische prijs! Nog een voordeel: elke doe het zelver kan dit zelf verwezelijken.

Wat denken jullie hiervan?
Heb ik het aan het rechte eind?
Zijn er opmerkingen of bedenkingen bij dit systeem?

Graag jullie reacties Smile
Met vriendelijke groeten,
Wim
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 12, 2021 11:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat dit best kan werken, maar hou er rekening mee dat de werking van een scherm vooral afhangt van de hoogte van het scherm t.o.v. de hoogte van de bron en van de ontvanger en de afstanden van bron en ontvanger ten opzichte van het scherm.

Bij treinverkeer is een deel van de hinder het ritmische karakter. Waar je scherm ophoudt zul je dat blijven horen. De lengte van het scherm kan (dus) ook limiterend zijn voor de (ervaren) reductie van het geluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
sbosmans
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2021 4:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

Ik ben zelf ook op zoek naar een oplossing, aangezien ik zowat in eenzelfde situatie zit. In mijn geval grenst mijn tuin achteraan zo'n 10meter van de spoorweg.
Ik was zelf aan het kijken naar het nabootsen van de typische oplossingen die bedrijven aanbieden zoals: steenwol van ca. 12cm dik in een metalen behuizing met een rooster aan voor-en-achterzijde.
In mijn geval schat ik wel dat het geluidsscherm min. 270 cm hoog moet zijn om effect te hebben op mijn terras (zo'n 40m verwijderd van de tuingrens).
Waarom ben jij zelf overtuigd van een betonnen omheining? Ik had ergens gelezen dat deze maar een gemiddelde geluidsreductie realiseert van 10db. Die steenwol oplossingen zouden tot 20db-30db isolatie gaan.

Steenwol heeft zelf al geluids-absorberende eigenschappen had ik begrepen.
Maar ik kwam recent ook bij deze terecht. Dit kan in uw geval wel interessant zijn om te bevestigen tegen de betonnen platen om het geluid te absorberen.
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfopol-absorptie-platen

Verder zag ik ook een oplossing die gebruikt wordt bij bouwwerven, waar ze een soort van isolerend doek tegen nadarhekken hangen. Dit zou een reductie van 20db realiseren. Ik weet niet of dit ook zou kunnen helpen tegen treingeluid.
Naar boven
sbosmans
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2021 4:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Ik denk dat dit best kan werken, maar hou er rekening mee dat de werking van een scherm vooral afhangt van de hoogte van het scherm t.o.v. de hoogte van de bron en van de ontvanger en de afstanden van bron en ontvanger ten opzichte van het scherm.

Bij treinverkeer is een deel van de hinder het ritmische karakter. Waar je scherm ophoudt zul je dat blijven horen. De lengte van het scherm kan (dus) ook limiterend zijn voor de (ervaren) reductie van het geluid.

Weet u hoe je de ideale hoogte best kan bepalen van zo'n geluidscherm tegen treingeluid? Zijn er oplossingen om dit te simuleren of te berekenen?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Feb 03, 2021 11:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1385
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.