Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Onverklaarbaar zoemgeluid in/buiten huis

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Di Feb 13, 2018 4:40 pm    Onderwerp: Onverklaarbaar zoemgeluid in/buiten huis Reageer met quote

Beste allen,

Wij wonen sinds begin 2016 met veel plezier in onze woning.

We waren erg blij met deze woning, ook omdat er vooral in de nacht vrijwel geen geluiden hoorbaar waren en wij hierdoor een goede nachtrust hadden.

Sinds september 2017 hebben wij ( tot grote ergernis) veel last van een geluid buiten ons huis, en in ons huis die de gehele nacht hoorbaar is. Het is een geluid dat continu te horen is in elke kamer, een hoog frequent/zoemend geluid.
Het geluid is overdag minder te horen, omdat (waarschijnlijk) overdag de ''normale'' omgevingsgeluiden dit geluid laten wegvallen. In de nacht is het wel duidelijk te horen, het geluid komt door je oordopjes heen!

Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar het klinkt bijna sprekend als in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=2qBbIZsK0nQ

alleen iets minder hoog en meer in een 'Mug' versie die je continu hoort.

Wat zou dit kunnen zijn??

Extra informatie:

Mijn vriendin heeft een erfelijk aandoening aan haar oren en heeft in het rechteroor -35decibel verlies en in het linkoor -40decibel verlies. Dit betekend dat zij eigenlijk gehoor apparaten moet hebben, en zelfs zei hoort het geluid! Maar daar stoort zei niet erg aan vanwege haar beperkte gehoor, maar ze kan wel begrijpen dat je er gek van zou kunnen worden!

Mijn gehoor is het tegenovergestelde. Ik heb een bovengemiddeld gehoor en ook hyperacusis, waardoor geluiden te goed kan waarnemen en daar extra gevoelig voor ben.

Aangezien we het allebei horen zit het dus niet in mijn hoofd en sluit ik tinnitus uit!


Volgorde van handelingen wat ik zelf allemaal al heb gedaan om erachter te komen

1. ergens anders slapen om te kijken of ik het daar ook hoort, dat was niet geval!

2. gehoortest in ziekenhuis.

3. mechanische ventilatie motorunit laten vervangen, ook bij beide buren. Ook uit laten zetten voor 1 nacht door de buren.

4. hoofdschakelaar uitgezet, maar nog steeds het geluid.

5. buiten de woning gelopen om te luister of er misschien wiet plantage zit ergens. ook aangegeven bij de politie en nog niks gevonden.


Vragen ( en tevens ook zelf vermoeden)


1. Zou het continu geluid iets te maken hebben met deze 'Geen gas' prefab woningen die helemaal vol zitten met zonnenpanelen?? Op een afstand van zo'n 10 a 15 meter van onze tuin/slaapkamer? Sinds die tijd dat die huizen er niet stonden hoorde wij nog niks, maar dit kan ook toeval zijn.

zie link
https://afbeelding.im/nXtRSTJa


2. Als ik het raam opendoet van mijn slaapkamer is het geluid hoorbaarder, en boven ons dak zit een metalen schoorsteen. Iemand ervaring mee of zoiets geluid kan maken?? of er iets inzit wat herrie of trillingen kan maken?

Mijn vriendin en ik horen het ook als we in de tuin staat en bij de poort en zelfs nog een klein
stukje in het steegje bij de tuin , maar het kan ook resonantie zijn dus het is moeilijk te bepalen
welke kant het vandaan komt...


zie link
https://afbeelding.im/OQ0izECt


Stand van zaken op dit moment

Ik zit momenteel in de ziektewet en dat is puur omdat ik me niet kan ontspannen, en oververmoeid raakt door slaaptekort en stress. ik creeer een soort angst voor het slapen omdat ik weet dat het geluid alleen in mijn huis zit. Me huisarts heeft me slaapmedicatie gegeven maar ik zie dit niet als een oplossing.


Morgen komt een opzichter van de huurvereniging kijken, maar ik ben bang dat hij niet veel kan betekenen. Aangezien je overdag niet echt hoort... misschien iemand tips die ik kan meegeven aan hem waar hij naar moet kijken?


Heeft er iemand ervaring met dit geluid of heeft iemand tips wat het zou kunnen zijn?
ik hoop dat iemand me kan helpen Rolling Eyes

Groeten,

Tom
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Feb 16, 2018 7:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Neem het eens op, dan kunnen we meer zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Do Feb 22, 2018 10:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er achter gekomen wat het is, het komt inderdaad uit de schoorsteen van mijn buurvrouw.
https://afbeelding.im/OQ0izECt


Ik heb haar NOGMAALS de knop uit laten zetten voor een nacht die in de meterkast zit. Die is verbonden me de mechanische afzuiging boven op zolder. https://afbeelding.im/2l4JhZ4j
En weg was het geluid!

Als zij de afzuiging aandoet op volle stand dan hoor ik hem zelfs vanuit haar schoorsteen een paar meter verderop in het steegje, nu is de motorunit van de mv box al vervangen door de woningbouw. Dan zou je zeggen dat het gewoon goed moet zijn toch? Alle andere schoorstenen hier in het rijtje maken geen lawaai alleen die van haar ik kan ook echt niet begrijpen dat ze er zelf geen last van hebt.


voor de (technische) mensen wat kan de oorzaak zijn? Confused


P.s. het geluid is niet te meten vooral niet in de buitenlucht en ook niet binnen, je zou denken dat het niet dan hard genoeg is maar dat is het zeker wel! voorheen was dit geluid er niet en het is langzamerhand alleen maar harder geworden.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Feb 22, 2018 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tom schreef:
voor de (technische) mensen wat kan de oorzaak zijn? Confused

  • Onbalans in de ventilator;
  • Vervuiling van de ventilator;
  • Slecht leidingwerk (te scherpe bochten, de dunne diameters;
  • Te veel tegendruk op het luchtsysteem.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tom
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2018 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nu heeft de woningbouw gister iemand langs gestuurd om bij de buurvrouw haar MV box na te laten kijken, alles was in orde gaf de man aan. Heb hem ook even laten luisteren in mijn achtertuin naar de herrie die uit de schoorsteen komt als de buurvrouw de ventilatie met volle stand aan zet. Dat betekend dat hij met lagere standen ook meer hoorbaar is als normaal. de monteur hoorde het ook duidelijk maar wist niet wat het nou kon zijn, lekker makkelijk dus...

Ik heb al een paar keer aangeven aan de woningbouw dat ze op het dak moeten kijken, uiteindelijk hebben ze aangeven om als LAATSTE hulpmiddel op het dak te gaan kijken.

nu zijn mijn vragen:

hoeveel decibel mag er eigenlijk uit zo'n schoorsteen komen?

Hoe kan ik dit gaan meten (decibel) op die dag zelf? een App op mijn mobiel? of moet ik perse een kastje hebben? (Dit wil ik laten zien als bewijs aan de woningbouw dat ze er iets mee moeten gaan!)

Heeft er verder nog iemand advies om op die dag te doen of waar ik op moet letten?


groet,

Tom
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 15, 2018 4:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=2048

Zelf meten raad ik af. Zeker buiten ga je niets bruikbaars meten zonder geavanceerde (smalbandig en integrerend metende) apparatuur en een korte afstand tot de bron.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Aaike
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 22, 2020 1:01 pm    Onderwerp: Is het geluid weg nu? Reageer met quote

Beste, is het geluid weg nu? Ik zit met een soortgelijk geluid en durf niet goed naar de buren gaan. In de angst dat ze er toch niks kunnen aan doen. Mvg Aaike
Naar boven
Ellen



Sinds: 13-7-2020
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Vr Jul 31, 2020 11:18 am    Onderwerp: Re: Is het geluid weg nu? Reageer met quote

[quote="Aaike"]Beste, is het geluid weg nu? Ik zit met een soortgelijk geluid en durf niet goed naar de buren gaan. In de angst dat ze er toch niks kunnen aan doen. Mvg Aaike[/quo
Quote:
te]


Ook ik herken heel veel in dit bericht en heb het idee dat de schoorsteen iets te maken heeft met het vervelende geluid wat ik al geruime tijd hoor. De opzichter van de woningbouw komt binnenkort en graag zou ik willen weten waar ik hem op zou kunnen wijzen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.